Co se týče AZ montáží, tak doporučuji obezřetný výběr nejen z důvodu nosnosti a dostatečně "máslového" pohybu, ale i z důvodu bezproblémového vyvážení refraktoru na ní - mám tím na mysli to, že většina těchto montáží nemá regulaci frikce - takže nevyvážený dalekohled pak prokluzuje - padá. K tomuto totiž dojde velmi snadno hlavně u menších refráčků - např. Vixení ED 81S - stačí dát 2" zrcátko a velký 2" okulár ( nebo binohlavu ), a těžiště je hnedle v místě okulár.výtahu.
Porta II z mého pohledu neunese ED 120 a tím pádem ani triplet ED 115 - ten můj pohled je takový, že chci koukat i na Měsíc a planety, a tudíž používat i zvětšení >100x. Pokud se spokojím s pozorováním menším zvětšením, především na DSO, tak jsou samozřejmě požadavky menší.
Shrnu-li výše uvedené, tak ve výběru AZ montáží obstojí pouze :
- stará dobrá AZ4 na 2" stojnách
- GSO (TS) polovidlice
- Giro od Tele Optik
Se všemi jsem pozoroval i tělesa solárního systému a jak mne znáte, bez binohlavy moc nepozoruju..
. AZ-4 luxusně vozila ED100ku, velmi dobře ED120ku.. Giro pro dva teleskopy si velmi dobře poradila i s Maksutov-Newtonem 152 mm ( cca F/5 ).
Doplňovat drahou Portu ještě dražšími motory je na pováženou - zda rovnou nekoupit od iOptronu hlavu třídy "Mini Tower" - je to rovnou i s plnohodnotným GoTo, nosnost je navíc velmi slušná.
Bill, Cztwerec a ostatní :
Přečtěte si na POSECu znovu článek o průchozích ztrátách triedrů a v něm především rozbor transmise špičkového WX 10x50 triedru Nikon. Více čoček a mezer mezi nimi je prostě znát... Ano - je potřeba rozlišovat ztrátu jasu a zhoršení kontrastu - a je rozdíl, zda tak činím v malém okuláru, větším FF objektivu, velkém zoom objektivu a ještě větším astronomickém objektivu refraktoru.
Kdo si mohl v Konojedech porovnat kontrast ve vzduchovém tripletu LZOS 180mm a olejovém tripletu TEC 160mm, dá mi za pravdu - ten TEC je prostě kontrastnější... A jsem přesvědčen, že to není hlavně rozdílem mezi sklem OK4 a CaF2 ( krystal fluoritu ), ale především tím, že olejový triplet se chová jako jeden monolit skla a tudíž s pouze dvěma rozhraními sklo-vzduch, na rozdíl od šesti rozhraní u jinak špičkového LZOSu.
Argumentovat, že velmi povedený Samyang 135 F/2 má vynikající kontrast i přes kupu čoček je zavádějící, protože nikdo vedle toho neviděl, jaký by měl kontrast kvalitní prostý dublet stejného rozměru.
Moderní AR vrstvy jsou opravdu velmi kvalitní, ale nikoli dokonalé - stačí fotoobjektiv namířit do silného prostisvětla a dokonce i se Sluncem v záběru - a hned velmi dobře uvidíte, co nadělají zbytkové odrazy, byť jsou to jen zlomky procent z procházejícího světla... A takto velmi silný kontrast a současně test rozptylu světla, který ten kontrast snižuje,snadno docílíte i na noční obloze pomocí velmi jasných stálic či planet v zorném poli, či umístěním jasných těles těsně mimo zorné pole.
Jednoduchý dublet je prostě výhodnější v několika směrech - kromě výše uvedeného bude vždy rychleji vytemperován a má téměř nulovou pravděpodobnost špatné kolimace.