Prosím poraďte

O astrofotografii všeobecně, metody, postupy zpracování snímků, odkazy na stránky s astrofoto tematikou, rady pro začátečníky...
Odpovědět
nemo2k
Příspěvky: 43
Registrován: 10. 09. 2016, 12:37

Re: Prosím poraďte

#886

Příspěvek od nemo2k »

Přátelé,
Plánuji nákup nového astrografu a rád si přečtu Vaše návrhy a doporučení.

Montáž: NEQ-6
Kamera: ASI1600mcc

Představa je:

a) Newton 8" F/4 + Reduktor/Korektor
b) Ritchey-Chrétien 8" F/8 + Reduktor/Korektor

Cena do 40 tis. vč DPH

Předem děkuji.
Uživatelský avatar
Bill
Příspěvky: 4758
Registrován: 11. 01. 2007, 19:54
Bydliště: Uničov

Re: Prosím poraďte

#887

Příspěvek od Bill »

Taková střední třída je:
https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... zable.html

Cena je baz výtahu. Nemám ho, ale někde tady na AF je k němu dskuze... Zkus se poptat majitele.
M:736 750 113
Uživatelský avatar
mich1
Příspěvky: 1137
Registrován: 24. 07. 2010, 20:00

Re: Prosím poraďte

#888

Příspěvek od mich1 »

Prvne bych se sam sebe zeptal co chci fotit a jak to chci fotit a podle toho resil co si koupit. Kamera s takhle malymi pixely bude napr s tim RC davat extreme vysoke rozliseni (pod 0.5arcsec/pix) s velmi malym polem, a bude to za hranici schopnosti vetsiny lidi s tim neco kloudne nafotit nemluve o tom, ze bude muset silne spolupracovat seeing. Takze jestli ti jde o foceni ve velmi vysokem rozliseni, dokazes dalekohled uridit s odchylkama par desetin uhlovych vterin a jsi schopny skousnout casto spatne podminky(seeing nad 2"), tak pak je ten RC skvela volba.
newton 30 cm, eq6
Uživatelský avatar
juh
Příspěvky: 2200
Registrován: 29. 09. 2011, 12:44

Re: Prosím poraďte

#889

Příspěvek od juh »

nemo2k píše:Přátelé,
Plánuji nákup nového astrografu a rád si přečtu Vaše návrhy a doporučení. ...
a) Newton 8" F/4 + Reduktor/Korektor
b) Ritchey-Chrétien 8" F/8 + Reduktor/Korektor
,,.
Treba si prečítať aj niečo o "Exposure value". Rozdiel medzi F/4 a F/8 znamená napríklad aj to, že pri porovnaní dvoch podobných fotografických zostáv (ohnisková vzdialenosť, použitý senzor, ...) bude potrebný pri F/8 na "pochytanie" rovnakého množstva fotónov 4x dlhší expozičný čas, ako pri zostave s F/4. Ak bude zostava určená na objekty, kde je dostatok svetla, tak to nemusí byť problém, ale ak to bude na niečo, ako je DSO, tak to už začne byť problém.
Uživatelský avatar
majklus
Příspěvky: 970
Registrován: 12. 06. 2014, 09:18
Bydliště: Tehov u Říčan
Věk: 45

Re: Prosím poraďte

#890

Příspěvek od majklus »

RC8 doma mám a stím korektorem, co k němu telescope express nabízí za cca 65EUR to udělá F5.36. To už není tak špatný, jasně, není to F4, ale myslím že s tím pracovat půjde. Jako výhodu bych proti newtonu viděl o dost kratší tubus (není to taková plachta na vítr) s mešími momenty (není na 1 straně těžké zrcadlo a na druhé výtah + kamera), verze od TS má hezky vycloněný tubus. K F4 newtonu bude potřeba dobrý komakorektor, ten taky není za hubičku. Nevýhoda RCčka je rozhodně o dost složitější kolimace, větší centrální zástin (blbé na planety).

Samozřejmě ten karbonový newton co linkoval Bill je krásnej, ale už byl mimo můj rozpočet - je to opravdu cena bez výtahu a ten taky docela stojí...
ES ED127/952, TS ED96/575 na koukání; RC203/1624, TS72/432 APO, N150/600 na focení; ASI174MM Cool, ASI533MC Cool
Uživatelský avatar
Bill
Příspěvky: 4758
Registrován: 11. 01. 2007, 19:54
Bydliště: Uničov

Re: Prosím poraďte

#891

Příspěvek od Bill »

Já mám 4 sestavy - 135mm/F2, 300mm/F3.4, 600mm/F4, 1800/F9 (1280/F6.4)

Se vším se dá fotit. Kamerku mám Atik460 s o něco menším čipen a většími pixely než ASI1600.

Už u 135mm objektivu je poznat vliv seeingu, za dobrého seeingu jsem schopen uděla drizzle a zvýšit rozlišení. U 600mm jsem už nedávno vyházel asi třetinu expozic díky seeingu a to je teď v létě spíše lepší.

Fotit bez reduktoru 1800/F9 - to už chce podmínky, které jsou jen několikrát do roka a i tehdy už je to na krátké expozice a nějaký ten "Lucky Imaging" - což zase s ASI1600 půjde docela dobře. Ale mít to jako jedinou sestavu - no nevím. Ono třeba úzkopásmo s F2 to jde tak nějak lépe, než s F8-9 :-D

http://astrofotky.cz/gallery.php?show=B ... 752686.jpg

Ale třeba "novo" fotí jenom s dlouhým ohniskem: http://astrofotky.cz/~Novo
M:736 750 113
Uživatelský avatar
Roman (Rick)
Příspěvky: 6076
Registrován: 12. 08. 2007, 23:11
Bydliště: Bratislava

Re: Prosím poraďte

#892

Příspěvek od Roman (Rick) »

nemo: určite tá možnosť a, Newton bude praktickejšia a viac tým nafotíš a budeš menej závislý na seeingu. Ale ide to aj tou f8 a aj menším priemerom (5") a dokonca (trochu extrémny príklad) len 4 sekundovými expozíciami (na klik detail). To RC by sa hodilo, ako sekundárny prístroj napr. na detaily galaxií, keď praje seeing ...

Obrázek
Uživatelský avatar
majklus
Příspěvky: 970
Registrován: 12. 06. 2014, 09:18
Bydliště: Tehov u Říčan
Věk: 45

Re: Prosím poraďte

#893

Příspěvek od majklus »

Jsem tu s opět s prosíkem o radu, určitě už to spousta z vás řešila.

Jde o to, že na mém dalekohledu používám reduktor ohniska do 2" šachty. Včera se mi obraz na kameře nezdál, měl jsem opět protažené hvězdy jedním směrem. Po asi hodině laborování, kdy jsem na nic fatálního nepřišel mě napadlo pohrát si se fixačními šrouby 2" šachty a bylo jasno. Reduktor má asi ve výtahu malou vůli a strašně záleží, jak se mi ho povede těmi šrouby do šachty upnout - hvězdy jsou různě protažené, ale po strastiplném zkoušení se dá docílit kruhových. Asi je prostě reduktor s čipem kamery vyosený...

Mám sestavu 2" šachta s perem - reduktor - M48 2" tubusek - M48 / T2 redukce - T2 tubusek - kamera. Jediný nešroubovaný spoj je ta 2" šachta. Dá se stím něco dělat? Pomůže když z upínání vyhodím to pero a budu upínat jen šroubem? Nebo navrtat díru na třetí upínací šroub? Jak to máte vy?

Diky moc.
ES ED127/952, TS ED96/575 na koukání; RC203/1624, TS72/432 APO, N150/600 na focení; ASI174MM Cool, ASI533MC Cool
Uživatelský avatar
dablik
Příspěvky: 610
Registrován: 17. 09. 2012, 13:17
Bydliště: Zichovec
Věk: 45

Re: Prosím poraďte

#894

Příspěvek od dablik »

a predtim byl obraz hvezd v pohode? To, co popisujes, je celkem normalni a proste se to musi "vylaborovat". Obzvlast u kamery s mini pixely to je vic videt. O kolmosti cipu ve vztahu k reduktoru by se dalo taky diskutovat.
Idelani by bylo pochopitelne mit reduktor nasroubovany na vytah. Ja to mam podobne a asi si necham udelat treti sroub. Perko bych tam nechal.
na foceni: SV80 APO, WO102 GT, ASI1600MM cool, 8x50 hledacek + QHY5, hodne ruznych krouzku a udelatek :)  
montaz: EQ6R
Uživatelský avatar
MilAN
Příspěvky: 24261
Registrován: 17. 04. 2004, 23:56
Bydliště: Jablonec nad Nisou
Věk: 75

Re: Prosím poraďte

#895

Příspěvek od MilAN »

Na všem mám 3 šroubky a bez toho pera, ( které má vždycky podélný vakl) . Dobře dorazit reduktor na čelo výtahu, stále přitlačovat a dotáhnout
zlehka všechny šroubky jen na dotek . Teprve potom je o trochu dotáhnout.
lepší rada žádná než špatná
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
Uživatelský avatar
majklus
Příspěvky: 970
Registrován: 12. 06. 2014, 09:18
Bydliště: Tehov u Říčan
Věk: 45

Re: Prosím poraďte

#896

Příspěvek od majklus »

Měl jsem zatím kameru na dalekohledu jen 3x, poprvé byly hvězdy lehce protáhlé zespoda nahoru, po druhé jsem to asi chytil náhodou skoro ideálně, a včera byly hvězdy ještě protáhlejší...

Mě se právě to pero taky moc nepozdává, tam přece musí být vakl z principu. Nevím proč tam nejsou 3 šrouby z výroby, pochopil bych to na pozorovacím dalekohledu kvůli obavě (pro mě bezvýznamné) o poškrábání tubusku okuláru, ale na RC komoře by to tedy mohlo být lépe...

Díky moc, takže tentokrát za to vyjímečně až tak nemůžu. :-) Zkusím vymyslet ten třetí šroub.
ES ED127/952, TS ED96/575 na koukání; RC203/1624, TS72/432 APO, N150/600 na focení; ASI174MM Cool, ASI533MC Cool
Uživatelský avatar
MMys
Příspěvky: 17622
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Běleč nad Orlicí
Věk: 50
Kontaktovat uživatele:

Re: Prosím poraďte

#897

Příspěvek od MMys »

Tohle i bez toho pera je stejně loterie. Záleží jak se to utahne a zda a jak se to potom stejně vahou kamery překolopí.

Jediné řešení dávající konzistentní výsledky je tu vůli vymezit. Jedním z řešení může být tenká mosazná či hliníková folie, kvalitní tuhá plastová či kovová samolepka a podobně. A vylepit tím tubusek výtahu tak, až to tam jde ztuha, bez vaklu.

A nebo druhé řešení, tři šroubky nahoře doplnit ještě trojicí šroubků dole na tubusku, u druhého konce korektoru. A zjustovat jednou pro vždy a už nepovolovat a nevyndávat. Ale to znamená mít dalekohled jen na focení.
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
Uživatelský avatar
mirkovacik
Příspěvky: 842
Registrován: 10. 06. 2015, 17:26
Věk: 52

Re: Prosím poraďte

#898

Příspěvek od mirkovacik »

Pri integrácii cca. 100-200 light frameov s expozíciou 60s (hmlovina - riasy) - čo je lepšie použiť median či priemer?

Detto darkframe - pri výrobe master darku - median či priemer?

Kedy je dobrý priemer a kedy medián?

Ďakujem pekne.
nemo2k
Příspěvky: 43
Registrován: 10. 09. 2016, 12:37

Re: Prosím poraďte

#899

Příspěvek od nemo2k »

Přátelé,
děkuji za předešlé rady. Dovolím si otevřít nové téma "distribuované zpracování v PIXINSIGHT".
Pokud pořídím "lights" snímky v řádech tisíců, mohu jejich zpracování provádět souběžně na více počítačích?
Kalibraci i registraci pokud každá sada obsahuje stejný registrační snímek ano, ale jak s integrací?
Předem děkuji za názory.
Uživatelský avatar
Bill
Příspěvky: 4758
Registrován: 11. 01. 2007, 19:54
Bydliště: Uničov

Re: Prosím poraďte

#900

Příspěvek od Bill »

nemo2k píše:ale jak s integrací?
Není problém to rozdělit - pokud to bude rovným dílem, tak to pak můžeš složit pomocí průměru...
M:736 750 113
Odpovědět