LRGB - délka,poměr expozic, binning
Napsal: 10. 01. 2020,  06:55
				
				Dobrý den pánové,
chtěl bych poprosit o rady zkušených matadorů (např. vím, že pan Pavel Böhm má s focením přes ATIKy a barevné filtry hodně zkušeností) ohledně délky expozic a případně poměru pro jednotlivé kanály při LRGB focení. Protože mě už nebaví neustále trefovat kompozici (což se i tam nikdy ručně dokonale nepodaří) a boj s AMP glow+hot pixely u ASI224Mc tak jsem pořídil RGB filtry (Astronomik typ 2c) a chci zkusit vše řešit jen mono ATIKem 414Ex. Mám k tomu nějaké základní ,možná hloupé dotazy:
1. Budu fotit přes 200 Newtona se světelností cca 4,5 tak bych chtěl poradit(aniž bych ztratil mnoho vzácného času s experimentováním) jakou základní délku expozic pro RGB kanály zvolit, aby v datech už byly i nějaké ty barvy, ale aby zároveň nedošlo k přesaturování tj.všechny hvězdy zůstanou bílé. Jde mi samozřejmě o to zvolit co nejlepší kompromis i vzhledem ke světelnému znečištění. Mohu(chci) zatím fotit jen z města - aplikace ukazuje Bortle 5 - ESQ 20,15 (nemám to jak exaktně změřit). Například jsem fotil nedávno ( M81+M82, M33) kamerou ASI224Mc jen přes 50mm ED hledáček se světelností 4,8 a dostal jsem tam barvy i při 15s expozicích-Gain 250 (udělal jsem jich cca 120 tj. 30minut celkem + přidal L kanál focený přes CLS ATIKem). Předpokládám, že pokud budu fotit pouze mono kamerou přes filtry tak při 15s expozicích to bude se ziskem jako bych fotil 45s tou ASI224 , je to tak (respektive si vlastně nejsem jistý, protože tady vstupuje do hry ještě ten nastavitelný GAIN u ASIny, kdežto u ATIKa se tímto nezabývají tak se to těžko porovnává) ? Nicméně těch (jen)15s jsem volil hlavně kvůli omezení AMpglow a hot pixelům takže bych raději zvolil delší expozice řekněme 1-2 minuty. Bude to pro focení (zejména galaxie) dostačující a nedojde k přesaturaci ?
2. Jaký zvolit poměr mezi délkou expozice L (vzhledem ke světelnému znečištění fotím přes CLS CCD filtr) a RGB kanály ? Četl jsem, že ideální je to v poměru 1:1:1:1 jenomže když se tak dívám na různé fotky tak v drtivé většině si každý dal záležet hlavně na Lku což mi dává smysl vzhledem k tomu, že RGB kanály jsou nositelem pouze barvy a odstínu a veškeré informace o jasu, ostrosti a kontrastu pochází z Lka. Uvažoval jsem tady, že bych dělal například 3-5min expozice přes CLS a 1-2min expozice přes každý z RGB filtrů. Takže například 1,5h L + 3x30 minut RGB. Bude to rozumný poměr ?
3. Přemýšlel jsem i o použití binování např. 2x2 pro RGB kanály, ale nejsem si jistý výsledkem vzhledem k velikosti pixelů kamery 6,45um a ohniska (850mm u Newtona, 242mm u hledáčku). Samozřejmě to výrazně ovlivní rozlišení sestavy (u hledáčku to není v ideálním poměru 1-2arc sec/pixel ani při BIN 1x1), ale u těch barevných kanálů by to možná nemuselo tolik vadit . Co si o tom myslíte ? Viděl jsem, že to běžně používá pan Böhm, jenomže on má výrazně delší ohnisko na obou ze svých dalekohledů takže mu ten poměr vychází samozřejmě lépe.
Děkuji za Vaše rady a připomínky.
			chtěl bych poprosit o rady zkušených matadorů (např. vím, že pan Pavel Böhm má s focením přes ATIKy a barevné filtry hodně zkušeností) ohledně délky expozic a případně poměru pro jednotlivé kanály při LRGB focení. Protože mě už nebaví neustále trefovat kompozici (což se i tam nikdy ručně dokonale nepodaří) a boj s AMP glow+hot pixely u ASI224Mc tak jsem pořídil RGB filtry (Astronomik typ 2c) a chci zkusit vše řešit jen mono ATIKem 414Ex. Mám k tomu nějaké základní ,možná hloupé dotazy:
1. Budu fotit přes 200 Newtona se světelností cca 4,5 tak bych chtěl poradit(aniž bych ztratil mnoho vzácného času s experimentováním) jakou základní délku expozic pro RGB kanály zvolit, aby v datech už byly i nějaké ty barvy, ale aby zároveň nedošlo k přesaturování tj.všechny hvězdy zůstanou bílé. Jde mi samozřejmě o to zvolit co nejlepší kompromis i vzhledem ke světelnému znečištění. Mohu(chci) zatím fotit jen z města - aplikace ukazuje Bortle 5 - ESQ 20,15 (nemám to jak exaktně změřit). Například jsem fotil nedávno ( M81+M82, M33) kamerou ASI224Mc jen přes 50mm ED hledáček se světelností 4,8 a dostal jsem tam barvy i při 15s expozicích-Gain 250 (udělal jsem jich cca 120 tj. 30minut celkem + přidal L kanál focený přes CLS ATIKem). Předpokládám, že pokud budu fotit pouze mono kamerou přes filtry tak při 15s expozicích to bude se ziskem jako bych fotil 45s tou ASI224 , je to tak (respektive si vlastně nejsem jistý, protože tady vstupuje do hry ještě ten nastavitelný GAIN u ASIny, kdežto u ATIKa se tímto nezabývají tak se to těžko porovnává) ? Nicméně těch (jen)15s jsem volil hlavně kvůli omezení AMpglow a hot pixelům takže bych raději zvolil delší expozice řekněme 1-2 minuty. Bude to pro focení (zejména galaxie) dostačující a nedojde k přesaturaci ?
2. Jaký zvolit poměr mezi délkou expozice L (vzhledem ke světelnému znečištění fotím přes CLS CCD filtr) a RGB kanály ? Četl jsem, že ideální je to v poměru 1:1:1:1 jenomže když se tak dívám na různé fotky tak v drtivé většině si každý dal záležet hlavně na Lku což mi dává smysl vzhledem k tomu, že RGB kanály jsou nositelem pouze barvy a odstínu a veškeré informace o jasu, ostrosti a kontrastu pochází z Lka. Uvažoval jsem tady, že bych dělal například 3-5min expozice přes CLS a 1-2min expozice přes každý z RGB filtrů. Takže například 1,5h L + 3x30 minut RGB. Bude to rozumný poměr ?
3. Přemýšlel jsem i o použití binování např. 2x2 pro RGB kanály, ale nejsem si jistý výsledkem vzhledem k velikosti pixelů kamery 6,45um a ohniska (850mm u Newtona, 242mm u hledáčku). Samozřejmě to výrazně ovlivní rozlišení sestavy (u hledáčku to není v ideálním poměru 1-2arc sec/pixel ani při BIN 1x1), ale u těch barevných kanálů by to možná nemuselo tolik vadit . Co si o tom myslíte ? Viděl jsem, že to běžně používá pan Böhm, jenomže on má výrazně delší ohnisko na obou ze svých dalekohledů takže mu ten poměr vychází samozřejmě lépe.
Děkuji za Vaše rady a připomínky.
 )
  ) ) ale o fotonový šum z oblohy, a tím jsou postiženy obě kamery naprosto stejně.  Jedinou výhodou mono kamery je, že u emisních mlhovin si můžeš pomocí kombinací úzkopásmových a RGB dat. Ale u objektů se spojitým spektrem je rozdíl prakticky nulový.
  ) ale o fotonový šum z oblohy, a tím jsou postiženy obě kamery naprosto stejně.  Jedinou výhodou mono kamery je, že u emisních mlhovin si můžeš pomocí kombinací úzkopásmových a RGB dat. Ale u objektů se spojitým spektrem je rozdíl prakticky nulový. 
 Dost mě překvapilo, že ty moje pokusy s ASI224 nedopadly úplně katastrofálně(z mého pohledu samozřejmě) tak jsem si řekl proč to nezkusit i přes ty filtry třeba to bude ještě lepší. Jak píšeš mám jen referenci ze tří dost jasných objektů takže to mě mohlo také trochu mystifikovat při mé volně..uvidím.
  Dost mě překvapilo, že ty moje pokusy s ASI224 nedopadly úplně katastrofálně(z mého pohledu samozřejmě) tak jsem si řekl proč to nezkusit i přes ty filtry třeba to bude ještě lepší. Jak píšeš mám jen referenci ze tří dost jasných objektů takže to mě mohlo také trochu mystifikovat při mé volně..uvidím.


 
 