PixInsight
PixInsight
MMys: žel, není snímku, na kterém by satelit v dané problémové dráze nebyl a mohl tak posloužit jako referenční pro skládání. Jeden snímek by i mohl - slabá a krátká stopa satelitu v horní části snímku a stejně druhý na spodní části pod hvězdou Rigel. Jenže tady navíc dvě letadla přes celý snímek s blikajícím, bílým majákem.
Chce to ještě alespoň jednu parádní noc na temnější obloze a případně zkrátit čas expozice.
Případně přenastavit ještě Sigmu.
Co se týče používání funkcí DBE a ABE, to by bylo na samostatné vlákno.
ABE v (polo) automatickém režimu pracuje s polynomickými interpolacemi na pozadí snímku a tak pracuje s vlastní "mapou obrazu" - tedy na duchařinu dobrá pomůcka, ale... nedokáže tím pádem zcela odstranit proměnlivý gradient jasové složky a tak zůstávají světlejší pásy nebo ostrůvky v obraze.
DBE pracuje v "řezech" vrstev a lépe dokáže modelovat jasové složky - často však (když se přežene) poškodí i vlastní signál objektu.
Všeho-schopné použité algoritmy jsou postaveny na funkci zlatého řezu, takže stoprocentního účinku neutralizace - odečtu světelného znečištění nelze dosáhnout. Lze však promyšlenými kroky a kombinací ABE, DBE s nastavením prahových hodnot eliminovat na jakési minimum, přes které už žádný vlak nejede.
Chce to ještě alespoň jednu parádní noc na temnější obloze a případně zkrátit čas expozice.
Případně přenastavit ještě Sigmu.
Co se týče používání funkcí DBE a ABE, to by bylo na samostatné vlákno.
ABE v (polo) automatickém režimu pracuje s polynomickými interpolacemi na pozadí snímku a tak pracuje s vlastní "mapou obrazu" - tedy na duchařinu dobrá pomůcka, ale... nedokáže tím pádem zcela odstranit proměnlivý gradient jasové složky a tak zůstávají světlejší pásy nebo ostrůvky v obraze.
DBE pracuje v "řezech" vrstev a lépe dokáže modelovat jasové složky - často však (když se přežene) poškodí i vlastní signál objektu.
Všeho-schopné použité algoritmy jsou postaveny na funkci zlatého řezu, takže stoprocentního účinku neutralizace - odečtu světelného znečištění nelze dosáhnout. Lze však promyšlenými kroky a kombinací ABE, DBE s nastavením prahových hodnot eliminovat na jakési minimum, přes které už žádný vlak nejede.
Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a stále nevím nic - tudíž to vím správně.
Astrotrac TT320X + objektivy + Canon xxxx, vlastní montáž EQ v Astro-budce, INDI projekt, QHY-9, GSO 200/800
Astrotrac TT320X + objektivy + Canon xxxx, vlastní montáž EQ v Astro-budce, INDI projekt, QHY-9, GSO 200/800
PixInsight
které se pak po aplikaci ABE či DBE eliminuje a případně SCNR zbytek odstraní.
Hmm. Podle mne (i po testech) ABE a DBE barevné podání nemění. Můžu barevné pozadí odstranit pomocí další aplikace BackgroundNeutralization - ale to mi nepřijde "fyzikálně" správné (už jsem to jednou dělal před barevnou kalibrací).
Hmm. Podle mne (i po testech) ABE a DBE barevné podání nemění. Můžu barevné pozadí odstranit pomocí další aplikace BackgroundNeutralization - ale to mi nepřijde "fyzikálně" správné (už jsem to jednou dělal před barevnou kalibrací).
M:736 750 113
PixInsight
Pri kalibrácii bielej nevyberaj centrálnu časť galaxie ale celú galaxiu. Ak sa tam M31 nevôjde celá, tak vezmi napríklad niektorú z menších susediek.
Díky za tip - ale dopadlo to +/- stejně.
Díky za tip - ale dopadlo to +/- stejně.
M:736 750 113
PixInsight
Momentálne obrázky vidím. Keďže nemám zdrojové súbory, skúsil som vyváženie bielej na zobrazenom JPG a neskôr aj na svojom obrázku M31. Podľa vybranej oblasti (centrálne časť / celá galaxia) sa zmenilo farebné vyváženie. Obrázky boli +/- rovnaké, hoci rozdiel tam bolo vidieť. Ostali podobné obrázku s neutralizovaným pozadím. Určite ale neboli so zeleným pozadím. Niekde musela nastať chyba. Skús dať zdielať tiff po poskladaní. Lepšie skúsiť na ňom.
mail to:fun2mas(at)gmail.com
PixInsight
Nahrál jsem tady: http://uloz.to/xYHQJiDP/integration2-noscale-crop-fit
Bohužel jsem zjistil, že když jsem poskládal všechny expozice dohromady - dlouhé, krátké a s namrzlým objektivem, tak to způsobilo to, že kraje jsou jinak barevné, než střed - takže to asi budu muset poskládat po skupinách, nějak barevně vyvážit a pak nějak znovu složit
Bohužel jsem zjistil, že když jsem poskládal všechny expozice dohromady - dlouhé, krátké a s namrzlým objektivem, tak to způsobilo to, že kraje jsou jinak barevné, než střed - takže to asi budu muset poskládat po skupinách, nějak barevně vyvážit a pak nějak znovu složit
M:736 750 113
- Psion
- Příspěvky: 11542
- Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
- Bydliště: Praha
- Věk: 61
- Kontaktovat uživatele:
PixInsight
Dá se z toho udělat obrázek celkem v pohodě, akorát to přepálené jádro není hezké.
PixInsight
To je divné - jsou tam poskládané i krátké expozice a část expozic byla s částečně zamrzlým objektivem. Já mám problém jenom s barvou. Když to "nějak" vyvážím, tak mají hvězdy na krajích jinou barvu než uprostřed.
M:736 750 113
- MMys
- Příspěvky: 17642
- Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
- Bydliště: Běleč nad Orlicí
- Věk: 50
- Kontaktovat uživatele:
PixInsight
Jádro je na doraz, tak jsem přisvětlil i jeho okolí, aby to nevypadalo blbě.
To že jsou i kratší expozice, nepomůže, pokud je normálně zamícháš do sady delších. Statistika ti to vyhází. Musí se to udělat jako HDR.
Ale problém s vyvážením jsem neměl:
DBE
Rozložení na kanály
Linear fit R a B proti G
Složit zpátky
DBE ještě jednou (nějaký nerovnoměrný zabarvení pozadí tam zbylo)
Histogram transform od oka, aby se mi to líbilo
Hodně saturace galaxie přes range mask (schválně jsem to trochu přehnal, ty data asi na tolik nemají, ale menší obrázek je hezký)
Maličko LocalHistogramTransform
Doladit jas pozadí pomocí křivek
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz/AstroF ... 1_bill.jpg
nejvíc na hvězdách vadí trochu barevná vada optiky, ale šlo by to udlěat líp (při saturování trochu zamaskovat hvězdy a jejich těsné okolí, a saturovat je zvlášť a méně)
To že jsou i kratší expozice, nepomůže, pokud je normálně zamícháš do sady delších. Statistika ti to vyhází. Musí se to udělat jako HDR.
Ale problém s vyvážením jsem neměl:
DBE
Rozložení na kanály
Linear fit R a B proti G
Složit zpátky
DBE ještě jednou (nějaký nerovnoměrný zabarvení pozadí tam zbylo)
Histogram transform od oka, aby se mi to líbilo
Hodně saturace galaxie přes range mask (schválně jsem to trochu přehnal, ty data asi na tolik nemají, ale menší obrázek je hezký)
Maličko LocalHistogramTransform
Doladit jas pozadí pomocí křivek
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz/AstroF ... 1_bill.jpg
nejvíc na hvězdách vadí trochu barevná vada optiky, ale šlo by to udlěat líp (při saturování trochu zamaskovat hvězdy a jejich těsné okolí, a saturovat je zvlášť a méně)
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
PixInsight
Bill: Taky v tom nevidím zásadní problém.
Udělat Preview přes celý obrázek - ColorCalibration - pro Background Reference je třeba navýšit z defaultní hodnoty 0.10 < Upper limit > 0.11 vyjde to temně rudé a následně
Automatic Background Extractor na hodnoty:
Deviation: 0.100
Unbalance: 100
V okně Interpolation and Output - Function Degree: na 1
Následně provést Subtraction a měly by kanály RGB v Histogramu sedět předpisově na sobě.
Zůstává lehky nádech do zelena a ten už SCNR pospraví.
Andromeda fajn i s námrazou.
Udělat Preview přes celý obrázek - ColorCalibration - pro Background Reference je třeba navýšit z defaultní hodnoty 0.10 < Upper limit > 0.11 vyjde to temně rudé a následně
Automatic Background Extractor na hodnoty:
Deviation: 0.100
Unbalance: 100
V okně Interpolation and Output - Function Degree: na 1
Následně provést Subtraction a měly by kanály RGB v Histogramu sedět předpisově na sobě.
Zůstává lehky nádech do zelena a ten už SCNR pospraví.
Andromeda fajn i s námrazou.
Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a stále nevím nic - tudíž to vím správně.
Astrotrac TT320X + objektivy + Canon xxxx, vlastní montáž EQ v Astro-budce, INDI projekt, QHY-9, GSO 200/800
Astrotrac TT320X + objektivy + Canon xxxx, vlastní montáž EQ v Astro-budce, INDI projekt, QHY-9, GSO 200/800
PixInsight
Zdravím!
Vo vlákne M81 sme riešili pozadie, chcel by som tu poprosiť skúsených používateľov PI: kde robím chybu?
Keďže naraz len jednu vec, skúsme najprv pozadie - prečo vznikajú nezrovnalosti, ako vyhladiť, ako obísť vznik máp >:(
V priečinku http://www.gymnz.sk/ameleg/astro/forum/M81demo/tif/ sú .tif formáty obrázkov v plnom rozlíšení.
Tu uvedené miniatúry ukazujú na plné .jpg, čo je možné pootvárať priamo: aké nástroje boli ako nastavené.
POSTUP:
Po spriemernení kalibrovaných... boli spravené úpravy v PI:
- autohistogram na maximá R, G, B
- výrez,
- DBE,
- jemne ACDNR,
- prepočítané na 33% (align bol spravený na dvojnásobne zväčšených fotkách), t.j. 66% pôvodných záberov,
- histogram, krivky.
Všetko na 32bitových .fit súboroch.
Všetky ďalšie obrázky sú počas spracovania zobrazené strečnuté, aby bolo lepšie vidieť čo je vlastne na pozadí:
Teda ďalšie úpravy: pozadia - pred úpravou:
po úprave:
Odsaturované pozadie - pred:
Po odsaturovaní:
Po pripočítaní HDR obrázka 3hdr : 7; úprave kriviek, dekonvolúcii hviezd:
------
Vo vlákne M81 sme riešili pozadie, chcel by som tu poprosiť skúsených používateľov PI: kde robím chybu?
Keďže naraz len jednu vec, skúsme najprv pozadie - prečo vznikajú nezrovnalosti, ako vyhladiť, ako obísť vznik máp >:(
V priečinku http://www.gymnz.sk/ameleg/astro/forum/M81demo/tif/ sú .tif formáty obrázkov v plnom rozlíšení.
Tu uvedené miniatúry ukazujú na plné .jpg, čo je možné pootvárať priamo: aké nástroje boli ako nastavené.
POSTUP:
Po spriemernení kalibrovaných... boli spravené úpravy v PI:
- autohistogram na maximá R, G, B
- výrez,
- DBE,
- jemne ACDNR,
- prepočítané na 33% (align bol spravený na dvojnásobne zväčšených fotkách), t.j. 66% pôvodných záberov,
- histogram, krivky.
Všetko na 32bitových .fit súboroch.
Všetky ďalšie obrázky sú počas spracovania zobrazené strečnuté, aby bolo lepšie vidieť čo je vlastne na pozadí:
Teda ďalšie úpravy: pozadia - pred úpravou:
po úprave:
Odsaturované pozadie - pred:
Po odsaturovaní:
Po pripočítaní HDR obrázka 3hdr : 7; úprave kriviek, dekonvolúcii hviezd:
------
Celestron NW 254/1200 na EQ-6 PRO, Canon EOS 400Dm, http://www.gymnz.sk/ameleg
PixInsight
Pokračovanie:
Výsledný obrázok po ďalsích jemných úpravách:
Takto to zobrazí IrfanViewer (strečnuté Kontrast 20, gama 2), okno Irfanu pred oknom programu PI:
Takto vidieť .jpg súbor cez IrfanViewer.
Problém vidím v tom, že počas spracovania vlastne neviem ako dopadne mapa pozadia po prehodení do 16/8 bitových formátov.
Možno vaše obrázky počas spracovania vyzerajú viac vyhladené, máte menej šumu,... ale akonáhle chcem vitiahnuť slabé časti galaxie, zvýraznia sa mi hviezdy, halo okol nich, šum na pozadí...
Bojujem s ními nesprávnymi nástrojmi alebo parametrami?
Vďaka za pomoc,
alex
Výsledný obrázok po ďalsích jemných úpravách:
Takto to zobrazí IrfanViewer (strečnuté Kontrast 20, gama 2), okno Irfanu pred oknom programu PI:
Takto vidieť .jpg súbor cez IrfanViewer.
Problém vidím v tom, že počas spracovania vlastne neviem ako dopadne mapa pozadia po prehodení do 16/8 bitových formátov.
Možno vaše obrázky počas spracovania vyzerajú viac vyhladené, máte menej šumu,... ale akonáhle chcem vitiahnuť slabé časti galaxie, zvýraznia sa mi hviezdy, halo okol nich, šum na pozadí...
Bojujem s ními nesprávnymi nástrojmi alebo parametrami?
Vďaka za pomoc,
alex
Celestron NW 254/1200 na EQ-6 PRO, Canon EOS 400Dm, http://www.gymnz.sk/ameleg
- Psion
- Příspěvky: 11542
- Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
- Bydliště: Praha
- Věk: 61
- Kontaktovat uživatele:
PixInsight
Buď jsou divná data, nebo špatně zpracování. Při tolika hodinách expozice, tam nemůže být ani zrnko šumu, ten barevný šum je děsný a navíc barevně je to taky celý špatný.
PixInsight
Alex, chtělo by to vidět samotný RAW, který posloužil jako referenční snímek a případně i snímek od Petera (porovnat rozdíly). Mám podezření, že chyba bude někde už při samotné kalibraci, registraci a že Low Rejection bude zapotřebí nastavit na jinou "optimální" hodnotu, aby odlehlé pixely nebyly v přespříliš hojné míře "odházeny".
Pokud bylo foceno za rozdílných světelných i teplotních podmínek, tak nějaké předpřípravy a vyhodnocení statistik by mohlo dát hrubý obrázek, jak na to.
Pokud bylo foceno za rozdílných světelných i teplotních podmínek, tak nějaké předpřípravy a vyhodnocení statistik by mohlo dát hrubý obrázek, jak na to.
Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a stále nevím nic - tudíž to vím správně.
Astrotrac TT320X + objektivy + Canon xxxx, vlastní montáž EQ v Astro-budce, INDI projekt, QHY-9, GSO 200/800
Astrotrac TT320X + objektivy + Canon xxxx, vlastní montáž EQ v Astro-budce, INDI projekt, QHY-9, GSO 200/800
PixInsight
alex: Uz na druhem obrazku jsou dobre videt naznaky tech budoucich map (i na prvnim neodsumenem obrazku jsou v tom pozadi jakesi vzory/mapy, ze kterych vzniknou diky prehnanemu odsumeni ta cernejsi mista), ktere se naslednou upravou (desaturace, hdr, prevod do 8bit) jen zvyrazni. Problem bych tedy hledal mezi prvnim a druhym obrazkem a rozhodne bych ubral na odsumovani Samozrejme jak pisou kolegove, problem muze byt uz pri samotnem skladani, sum na pozadi je celkem sileny vzhledem k poctu expozic.
Ondřej Kozáčik
Dalekohledy: SW Esprit 80
Montaz: HEQ-5 Syntrek
CCD: ATIK 383L+, QHY5, ZWO ASI 2600 MC Pro
Filtry: IDAS P2, Baader Ha 3,5nm
Dalekohledy: SW Esprit 80
Montaz: HEQ-5 Syntrek
CCD: ATIK 383L+, QHY5, ZWO ASI 2600 MC Pro
Filtry: IDAS P2, Baader Ha 3,5nm
PixInsight
Alexi, kromě toho co ti píšou kolegové výše, bych ještě přidal pár doporučení.
1) Předně odšumování je lepší provádět zvlášť pro luminanci a chrominanci, ne pro RGB kanály. Ideálně s maskováním oblastí s vysokým poměrem signálu k šumu, tedy hvězd, centra galaxií a jasnějších částí jejich ramen, aby ses zbytečně neochudil o detaily.
2) Na všechny prezentované snímky z PixInsightu máš aplikovaný Screen Transfer Function (indikuje to zelený proužek na oušku vlevo na snímcích). To asi bude ten primární problém vzniku posterizace při převodu do 8-bitů, protože data na takovém snímku můžou být ve skutečnosti na histogramu nahuštěná někde úplně vlevo, akorát jsou v PixInsightu díky STF zobrazená víceméně "normálně". 8-bitová hloubka pak po převodu nemusí na jejich navzorkování stačit. Zkus vypnout/zapnout STF klávesou F12, histogram a křivky upravuj vždy s vypnutým STF.
Ten děsný šum může být jenom zdánlivý a důsledkem aplikace STF, opravdu by to chtělo vidět i RAW snímek.
1) Předně odšumování je lepší provádět zvlášť pro luminanci a chrominanci, ne pro RGB kanály. Ideálně s maskováním oblastí s vysokým poměrem signálu k šumu, tedy hvězd, centra galaxií a jasnějších částí jejich ramen, aby ses zbytečně neochudil o detaily.
2) Na všechny prezentované snímky z PixInsightu máš aplikovaný Screen Transfer Function (indikuje to zelený proužek na oušku vlevo na snímcích). To asi bude ten primární problém vzniku posterizace při převodu do 8-bitů, protože data na takovém snímku můžou být ve skutečnosti na histogramu nahuštěná někde úplně vlevo, akorát jsou v PixInsightu díky STF zobrazená víceméně "normálně". 8-bitová hloubka pak po převodu nemusí na jejich navzorkování stačit. Zkus vypnout/zapnout STF klávesou F12, histogram a křivky upravuj vždy s vypnutým STF.
Ten děsný šum může být jenom zdánlivý a důsledkem aplikace STF, opravdu by to chtělo vidět i RAW snímek.
GSO RC 152/1370, TS APO Quadruplet 70/350, Baader Scopos 66/400, montáž CG-5 GT ADV, ZWO ASI 1600 MM-C, Canon EOS600Dmod., Lacerta MGEN, triedr Helios 7x50