PixInsight

Povídání o astronomické literatuře, počítačových planetáriích, hvězdných mapách, atd.
Odpovědět
Uživatelský avatar
alex.sky
Příspěvky: 504
Registrován: 18. 12. 2010, 17:36
Bydliště: Příbor, CZ

PixInsight

#241

Příspěvek od alex.sky »

Ďakujem všetkým :)


2) Na všechny prezentované snímky z PixInsightu máš aplikovaný Screen Transfer Function (indikuje to zelený proužek na oušku vlevo na snímcích). To asi bude ten primární problém vzniku posterizace při převodu do 8-bitů, protože data na takovém snímku můžou být ve skutečnosti na histogramu nahuštěná někde  úplně vlevo, akorát jsou v PixInsightu díky STF zobrazená víceméně "normálně". 8-bitová hloubka pak po převodu nemusí na jejich navzorkování stačit. Zkus vypnout/zapnout STF klávesou F12, histogram a křivky upravuj vždy s vypnutým STF.

Ten děsný šum může být jenom zdánlivý a důsledkem aplikace STF, opravdu by to chtělo vidět i RAW snímek.
Písal som, že po kliknutí na uvedené obrázky dostanete printscreen okna PI, kde to bolo aj s oknom STF a s upozornením, že obrázky boli "zobrazené strečnuté" t.j. STF... sorry ;)

Napriek tomu máš pravdu, ten šum je tam desný >:( a po prevodu do 8bitového formátu sa mi pozadie dostane do rozsahu 9 až nejakých 14 na stupnici 255. Z toho na správnych monitoroch (príp. po gama) vzniká mapa.
Skúsim pár trikov podľa rady Aleša (Aletel).

Vďaka.
Celestron NW 254/1200 na EQ-6 PRO, Canon EOS 400Dm, http://www.gymnz.sk/ameleg
Uživatelský avatar
Bill
Příspěvky: 4758
Registrován: 11. 01. 2007, 19:54
Bydliště: Uničov

PixInsight

#242

Příspěvek od Bill »

Ale problém s vyvážením jsem neměl:
DBE
Rozložení na kanály
Linear fit R a B proti G
Složit zpátky
DBE ještě jednou (nějaký nerovnoměrný zabarvení pozadí tam zbylo)
Histogram transform od oka, aby se mi to líbilo
No výsledek super, ale nějak mi unikly 2 základní věci:
1) kde a jak jsi odečetl pozadí? Nebo ty děláš DBE v režimu "substraction"?
Já jsem to vždy chápal tak, že je třeba odečíst pozadí nějakou kostantou - třeba pomocí "BackgroundNeutralization" a DBE je na opravy nesednoucího Flatu ap. a dělá se v režimu "Division". Dokážu si představit substraction u nějakého širokoúhlého záběru někde v místě s větším znečištěním. Nebo to nemá smysl řešit? Pro malé korekce se to dá udělat v jednom kroku? Druhé DBE jsi dělal taky jako "substraction"?

2) barevné vyvážení
Rozložení na kanály
Linear fit R a B proti G
- tuhle hru jsem ještě nehrál. Mám G použít jako Reference image a funkci aplikovat na R a B? Je třeba při tom nějak tahat za ty čudlíky?

Kdy bude ten seminář? ;D





M:736 750 113
Uživatelský avatar
MMys
Příspěvky: 17678
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Běleč nad Orlicí
Věk: 51
Kontaktovat uživatele:

PixInsight

#243

Příspěvek od MMys »

Samozřejmě že dělám DBE pomocí subtraction. Pokud je na snímek aplikovaný flatfield (vinětace je prakticky jediná multiplikativní veličina ovlivňující snímek) tak všechny zbylé vlivy jdou na vrub nějakému světlu navíc, a tedy jsou aditivní, a odstraňují se odečtením, nikoli dělením. Pokud jsi to rovnal pomocí DBE s dělením, tak je to blbě, a už je mi jasné, proč sis stěžoval, že se ti poškodí barva hvězd v kraji :-)

DBE s dělením mám smysl jen tehdy, když koriguješ snímek, který do krajů tmavne kvůli vinětaci, a nebyl korigovaný FF. A ta vinětace musí převažovat.

Vzájemný linear fit jednotlivých kanálů proti sobě funguje poměrně slušně u v průměru zhruba neutrálních objektů se spojitým spektrem, což galaxie jsou. Zkoušet to použít na cokoli jiného je ale nerozum. Používám to, když se mi nechce patlat s fotometrickou kalibrací a většinou to dává velmi slušné výsledky. 

Seminář bude snad v dubnu v Jičíně.
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
Uživatelský avatar
FunTomas
Příspěvky: 3912
Registrován: 21. 07. 2003, 13:20

PixInsight

#244

Příspěvek od FunTomas »

Skúsim svoj názor


...
2) barevné vyvážení
Rozložení na kanály
Linear fit R a B proti G
- tuhle hru jsem ještě nehrál. Mám G použít jako Reference image a funkci aplikovat na R a B? Je třeba při tom nějak tahat za ty čudlíky?

Túto hru hrávam v úplne iných situáciách. Tu mi trocha uniká jej zmysel. Ak ide o farebné vyváženie, tak to riešim úplne inak. Ale dúfam, že Martin vysvetlí. Niečo vravel na prednáške v Hlohovci, ale video z akcie nie je dostupné a všetko som si nezapamätal.
mail to:fun2mas(at)gmail.com
Uživatelský avatar
MMys
Příspěvky: 17678
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Běleč nad Orlicí
Věk: 51
Kontaktovat uživatele:

PixInsight

#245

Příspěvek od MMys »

Vysvětlení je jednoduché. Vetšina galaxií je prostě v průměru bílá (když zprůměruješ zvětlo všech hvězd). Takže když uděláš linear fit mezi jednotlivými kanály, a rozsah jasů (na základě kterého se to přizpůsobení dělá) dáš tak, aby to nezahrnovalo pozadí ani přepálená místa (jsou-li tam), ale jen většinu objektu, tak ta funkce vlastně provede nějaké optimální zarovnání histogramů na sebe. Je to podobné, jako když děláš neutralizaci kapátkem na neutrální objekt, ale tady jako reference funguje ne jedno místo, ale všecky pixely s jasem v nějakém rozsahu.

A pak už můžeš beztrestně zvedat saturaci, protože objekt už barevně neulítně k nějaké barvě.

trošku se to řeší i tady:
https://pixinsight.com/forum/index.php?topic=7393.0
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
Uživatelský avatar
Bill
Příspěvky: 4758
Registrován: 11. 01. 2007, 19:54
Bydliště: Uničov

PixInsight

#246

Příspěvek od Bill »

A pak už můžeš beztrestně zvedat saturaci,
Vcelku se mi ten postup podařilo (úspěšně) napodobit. Jenom netuším jak aplikovat saturaci přes masku?
M:736 750 113
Uživatelský avatar
MMys
Příspěvky: 17678
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Běleč nad Orlicí
Věk: 51
Kontaktovat uživatele:

PixInsight

#247

Příspěvek od MMys »

No nesmíš saturovat pozadí, tam vyleze zbytečně barevnej šum.

Takže vytvoříš masku pomocí funkce RanageMask tak, aby bylo zamaskované pozadí a odkrytá galaxie (nejlépe jěště plynulým přechodem, střed víc, kraje částečně zamaskované) a odkryté (nebo alespoň z části) i hvězdy (masky se dají i kombinovat, sečíst přes Pixel Math) A nebo saturovat zvlášť galaxii (víc) a zvlášť hvězdy, s maskou vyorbenou pomocí StarMask, a ty saturovat míň, aby nevylezla barevná vada objektivu, a nebo se an ně vykašlat. Ale budou skoro bílé.
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
Uživatelský avatar
Bill
Příspěvky: 4758
Registrován: 11. 01. 2007, 19:54
Bydliště: Uničov

PixInsight

#248

Příspěvek od Bill »

Ahoj.

Otázka byla ne jak masku vyrobit, ale jak ji aplikovat. Na obarvení používám "ColorSaturation" kde žádná volba na vybrání masky není ...

Jinak HDR je paráda. Nejenom že se opravidlo jádro, ale znatelně klesl i šum, které tam nějak ty kratší expozice zatáhly.

Teď už jenom ten zbytečný barevný šum v pozadí ...



Když se ale dívám na původní zpracování z DSS - nemohlo to zatracené DBE umazat ty krajní partie galaxie? Ale určitě jsem nikde poblíž žádné body nevolil...



M:736 750 113
Uživatelský avatar
pavelseb
Příspěvky: 946
Registrován: 22. 11. 2009, 22:40
Bydliště: Senetářov
Věk: 39
Kontaktovat uživatele:

PixInsight

#249

Příspěvek od pavelseb »

Bill: ale ty můžeš použít masku na jakoukoliv operaci.

http://pixinsight.com.ar/en/docs/1/pixi ... -mask.html
http://pixinsight.com.ar/en/docs/150/pi ... -mask.html
http://pixinsight.com.ar/en/docs/40/pix ... -mask.html

Zjednodušeně: na odsaturování pozadí vybereš jasné části (např. rangemask), přetáhneš vyrobenou masku na snímek a masku invertuješ .
Pak snížíš color saturation a odsaturuje se ti jen nemaskované pozadí....

Nevím jestli to znáš ale zde najdeš několik tutoriálů http://pixinsight.com.ar/en/processing-examples.html
GSO 150/750, EQ6 Pro, SW 70-500 + QHY5L-II, Canon 450D, TS Comacorrector 0.95x, HR Planetary 7mm, SW 25mm, mod. pas. chlazená Logitech QC 4000
Uživatelský avatar
MMys
Příspěvky: 17678
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Běleč nad Orlicí
Věk: 51
Kontaktovat uživatele:

PixInsight

#250

Příspěvek od MMys »

Lepší je tu saturaci pozadí ani nezvyšovat, než to zase dodatečně odstraňovat. Lze zkombinovat star masku a range mask, pak invertovat, aby zůstalo zamaskované celé pozadí, odmaskované hvězdy a galaxie, a saturaci zvedat pouze u toho, u pozadí nikoli. Tím se nezvýrazní ten šum v pozadí. Pak tu masku jen invertuješ, a ještě rovnou můžeš aplikovat redukci šumu selektivně jen na to pozadí.
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
Uživatelský avatar
Bill
Příspěvky: 4758
Registrován: 11. 01. 2007, 19:54
Bydliště: Uničov

PixInsight

#251

Příspěvek od Bill »

Díky - nastuduju a vyzkouším. Jenom by mne zajímala odpověď na tu druhou otázku - kam se při PI zpracování zmizely ty slabší okraje, které jsou v originálním zpracování z DSS mnohem výraznější.
M:736 750 113
Uživatelský avatar
MMys
Příspěvky: 17678
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Běleč nad Orlicí
Věk: 51
Kontaktovat uživatele:

PixInsight

#252

Příspěvek od MMys »

Nikam, já je tam furt vidím. Jenže v tom chybně zpracovaném snímku jsou fialové a proti pozadí okolo a modrému zbytku galaxie zevnitř jsou tak dobře vidět. Po korektním vyvážení jsou skoro neutrální (maličko do modra) a na neutrálním pozadí se trochu ztrácejí.
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
Uživatelský avatar
hokle
Příspěvky: 1499
Registrován: 03. 03. 2009, 13:21

PixInsight

#253

Příspěvek od hokle »

Dostanu se ke stejnému výsledku pokud složím 40 snímků nebo 20 snímků a 20 snímků a tyto dva výsledky složím stejnou metodou (např.: Average, winsorized sigma clipping)?
NWT 14", TS804 Triplet APO, SW70/500, AD800, EOS450Dm, EQ8, турист-4 10x30, ASI220MM Mini, ASI462MM, ASI662MC, C1-3000, Atik460EXm
Uživatelský avatar
BiF
Příspěvky: 1143
Registrován: 10. 11. 2002, 02:00
Bydliště: Trhové Sviny
Věk: 52
Kontaktovat uživatele:

PixInsight

#254

Příspěvek od BiF »

Pro jednoduchý aritmetický průměr asi ano:

(6+9+13+8+1+7+18+2+12+12)/10=8.8
(18+11+3+5+16+22+7+11+6+10)/10=10.9
(8.8+10.9)/2= 9.85

(6+9+13+8+1+7+18+2+12+12+18+11+3+5+16+22+7+11+6+10)/20= 9.85
Newtony 300/1200, 200/860, 100/600; SkyMaster 15x70; paralaktická montáž vlastní výroby; QHY163M; ASI120M; Canon EOS 300D; Philips ToUcam Pro; http://bilek.astronomie.cz/ , email: frantabilek(at)gmail(dot)com
Uživatelský avatar
hokle
Příspěvky: 1499
Registrován: 03. 03. 2009, 13:21

PixInsight

#255

Příspěvek od hokle »

Fra: Dík! Ja si to myslím také, ale jestli tam není nějaký skrytý fígl? :-).
Důvod je takový, že jsem si dělal testovací snímky s ASI185 na M51 a různě natáčel kamerku. A snímky o 90° se mi nechtějí zaregistrovat. Takže volím tuto metodu.
NWT 14", TS804 Triplet APO, SW70/500, AD800, EOS450Dm, EQ8, турист-4 10x30, ASI220MM Mini, ASI462MM, ASI662MC, C1-3000, Atik460EXm
Odpovědět