CMOS senzory, novinky, kamery, sumy, QE, cteci sum...

Optika, montáže, autoguidery, elektronika...
Uživatelský avatar
Konihlav
Příspěvky: 5392
Registrován: 24. 01. 2008, 15:21
Kontaktovat uživatele:

CMOS senzory, novinky, kamery, sumy, QE, cteci sum...

Příspěvek #1 od Konihlav » 24. 05. 2018, 10:07

Uz delsi dobu uvazuji o zalozeni tohoto vlakna venovanemu vyhradne CMOS kamerkam (a kameram - kde zatim je ve formatu 36x24 pouze par OSC barevnych moznosti) a odkladani zajimavych odkazu na ruzna srovnani napr. QE, ctecich sumu, temneho proudu atp.

prvnich par tematickych odkazu na zajimave zdroje:
https://www.ptgrey.com/point-grey/10931?countryid=237
https://eu.ptgrey.com/exmor-r-starvis
https://www.webastro.net/forums/topic/1 ... et-imx183/
http://www.astrosurf.com/buil/asi183mm/
EMVA imaging performance, napr. pro IMX183 - https://eu.ptgrey.com/support/downloads/10887

osobne aktualne shanim neco na foceni narrow band. Takze nejdulezitejsi pro me je nizky cteci sum, vysoka QE a adekvatni velikost pixelu, klidne muze byt mensi nez vetsi a hlavne, po zkusenostech s 36Mpix kamerou - velike rozliseni je parada, takze vice megapixelu se uz nebojim :D

drive jsem mel ICX694 jako nejlepsi CCD senzor na vseobecne foceni a dnes se zda, ze by jej mohl nahradit aktualne v masove vyrobe (planovana na jaro 2018) IMX428 coz je levnejsi varianta od IMX420 a oproti ICX694 ma radu vyhod: jeste vyssi QE, polovicni cteci sum, pro me lepsi format obrazu (rozliseni tak nejak 3:2 je hezci nez 5:4 nedej boze mnou nenavidenemu 1:1).

nejaky informace:
https://www.ptgrey.com/sony-pregius-glo ... ntryid=237
https://www.framos.com/en/news/sony-int ... utter-mode
a datasheet tedy vlastne jen flyer (nic tam neni):
https://www.sony-semicon.co.jp/products ... _Flyer.pdf

co je u CMOS duleziteho, oproti CCD, ze
- existuji napr. 2 varianty - rolling shutter a global shutter, cipy s rolling mivaji obvykle vetsi QE a nizsi RN nez global shutter cipy. Global shutter se hodi na foceni pohybujicich se objektu, napr. ISSky :D nebo i na Slunce ci Mesic
- mivaji casto (zejmena proto, ze v Sony jsou blbci) takzvany amp-glow zpusobene vlastnim cipem a jeho usporadanim na PCB, proste vzdy tam "sviti"/tepelne vyzaruje nejaka komponenta, nebo je to celkove nestastne udelany, ze cip nejde zezadu chladit po cele plose - nejde tam dat chladici prst... s amp-glow se da bojovat obvykle dark-framem, je to jen osklivy, ale jde to zkalibrovat (kompromisne k skoro nepoznani)
- je dobre si vice uvedomit co znamena temny proud, nektere cipy maji fakt silene veliky temny proud a to je konstantni "sum" ktery si pridavame do obrazu tim vice, cim vice dat nafotime (coz je pochopitelne), takze fakt pozor na temny proud, aby v radu planovane expozice nebyl treba vyznamne vyssi nez vlastni cteci sum
- nejdulezitejsi rozdil oproti CCD je variabilni/promenny zisk kamery! jelikoz typicky CMOS cipy maji pouze (maximalne) 12ti bitovy A/D prevodnik, je dobre si uvedomit, jaky rozsah jim lze navzorkovat. Osobne doporucuji vsechny kamerky pro zacatek provozovat v rezimu unity gain, tj. kdy zisk je roven 1e-. Nekdy pro zlepseni dynamickeho rozsahu muze mit smysl fotit s polovicnim unity gainem (kdyz je 100 tak dat 50), jindy pro foceni kratsich expozic anebo narrow band snimku je mozne zas naopak gain lehce zvysit, ale ne zas o moc. On ten celkovy cteci sum neklesne o tolik, pri vyssim gainu, aby se to pak vyplatilo, kdyz si clovek ubere z dynamickeho rozsahu...
- dalsi zasadni vec je, ze dynamicky rozsah se da (a musi) dohnat vyrazne vetsim mnozstvim jednotlivych subexpozic - snimku, lze tim naprosto minimalizovat fakt, ze CMOS kamery byvaji pouze 12ti bitove (ve valne vetsine pripadu, moje je treba 14ti bitova)
- no a z praktickeho hlediska, kdyz na me koukne jeden singl CMOS snimek (mel jsem Panasonic MN3432...) prave stazeny z kamery, tak je to vzdycky nejaky hnusny oproti CCD snimkum (ICX694), ale nebojte, po slozeni vice expozic, nebo i po pouhe kalibraci jednoho snimku jednim darkem, se to vyrazne zlepsi...
- asi posledni, co stoji za to zminit je, ze kalibrovat takove snimky je nejlepsi vzdy a pouze jen odpovidajicim dark snimkem a lighty flatama, tj. (light - dark4light) / (flat - dark4flat). Na biasy se vyprdnete, nejdou pouzit. CMOS senzory jsou haklive na kratke expozice a dokud neni flat focen alespon v radu sekund, dochazi k nelinearitam a ruznym nereprodukovatelnym vysledkum, takze je treba flat fotit 1-2-3 sekuny (ja fotim 5) a bude klid, dark frame pro 5 sekund si kazdy snadno udela. Proste biasy ne-e a uz vubec ne kalibrace s optimalizaci (skalovanim/scaling) dark snimku (kde se odecita bias a deli a nasobi co zbylo)...

toz tak prozatim

Uživatelský avatar
FunTomas
Příspěvky: 3651
Registrován: 21. 07. 2003, 13:20

Re: CMOS senzory, novinky, kamery, sumy, QE, cteci sum...

Příspěvek #2 od FunTomas » 24. 05. 2018, 11:38

Pavle. Díky za veľmi hutný a informáciami nabitý prehľad. Veľmi mi to pomohlo.
mail to:fun2mas(at)gmail.com

Uživatelský avatar
Dansemacabre
Příspěvky: 1059
Registrován: 10. 04. 2015, 21:16

Re: CMOS senzory, novinky, kamery, sumy, QE, cteci sum...

Příspěvek #3 od Dansemacabre » 24. 05. 2018, 13:37

Konihlav píše:Na biasy se vyprdnete, nejdou pouzit. CMOS senzory jsou haklive na kratke expozice a dokud neni flat focen alespon v radu sekund, dochazi k nelinearitam a ruznym nereprodukovatelnym vysledkum, takze je treba flat fotit 1-2-3 sekuny (ja fotim 5) a bude klid, dark frame pro 5 sekund si kazdy snadno udela. Proste biasy ne-e a uz vubec ne kalibrace s optimalizaci (skalovanim/scaling) dark snimku (kde se odecita bias a deli a nasobi co zbylo)...


To je zcela zásadní informace!!! Koukal jsem, že mám na flatech různé artefakty (převážně pruhy) a na konečném snímku občas šmouhy, tak už vím, odkud vítr vane! Jen je teda focení 3-5sec flati trošku problematické vzhledem k citlivosti kamery. Flatfieldbox se na to příliš použít nedá :(
Ohledně nepoužívání biasů - máš to nějak ozdrojované, nebo je to tvá zkušenost? U takhle kratičkých expozic 0,0003 (nebo kolik je minimum) totiž s artefakty žádný problém nemám.
WO FLT 110/770, EQ-6, ASI1600MM, QHY5-II
TS 60/360 APO, Samyang 135/2, Star Adventurer

Uživatelský avatar
Bill
Příspěvky: 3205
Registrován: 11. 01. 2007, 19:54
Bydliště: Uničov

Re: CMOS senzory, novinky, kamery, sumy, QE, cteci sum...

Příspěvek #4 od Bill » 24. 05. 2018, 14:04

Konihlav píše:CMOS senzory jsou haklive na kratke expozice a dokud neni flat focen alespon v radu sekund, dochazi k nelinearitam a ruznym nereprodukovatelnym vysledkum,


Není to divné? Já předpokládám, že většina lidí si CMOS kupuje (krom ceny) i proto, že se dají použít na krátké expozice typu Slunce/Měsíc...

To je nějaký obecný princip nebo zkušenosti s jednou konkrétní kamerou? Kyž mám kamerku, která zvádne desítky snímku/s nebo s ROI i nějakou tu stovku, tak mi to přijde nečekané...
M:736 750 113

Uživatelský avatar
Dansemacabre
Příspěvky: 1059
Registrován: 10. 04. 2015, 21:16

Re: CMOS senzory, novinky, kamery, sumy, QE, cteci sum...

Příspěvek #5 od Dansemacabre » 25. 05. 2018, 15:09

Bill píše:Není to divné? Já předpokládám, že většina lidí si CMOS kupuje (krom ceny) i proto, že se dají použít na krátké expozice typu Slunce/Měsíc...

on je tam velký rozdíl, jestli snímáš full-res video, kdy je "uzávěrka" stále otevřená a jde jen o rychlost přenosu na disk, nebo cvakneš single snímek do rawu. U těch rawů skutečně vznikají u krátkých časů artefakty.
WO FLT 110/770, EQ-6, ASI1600MM, QHY5-II
TS 60/360 APO, Samyang 135/2, Star Adventurer

Uživatelský avatar
Konihlav
Příspěvky: 5392
Registrován: 24. 01. 2008, 15:21
Kontaktovat uživatele:

Re: CMOS senzory, novinky, kamery, sumy, QE, cteci sum...

Příspěvek #6 od Konihlav » 12. 06. 2018, 16:48

Dansemacabre:
ad flatfieldbox: ja mam flat panel s moznosti zmeny/regulace intenzity osvetleni a pripadne to jde ztlumit dalsi vrstvou cehokoli (diffuzni papir, x vrstev), takze nemam problem dosahnout 3-5-7-10ti sekund nutnych pro nafoceni flatu (nastesti na moji konkretni zrcadlove sestave mi kalibrace el panelem funguje, protoze chyba kterou to opravi je mnohem vetsi nez chyba z nepresnosti (zdroj v ne-nekonecnu), kterou to tam zpet "zanese" :D )

ad biasy: je znamo a cetl jsem to z vice zdroju a mam zkusenosti s KAI-11002 a jinymi "sracko-cipy", kde kalibrace je alfou a omegou uspechu. Pokud vim, ty ruzny anti amp-glow featury zapinany QHY/ZWO kamerama podle delky expozice funguji tusim jinak pro expozice delsi nez 1se-kunda a jinak pro kratsi, proto biasy radim nepouzivat, protoze pokazdy vyjdou jinak...

Bill: u videa se tusim pouziva jiny driver (nativni driver kamery) a hrnou se rovnou snimky z kamery do PC, zatimco u DSO foceni (treba pres ASCOM driver) je procedura foceni snimku slozitejsi, je tam x kroku nez se snimek vyfoti :-) proto i rychlost downloadu pres ASCOM driver je o par sekund delsi nez kolik to umi nativne snimat (ja mam treba FPS 4-5 snimku, nicmene pri DSO foceni mi to sosne snimek za 1 sekundu + overhead kolem asi 2 sekundy, necely, takze cca 2.5 sekundy mi trva nez vidim vysledek).

jinak jak jsem psal nekde vyse.

Zasadni problem se ukazal u kamer s IMX294, kde ZWO udelalo co mohlo - nicmene to zdaleka nestaci, protoze SONY proste vyrabi ty monolit cipy tak debilne, ze proste nejdou chladit a nejde s tim nic delat. Takze chlazeni cipu neni po cele jeho zadni strane, ale jen po casti, tudiz jakmile se trochu lisi teploty (ambient, teplota kamery okoli, teplota cipu) a jakmile jde o slozeni X desitek snimku, tak se ukazalo, ze proste IMX294 nejde spravne zkalibrovat, protoze darky proste nesedi presne... a nejde s tim nic delat. Proto se ukazala ASI294 jako bohuzel cesta vedle a je to dobry na on-line (EAA) pozorovani, nicmene na precizni DSO foceni to je bohuzel prusvih...

jako jo, kdyz "zacatecnik" poradne nestretchne obraz a vyhladi pozadi do cerna, jak to hodne lidi dela, tak ten "problem" nepostrehne a ani o nem nevi...


Zpět na “Astrofotografická technika”

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti