Autobaterie

Otázky, rady, tipy, návody...
Odpovědět
Uživatelský avatar
KDan
Příspěvky: 1469
Registrován: 15. 06. 2007, 16:40

Autobaterie

#31

Příspěvek od KDan »

Já jsem konkrétně koupil pojistkové pouzdro na kabel k akumulátoru. V něm mám tu nejslabší autopojistku (takový ten můstek s plastovým krytem, na němž je označen maximální proud). Do rozváděcí krabičky jsem paralelně k přívodům od akumulátoru zapojil diodu, která v propustném směru snese 20A. Její anodu jsem zapojil na (-), katodu na (+). Kdybych svorky nechtěně přepóloval, proud diodou přepálí pojistku a připojeným přístrojů se nic nestane.

Na tomto typu ochrany proti přepólování nevzniká prakticky žádný úbytek napětí.
Uživatelský avatar
ZV
Příspěvky: 365
Registrován: 31. 10. 2006, 23:03

Autobaterie

#32

Příspěvek od ZV »

Díky, to s tou pojistkou je důležitá informace. Co se týče svorek, měl jsem na mysli klasické autokrokodýlky červený-černý. Ale asi by to šlo udělat i lépe (blbuvzdrojněji). Délka přívodních kabelů (od baterky ke krabičce) není problém? Řekněme 4-5m?
http://astrofoto.euweb.cz&&zvrastil (at) seznam (bodka) cz
Uživatelský avatar
KDan
Příspěvky: 1469
Registrován: 15. 06. 2007, 16:40

Autobaterie

#33

Příspěvek od KDan »

Délka 5m není problém, pokud použiješ dost tlusté kabely. Já jsem si koupil dobře izolovanou (občas na to ve tmě šlápnu) dvoulinku na napájení repro s průřezem žil 4mm2.

Dej si tam i tu diodu. Seženeš ji všude, nestojí moc a budeš mít větší klid. Pojistku vřaď do přívodu kladného napětí.
Uživatelský avatar
ZV
Příspěvky: 365
Registrován: 31. 10. 2006, 23:03

Autobaterie

#34

Příspěvek od ZV »

Super, díky moc.
http://astrofoto.euweb.cz&&zvrastil (at) seznam (bodka) cz
Uživatelský avatar
MMys
Příspěvky: 17644
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Běleč nad Orlicí
Věk: 50
Kontaktovat uživatele:

Autobaterie

#35

Příspěvek od MMys »

ZV napsal: Asi ano, pokud si budu vždycky pamatovat připojit napřed spotřebiče a pak teprve baterku. Ale protože se znám, tak bych ho tam asi radši dal. V ideálním případě i s ledkou jako indikací.
Doporučuji spíš jinou jinou věc. Místo tavné pojistky a vypínače normální jistič. Dimenzovaný podle odběru sestavy, tak 8A bude rozumná hodnota. Můžeš to s ním jak vypínat, tak zároveň chránit. BEz pojistky takovohle věc vůbec nedoporučuji, stačí zkrat v konektoru, a shoří kabel. A tavná pojistka je průšvih v okamžiku, kdy zjistíš, že nemáš v kufříku náhradní.
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
Uživatelský avatar
MMys
Příspěvky: 17644
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Běleč nad Orlicí
Věk: 50
Kontaktovat uživatele:

Autobaterie

#36

Příspěvek od MMys »

S tou diodou, to není zrovna nejlepší řešení. Při odebíraném proudu je na ní úbytek (u křemíkových tak 0.7-0.9V podle proudu). Pomocí se dá tím, že použiješ Schottkyho diodu, tam se dostaneš tak na 0.4-0.5V při obvykle odebíraných proudech. Každopádně to je dobré řešení pro bezpečnost, ale snižuje to využitelný rozsah z kapacity akumulátoru, prostě SkyScan nahlásí vybitou baterii zbytečně dříve.

Nejlepší řešení je dát na akumulátor šroubovací svorky napevno, a někde na akumulátor dát na nějaký úchyt vhodný konektor, který nejde otočit.
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
Uživatelský avatar
KDan
Příspěvky: 1469
Registrován: 15. 06. 2007, 16:40

Autobaterie

#37

Příspěvek od KDan »

Já přece doporučoval diodu, zapojenou za pojistkou PARALELNĚ k přívodům od akumulátoru, v nepropustném směru. Dioda s povoleným proudem 20A v propustném směru snese impulzní proud přes 100A, pokud impulz není delší než nějakých 100ms.

S tím jističem to ale není špatný nápad.  ;)
Uživatelský avatar
kaklik
Příspěvky: 82
Registrován: 06. 04. 2007, 21:33

Autobaterie

#38

Příspěvek od kaklik »

Jako vhodny konektor na 12-24V mohu doporucit ten z autozapalovace, da se sehnat na vrakovistich, nebo koupit v GME... Na 5V pouzivam konektor cinch.

Z panelovych typu se da sestavit treba i nekolikanadobny prodluzovak,
Uživatelský avatar
KDan
Příspěvky: 1469
Registrován: 15. 06. 2007, 16:40

Autobaterie

#39

Příspěvek od KDan »

Já používám krokosvorky (koupil jsem je kdesi u pumpy, takové ty neomačkávající přívody akumulátoru).

Mnohdy vyjíždím bez přídavného akumulátoru. Běžná sestava toho, co mám připojené, odebírá z akumulátoru maximálně 6A. Přijedu-li na místo při -10 stupních Celsia, akumulátor, zavřený v motorovém prostoru má teplotu nad nulou po dobu minimálně 3 hodin (mám změřeno). Za tu dobu odeberu z jeho kapacity kolem 18Ah, takže nastartování nemůže být problém - pokud akumulátor není na odpis a v autě správně funguje dobíjení.

Svorky tedy často připínám přímo na akumulátor v motorovém prostoru. Nemůžu totiž použít vnitřní zásuvku na 12V, či konektor zapalovače, protože tohle všechno se mi po půl hodině od zaparkování vypíná.

Hlavně proto propaguju tu ochranu proti přepólování.  ;)

----------------------------------------------

Jinak stačí taky pohlédnout na kontrolku na rozvaděči - pokud bude jako kontrolka použita dioda LED, tak bude svítit jen v případě správné polarity.
Uživatelský avatar
MMys
Příspěvky: 17644
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Běleč nad Orlicí
Věk: 50
Kontaktovat uživatele:

Autobaterie

#40

Příspěvek od MMys »

Tak to samozřejmě jo, nějak jsem si nevšiml toho, že jsi psal paralelně... Pak je opravdu dobré řešení pořádná dioda a před ní ten jistič. Pokud to ve zmatku či tmě nacvakneš obráceně, nic se neděje, otočíš to, nahodíš jistič a je to :-)
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
Uživatelský avatar
ZV
Příspěvky: 365
Registrován: 31. 10. 2006, 23:03

Autobaterie

#41

Příspěvek od ZV »

Díky za všechny rady. Nápad s jističem se mi velmi líbí.
Takže abych to sumarizoval (jestli to chápu dobře):

1) Na autobaterce šroubovací svorky na pevno a konektor, například ten autozapalovač.
2) Od zapalovače dlouhý, dobře izolovaný a odolný kabel ke krabičce.
3) V krabičce na přívodu jistič 8A, sloužící zároveň jako vypínač.
4) V krabičce za jističem dioda 20A jako ochrana proti přepólování (podle doporučení KDana, MMys mluvil o odběru LEDky, indikující napájení). LEDku zvážím, ale asi se na ni vykašlu.
5) Za diodou (resp. vedle diody) už přímo dráty k adaptéru a k montáži.

Zbyněk

P.S. pokud bude na baterce konektor neumožňující přepólování, je tam ta dioda k něcemu?
http://astrofoto.euweb.cz&&zvrastil (at) seznam (bodka) cz
Uživatelský avatar
KDan
Příspěvky: 1469
Registrován: 15. 06. 2007, 16:40

Autobaterie

#42

Příspěvek od KDan »

Přesně tak.

Jen - Martin mluvil o té samé diodě, jako já, jenže si myslel, že popisuju zapojení sériové. Pak by ta ochrana "sežrala" kousek z napájecího napětí, minimálně 0.4V - a to je zbytečně moc.

Jenže já myslel a uváděl paralelní připojení té diody. Za jističem diodou vlastně zkratuješ přívody od akumulátoru, jen ji tam musíš zapojit v NEPROPUSTNÉM směru. Anodu diody na (-) přívod, katodu ZA JISTIČ na (+).

Je třeba koupit diodu s povoleným proudem v propustném směru minimálně těch 20A. Její závěrné napětí vyhoví (neznám běžnou diodu, kde by nevyhovělo). Bude stát, řekl bych, tak 10Kč.  ;)
Uživatelský avatar
KDan
Příspěvky: 1469
Registrován: 15. 06. 2007, 16:40

Autobaterie

#43

Příspěvek od KDan »

Pokud jsi si jistý, že to nikdy nepřepóluješ, je ochrana proti přepólování skutečně zbytečná.
Uživatelský avatar
ZV
Příspěvky: 365
Registrován: 31. 10. 2006, 23:03

Autobaterie

#44

Příspěvek od ZV »

KDan napsal: Pokud jsi si jistý, že to nikdy nepřepóluješ, je ochrana proti přepólování skutečně zbytečná.
No, jestli stojí deset korun... Sichr je sichr :-).
http://astrofoto.euweb.cz&&zvrastil (at) seznam (bodka) cz
Uživatelský avatar
Fugas
Příspěvky: 476
Registrován: 04. 03. 2007, 04:35

Autobaterie

#45

Příspěvek od Fugas »

Řeším stejný problém - napájení Celestron Advanced GT z autobaterie. Mám k tomuto řešení ještě 3 dotazy.
1) Samozřejmě to tak nechci, jen pro pochopení - tzn., že nabíjení montáže lze přímo z baterie ? Nemusí tam být žádna regulace na např. 12V/10A ? Když zapojím + pól na + pól (střední) jack konektoru a - pól baterie na - pól jacka a připojil na montáž, tak by to mělo fungovat, je to tak ? Jak píšu, nechci to riskovat, jen to chci správně chápat.
2) jak budeš dělat dobíjení autobaterie, když tam budou šroubovací svorky pevně přidělané. Nebude se to muset rozdělat, aby se mohlo připojit dobíjení ?
3) jak dostat ještě do nějakého konektoru (6V/1A, 9V/1A) - co tam předřadit a jak zapojit ?
Odpovědět