LRGB - délka,poměr expozic, binning
Napsal: 10. 01. 2020, 06:55
Dobrý den pánové,
chtěl bych poprosit o rady zkušených matadorů (např. vím, že pan Pavel Böhm má s focením přes ATIKy a barevné filtry hodně zkušeností) ohledně délky expozic a případně poměru pro jednotlivé kanály při LRGB focení. Protože mě už nebaví neustále trefovat kompozici (což se i tam nikdy ručně dokonale nepodaří) a boj s AMP glow+hot pixely u ASI224Mc tak jsem pořídil RGB filtry (Astronomik typ 2c) a chci zkusit vše řešit jen mono ATIKem 414Ex. Mám k tomu nějaké základní ,možná hloupé dotazy:
1. Budu fotit přes 200 Newtona se světelností cca 4,5 tak bych chtěl poradit(aniž bych ztratil mnoho vzácného času s experimentováním) jakou základní délku expozic pro RGB kanály zvolit, aby v datech už byly i nějaké ty barvy, ale aby zároveň nedošlo k přesaturování tj.všechny hvězdy zůstanou bílé. Jde mi samozřejmě o to zvolit co nejlepší kompromis i vzhledem ke světelnému znečištění. Mohu(chci) zatím fotit jen z města - aplikace ukazuje Bortle 5 - ESQ 20,15 (nemám to jak exaktně změřit). Například jsem fotil nedávno ( M81+M82, M33) kamerou ASI224Mc jen přes 50mm ED hledáček se světelností 4,8 a dostal jsem tam barvy i při 15s expozicích-Gain 250 (udělal jsem jich cca 120 tj. 30minut celkem + přidal L kanál focený přes CLS ATIKem). Předpokládám, že pokud budu fotit pouze mono kamerou přes filtry tak při 15s expozicích to bude se ziskem jako bych fotil 45s tou ASI224 , je to tak (respektive si vlastně nejsem jistý, protože tady vstupuje do hry ještě ten nastavitelný GAIN u ASIny, kdežto u ATIKa se tímto nezabývají tak se to těžko porovnává) ? Nicméně těch (jen)15s jsem volil hlavně kvůli omezení AMpglow a hot pixelům takže bych raději zvolil delší expozice řekněme 1-2 minuty. Bude to pro focení (zejména galaxie) dostačující a nedojde k přesaturaci ?
2. Jaký zvolit poměr mezi délkou expozice L (vzhledem ke světelnému znečištění fotím přes CLS CCD filtr) a RGB kanály ? Četl jsem, že ideální je to v poměru 1:1:1:1 jenomže když se tak dívám na různé fotky tak v drtivé většině si každý dal záležet hlavně na Lku což mi dává smysl vzhledem k tomu, že RGB kanály jsou nositelem pouze barvy a odstínu a veškeré informace o jasu, ostrosti a kontrastu pochází z Lka. Uvažoval jsem tady, že bych dělal například 3-5min expozice přes CLS a 1-2min expozice přes každý z RGB filtrů. Takže například 1,5h L + 3x30 minut RGB. Bude to rozumný poměr ?
3. Přemýšlel jsem i o použití binování např. 2x2 pro RGB kanály, ale nejsem si jistý výsledkem vzhledem k velikosti pixelů kamery 6,45um a ohniska (850mm u Newtona, 242mm u hledáčku). Samozřejmě to výrazně ovlivní rozlišení sestavy (u hledáčku to není v ideálním poměru 1-2arc sec/pixel ani při BIN 1x1), ale u těch barevných kanálů by to možná nemuselo tolik vadit . Co si o tom myslíte ? Viděl jsem, že to běžně používá pan Böhm, jenomže on má výrazně delší ohnisko na obou ze svých dalekohledů takže mu ten poměr vychází samozřejmě lépe.
Děkuji za Vaše rady a připomínky.
chtěl bych poprosit o rady zkušených matadorů (např. vím, že pan Pavel Böhm má s focením přes ATIKy a barevné filtry hodně zkušeností) ohledně délky expozic a případně poměru pro jednotlivé kanály při LRGB focení. Protože mě už nebaví neustále trefovat kompozici (což se i tam nikdy ručně dokonale nepodaří) a boj s AMP glow+hot pixely u ASI224Mc tak jsem pořídil RGB filtry (Astronomik typ 2c) a chci zkusit vše řešit jen mono ATIKem 414Ex. Mám k tomu nějaké základní ,možná hloupé dotazy:
1. Budu fotit přes 200 Newtona se světelností cca 4,5 tak bych chtěl poradit(aniž bych ztratil mnoho vzácného času s experimentováním) jakou základní délku expozic pro RGB kanály zvolit, aby v datech už byly i nějaké ty barvy, ale aby zároveň nedošlo k přesaturování tj.všechny hvězdy zůstanou bílé. Jde mi samozřejmě o to zvolit co nejlepší kompromis i vzhledem ke světelnému znečištění. Mohu(chci) zatím fotit jen z města - aplikace ukazuje Bortle 5 - ESQ 20,15 (nemám to jak exaktně změřit). Například jsem fotil nedávno ( M81+M82, M33) kamerou ASI224Mc jen přes 50mm ED hledáček se světelností 4,8 a dostal jsem tam barvy i při 15s expozicích-Gain 250 (udělal jsem jich cca 120 tj. 30minut celkem + přidal L kanál focený přes CLS ATIKem). Předpokládám, že pokud budu fotit pouze mono kamerou přes filtry tak při 15s expozicích to bude se ziskem jako bych fotil 45s tou ASI224 , je to tak (respektive si vlastně nejsem jistý, protože tady vstupuje do hry ještě ten nastavitelný GAIN u ASIny, kdežto u ATIKa se tímto nezabývají tak se to těžko porovnává) ? Nicméně těch (jen)15s jsem volil hlavně kvůli omezení AMpglow a hot pixelům takže bych raději zvolil delší expozice řekněme 1-2 minuty. Bude to pro focení (zejména galaxie) dostačující a nedojde k přesaturaci ?
2. Jaký zvolit poměr mezi délkou expozice L (vzhledem ke světelnému znečištění fotím přes CLS CCD filtr) a RGB kanály ? Četl jsem, že ideální je to v poměru 1:1:1:1 jenomže když se tak dívám na různé fotky tak v drtivé většině si každý dal záležet hlavně na Lku což mi dává smysl vzhledem k tomu, že RGB kanály jsou nositelem pouze barvy a odstínu a veškeré informace o jasu, ostrosti a kontrastu pochází z Lka. Uvažoval jsem tady, že bych dělal například 3-5min expozice přes CLS a 1-2min expozice přes každý z RGB filtrů. Takže například 1,5h L + 3x30 minut RGB. Bude to rozumný poměr ?
3. Přemýšlel jsem i o použití binování např. 2x2 pro RGB kanály, ale nejsem si jistý výsledkem vzhledem k velikosti pixelů kamery 6,45um a ohniska (850mm u Newtona, 242mm u hledáčku). Samozřejmě to výrazně ovlivní rozlišení sestavy (u hledáčku to není v ideálním poměru 1-2arc sec/pixel ani při BIN 1x1), ale u těch barevných kanálů by to možná nemuselo tolik vadit . Co si o tom myslíte ? Viděl jsem, že to běžně používá pan Böhm, jenomže on má výrazně delší ohnisko na obou ze svých dalekohledů takže mu ten poměr vychází samozřejmě lépe.
Děkuji za Vaše rady a připomínky.