napájení 6V + 12V + 18V

Otázky, rady, tipy, návody...
Uživatelský avatar
pedrosanchez
Příspěvky: 602
Registrován: 01. 04. 2017, 12:00
Věk: 43

Re: napájení 6V + 12V + 18V

#31

Příspěvek od pedrosanchez »

Bill píše: Výkon alternátoru ve vyšších otáčkách je aspoň 1kW. I na volnoběh by měl dát několik ampér.
Právě to jsem si říkal. Mimochodem mám automat.

Milan: OK, nebudu šetřit. Pořídím si alespoň 40 Ah.
SW 203/1000, EQ6-R synscan goto, Canon EOS 450D mod., DBK 21AU618.AS, QHY-5 II, ZWO ASI 224 MC
Uživatelský avatar
MMys
Příspěvky: 17643
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Běleč nad Orlicí
Věk: 50
Kontaktovat uživatele:

Re: napájení 6V + 12V + 18V

#32

Příspěvek od MMys »

To řešení dobíjení v terénu je přitom úplně elegantní, prostě si koupíš silnou dvoulinku a masivní kleštinové svorky, a nebo koupíš nějaké levné startovací kabely (na tohle stačí ty mizerné tenké, co jsou jinak na startování naprd) a do + přívodu dáš nějakou výkonovou diodu, třeba tuhle:

https://www.gme.cz/dioda-mbr4045-pt

Krajní nožičky (anoda) spojíš a připájíš na ten konec + kabelu co vede k autu. Na prostřední nožičku (katodu) připájíš druhý konec + kabelu co vede k aku u dalekohledu. Diodu to chce dát na malý chladič, stačí tak 5x5cm a ty kabely k tomu chladiči nějak mechanicky upevnit a zadní část chladiče s diodou nějak zakrytovat aby se to mohlo třeba válet ve sněhu.

Použití je pak jednoduché. Prostě tím spojíš paralelně aku v autě s aku u montáže. Jakmile je napětí na akumulátoru auta vyšší, než u dalekohledu, část dobíjecího proudu teče přes diodu i do aku u dalekohledu. Dioda brání tomu, aby ti při startování auta pokleslo napětí na aku u dalekohledu a sestava neudělal reset. (Jasně, může to při startování odpojit, ale musi se to na to myslet, a stejně jednou zapomeneš :D ).

Dobíjecí proud netřeba nijak omezovat, postará se o to odpor kabelů, a 40A, na které je dimenzovaná dioda tam nikdy nepoteče. Maximálně tam ještě můžeš zabudovat nějakou třeba 20A pojistku, kdyby sis škrtnul konci o sebe a už to měl v autě připojené.

Konihlavovi jsem to nabastlil takhle:
Obrázek

Ty dvě diody paralelně se ukázaly jako zbytečně předimenzované :-) Je to i při dobíjení skoro studené, jedna stačí.
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
Uživatelský avatar
pedrosanchez
Příspěvky: 602
Registrován: 01. 04. 2017, 12:00
Věk: 43

Re: napájení 6V + 12V + 18V

#33

Příspěvek od pedrosanchez »

Fíha. Děkuji za návod a důležitý ilustrační obrázek, sice je to pro mě pořád trochu vyšší dívčí, ale třeba časem...

Čili nyní se bavíme o dobíjení aku v terénu? Protože jinak bych se dotázal v čem je takovéto zapojení lepší než když mám v tašce trakční baterii a napájím montáž pouze z ní? Představoval jsem si to tak, že ji šoupnu do nějakého boxu (jako jsou ty tašky pro chlazené potraviny) či krabice, aby nebyla vystavena takovému mrazu a napájím montáž. Když ji pak hodně vyflákám, tak snad by mi dobíječka řekla jak je na tom a zase bych ji připravil na příští výjezd. Pokud bych ji vyflákal tu noc, tak bych se sbalil a jel domů. I když vlastně, ty baterie by se neměly zcela vybít, že.

Nechtěl jsem do toho zatahovat autobaterii v autě, protože přeci jen auto je pro mne důležité. Proto jsem si chvíli zahrával s myšlenkou, že by bežel motor = alternátor a já napájel montáž z autozapalovače, ale přijde mi to takové...nevhodné.

P.S. Mějte prosím na paměti, že nejsem příliš elektrotechnicky zdatný. :)
SW 203/1000, EQ6-R synscan goto, Canon EOS 450D mod., DBK 21AU618.AS, QHY-5 II, ZWO ASI 224 MC
Uživatelský avatar
MMys
Příspěvky: 17643
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Běleč nad Orlicí
Věk: 50
Kontaktovat uživatele:

Re: napájení 6V + 12V + 18V

#34

Příspěvek od MMys »

Pokud má sestava větší odběr (chlazená kamera + montáž s krokovými motory + notebook) tak by musela být, zvláště v zimě, ta trakční baterie velká. A těžká. S tímhle vystačíš s normální "malou" 45Ah, s tím že třeba každou hodinu na 10 minut nastartuješ, dojdeš se i ohřát do auta, a ona se mezi tím dobije.

Ten autozapalovač je nahouby. Mizerný a občas i nespolehlivý kontakt, velké úbytky napětí, a u velkého procenta novějších aut se po vypnutí auta odpojuje. Buď hned, nebo po nějaké chvíli, což je ještě zákeřnější (fakt nechápu kterej idiot tohle vymyslel, a nejde jen o nás astronomy, když v tom máš třeba v létě chladicí box, a chceš aby ti pár hodin běžel i když nemáš nastartováno). To zase určitě bude předepisovat nějaká přiblblá bezpečnostní norma, abysme my nesvéprávní idioti byli chránění třeba před vyhořením nebo vybitím akumulátoru.
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
Uživatelský avatar
pedrosanchez
Příspěvky: 602
Registrován: 01. 04. 2017, 12:00
Věk: 43

Re: napájení 6V + 12V + 18V

#35

Příspěvek od pedrosanchez »

MMys píše:Pokud má sestava větší odběr tak by musela být, zvláště v zimě, ta trakční baterie velká. A těžká. S tímhle vystačíš s normální "malou" 45Ah, s tím že třeba každou hodinu na 10 minut nastartuješ, dojdeš se i ohřát do auta, a ona se mezi tím dobije.
Rozumím, tak to je šikovné. O to bych se pak měl pokusit.
MMys píše: Ten autozapalovač je nahouby. Mizerný a občas i nespolehlivý kontakt, velké úbytky napětí, a u velkého procenta novějších aut se po vypnutí auta odpojuje. Buď hned, nebo po chvíli, což je ještě zákeřnější.
Máš na mysli jeho odpojení v případě, že neběží motor? Nebo to dělá i když motor běží na neutrál? To by bylo na houby.
SW 203/1000, EQ6-R synscan goto, Canon EOS 450D mod., DBK 21AU618.AS, QHY-5 II, ZWO ASI 224 MC
Uživatelský avatar
MMys
Příspěvky: 17643
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Běleč nad Orlicí
Věk: 50
Kontaktovat uživatele:

Re: napájení 6V + 12V + 18V

#36

Příspěvek od MMys »

No, momentálně je to většinou tak, že to je zapnuté pouze když jsou jakoby klíčky v první poloze, tedy žije palubka, interiér, ale motor běžet nemusí. A samozřejmě pokud motor běží, tak je to jasné, tam to je pod napětím vždy. Problém je, že v té první poloze klíčků (resp. u auta se startováním tlačítkem po jeho zmáčknutí bez sešláplé spojky u manuálu či brzdy u automatu, prostě bez startu motoru) je spotřeba celého systému auta tak velká, že se to v tomhle stavu provozovat nedá. Navíc většina aut v tomhle režimu svítí jak vánoční stromeček :( Takže nanic, a auto musí být prostě úplně mrtvé. A s ním bohužel většinou i ty zásuvky (čest starším autům a moderním vyjímkám).
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
Uživatelský avatar
Bill
Příspěvky: 4758
Registrován: 11. 01. 2007, 19:54
Bydliště: Uničov

Re: napájení 6V + 12V + 18V

#37

Příspěvek od Bill »

MMys píše:No, momentálně je to většinou tak, že to je zapnuté pouze když jsou jakoby klíčky v první poloze,
Odrodil jsi se domácí produkci. Všechny škodovky (i VW) mají obě zásuvky trvale zapnuté - jak v palubce, tak v kufru...
A to od Š120 přes Favority, Felicie, Fabie i Oktávky. (Samozřejmě ty první v kufru zásuvku nemají...)
A astronomické auto nesmí svítit v žádné pozici klíčku - jak by jsi v něm chtěl topit!
M:736 750 113
Uživatelský avatar
MMys
Příspěvky: 17643
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Běleč nad Orlicí
Věk: 50
Kontaktovat uživatele:

Re: napájení 6V + 12V + 18V

#38

Příspěvek od MMys »

No já teda nevím, ale můj VW Touran 2.0 TDI, manuál, z r. 2002 (kterýho mi v roce 2006 ukradli) měl trvale zapnuto, ale bráchův o pár let novější Touran - automat, už to vypínal. Vím to jistě, jelikož modelaří, a tak ho to šíleně štavlo, protože nabíječky musel cvakat kabelama přímo na baterku. Dokonce to zezačátku provozoval kvůli tomu právě s klíčkem v poloze 1, a pak jsem ho musel jednou z louky tahat. Tam jsem zjistili, že můj to nedělá a jeho už jo. Takže nutno fakt zkusit.

Tourana jsem měl zkonvertovaného na astronomické auto. Všechny žárovičky v interiéru a kufru předělané na slabé červené LED, a automatické svícení vypnuté. To se asi pak zloději divili, co to v tom jezdilo za exota :D A hlavně to mělo bufík :) škoda, no...
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
Uživatelský avatar
Bill
Příspěvky: 4758
Registrován: 11. 01. 2007, 19:54
Bydliště: Uničov

Re: napájení 6V + 12V + 18V

#39

Příspěvek od Bill »

MMys píše:No já teda nevím, ale můj VW Touran 2.0 TDI, manuál, z r. 2002 (kterýho mi v roce 2006 ukradli) měl trvale zapnuto, ale bráchův o pár let novější Touran - automat, už to vypínal.
Hmmm. No vývoj člověk nenastaví. Ale moje Fabka 3 roky stará vypíná USB, ale zásuvky jsou obě zapnuté. To ten Touran vypíná i zásuvku v kufru? To je fakt pakárna. Máme od VW starší Boru a Sharana a ty mají zásuvky trvale zapnuté :-(
Sharan, myslím, umí vypnout zásuvku v kufru, když je nízké napětí.
M:736 750 113
Uživatelský avatar
hades
Příspěvky: 3405
Registrován: 01. 11. 2017, 10:02
Věk: 41

Re: napájení 6V + 12V + 18V

#40

Příspěvek od hades »

Jo, zlatý Ford Focus rv. 1999, tam je zásuvka pod napětím pořád, i bez klíčku v zapalování.
Jinak pedro, já když jsem ještě napájel montáž z autozásuvky (a samostatnou trakční baterii používám pár týdnů), tak jsem nikdy neměl problém odjet. Nastartoval jsem i po 5-ti hodinách venku. Pravda, bylo to v létě a na podzim a napájel jsem jenom montáž.
William Optics FluoroStar 110, AFR-IV, ASI533MM Pro, EQ-6 R, Berlebach Planet, SVBony SV305M Pro, Intel NUC, DeepSkyDad AF3 a pár dalších kravin vlastní výroby
Astrofotky
Uživatelský avatar
MMys
Příspěvky: 17643
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Běleč nad Orlicí
Věk: 50
Kontaktovat uživatele:

Re: napájení 6V + 12V + 18V

#41

Příspěvek od MMys »

Jo, i tu v kufru :(
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
Uživatelský avatar
vla
Příspěvky: 5409
Registrován: 22. 09. 2002, 02:11
Bydliště: Praha 6

Re: napájení 6V + 12V + 18V

#42

Příspěvek od vla »

U moderního vozu bych čekal, že to půjde zapnout na trvalo, což je jedna možnost a druhá vytáhnout si drát od nějaké silnější pojistky co je pořád pod proudem a při stání je fakticky nevyužitá a abych si ji náhodou nespálil, dal bych za ní do serie na ten svůj drát další výrazně slabší a zakončil vlastní zásuvkou. Nebo si to vytáhnout přes pojistku rovnou z baterky na novou zásuvku.
tel 608 920 902 Nemám rád tenhle stát.
zuzi
Příspěvky: 678
Registrován: 21. 03. 2017, 08:14
Bydliště: Zdemyslice
Věk: 39

Re: napájení 6V + 12V + 18V

#43

Příspěvek od zuzi »

Pokud jde o koncern vw produkci posledních let, tak rady vypinaji auta co mají start-stop(spíše stop-start). Problém je zakopaný v tom, že dnes je bočník na -pól baterie a kdyz si bere neco po usnutí jednotek, musí být nějaká jednotka (bcm) vzhůru a počítat kolik náboje teče z baterky ven, aby věděla kdy už může aktivovat stop-start a zda to ještě chytne. Je to extrémně složitý systém, který vozidlovou elektriku hodne komplikuje.
Uživatelský avatar
Bill
Příspěvky: 4758
Registrován: 11. 01. 2007, 19:54
Bydliště: Uničov

Re: napájení 6V + 12V + 18V

#44

Příspěvek od Bill »

zuzi píše: Je to extrémně složitý systém, který vozidlovou elektriku hodne komplikuje.
Jenomže tohle je součástí (skoro) všech Li-Ion baterek do noťasů, foťáků. Je to trvale zapnuto a nic to nežere...
Prostě si to zjednudušují :-(
M:736 750 113
zuzi
Příspěvky: 678
Registrován: 21. 03. 2017, 08:14
Bydliště: Zdemyslice
Věk: 39

Re: napájení 6V + 12V + 18V

#45

Příspěvek od zuzi »

To každopádně, ale je velký rozdíl, zda mas jednoduchý cip u baterky a nebo to hlídá jednotka,která rozděluje elektriku do celé site a všech části. Ja to nehajim, jen vysvetluji proc to tak je. Stejne celý přínos stop-start systému na ekologii a spotřebu je takřka nulový.
Odpovědět