PixInsight
PixInsight
Ďakujem všetkým
2) Na všechny prezentované snímky z PixInsightu máš aplikovaný Screen Transfer Function (indikuje to zelený proužek na oušku vlevo na snímcích). To asi bude ten primární problém vzniku posterizace při převodu do 8-bitů, protože data na takovém snímku můžou být ve skutečnosti na histogramu nahuštěná někde úplně vlevo, akorát jsou v PixInsightu díky STF zobrazená víceméně "normálně". 8-bitová hloubka pak po převodu nemusí na jejich navzorkování stačit. Zkus vypnout/zapnout STF klávesou F12, histogram a křivky upravuj vždy s vypnutým STF.
Ten děsný šum může být jenom zdánlivý a důsledkem aplikace STF, opravdu by to chtělo vidět i RAW snímek.
Písal som, že po kliknutí na uvedené obrázky dostanete printscreen okna PI, kde to bolo aj s oknom STF a s upozornením, že obrázky boli "zobrazené strečnuté" t.j. STF... sorry
Napriek tomu máš pravdu, ten šum je tam desný >:( a po prevodu do 8bitového formátu sa mi pozadie dostane do rozsahu 9 až nejakých 14 na stupnici 255. Z toho na správnych monitoroch (príp. po gama) vzniká mapa.
Skúsim pár trikov podľa rady Aleša (Aletel).
Vďaka.
2) Na všechny prezentované snímky z PixInsightu máš aplikovaný Screen Transfer Function (indikuje to zelený proužek na oušku vlevo na snímcích). To asi bude ten primární problém vzniku posterizace při převodu do 8-bitů, protože data na takovém snímku můžou být ve skutečnosti na histogramu nahuštěná někde úplně vlevo, akorát jsou v PixInsightu díky STF zobrazená víceméně "normálně". 8-bitová hloubka pak po převodu nemusí na jejich navzorkování stačit. Zkus vypnout/zapnout STF klávesou F12, histogram a křivky upravuj vždy s vypnutým STF.
Ten děsný šum může být jenom zdánlivý a důsledkem aplikace STF, opravdu by to chtělo vidět i RAW snímek.
Písal som, že po kliknutí na uvedené obrázky dostanete printscreen okna PI, kde to bolo aj s oknom STF a s upozornením, že obrázky boli "zobrazené strečnuté" t.j. STF... sorry
Napriek tomu máš pravdu, ten šum je tam desný >:( a po prevodu do 8bitového formátu sa mi pozadie dostane do rozsahu 9 až nejakých 14 na stupnici 255. Z toho na správnych monitoroch (príp. po gama) vzniká mapa.
Skúsim pár trikov podľa rady Aleša (Aletel).
Vďaka.
Celestron NW 254/1200 na EQ-6 PRO, Canon EOS 400Dm, http://www.gymnz.sk/ameleg
PixInsight
Ale problém s vyvážením jsem neměl:
DBE
Rozložení na kanály
Linear fit R a B proti G
Složit zpátky
DBE ještě jednou (nějaký nerovnoměrný zabarvení pozadí tam zbylo)
Histogram transform od oka, aby se mi to líbilo
No výsledek super, ale nějak mi unikly 2 základní věci:
1) kde a jak jsi odečetl pozadí? Nebo ty děláš DBE v režimu "substraction"?
Já jsem to vždy chápal tak, že je třeba odečíst pozadí nějakou kostantou - třeba pomocí "BackgroundNeutralization" a DBE je na opravy nesednoucího Flatu ap. a dělá se v režimu "Division". Dokážu si představit substraction u nějakého širokoúhlého záběru někde v místě s větším znečištěním. Nebo to nemá smysl řešit? Pro malé korekce se to dá udělat v jednom kroku? Druhé DBE jsi dělal taky jako "substraction"?
2) barevné vyvážení
Rozložení na kanály
Linear fit R a B proti G
- tuhle hru jsem ještě nehrál. Mám G použít jako Reference image a funkci aplikovat na R a B? Je třeba při tom nějak tahat za ty čudlíky?
Kdy bude ten seminář? ;D
DBE
Rozložení na kanály
Linear fit R a B proti G
Složit zpátky
DBE ještě jednou (nějaký nerovnoměrný zabarvení pozadí tam zbylo)
Histogram transform od oka, aby se mi to líbilo
No výsledek super, ale nějak mi unikly 2 základní věci:
1) kde a jak jsi odečetl pozadí? Nebo ty děláš DBE v režimu "substraction"?
Já jsem to vždy chápal tak, že je třeba odečíst pozadí nějakou kostantou - třeba pomocí "BackgroundNeutralization" a DBE je na opravy nesednoucího Flatu ap. a dělá se v režimu "Division". Dokážu si představit substraction u nějakého širokoúhlého záběru někde v místě s větším znečištěním. Nebo to nemá smysl řešit? Pro malé korekce se to dá udělat v jednom kroku? Druhé DBE jsi dělal taky jako "substraction"?
2) barevné vyvážení
Rozložení na kanály
Linear fit R a B proti G
- tuhle hru jsem ještě nehrál. Mám G použít jako Reference image a funkci aplikovat na R a B? Je třeba při tom nějak tahat za ty čudlíky?
Kdy bude ten seminář? ;D
M:736 750 113
- MMys
- Příspěvky: 17678
- Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
- Bydliště: Běleč nad Orlicí
- Věk: 51
- Kontaktovat uživatele:
PixInsight
Samozřejmě že dělám DBE pomocí subtraction. Pokud je na snímek aplikovaný flatfield (vinětace je prakticky jediná multiplikativní veličina ovlivňující snímek) tak všechny zbylé vlivy jdou na vrub nějakému světlu navíc, a tedy jsou aditivní, a odstraňují se odečtením, nikoli dělením. Pokud jsi to rovnal pomocí DBE s dělením, tak je to blbě, a už je mi jasné, proč sis stěžoval, že se ti poškodí barva hvězd v kraji
DBE s dělením mám smysl jen tehdy, když koriguješ snímek, který do krajů tmavne kvůli vinětaci, a nebyl korigovaný FF. A ta vinětace musí převažovat.
Vzájemný linear fit jednotlivých kanálů proti sobě funguje poměrně slušně u v průměru zhruba neutrálních objektů se spojitým spektrem, což galaxie jsou. Zkoušet to použít na cokoli jiného je ale nerozum. Používám to, když se mi nechce patlat s fotometrickou kalibrací a většinou to dává velmi slušné výsledky.
Seminář bude snad v dubnu v Jičíně.
DBE s dělením mám smysl jen tehdy, když koriguješ snímek, který do krajů tmavne kvůli vinětaci, a nebyl korigovaný FF. A ta vinětace musí převažovat.
Vzájemný linear fit jednotlivých kanálů proti sobě funguje poměrně slušně u v průměru zhruba neutrálních objektů se spojitým spektrem, což galaxie jsou. Zkoušet to použít na cokoli jiného je ale nerozum. Používám to, když se mi nechce patlat s fotometrickou kalibrací a většinou to dává velmi slušné výsledky.
Seminář bude snad v dubnu v Jičíně.
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
PixInsight
Skúsim svoj názor
...
2) barevné vyvážení
Rozložení na kanály
Linear fit R a B proti G
- tuhle hru jsem ještě nehrál. Mám G použít jako Reference image a funkci aplikovat na R a B? Je třeba při tom nějak tahat za ty čudlíky?
Túto hru hrávam v úplne iných situáciách. Tu mi trocha uniká jej zmysel. Ak ide o farebné vyváženie, tak to riešim úplne inak. Ale dúfam, že Martin vysvetlí. Niečo vravel na prednáške v Hlohovci, ale video z akcie nie je dostupné a všetko som si nezapamätal.
...
2) barevné vyvážení
Rozložení na kanály
Linear fit R a B proti G
- tuhle hru jsem ještě nehrál. Mám G použít jako Reference image a funkci aplikovat na R a B? Je třeba při tom nějak tahat za ty čudlíky?
Túto hru hrávam v úplne iných situáciách. Tu mi trocha uniká jej zmysel. Ak ide o farebné vyváženie, tak to riešim úplne inak. Ale dúfam, že Martin vysvetlí. Niečo vravel na prednáške v Hlohovci, ale video z akcie nie je dostupné a všetko som si nezapamätal.
mail to:fun2mas(at)gmail.com
- MMys
- Příspěvky: 17678
- Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
- Bydliště: Běleč nad Orlicí
- Věk: 51
- Kontaktovat uživatele:
PixInsight
Vysvětlení je jednoduché. Vetšina galaxií je prostě v průměru bílá (když zprůměruješ zvětlo všech hvězd). Takže když uděláš linear fit mezi jednotlivými kanály, a rozsah jasů (na základě kterého se to přizpůsobení dělá) dáš tak, aby to nezahrnovalo pozadí ani přepálená místa (jsou-li tam), ale jen většinu objektu, tak ta funkce vlastně provede nějaké optimální zarovnání histogramů na sebe. Je to podobné, jako když děláš neutralizaci kapátkem na neutrální objekt, ale tady jako reference funguje ne jedno místo, ale všecky pixely s jasem v nějakém rozsahu.
A pak už můžeš beztrestně zvedat saturaci, protože objekt už barevně neulítně k nějaké barvě.
trošku se to řeší i tady:
https://pixinsight.com/forum/index.php?topic=7393.0
A pak už můžeš beztrestně zvedat saturaci, protože objekt už barevně neulítně k nějaké barvě.
trošku se to řeší i tady:
https://pixinsight.com/forum/index.php?topic=7393.0
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
PixInsight
A pak už můžeš beztrestně zvedat saturaci,
Vcelku se mi ten postup podařilo (úspěšně) napodobit. Jenom netuším jak aplikovat saturaci přes masku?
Vcelku se mi ten postup podařilo (úspěšně) napodobit. Jenom netuším jak aplikovat saturaci přes masku?
M:736 750 113
- MMys
- Příspěvky: 17678
- Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
- Bydliště: Běleč nad Orlicí
- Věk: 51
- Kontaktovat uživatele:
PixInsight
No nesmíš saturovat pozadí, tam vyleze zbytečně barevnej šum.
Takže vytvoříš masku pomocí funkce RanageMask tak, aby bylo zamaskované pozadí a odkrytá galaxie (nejlépe jěště plynulým přechodem, střed víc, kraje částečně zamaskované) a odkryté (nebo alespoň z části) i hvězdy (masky se dají i kombinovat, sečíst přes Pixel Math) A nebo saturovat zvlášť galaxii (víc) a zvlášť hvězdy, s maskou vyorbenou pomocí StarMask, a ty saturovat míň, aby nevylezla barevná vada objektivu, a nebo se an ně vykašlat. Ale budou skoro bílé.
Takže vytvoříš masku pomocí funkce RanageMask tak, aby bylo zamaskované pozadí a odkrytá galaxie (nejlépe jěště plynulým přechodem, střed víc, kraje částečně zamaskované) a odkryté (nebo alespoň z části) i hvězdy (masky se dají i kombinovat, sečíst přes Pixel Math) A nebo saturovat zvlášť galaxii (víc) a zvlášť hvězdy, s maskou vyorbenou pomocí StarMask, a ty saturovat míň, aby nevylezla barevná vada objektivu, a nebo se an ně vykašlat. Ale budou skoro bílé.
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
PixInsight
Ahoj.
Otázka byla ne jak masku vyrobit, ale jak ji aplikovat. Na obarvení používám "ColorSaturation" kde žádná volba na vybrání masky není ...
Jinak HDR je paráda. Nejenom že se opravidlo jádro, ale znatelně klesl i šum, které tam nějak ty kratší expozice zatáhly.
Teď už jenom ten zbytečný barevný šum v pozadí ...
Když se ale dívám na původní zpracování z DSS - nemohlo to zatracené DBE umazat ty krajní partie galaxie? Ale určitě jsem nikde poblíž žádné body nevolil...
Otázka byla ne jak masku vyrobit, ale jak ji aplikovat. Na obarvení používám "ColorSaturation" kde žádná volba na vybrání masky není ...
Jinak HDR je paráda. Nejenom že se opravidlo jádro, ale znatelně klesl i šum, které tam nějak ty kratší expozice zatáhly.
Teď už jenom ten zbytečný barevný šum v pozadí ...
Když se ale dívám na původní zpracování z DSS - nemohlo to zatracené DBE umazat ty krajní partie galaxie? Ale určitě jsem nikde poblíž žádné body nevolil...
M:736 750 113
- pavelseb
- Příspěvky: 946
- Registrován: 22. 11. 2009, 22:40
- Bydliště: Senetářov
- Věk: 39
- Kontaktovat uživatele:
PixInsight
Bill: ale ty můžeš použít masku na jakoukoliv operaci.
http://pixinsight.com.ar/en/docs/1/pixi ... -mask.html
http://pixinsight.com.ar/en/docs/150/pi ... -mask.html
http://pixinsight.com.ar/en/docs/40/pix ... -mask.html
Zjednodušeně: na odsaturování pozadí vybereš jasné části (např. rangemask), přetáhneš vyrobenou masku na snímek a masku invertuješ .
Pak snížíš color saturation a odsaturuje se ti jen nemaskované pozadí....
Nevím jestli to znáš ale zde najdeš několik tutoriálů http://pixinsight.com.ar/en/processing-examples.html
http://pixinsight.com.ar/en/docs/1/pixi ... -mask.html
http://pixinsight.com.ar/en/docs/150/pi ... -mask.html
http://pixinsight.com.ar/en/docs/40/pix ... -mask.html
Zjednodušeně: na odsaturování pozadí vybereš jasné části (např. rangemask), přetáhneš vyrobenou masku na snímek a masku invertuješ .
Pak snížíš color saturation a odsaturuje se ti jen nemaskované pozadí....
Nevím jestli to znáš ale zde najdeš několik tutoriálů http://pixinsight.com.ar/en/processing-examples.html
GSO 150/750, EQ6 Pro, SW 70-500 + QHY5L-II, Canon 450D, TS Comacorrector 0.95x, HR Planetary 7mm, SW 25mm, mod. pas. chlazená Logitech QC 4000
- MMys
- Příspěvky: 17678
- Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
- Bydliště: Běleč nad Orlicí
- Věk: 51
- Kontaktovat uživatele:
PixInsight
Lepší je tu saturaci pozadí ani nezvyšovat, než to zase dodatečně odstraňovat. Lze zkombinovat star masku a range mask, pak invertovat, aby zůstalo zamaskované celé pozadí, odmaskované hvězdy a galaxie, a saturaci zvedat pouze u toho, u pozadí nikoli. Tím se nezvýrazní ten šum v pozadí. Pak tu masku jen invertuješ, a ještě rovnou můžeš aplikovat redukci šumu selektivně jen na to pozadí.
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
PixInsight
Díky - nastuduju a vyzkouším. Jenom by mne zajímala odpověď na tu druhou otázku - kam se při PI zpracování zmizely ty slabší okraje, které jsou v originálním zpracování z DSS mnohem výraznější.
M:736 750 113
- MMys
- Příspěvky: 17678
- Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
- Bydliště: Běleč nad Orlicí
- Věk: 51
- Kontaktovat uživatele:
PixInsight
Nikam, já je tam furt vidím. Jenže v tom chybně zpracovaném snímku jsou fialové a proti pozadí okolo a modrému zbytku galaxie zevnitř jsou tak dobře vidět. Po korektním vyvážení jsou skoro neutrální (maličko do modra) a na neutrálním pozadí se trochu ztrácejí.
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
PixInsight
Dostanu se ke stejnému výsledku pokud složím 40 snímků nebo 20 snímků a 20 snímků a tyto dva výsledky složím stejnou metodou (např.: Average, winsorized sigma clipping)?
NWT 14", TS804 Triplet APO, SW70/500, AD800, EOS450Dm, EQ8, турист-4 10x30, ASI220MM Mini, ASI462MM, ASI662MC, C1-3000, Atik460EXm
- BiF
- Příspěvky: 1143
- Registrován: 10. 11. 2002, 02:00
- Bydliště: Trhové Sviny
- Věk: 52
- Kontaktovat uživatele:
PixInsight
Pro jednoduchý aritmetický průměr asi ano:
(6+9+13+8+1+7+18+2+12+12)/10=8.8
(18+11+3+5+16+22+7+11+6+10)/10=10.9
(8.8+10.9)/2= 9.85
(6+9+13+8+1+7+18+2+12+12+18+11+3+5+16+22+7+11+6+10)/20= 9.85
(6+9+13+8+1+7+18+2+12+12)/10=8.8
(18+11+3+5+16+22+7+11+6+10)/10=10.9
(8.8+10.9)/2= 9.85
(6+9+13+8+1+7+18+2+12+12+18+11+3+5+16+22+7+11+6+10)/20= 9.85
Newtony 300/1200, 200/860, 100/600; SkyMaster 15x70; paralaktická montáž vlastní výroby; QHY163M; ASI120M; Canon EOS 300D; Philips ToUcam Pro; http://bilek.astronomie.cz/ , email: frantabilek(at)gmail(dot)com
PixInsight
Fra: Dík! Ja si to myslím také, ale jestli tam není nějaký skrytý fígl? .
Důvod je takový, že jsem si dělal testovací snímky s ASI185 na M51 a různě natáčel kamerku. A snímky o 90° se mi nechtějí zaregistrovat. Takže volím tuto metodu.
Důvod je takový, že jsem si dělal testovací snímky s ASI185 na M51 a různě natáčel kamerku. A snímky o 90° se mi nechtějí zaregistrovat. Takže volím tuto metodu.
NWT 14", TS804 Triplet APO, SW70/500, AD800, EOS450Dm, EQ8, турист-4 10x30, ASI220MM Mini, ASI462MM, ASI662MC, C1-3000, Atik460EXm