Vzývání zázračných filtrů je vývojové stadium astrofotografa, měl jsem ho také.
Martin určitě ví co píše, tak bych mu 100pro věřil. UHC je na focení úplně naprd a i tomu CLSku bych se s barevnou kamerou vyhnul, asi si dovedu představit použití v monokameře pro focení luminance. Na barevném čipu to akorát pěkně doprasí barvy, to akorát zkomplikuje zpracování a to znečištění tam stejně zůstane (ne teda asi všechno, ale bez neutralizace pozadí to stejně nepůjde). U galaxií speciálně to oreže už opravdu hodně světla. Když jsem s ním blbnul já, tak jsem doiteroval ke zjištění že je lépe bez něj. Na barevném čipu používám už jen mnohem slabší IDAS.
Já taky nejdřív pořídil spoustu supr-trůpr kravin, pak jsem se toho akorát zbavoval za 2/3 ceny. Myslím, že to nejlepší kungfu se skrývá v bytelné mechanice, trpělivosti, učení se a magii v PS / PI. Zvláště ta mechanika je naprosto zásadní. Filtr z principu bere světlo, kterého je vždy pomálu, a měl by přijít až asi úplně nakonec. (nebo nikdy).
Před nákupem zbytných věcí jsem se tu snažil varovat už několikrát, dost mě to stálo, tak jsem chtěl ušetřit ostatním. Ale on si tím asi musí prostě projít každej. Nic ve zlým, ať se daří.
ES ED127/952, TS ED96/575 na koukání; RC203/1624, TS72/432 APO, N150/600 na focení; ASI174MM Cool, ASI533MC Cool