Rakousko - Taury či něco lepšího

Vaše tipy na místa s dobrým výhledem a především tmavou oblohou.
Uživatelský avatar
Michal1
Příspěvky: 386
Registrován: 21. 03. 2008, 23:15

Rakousko - Taury či něco lepšího

Příspěvek #31 od Michal1 » 31. 08. 2015, 02:43

Tak vám děkuji za ujištění, zas mám chuť tomu dát šanci, zvlášť po přečtení příspěvku Franty.

Přidám ještě pár praktických poznámek k oběma stanovištím. Co tu bylo napsané již dříve, neopakuji.

Jel jsem sám v osobním autě. Měl jsem s sebou zásobu potravin a pitné vody na několik dní a plynový vařič. Spal jsem v autě na sedadle spolujezdce.

Při příjezdu na Sölkpass jsem nemohl najt tu správnou odbočku, dost možná protože jsem neměl pořádnou mapu. Odbočuje se v městečku Stein an der Enns vedle informačního centra (je poznat z dálky). Nahoře je to samá kráva. Řidiči musí často zastavit a počkat, až jim kráva uvolní cestu. To se stalo i mě. Na troubení kráva nereaguje. Nakonec mi uhnula sama. Měl jsem pocit, že je to takový dobrosrdečný tvor, že se jí mě zželelo a proto mi uhnula. Nahoře je několik odstavných ploch a dokonce stoleček s lavičkami a pramen s dřevěným korytem. Všude spousta krav. Při večeři na mě jedna žebrala chleba. Od krav je tam země všude rozdupaná a rozbahněná. Technika se tedy dá rozbalit jen na odstavných plochách (pozor ať po tmě do "něčeho" nešlápnete). V případě delšího pobytu se dá v korytě trochu umýt. U kapličky je veřejný záchod zdarma v přiměřeném stavu. Nebo jde snadno někam zajít z roh. Přes den tam je provoz jak na hlavní silnici a spousta turistů. V noci projede občas nějaké auto. V okolí vedou dvě turistické stezky. Výhody proti Edelweissu: je to o něco blíž, vjezd zdarma, zdroj vody, je možné si vařit na vařiči, jižní polovina sedla není národní park, v noci je tam větší klid, teoreticky méně světelného znečištění.

Odbočka na Edelweiss je jasně označená (Hochaplenstrasse). Vjezd stál 24,5 Eur. Při vjezdu a výjezdu se nikdo neptal, jak dlouho jsem nahoře strávil. Asi se počítají jen průjezdy vrátnicí směrem nahoru. Vršek Edelweissu je jedno velké parkoviště. Přes den je plno. Někdy musí auta chvíli čekat, až se pro ně uvolní místo. Večer se parkoviště pomalu vyprazdňuje. Jelikož tam přes den bylo tolik aut a lidí, nemohl jsem zapálit vařič. Večer to už šlo, tedy jen ten první, kdy nefoukal vítr. Pozorovatelé nahoře neumí svítit, samé modré šajny a i ti s těmi červenými svítilnami je měli pěkně silné. Nebo svítili v autech. Trochu je problém, kam dojít na záchod. V chatě je jeden pěkně udržovaný za půl eura. Přes den do přírody se musí alespoň půl hodiny pochodovat, jinak si vás budou zezhora prohlížet turisti dalekohledem. V noci stačí zajít pár metrů za nejbližší zatáčku. Stejně tak je problém se někde umýt, to nejde ani v té chatě. Jednou za svítání jsem si myl nohy vodou z kanystru a vtom zespoda přijela kolona pěti aut dívat se na východ slunce. To je zřejmě vyhlášená atrakce. Spát nahoře na parkovišti v autě je asi jako spát na Václaváku. Po několika probdělých nocích mi to ani moc nevadilo. Jen mi bylo trochu hloupé, že já na parkovišti vyspávam a někdo jiný nemá kde parkovat. Edelweiss mě potěšil i jako skalničkáře. Co mi tu pěstujeme na skalkách, toho je tam plný kopec. A těch druhů a většinou i v květu. Nikde jsem nenašel v okolí trasu na pěší turistiku. Tedy asi dvě tam byly, ale neznačené, takže je na ně možná vstup omezen. Den lze strávit na výstavách v chatách v blízkém okolí. Jsou popsány v letáku, který se dostane po zaplacení vjezdu. Výhody proti Sölkpassu: vyšší nadmořská výška, kruhový rozhled, pevný asfalt pod přístroji, horské scenérie v okolí stojí samy o sobě za vidění, viděl jsem tam sviště a slyšel jsem ho svištět!

Cesta (benzin, rakouská dálniční známka, vjezd na Edelweiss) mě vyšla na necelé 3 tis. Kč.
Planetoskop (konečně hotový dobson 200/2000), Dal (Schmidt-Newton 203/812)
Polární ustavovač PARot ke stažení

Uživatelský avatar
Psion
Příspěvky: 7101
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Rakousko - Taury či něco lepšího

Příspěvek #32 od Psion » 31. 08. 2015, 09:54

Tomu říkám extrémní astronomie :) to bych opravdu nedal, když už, tak malé obytné auto nebo vysokohorský hotel.
Celestron 200/1200, Meade LX-200ACF
Zerochromat 200/2450, TEC 140
Celestron CG-5 AT GT, Gemini G42
SkyWatcher ED80, Pentax 75 SDHF,
Takahashi FC-100DL, Solarview 50
EOS 40Da cooled, SBIG ST-4000XCM
SBIG ST-402ME, SBIG ST-2000XM

Uživatelský avatar
Karell
Příspěvky: 5173
Registrován: 24. 04. 2009, 09:58
Bydliště: Brána do Krkokonoš
Kontaktovat uživatele:

Rakousko - Taury či něco lepšího

Příspěvek #33 od Karell » 31. 08. 2015, 10:28

Michale, kdybys potřeboval, tady máš potvrzené alibi:
Panoramatická kamera z Edelweissspitze. Škoda Octavia I kombi, barva písek Sahara je tvoje? :)

Uživatelský avatar
FrantaB
Příspěvky: 238
Registrován: 23. 12. 2014, 20:00

Rakousko - Taury či něco lepšího

Příspěvek #34 od FrantaB » 31. 08. 2015, 13:35

Dobrý report :-) Něco přidám k tomu svému:
Přesné místo s dovolením nebudu na sklo úplně veřejně vyvěšovat, protože i když je vedle silnice, je to sekaná louka přímo uprostřed Naturparku a asi by se po ní úplně hamtat nemělo...
Vedle "silnice"-je to pěkná asfaltka s šířkou 2,5-3 metry, povolená rychlost 50 (ale málokde se dá tak jet), která přes sedlo něco přes 800m vysoko spojuje dvě údolí mezi kopci kolem 1600m vysokými. Nejbližší civilizace je samota asi 2,5km vzdušnou čarou kde se skoro nesvítí, na druhou stranu je to obec o asi devíti domcích (převážně chat, zdá se) asi 3 km daleko, jinak jsou na dohled akorát lesanky a Jagdhutte, kde jsou maximálně petrolejky. V sedle je odpočívka s šotolinovým parkovištěm, stoly, ohništěm, je tam luxusní suché WC. Techniku je třeba odnést asi 70m od auta, kousek V obozoru pak blokují mohutné lípy nad parkovištěm-ale nijak tragicky, louka se zvedá. Okolní kopce omezují výhled cca. 20° nad obzor (linie Sabik-Han-Yed Posterior je asi 3-5° nad kopci, platí pro 9. 8. 2015 kolem 23h), východ a západ o něco míň-údolí je otevřenější. Za den může projet tak 50 aut, když je volno a hezky tak asi 100 cyklistů (převážně silničkářů, jen jsem zíral), občas nějaká motorka. V noci 0-5 aut, výhradně osobáky nebo malá dodávka. Jsou slyšet bohatě dopředu a silnice je tak cikcak, že světla na příjezdu neruší vůbec a tu chvíli než projedou okolo louky lze v klidu přežít se zavřenýma očima zády k silnici.
Ze svitu Mléčné dráhy sice vidíte na mapy, ale bílou hlavu montáže z dvaceti metrů už skoro ne, auto jedině přes odlesk v oknech nebo v laku. Jeleny a srnce, kteří mně během noci ze 30-40m seřvávali za to že jim překážím jsem proti louce neviděl vůbec.
Protože přes den bylo 35°C ve stínu, odlišné chladnutí údolí okolo sedla způsobovalo zhruba od jedné dost silné poryvy větru-nikde nic, sedíte v teplé letní noci, vzduch se sotva hne a najednou bez varování a zvuku foukne 10-12 m/s, kolem čtvrté fučelo dost. Na N250/1200 na EQ-5 to opravdu není, myslím že některé poryvy by takovou sestavu klidně poslaly na zem.
Spát se dá v autě, na prostor odpočívky na trávu by se vešlo tak 6 stanů, ale asi by nebylo moc nadšení kdyby tam stály i přes den. Cesta 350 km z Prahy kolem 5 až 5,5 hodin, rakouskou známku netřeba, podle mně velice příjemnými silnicemi s krásným okolím. Na místě žádné krávy, umytí se dá provést v maličkém potoce s pitelnou vodou asi 1,5 km od sedla na jednu stranu, nebo popojet asi 6 km na druhou stranu a vycachtat se ve větším potoce. Tento směr má i výhodu pramene s moc dobrou, mírně železitou vodou (akorát na chudokrevnost) hned u silnice-zastavit se tam dá.

Čekám v současnosti na odpověď od rakouských státních lesů, jestli by se dalo domluvit na vjezdu autem po lesáckých cestách na náhorní planiny okolních kopců a v jakém počtu, protože to by byl úplný fantas. Byl jsem jednu noc po domluvě na soukromé cestě v soukromém lese asi 1100m vysoko a čím výš, tím líp  :). Pokud by se někomu popsané podmínky líbily a chtěl by nahoru, ozvěte se mi sem nebo do PM, zatím jsem dotaz směřoval na množství 4-10 aut a 6-20 lidí na 2-4 noci-ať mi řeknou, co by ještě zkousli a co ne. Kdyby byly přesnější informace, nebo byste někdo měl kontakt na nějaký rakouský klub, možná by byla domluva jednodušší. Výjezdu po lesáckých cestách netřeba se obávat, z těch šotolinek by si leckterá místní okreska mohla vzít příklad.


Edit:
doplněno upřesnění "linie Sabik-Han-Yed Posterior je asi 3-5° nad kopci, platí pro 9. 8. 2015 kolem 23h"
SW Mak 127/1500; EQ-Mon 2 s lehkou úpravou mechaniky a pohony; Meopta 7x50; Hensoldt-Wetzlar 8x24 někdy z r. 1916

Uživatelský avatar
Psion
Příspěvky: 7101
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Rakousko - Taury či něco lepšího

Příspěvek #35 od Psion » 31. 08. 2015, 16:06


Michale, kdybys potřeboval, tady máš potvrzené alibi:
Panoramatická kamera z Edelweissspitze. Škoda Octavia I kombi, barva písek Sahara je tvoje? :)

Díky za odkaz, koukám, že už tam stojí auta v 5.30 a některé jsou obytné, takže to může být dobré místo na přenocování a focení!
Celestron 200/1200, Meade LX-200ACF
Zerochromat 200/2450, TEC 140
Celestron CG-5 AT GT, Gemini G42
SkyWatcher ED80, Pentax 75 SDHF,
Takahashi FC-100DL, Solarview 50
EOS 40Da cooled, SBIG ST-4000XCM
SBIG ST-402ME, SBIG ST-2000XM

Uživatelský avatar
FrantaB
Příspěvky: 238
Registrován: 23. 12. 2014, 20:00

Rakousko - Taury či něco lepšího

Příspěvek #36 od FrantaB » 01. 09. 2015, 16:57

Čert to vem, předpokládám že astronomové jsou příčetní lidé za kterými nezůstane zdupaná a zválená louka (prosím, plachty pod dobsony a podobně tam vůbec nepoužívejte, jinak nám nakopou zadek). Po šestihodinové seanci s paralaktikou byla trasa kudy jsem asi desetkrát prošel, plus kolo pod montáží sice vidět, ale netlouklo do očí. Ovšem tráva zválená plachtou se prostě ráno nezvedne.
Text níže je původně psaný jako odpověď na PM, ale hodím to rovnou sem. Místo je tady, odpočívka je v tom zeleném kousku mezi loukou a silnicí přímo pod nožičkou P v nápisu Gros-Promau:

https://www.google.cz/maps/@47.759531,14.8324578,4038m/data=!3m1!1e3

Nejpříjemnější cesta je z Dolního Dvořiště, přes Freistadt, Pregarten, Mauthausen na Enns (ano, ten Mauthausen). Silniční nájezd na most, benzinka a kus obchodu je na místě apelplatzu, sklady a záhony zahradnictví jsou na místě části baráků, Mauthausenské schody jsou v té stromy zarostlé rokli v čele lomu. Ale zastávka vypadá stejně jako za války... V Mauthausenu je asi 3/4 km po přejetí kolejí po levé straně hned u silnice Lidl, kdyby někdo zapomněl nákup.
Po přejetí mostu rovně-Pyburg, Windpassing, za ním na kruháku druhý výjezd přímo pod vysoký železniční násep na Ennsdorf. V Ennsdorfu na světlech doprava na starý most, nahoře nad ním je (už v Ennsu) hodně těsný kruháč-druhý výjezd (po asi 300°), směr Kronstorf-Steyer. Vyvede vás to na okresku plnou vsí se zastupitelstvem stejně dementním jako u nás v Lázních Bohdaneč, nesmyslnými rychlostními omezeními a radary, po které po asi 12km dojedete na T křižovatku s nadjezdem nad státovkou vedoucí ze Steyeru do Ennsu, takže se na ni připojíte až po přejetí nadjezdu (tj. pokračujete vlevo). Na velkém kruháku před Steyerem rovně do města a furt dál, až na světla na T křižovatce-pak vlevo z kopce, přes most a na dalším kruháku nahoru doprava, směr Weyer-Leoben-Graz. Silnice podél Enže je příjemná a rychlá, v obcích je převážně sedmdesátka. Křižovatka s odbočením vlevo na Weyer se minout nedá. Ve městě po vjezdu do staré zástavby bude z náměstíčka pravoúhlá levá, ulice se v ní prudce zužuje. Asi po 70m je doprava odbočka na Hollenstein an der Ybbs. Po vyjetí do sedla pozor v zatáčkách dolů, motorkáře v nich není vůbec vidět. Dole na rovině za loukou, kde se u domů silnice zúží a přitiskne ke skále taky opatrně, traktory a vyvážečka místního lesáka ji zaberou skoro celou a sídlí právě u té zužovačky. O kus dál se tahle silnice připojuje na státovku, jedete doprava. V Hollensteinu se ze státovky do města uhybá doprava u benzinky a v historickém centru se uhne doprava v momentě kdy rovně je to na jedno malé auto. To už je ta maličká spojovací silnička, z téhle strany až k samotě ještě dvoupruhová. Koryto s dřevěnou trubkou vpravo od silnice asi 2 km za posledními souvislými domy se přehlédnout nedá, to je ta moc dobrá železitá voda. Louka je ta první po pravé straně.
Ze směru příjezdu vlevo je ještě jedna louka sahající až naproti odpočívce, tam je posed-zjevně frekventovanější než ten u odpočívky. Pokud se dostatečně ochladilo, lze očekávat začátek jelení říje a to, že večer někdo přijede-prakticky s jistotou zaměstnanec státních lesů, takže prosím maximálně slušně-jinak jsem tu korespondenci smolil zbytečně, opravdu jsou na Naturpark fest hákliví. Pokud přijedete už za šírání/za tmy, posed u odpočívky je za lípou u rohu staré stodoly-zkontrolovat jestli už někdo nesedí (na petlici nebude zámek), protože naklusat na louku by pak byl hodně velký trapas. WC je z druhé strany stodoly-do té nelézt, krov je od pohledu sice převážně OK, ale latě s šindely a jedna krokev už jsou opravdu KO.
SW Mak 127/1500; EQ-Mon 2 s lehkou úpravou mechaniky a pohony; Meopta 7x50; Hensoldt-Wetzlar 8x24 někdy z r. 1916

Uživatelský avatar
Psion
Příspěvky: 7101
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Rakousko - Taury či něco lepšího

Příspěvek #37 od Psion » 11. 04. 2016, 09:46

Jednou jsem se stavoval ZDE v observatoři s planetariem, bohužel měli z náhlých důvodů zavřeno, ale snad to letos zopakujeme. 20cm Zeiss a Fujinon 25x150 jsou velká lákadla.
Celestron 200/1200, Meade LX-200ACF
Zerochromat 200/2450, TEC 140
Celestron CG-5 AT GT, Gemini G42
SkyWatcher ED80, Pentax 75 SDHF,
Takahashi FC-100DL, Solarview 50
EOS 40Da cooled, SBIG ST-4000XCM
SBIG ST-402ME, SBIG ST-2000XM

Uživatelský avatar
Psion
Příspěvky: 7101
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Rakousko - Taury či něco lepšího

Příspěvek #38 od Psion » 27. 07. 2016, 23:42

Tak jsem se konečně letos u planetaria znovu zastavil, bohužel Zeiss 200mm byl na opravě, tak jsem mrknul 60cm Cassegrainem a konečně Fujinonem 25x150 :) Nebyl to ED model, takže klasika, narovinu bych ty peníze za to nedal, i když to je překvapivě kompaktní a velmi pěkný design tak Zeiss 25x100 je slušná a podstatně levnější náhrada. Planetárium je malý Zeiss a musím říci, že to ukazovalo fakt pěkně hvězdy do 6m v barvě, včetně pár klasických DSO.

Celestron 200/1200, Meade LX-200ACF
Zerochromat 200/2450, TEC 140
Celestron CG-5 AT GT, Gemini G42
SkyWatcher ED80, Pentax 75 SDHF,
Takahashi FC-100DL, Solarview 50
EOS 40Da cooled, SBIG ST-4000XCM
SBIG ST-402ME, SBIG ST-2000XM

Uživatelský avatar
ladin
Příspěvky: 373
Registrován: 21. 02. 2008, 15:11
Bydliště: 50.6681028N, 15.0827178E

Re: Rakousko - Taury či něco lepšího

Příspěvek #39 od ladin » 15. 09. 2018, 22:06

Posílám odkaz na report z poslední návštěvy EWS http://udalosti.astronomy.cz/?p=8844
16'' Dobson, Pulmetr (10'') Dobson

Uživatelský avatar
Cztwerec
Příspěvky: 5258
Registrován: 03. 02. 2007, 17:58
Bydliště: Břežany II.
Kontaktovat uživatele:

Re: Rakousko - Taury či něco lepšího

Příspěvek #40 od Cztwerec » 17. 09. 2018, 08:58

Určitě pěkná lokalita, dobrej report, já mám sen Pic du Midi, ale už dlouho přemýšlím o něčem vysoko na dobrý seeing, tak že by zde?
Dobrý seeing, to je oč tu běží... http://astrofotky.cz/~Cztwerec

Uživatelský avatar
ok1in
Příspěvky: 391
Registrován: 27. 06. 2017, 19:23
Bydliště: Kladno/Slaný
Věk: 57
Kontaktovat uživatele:

Re: Rakousko - Taury či něco lepšího

Příspěvek #41 od ok1in » 17. 09. 2018, 10:25

EWS - překrásné místo, ve dne poněkud přecpané, ale už jen celá ta cesta stojí za návštěvu. Nikdy mě ale nenapadlo, že se tam dá vyjet v noci, vždy jsem měl zato, že je ta strasse na noc zavřená :roll: Takže díky za tip, moje nejbližší cesta tím směrem má nový cíl... :mrgreen:
www.ok1in.cz
Nasmyth 210/80/2100 "Vlček", TS-GSO 150/600, SW 102/500, EQ5M, E-300 a QHY5


Zpět na “Pozorovací stanoviště”

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů