Prosím poraďte

O astrofotografii všeobecně, metody, postupy zpracování snímků, odkazy na stránky s astrofoto tematikou, rady pro začátečníky...
Odpovědět
Uživatelský avatar
Yarkho
Příspěvky: 1465
Registrován: 23. 07. 2018, 18:20
Bydliště: Říčany
Věk: 42

Re: Prosím poraďte

#1726

Příspěvek od Yarkho »

Prosím poraďte. Nafotil som Leo Triplet LRGB metódou s chladenou kamerou:
- L 30 x180s, bez binovania
- R/G/B 10 x180s, bin 2x2
k tomu príslušné darky.

Pokúšam sa to zložiť v PixInsight. ImageRegistration ma zbaví rozdielu v binovaní, obrázky sú zložené OK. Pri pokuse o LRGB kombináciu mi však vychádza prudko zelený obrázok.
Po aplikácii
1. Background neutralization (na preview neobsahujúce hviezdy)
2. Color Calibration (s výberom bielej tak, aby obsahovala celú M66)
...dostanem ružový obrázok. Následne
3. odčítam pozadie pomocou DBE ("flatfieldy", ktoré som pre nedostatok času a boj s Baader filter závitmi do filter šuplíku nenafotil)
4. Stretchnem pomocou AutoStretch (screen transfer function)
a vychádza mi opäť čiernobiely obrázok - farebný je len šum.

Veľmi výsledok dostanem ak spravím 3. (na každý kanál zvlášť) a potom 1., 2. a 4.
Čo robím zle? Tento postup som odpozeral z oficiálneho youtube pixinsight tutoriálu od jedného z tvorcov programu. Iste vo výslednom obrázku musí byť nejaká farba, najmä na hviezdach?
Image16_DBE_s.jpg
Image16_DBE_s.jpg (1.07 MiB) Zobrazeno 1469 x
Celestron C11 Edge HD - C8 Edge HD - C6 XLT - TS Apo 125mm f/7.8, 102mm f/7, 80mm f/7
AZ-EQ6; HEQ-5; AZ-GTiX ; AM5 - bino MaxBright II / okuláry TV Panoptic / Vixen SSW / Baader Morpheus / SW Aero ED
http://astrofotky.cz/~Yarkho
Uživatelský avatar
hades
Příspěvky: 3383
Registrován: 01. 11. 2017, 10:02
Věk: 41

Re: Prosím poraďte

#1727

Příspěvek od hades »

Nevím co děláš špatně, ale postupoval bych takto:
1) nad každým masterem před složením udělej ABE (nebo DBE, ale se stejnými vzorky)
2) slož to
3) Background Neutralization
4) Color Calibration
5) možná SCNR, pokud bude nádech do zelena
6) Stretch, buď přes Histrogram Transformation nebo Arcsinh Stretch
William Optics FluoroStar 110, AFR-IV, ASI533MM Pro, EQ-6 R, Berlebach Planet, SVBony SV305M Pro, Intel NUC, DeepSkyDad AF3 a pár dalších kravin vlastní výroby
Astrofotky
Uživatelský avatar
Yarkho
Příspěvky: 1465
Registrován: 23. 07. 2018, 18:20
Bydliště: Říčany
Věk: 42

Re: Prosím poraďte

#1728

Příspěvek od Yarkho »

Ďakujem, týmto sa viem dostať k rozumnejšiemu výsledku. Objavuje sa hnedá tam, kde má - v ramenách.
Problém je, že aplikácia Color calibration vedie k "ružovým" jadrám galaxií, a histogram má zelenú a ružovú zložku (červená a modrá sa zlievajú). Popri tom R a B kanály sú zjavne odlišné obrázky.
Celestron C11 Edge HD - C8 Edge HD - C6 XLT - TS Apo 125mm f/7.8, 102mm f/7, 80mm f/7
AZ-EQ6; HEQ-5; AZ-GTiX ; AM5 - bino MaxBright II / okuláry TV Panoptic / Vixen SSW / Baader Morpheus / SW Aero ED
http://astrofotky.cz/~Yarkho
Uživatelský avatar
Yarkho
Příspěvky: 1465
Registrován: 23. 07. 2018, 18:20
Bydliště: Říčany
Věk: 42

Re: Prosím poraďte

#1729

Příspěvek od Yarkho »

Pre záznam: Dospel som k názoru, že zelený nádych výslednej zloženiny je zrejme správne. Použitý filter Baader Moon & Skyglow (ako L) blokuje časť verejného osvetlenia, na rozdiel od UV/IR-cut. Tento filter je ekvivalentný filtrom ako Hoya Starscape a iným, ktoré pri použití s DSLR dávajú veľmi podobný zelený nádych.

Nabudúce sa netreba ponáhľať a treba nafotiť príslušné skyflaty so všetkými filtrami.
Celestron C11 Edge HD - C8 Edge HD - C6 XLT - TS Apo 125mm f/7.8, 102mm f/7, 80mm f/7
AZ-EQ6; HEQ-5; AZ-GTiX ; AM5 - bino MaxBright II / okuláry TV Panoptic / Vixen SSW / Baader Morpheus / SW Aero ED
http://astrofotky.cz/~Yarkho
Uživatelský avatar
MMys
Příspěvky: 17622
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Běleč nad Orlicí
Věk: 50
Kontaktovat uživatele:

Re: Prosím poraďte

#1730

Příspěvek od MMys »

Pokud použijete jakýkoli filtr, který uřízne nějakou část spektra, tak color calibration vede téměř vždy k chybnému barevnému podání, ty algoritmy s tím nepočítají, hlavně u fotometrické kalibarce je ten efekt dost fatální. U galaxií z toho nejlépe vychází metoda, že se jako bílá reference vezme celá ploch galaxice.

Skyflaty s barevnou kalibrací nemají co dělat, barevná kalibrace to stejně ve finále srovná do správného poměru.

Hades: ještě máš prohozené Color Calibration a BG neutralization. Neutralizace pozadí musí až nakonec. Nejprve musíš srovnat kanály do správného poměru, i s barvou oblohy, a barvu oblohy odečíst až nakonec. Na senzor přeci dopadá součet světla z objektu a oblohy, tento součet je teprve při snímání násobený zisky kamery pro jednotlivé barvy. Tedy inverzní operace musí být v pořadí nejprve vynásobit určenými korekčními koeficienty pro R,G,B, a následně teprve odečíst pozadí. Pokud je obloha hodně tmavá, tak rozdíl není velký, ale pokud je světlá, a R,G,B koeficienty jsou významně různé (typicky vždy pokud nemáš tru-balance filtry od Astrodonu) tak pokud uděláš nejprve BG neutralization, máš pozadí neutrální, a když pak uděláš Color Calibration, tak se to pozadí zase barevně rozhodí, přesně v poměru R:G:B koeficientů.

Vzpomeň si na wokrshop ;)
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
Uživatelský avatar
hades
Příspěvky: 3383
Registrován: 01. 11. 2017, 10:02
Věk: 41

Re: Prosím poraďte

#1731

Příspěvek od hades »

Díky Martine, na workshopu to opravdu bylo opačně. Ale dovolím si ocitovat knihu Inside Pixinsight, strana 132:
Easy to use, BN is recommended after background modelization, but before color calibration.
Většinou fotím na dobré obloze, takže ten rozdíl nebude znatelný, ostatně jak píšeš. M106 jsem ale fotil z větší části na horší obloze a právě to by mohl být ten důvod, proč mi tam hvězdy chytily fialový nádech. Zkusím to ve workflow prohodit a podívám se, co se stane s barvama.
William Optics FluoroStar 110, AFR-IV, ASI533MM Pro, EQ-6 R, Berlebach Planet, SVBony SV305M Pro, Intel NUC, DeepSkyDad AF3 a pár dalších kravin vlastní výroby
Astrofotky
Uživatelský avatar
MMys
Příspěvky: 17622
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Běleč nad Orlicí
Věk: 50
Kontaktovat uživatele:

Re: Prosím poraďte

#1732

Příspěvek od MMys »

To je v té knize ale nějaká kravina, protože po ABE, DBE je už přeci pozadí většinou excelentně zneutralizovaný (pokud si nezaškrtneš volbu normalize v DBE). Rozhodí se logicky následným color calibration, a spraví zase následným BG neutralization. Přesně takhle mi to funguj zde blízko u města.
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
Uživatelský avatar
Yarkho
Příspěvky: 1465
Registrován: 23. 07. 2018, 18:20
Bydliště: Říčany
Věk: 42

Re: Prosím poraďte

#1733

Příspěvek od Yarkho »

Výmena poradia Background neutralization and Color Calibration dáva zmysel, ďakujem za vysvetlenie.
Len neviem, prečo to v online tutoriáloch radia naopak... kniha Inside PixInsight príde vraj konečne budúci týždeň.
Celestron C11 Edge HD - C8 Edge HD - C6 XLT - TS Apo 125mm f/7.8, 102mm f/7, 80mm f/7
AZ-EQ6; HEQ-5; AZ-GTiX ; AM5 - bino MaxBright II / okuláry TV Panoptic / Vixen SSW / Baader Morpheus / SW Aero ED
http://astrofotky.cz/~Yarkho
Uživatelský avatar
Bill
Příspěvky: 4758
Registrován: 11. 01. 2007, 19:54
Bydliště: Uničov

Re: Prosím poraďte

#1734

Příspěvek od Bill »

MMys píše:To je v té knize ale nějaká kravina, protože po ABE, DBE je už přeci pozadí většinou excelentně zneutralizovaný (pokud si nezaškrtneš volbu normalize v DBE). Rozhodí se logicky následným color calibration,
No ono není color calibration jako color calibration. Pokud použiješ to klasické, tak tam vybíraš i pozadí a už by se nic rozhazovat nemělo... Ale většinou fotím potmě, takže u města to může být jinak.

Naopak, pokud použiju SCNR, tak to pak musím většinou opravit.
M:736 750 113
Uživatelský avatar
MMys
Příspěvky: 17622
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Běleč nad Orlicí
Věk: 50
Kontaktovat uživatele:

Re: Prosím poraďte

#1735

Příspěvek od MMys »

Ale to podle mě není vůbec pravda. Jakýkoli proces color calibration dělá pouze násobení, nikoli posun (odečet) pozadí. Důvod, proč tam vybíráš referenční pozadí je úplně prostý, to pozadí je přeci přičtené ke všemu (k barvám hvězd, nebo plochy galaxie, podle toho co bereš jako neutrální referenci), a tak by ovlivňovalo určení R,G,B koeficientů. On ale pouze použije tu barvu pozadí v tom smyslu, že ji odečte při stanovování koeficientů, kterými je třeba přenásobit R,G,B kanály, aby koeficienty nebyly ovlivněny právě tím pozadím. Ale samotná korekce je POUZE NÁSOBENÍM, tím jsem si prakticky jistý.

Takže když se R,G,B koeficienty viditelně liší od 1 (což se většinou liší) tak se to pozadí prostě ovlivní. Inverzně k tomu, jak se uvedou do správného poměru barvy hvězd a galaxií. A teprve druhý rok, Background neutralization, realizuje ten odečet.

Ještě jednou celý princip funkce:
z objektu (hvězdy, galaxie) nám přichází světlo, které se sečte se světlem přicházejícím z oblohy, a tato směs dopadne na detektor. Detektor má nějaké zisky (propustnosti filtrů, kvantové účinnosti) pro jednotlivé kanály R,G,B, jimiž je vynásoben celý součet signálů z objektu + oblohy.

Matematicky správný postup je proto tento:
nejprve určit inverzní R,G,B koeficienty, které vykompenzují různý zisk v jednotlivých kanálech, a tím pádem hodnoty pixelů odpovídají reálné barvě. Na to slouží algoritmus ColorCalibration, jehož vstupy jsou dva:
1) množina pixelů, která slouží jako reference neutrální (bílé). Tyto pixely by ve správně zkalibrovaném obrazu měly být shodné (šedé, až bílé), za předpokladu, že tam není to přidané světlo z oblohy.
2) množina pixelů, reprezentujících k celé ploše obrazu přičtený signál z oblohy.

V prvním kroku se zjistí střední hodnota z pixelů, reprezentujících pozadí, a ta se odečte od pixelů, reprezentujících neutrální odstín (tedy třeba pixely příslušející celé galaxii, nebo pixely příslušející všem nesaturovaným hvězdám = vlastně jakémusi vzorku naší galaxie). Tím se odstraní (ale nikoli z obrazu, pouze za účelem výpočtu) přidané světlo z oblohy.

v druhém kroku se určí ty R,G,B koeficienty, kterými je třeba přenásobit jednotlivé kanály, aby ty pixely reference bílé vyšly shodné (šedé), za podmínky že tam není to přidané světlo.

Ve třetím kroku se celý obraz (i s tím přidaným světlem z oblohy) vynásobí těmi určenými koeficienty.

Výsledkem je nyní obraz, který je barevně správný (že je na většině našeho území hnusně oranžový, to už je věc jiná, ve skutečnosti to tak opravdu je, a i barva toho bordelu je barevné kalibraci nyní správná)

Na odstranění toho pozadí slouží druhý algoritmus, Background Neutralization. Do něj je vstup již pouze jeden, množina pixelů příslušejících pozadí (obloze). Určí se střední hodnota pixelů příslušejících pozadí, a ta se odečte od všech pixelů snímku.

Teprve po těchto dvou krocích jsou barvy snímku správně (skoro, splňují podmínku, že všechny hvězdy ve snímku, nebo celá galaxie vzatá jako referenční, dá v průměru neutrální, šedý odstín), a pozadí je také neutrální. Jedinou vyjímkou jsou hvězdy, co byly bílé, v saturaci (1,1,1). ty mají nyní nějakou nesmyslnou barvu, a než se bude dělat se snímkem jakákoli další operace, je nutné snímek lineárně stretchnout tak, až se přepálené, ale nyní nějak barevné, středy hvězd opět stanou bílými.

Teprve nyní se dá udělat delinearizace.

Poznámky:
Před aplikací Color calibration je vhodné, aby pozadí bylo rozumně neutrální, a vyrovnané (použito ABE, DBE) ale není to z důvodu, že by algoritmus barevné kalibrace nefungoval s pozadím nějaké barvy, to funguje. Nicméně to vadí praktické realizaci. Referenční pozadí se totiž vybírá tím, že se určuje nějaká limitní hodnota jasu, pod kterou se části obrazu berou jako background reference. A bohužel to lze zadávat pouze jako hodnotu jasu, nikoli po kanálech, a tedy výrazně barevné pozadí to trochu znesnadňuje, a pokud není udělané ABE/DBE a pozadí tak má v každém místě jinou barvu, a reference pozadí se vybere třeba pomocí nějakého výřezu (preview) ve vhodném místě, tak referenční hvězdy kolem kterých je to pozadí jiné, jsou ovlivněné pozadím jiné barvy, než je referenční barva pozadí, a výpočet R,G,B koeficientů je mírně ovlivněný.

Zrovna tak je výpočet R,G,B koeficientů chybný, pokud se použijí jako reference všechny hvězdy ve znímku, nebo fotometrická kalibrace, a optika má barevnou vadu (dělá třeba nějaké fialové kroužky kolem hvězd). To pak z těch metod padají úplné nesmysly, protože barva hvězd je silně poškozená barevnou vadou. S takovou optikou je lepší si vyfotit neutrální šedou tabulku na slunečním světle, a určit R,G,B koeficienty pro vaši kameru a pak používat manuální barevnou kalibraci, kam se koeficienty napíší, a následně pouze BG neutralization.

Nepoužívejte fotometrickou kalibraci, pokudu jsou použité ostřejší filtry proti světelnému znečištění, třeba jako je CLS, nebo dokonce UHC a podobné. Vyjdou nesmysly. Algoritmus předpokládá fotografii ve spojitém spektru.

Ani normální Color Calibration, nebo manuální metoda, nezajistí věrné barvy spojitě vyzařujících objektů (galaxií) u LP fltrů blokujících větší část spektra. Takto velkou chybějící část spektra nelze již nijak softwarově napravit.

Tedy správný postup je:
1) kalibarce (DF, FF), registrace, složení
2) srovnání pozadí, je-li třeba (ABE, DBE), případně pokud je obloha významně do jedné barvy, ale bez barevných/jasových gradientů, lze udělat pouze BG Neutralization, aby se dala dobře specifikovat Background Reference číselným rozsahem jasu. (To je zřejmě důvod, proč to je uváděno i v knize Inside Pixinsight)
3) Color calibration (je úplně jedno jaká metoda, na každý typ snímku se hodí něco jiného, je třeba uvažovat, aby vybraná bílá (neutrání) reference dávala fyzikálně smysl.
4) BG neutralization (je nutné znova, i když už byla dělaná předtím, protože aplikací R,G,B koeficientů při Color Calibration se barva pozadí zase trochu rozhodí)
5) Oprava saturovaných středů hvězd (lineárním stretchnutím, až se stanou bílými)
6) Delienarizace libovolnou metodou a následné další zpracování

Jakékoli jiné pořadí je z matematického hlediska blbě, a vede k barevně chybnému výsledku. Na dobré obloze se to skoro nepozná, na mizerné obloze je ale vliv chybného pořadí operací zcela zásadní.
Postup mám osobně dlouhodobě vyzkoušený na obloze 20.5-21 MSA, 10km od středu stotisícového Hradce Králové, a funguje. A pokud někdy ne, vždy je chyba v hardwaru nebo mezi židlí a klávesnicí :-)
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
Uživatelský avatar
kolec
Příspěvky: 550
Registrován: 15. 03. 2007, 20:01

Re: Prosím poraďte

#1736

Příspěvek od kolec »

Prečo nepoužijete PhotometricColorCalibration?
Mne to pripada jednoduchšie .
Postupujem nasledovne :
Zložim
1.Zložim RGB
2.Urobim PCC
3.Urobim DBE
4.použijem SNR ak je tam na pozadí vela zeleneho šumu

A myslim si , že nie je chybný postup ak DBE ho urobite pred PCC alebo po PCC. Skušal som to a vysledky boli v podstate identické.
Vzhladom na fakt , že PCC si vypočita farbu z katalogu hviezd tak mu je jedno ake gradienty mate na pozadí. Tie výdu presne také ake majú vysť podľa farby hviezd . A DBE iba vyrovnava gradient. Ten s reálnou farbou nemá nič spoločne ak sa vám ho podarí odstraniť . Ak ale zacnete meniť vyslednú farbu obrazku tak že sa snažite gradienty "dofarbit" farbu obrazku podla gradientu , tak je zle.
Pavol Kollárik - kolec
http://astrofotky.cz/~kolec
Uživatelský avatar
MMys
Příspěvky: 17622
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Běleč nad Orlicí
Věk: 50
Kontaktovat uživatele:

Re: Prosím poraďte

#1737

Příspěvek od MMys »

Jo, u fotometrický kalibrace si to zjevně zjišťuje okolí hvězdy takže to na barvu pozadí není moc háklivé, a DBE před/po ne rozumné obloze nelze poznat. Ono ani u klasické CC to není na aspoň trochu rozumné obloze tak vážné. Dokud gradienty nejsou tak silné, že by znemožňovaly určit rozsah jasů pozadí, tak není třeba se tím zabývat. No, jenže u mě často jsou, tak proto to striktní pořadí. Lepší o tom vědět, pak se snadněji hledá chyba, když něco nefunguje jak má.

Akorát fotometrická kalibrace je poměrně dost citlivá na různé LPR filtry a hlavně na barevnou vadu soustavy. Jenže to nás se zrcadlama moc netrápí. Jen na to upozorňuji.
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
Uživatelský avatar
kolec
Příspěvky: 550
Registrován: 15. 03. 2007, 20:01

Re: Prosím poraďte

#1738

Příspěvek od kolec »

Este jedna mala poznamka ku gradientom, lebo tie sú velakrat problemom . Lebo ak fotka nemá gradient , tak kalibracia je hračka

Gradienty na fotke vznikaju bežne dvoma spôsobmi:(nebudem popisovať parazitné osvetlenie niekde z laptopu)
-1.gradientom zo snímanej oblohy
- 2.rozdiel medzi "flatom" z EL panelu, sky flatom , a "flatom" , ktorý je namodifikovaný do obrazku vplyvom jasu objektov a pozadia- "nočným flatom. To je ten gradient, ktorý vzniká napr. tmavší kruh okolo galaxii

1. Gradient zo snímanej oblohy na jednej snímke by nebol problém , ale skutočný problém vyrábame tým , že zlúčime fotky do jednej s rôznymi časmi , kedy sa gradient postupne na fotke mení a výsledkom je zložený v podstate ťažko odstrániteľný gradient.
Ako sa tomu vzhnúť? treba si fotky čiastočne rozfázovať napriklad pred a po flipe . Alebo urobiť podla najlepšich fotiek LN a potom zlúčiť.
Určite je najhorší spôsob všetko nasypať dokopy a fertig Mariška, zakry sa .

2. Tento gradient sa týka iba astrofotičov, ktorý chcú isť do hĺbky a loviť slabé veci napr, IFN ka.
Ako ho odstrániť? Iba dobrým flatom. Na to sú dva postupy. Jeden super , ale zložitý a druhy troska horši , ale pomerne vhodný.
A. Super postup : Pri každom fotení objektu treba fotiť i nočné flaty - na oblohe , blízko foteného objektu , treba vypnúť pohon montáže.
je to pracné , nepraktické , ale prináša to najlepšie výsledky
B. Druhý postup. Snažiť sa urobiť flat na EL panele s približne rovnakou dĺžkou expozície ako fotky ktoré snimame. Teda približne. Na to treba pomerne drsne pricloniť osvetlenie z EL panelu , čo nie je jednoduche, to skoro pochopíte. Chce to trocha cviku , ale ide to.(samozrejme v noci za úplnej tmy) Ja používam panel Aurora a vysledky sú pomerne dobré. (určite lepšie ako zo sky flatov , ktoré som robil- ale neberte to ako reklamu na auroru)
Nie každý panel je vhodný - urobte pokus urobte dva flaty jeden kratky a jeden dlhý (teda časovo) . Fitnite ich a odčítajte z oboch stran (teda 1-2 a potom 2-1 ) poriadne strečnite a ak dostanete 0 tak to nemá zmysel . ale ak dostanete nejaky gradientový rozdiel tak to zmysel má

Posledný gradient je špecialita a tá vzniká na netradičných uzávierkach. Hlavne irisových. Ale to sa týka iba zopár ludí takže to nebudem rozoberať
Pavol Kollárik - kolec
http://astrofotky.cz/~kolec
Peeetr
Příspěvky: 73
Registrován: 03. 11. 2017, 21:24

Moravské přístroje C2-3000 jako přechod z DSLR

#1739

Příspěvek od Peeetr »

Ahoj,
právě jsem vzdal další pokusy s DSLR Canon 40D kterou jsem úspěšně modifikoval a v podstatě s ní rok fotil. Chtěl jsem přidat chlazení ale čip sice chladím ale začaly se objevovat hrůzné mapy na snímači, banding obřích rozměrů a abych to zkrátil, rozhodl jsem se v tom nepokračovat. Vrtá mi hlavou varianta asi nejlevnější kamery C2-3000 od Moravských přístrojů viz odkaz s parametry kamer C2

https://www.gxccd.com/art?id=579&lang=405

snímač IMX265 2064 × 1544 pixelů, velikost pixelu 3,45 × 3,45 μm, plocha snímače 7,12 × 5,33 mm

Proti APSC cca 24x16mm je to 3x menší snímač ale zase při svém ohnisku dalekohledu 600mm jsem s 40D snímky hodně ořezával . Větší objekty by se ale už na snímač zase nevlezly. Víc kamer či dalekohledů si nemohu dovolit. Řeší se to reduktory ohniska případně?

Zkrátka se chci s vámi poradit jestli to stojí za to a zda jít rovnou do monochromatické či zvolit barevnou variantu a řešit monochrom až v budoucnu.

Koukal jsem i po C2-12000 jenže cenový rozdíl (ceny jsou bez DPH) je značný, proto o ní neuvažuji.

Díky pokud se se mnou podělíte o své názory a zkušenosti právě s Moravskými přístroji. Ne že bych nevěděl o ZWO, QHY, ... a dalších.

Petr
Uživatelský avatar
Psion
Příspěvky: 11502
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Praha
Věk: 61
Kontaktovat uživatele:

Re: Moravské přístroje C2-3000 jako přechod z DSLR

#1740

Příspěvek od Psion »

Správně modifikovaný 40D funguje celkem dobře, mám jej už mnoho let od CentralDS, tedy záleží na provedení modifikace. Spousta lidí si myslí, že chlazení DSLR všechno vyřeší, ale to není pravda. Pokud se fotí na dobré obloze a udělá se správně kalibrace snímků, lezou z toho parádní snímky, viz Bíba a spol.

Čip v C2-3000 je fajn na pointování, proměnné hvězdy nebo malé objekty, obecně na DSO v 600mm ohnisku je to slabota. Rovněž plocha čipu je 10x menší než APS-C, to se opravdu nedá porovnat. Reduktor to umí trochu řešit, ale ne o moc. Řešení je mít dalekohled (objektiv) 250-300 mm na větší objekty.

Kamery Moravských přístrojů jsou špičkové kamery, tady není co řešit. Pokud chceš fotit na horší obloze, nebo fotit v úzkých pásmech a skládat následně do různých kombinací, pak to chce mono kameru, ale musíš si uvědomit že to focení a následně skládání je mnohem náročnější.

Za mě ti udělá daleko lepší službu modifikovaný Canon 6D. Pokud trváš na chlazené CMOS, pak sežeň více peněz, kup kameru klidně i použitou a s úhlopříčkou čipu alespoň 15 mm.
Odpovědět