Stránka 23 z 60

Re: Vadné expozice, artefakty, detaily

Napsal: 08. 08. 2018, 15:37
od MMys
To je naprosto nromální stav, každý senzor to má jinak, dokonce se to liší i kus od kusu. A proto se snad dělá kalibrace, aby to ze snímků zmizelo, ne :-)

Re: Vadné expozice, artefakty, detaily

Napsal: 08. 08. 2018, 15:55
od francek
Díky za odpoveď. Už som sa bál, že to budem musieť reklamovať. U predchádzajúcich modeloch APS-C (C40, C1000, C600) som sa až s takými výraznými štruktúrami nestretol.
Ešte postreh zo skúšok. U zapnutého liwe view i pri nemodifikovanej C6D sa objavujú pri dlhých expozíciách nad 5 min. svetlé škvrny(fialovo-modrej farby), v ľavom dolnom rohu snímku.

Re: Vadné expozice, artefakty, detaily

Napsal: 08. 08. 2018, 18:32
od MMys
To je známá věc, před focením to chce LiveView vypnout, a nechat senzor trochu zchladnout, zvláště pokud LV běžel dlouho.

Re: Vadné expozice, artefakty, detaily

Napsal: 22. 08. 2018, 20:33
od Dansemacabre
Poprvé jsem fotil kombinací Star Adventurer + 300mm refraktor + pointace. A vylezly mi tam tyhle pruhy, které vím že normálně dělá absence ditheringu. Ten jsem sice dělal, ale Star Adventurer umí pohyb i guiding (a tedy i dithering) jen v RA, takže hádám, že tohle tam vzniklo posunem v DEC. Dá se s tím případně něco dělat? Napadá mě jedině každou hodinu montáž manuálně trochu pošoupnout, ale to bych teda vážně nerad, zvyknul jsem si na komfort během focení spát :D

Re: Vadné expozice, artefakty, detaily

Napsal: 22. 08. 2018, 21:11
od MMys
To nemá jiné řešení než dithering, tedy náhodný posun mezi expozicemi, ne nutně po každé, ale řekněme třeba po pěti. My co fotíme montážemi s pointací to považujeme za standardní a nutnou operací. Bez ní to praktiky vždy dopadá takhle.

Pokud jsi dělal k pointaci v RA dithering, tak byl asi malý, jen pár pixelů, ne ? Dej ho podstatně větší, pak už by ty šmouhy v šumu díky driftu v DE neměly být vidět, protože budou navíc rozházené výrazně i v RA. A pokkud to za celou noc alespoň 3x ručně šoupneš výrazněji i v DE, měl by být od toho pokoj.

Re: Vadné expozice, artefakty, detaily

Napsal: 22. 08. 2018, 23:19
od Dansemacabre
Na EQ6 s tim neni problem, tam mi na dithering staci 4 pixely. Jestli u Adventurera bude stacit nastavit vetsi posun (kolik? treba 8?), tak to moc rad slysim! Pohnout s tim v DEC treba 3x za noc zvladnu, spis by to chtelo nejak vychytat jemny pohyb pomoci sroubku, na Adventureru je to dost humpolacke a drobne posuvy v radu pixelu moc nezvlada (je tam uvnitr jen male kolecko s moc zuby). Diky.

Re: Vadné expozice, artefakty, detaily

Napsal: 22. 08. 2018, 23:25
od Bill
Já si myslím, že dithering v jedné ose asi vždy udělá pruhy - i když nastavíš 10, tak je to ve skutečnosti 0-10 ...
Podle mne by se těch změn v DEC muselo udělat výrazně více - ale za vyzkoušení nic nedáš...

Re: Vadné expozice, artefakty, detaily

Napsal: 23. 08. 2018, 00:22
od Dansemacabre
Fotek z Adventurera na delsi ohnisko je spousta a pochybuju, ze to nekdo kazdych par expozic (ktere jsou max minutove) rucne posouva, takze nejaka cesta z toho ven byt musi. Na kratsi ohnisko se to nedeje vubec. Uvidim, co udelaji dalsi experimenty. Za rok nebo dva bude cestovni sestava plne funkcni, verim tomu :D

Re: Vadné expozice, artefakty, detaily

Napsal: 23. 08. 2018, 08:16
od MMys
No na krátkém ohnisku se to neděje, protože ten posun je malý a šmouhy krátké, takže je nevidíš.

Dále to také to souvisí s přesností kalibrace a typem senzoru. Pokud je po kalibraci pozadí snímku dokonale homogení, tedy pouze gaussovský šum bez pozůstatků po hotpixelech (ať již světlejších nebo tmavších), tak se to neprojeví. Pokud ty šmouhy jsou tmavé, tak je to nejspíš právě po odečtených hotpixelech, že se tam dostalo 0 ADU, nebo méně než je okolí. Můžeš při skládání snížit sigma low limit, třeba to zmizí. A nebo použít cosmetic correction a v místech pozůstatků po hotpixelech to dointerpolovat z okolí, a pak teprve snímky seskládat.

Re: Vadné expozice, artefakty, detaily

Napsal: 25. 08. 2018, 14:32
od proky
Kolegové chtěl bych Vás tímto požádat o pomoc. Řeším problém jak dodatečně a bez ztráty softwarově odstranit pruhy viz snímek. Pomocí Fitsworku se mi daří pruhy odstranit, ale připadá mi, že je to na úkor detailů. Zkoušel jsem i Topaz Denoise 6, ale ten nedokáže pruhy zcela odstranit. Bohužel nemám DF a bude problém dodatečně nějaký sehnat. Kamera je ASI178MM.

Děkuji za případné info.

Obrázek

Re: Vadné expozice, artefakty, detaily

Napsal: 25. 08. 2018, 17:04
od MMys
Jelikož jsou pruhy periodické, jde to celkem elegantně přes Fourierovu transformaci, výmaz obrazu pruhů ve frekvenční oblasti a inverzní FFT zpět.

Nejprve jsem obraz ořízl na 512x512 pixelů, vymazal ten zašuměný okraj, aby nedělal bordel ve spektru.
Pak jsem v amplitudovém spektru vymazal ty čtyři tečky (klonovacím razítkem)
Nakonec jsem z původního fázového a upraveného amplitudového spektra pomocí inverzní FFT zase vyrobil obraz

Tady je ukázka (na klik plná velikost):

Pruhy-FFT.jpg
Pruhy-FFT.jpg (965.92 KiB) Zobrazeno 1934 x
[/url]

Pokud nemáš PixInsight, tak FFT a IFFT je myslím i v IRISu. Nebo mi pošli ostrá 16-bit data, a já ti to na nich udělám.

Re: Vadné expozice, artefakty, detaily

Napsal: 25. 08. 2018, 17:56
od proky
Martine moc děkuji, Pixinsight nepoužívám, ale zkusím IRIS. Jde mi hlavně o postup a toto vypadá použitelně. Zkusím to nejdřív sám a v případě že bych neuspěl, požádal bych tě o pomoc. ;)

Re: Vadné expozice, artefakty, detaily

Napsal: 25. 08. 2018, 20:40
od Bill
MMys píše:Pak jsem v amplitudovém spektru vymazal ty čtyři tečky (klonovacím razítkem)
Ty slabší vzdálenější tečky jsou nějaká vyšší harmonická těch pruhů?

Re: Vadné expozice, artefakty, detaily

Napsal: 25. 08. 2018, 22:57
od MMys
Nejspíš jo, průběh jasu ve verikálním řezu není asi přesně sinusový.

Re: Vadné expozice, artefakty, detaily

Napsal: 06. 09. 2018, 15:23
od Dansemacabre
Čím můžou být způsobené ty fleky u hvězd? Zkoušel jsem při skládání různé hodnoty sigma clipu a bohužel to tam vždycky v nějaké míře zůstalo :(