Trvalé napájení sestavy z autozásuvky 12V

Diskuze o všem, co ještě patří do astrotechniky a jinam se nevešlo
Uživatelský avatar
KpS
Příspěvky: 1869
Registrován: 04. 09. 2006, 02:26

Trvalé napájení sestavy z autozásuvky 12V

Příspěvek #16 od KpS » 05. 12. 2008, 18:29


MMys napsal:
Pokud to chceš řešit paralelně spojenými akumulátory, bylo by možná vhodné ten pro dalekohled oddělit diodou (nějakou výkonovou na opravdu velký proud, nejlépe schottkyho s malým úbytkem) Pozor na okamžik spojení, pokud nejsou oba aku nabité na stejné napětí, vyrovnávací proud bude desítky, možní i nějaká ta stovka A. Záleží na kabelech. Tady bych raději použil nějaké jiné než startovací, aby se omezil ten proudový náraz (bude-li tam ta dioda). Nejlepší by asi bylo mít oba aku spojené trvale, s tou diodou mezi. Pak ty proudové nárazy nebudou, a propady napětí při startování také ne.
Rád bych se v této souvislosti zeptal, jestli je možné mít na "astrospotřebu" v kufru trvale druhý akumulátor s možností zapnout či vypnout paralení připojení a přitom tak, aby se mohl, když je potřeba, nabíjet vždy jen v autě (tedy za jízdy). Nabíječku sice mám, ale zásuvky jen v bytě. Pokud to rozumně jde, pak jaký typ akumulátoru volit (při ~40Ah), jaké kabely, vypínač, diodu...
Díky předem za odpověď.
Karel

Uživatelský avatar
Konihlav
Příspěvky: 5360
Registrován: 24. 01. 2008, 15:21
Kontaktovat uživatele:

Trvalé napájení sestavy z autozásuvky 12V

Příspěvek #17 od Konihlav » 05. 12. 2008, 18:50


MMys napsal: Pokud to chceš řešit paralelně spojenými akumulátory, bylo by možná vhodné ten pro dalekohled oddělit diodou (nějakou výkonovou na opravdu velký proud, nejlépe schottkyho s malým úbytkem) Pozor na okamžik spojení, pokud nejsou oba aku nabité na stejné napětí, vyrovnávací proud bude desítky, možní i nějaká ta stovka A. Záleží na kabelech. Tady bych raději použil nějaké jiné než startovací, aby se omezil ten proudový náraz (bude-li tam ta dioda). Nejlepší by asi bylo mít oba aku spojené trvale, s tou diodou mezi. Pak ty proudové nárazy nebudou, a propady napětí při startování také ne.
Myslis, ze je ta dioda fakt potrebna? Na te autobaterii k napajeni montaze a vseho by byl povesen menic na 220V a za nim teprve montaz apod. V podstate bych napajel pres menic, pres extra autobaterii a kdyz by menic zacal hlasit nizke napeti, tak bych pres startovaci kabely "dobil" tu extra autobaterii...
jeste si to pres vikend promyslim, az budu mit konecne cas, a navrhnu nejake reseni ;-)

Uživatelský avatar
KDan
Příspěvky: 1446
Registrován: 15. 06. 2007, 16:40

Trvalé napájení sestavy z autozásuvky 12V

Příspěvek #18 od KDan » 05. 12. 2008, 19:05

Ta dioda (Schottky) je dobré řešení.

Když ji zapojíš tak, že na plus pólu akumulátoru v autě bude anoda té diody a katodu diody připojíš k plusovému vývodu toho doplňkového akumulátoru pro astrovýbavu (minus póly akumulátorů jsou spojené přímo), zabráníš přílišnému podpětí na tom doplňkovém akumulátoru a při nastartování pokles napětí na akumulátoru zapojeném v autě neohrozí výbavu, napájenou z toho doplňkového externího akumulátoru (tomu zabrání ta dioda. která je pro ten pokles napětí při startování zapojená v nepropustném směru).

Na podobné diodě vzniká úbytek cca 0,4V. O tolik bude v krajním případě napětí na akumulátoru pro astrovýbavu nižší, než na akumulátoru v motorovém prostoru. V případě, že aspoň ten je nabit či právě nabíjen, by tohle nemuselo vadit. Po skončení focení je ovšem třeba naplno dobít i ten doplňkový akumulátor.

Hajs
Příspěvky: 442
Registrován: 16. 10. 2005, 23:31

Trvalé napájení sestavy z autozásuvky 12V

Příspěvek #19 od Hajs » 05. 12. 2008, 19:11

podle me, mít 2. autobaterii a dobíjet jí za provo zu z auta je zbytečný, to bych radeji použil už tu co mám preci v aute. Ja osobne napájím vše z baterie v aute, a občas nastartuju, nebo pokud je zima mám nastartováno stále..
SW ED80, NWT 200/1000, scopos 66/400, HEQ5 SynTrek, canon EOS350Da, QHY9

Uživatelský avatar
MMys
Příspěvky: 13590
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Běleč nad Orlicí
Věk: 45
Kontaktovat uživatele:

Trvalé napájení sestavy z autozásuvky 12V

Příspěvek #20 od MMys » 05. 12. 2008, 19:12


Konihlav napsal:
Myslis, ze je ta dioda fakt potrebna? Na te autobaterii k napajeni montaze a vseho by byl povesen menic na 220V a za nim teprve montaz apod. V podstate bych napajel pres menic, pres extra autobaterii a kdyz by menic zacal hlasit nizke napeti, tak bych pres startovaci kabely "dobil" tu extra autobaterii...
jeste si to pres vikend promyslim, az budu mit konecne cas, a navrhnu nejake reseni ;-)

Problém je právě při startu, kdy se propadne napětí akumulátorů (pokud budou spojené natvrdo, tak obou) Tomu by právě měla zabránit ta dioda.

Pokud budeš tu extra baterii připojovat k síti auta až po nastartování, tak ta dioda potřeba nebude. Jenom, když bys to měl nainstalované a spojené v autě trvale.
http://foto.astronomy.cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N300/1200, N185/610, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, CCD G3-16200

Uživatelský avatar
KDan
Příspěvky: 1446
Registrován: 15. 06. 2007, 16:40

Trvalé napájení sestavy z autozásuvky 12V

Příspěvek #21 od KDan » 05. 12. 2008, 19:14

To trvalé propojení s Schottky diodou je ještě fikané v tom, že dovolí o něco větší vybití tomu doplňkovému akumulátoru, čímž akumulátor v autě před přílišným vybitím trochu chrání - nebo spíš povoluje stupně vybití příslušných akumulátorů v tom vhodnějším pořadí.

Uživatelský avatar
KpS
Příspěvky: 1869
Registrován: 04. 09. 2006, 02:26

Trvalé napájení sestavy z autozásuvky 12V

Příspěvek #22 od KpS » 05. 12. 2008, 20:43


Hajs napsal: podle me, mít 2. autobaterii a dobíjet jí za provo zu z auta je zbytečný, to bych radeji použil už tu co mám preci v aute. Ja osobne napájím vše z baterie v aute, a občas nastartuju, nebo pokud je zima mám nastartováno stále..
Díky za odpověď. Je to logické. Chtěl jsem toho asi moc: mít vždy jistotu, že z místa odjedu a nepřenášet druhou baterii kvůli dobíjení. Mám v autě nominálně 65Ah, ale chce to tedy hlídat a sem tam nastartovat. Pravě tomu jsem se chtěl, asi zbytečně, vyhnout.
Karel

grajda
Příspěvky: 1592
Registrován: 31. 03. 2008, 00:29

Trvalé napájení sestavy z autozásuvky 12V

Příspěvek #23 od grajda » 06. 12. 2008, 02:09

Ještě samozřejmě existuje jedno řešení- místo vození dvou akumulátorů, mít v autě jeden opravdu velkokapacitní...

A když už tu schotkyho diodu, tak ať má druhý akumulátor jem malinkou kapacitu a všechno ať táhne aku v autě kromě okamžiku startování. Co vy na to?
SW planetary 58°-2,5/400/8,7 (f/zv/zp')
SW 1,25/2''-70°-3,5/286/15+5/200/21+8/125/34+13/77/55
SW 2''-80°-20/50/96
Hyperion zoom-24-8/42-130/72-33
Filtry:ATC-všechny barevné+FX2,polarizační OMEGON

Uživatelský avatar
vla
Příspěvky: 4451
Registrován: 22. 09. 2002, 02:11

Trvalé napájení sestavy z autozásuvky 12V

Příspěvek #24 od vla » 06. 12. 2008, 02:17

Startovat bezpracně se záložního akumulátoru a ještě o malé kapacitě by asi byl problém, jednak v malé kapacitě, která by na nastartování nemusela dodat potřebný proud a za druhé pokud druhý akumulátor umístíme jinde než je originál budeme muset řešit jak dostat velké proudy ke startéru. Nedovedu si moc představit jak nacpu silové kabely třeba u škodovky z kufru dopředu k originál akumulátoru.
tel 608 920 902

Uživatelský avatar
MMys
Příspěvky: 13590
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Běleč nad Orlicí
Věk: 45
Kontaktovat uživatele:

Trvalé napájení sestavy z autozásuvky 12V

Příspěvek #25 od MMys » 06. 12. 2008, 03:12

Ale Grajda to myslel obráceně, tan malý za diodou, aby podržel zařízení dalekohledů po dobu startu.
http://foto.astronomy.cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N300/1200, N185/610, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, CCD G3-16200

Uživatelský avatar
vla
Příspěvky: 4451
Registrován: 22. 09. 2002, 02:11

Trvalé napájení sestavy z autozásuvky 12V

Příspěvek #26 od vla » 06. 12. 2008, 04:00


MMys napsal: Ale Grajda to myslel obráceně, tan malý za diodou, aby podržel zařízení dalekohledů po dobu startu.
Tak to jsem ho špatně pochopil.
tel 608 920 902

grajda
Příspěvky: 1592
Registrován: 31. 03. 2008, 00:29

Trvalé napájení sestavy z autozásuvky 12V

Příspěvek #27 od grajda » 06. 12. 2008, 04:08

Ještě jsem chtěl připsat jednu věc, když už se to tady řeší- kdosi uvedl, že nemohl nastartovat při napětí něco nad 12V. Jak tedy indikovat/měřit zbývající kapacitu akumulátoru- zabránit nemožnosti startu? Podle vnitřní impedance? Hmm, měří se lehce, ale je to opravdu spolehlivá metoda k určení zbývající energie pro velký :o vybíjecí proud?? A když takhle, tak podle jak velké impedance poznáme, že je ještě aku ok?? :o ::)
SW planetary 58°-2,5/400/8,7 (f/zv/zp')
SW 1,25/2''-70°-3,5/286/15+5/200/21+8/125/34+13/77/55
SW 2''-80°-20/50/96
Hyperion zoom-24-8/42-130/72-33
Filtry:ATC-všechny barevné+FX2,polarizační OMEGON

Uživatelský avatar
MMys
Příspěvky: 13590
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Běleč nad Orlicí
Věk: 45
Kontaktovat uživatele:

Trvalé napájení sestavy z autozásuvky 12V

Příspěvek #28 od MMys » 06. 12. 2008, 04:18

To je nějaký divný stav. Já nastartuju vpohodě i při 10V, kdy už měnič vypne a montáž skoro nejde.

Spíš to tipuji na starý/poškozený zasulfatovaný aku, který už nedá velký proud.
http://foto.astronomy.cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N300/1200, N185/610, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, CCD G3-16200

grajda
Příspěvky: 1592
Registrován: 31. 03. 2008, 00:29

Trvalé napájení sestavy z autozásuvky 12V

Příspěvek #29 od grajda » 06. 12. 2008, 04:38

Bylo to v tomto příspěvku.


KDan napsal: Každopádně při tomto způsobu napájení doporučuju jako jednu z hlavních součástí autopříslušenství startovací kabely.

Asi před měsícem jsem takto fotil. Měl jsem zapnutý měnič na notebook z 12V na 19V, napájel jsem HEQ-5 a foťák. V autě jsem poslouchal Edvarda Griega a na chvíli jsem blaženě usnul. Když jsem se probudil, všechno jelo jak mělo a kontrolní voltmetr mi ukazoval pár setinek přes 12V.

Říkal jsem si OK a zavolal jsem ženě, že už jedu. Všechno jsem uklidil, naskládal do auta a když jsem zmáčknul startér, ani ťuk. Auto s výbavou jsem tam nechávat nechtěl, tak jsem zavolal ještě jednou a vyspal se v něm, nicméně startovací kabely by se mně šikly - zašel jsem si před spánkem do ještě otevřené vesnické hospůdky, kde mi chlapi kromě tlačenky s pivem nabídli i nastartování - což bych milerád využil, kdybych měl ovšem ty kabely...


S Pb aku popravdě žádnou zkušenost (nebo vyspělejší znalosti) nemám, ale pokud mám soudit třeba podle NiCd, popř. NiMH, tak napětí neřekne při menších vybíjecích proudech zhola nic. I při 1,25V může být takový tužkáč prakticky prázdný.

Ještě edit: Kolega v práci má se startováním taky problém, ale překvapilo mě, že když použil moji 5A nabíječku, tak byl údajně poč. nab. I jen 1,5A a přitom po tomto "přinabití" přes noc nastartoval no problemo. Buď má podpětí v síti (einhell afn5=trafo+pojistky+4diody v červené krabici), nebo má snad jeho auto nějakou ochranu proti podpětí, která nedovolí startovat- když startoval, tak se prej startér ani neotočil... Tak jak to je? Nevím, autem nejezdím...
SW planetary 58°-2,5/400/8,7 (f/zv/zp')
SW 1,25/2''-70°-3,5/286/15+5/200/21+8/125/34+13/77/55
SW 2''-80°-20/50/96
Hyperion zoom-24-8/42-130/72-33
Filtry:ATC-všechny barevné+FX2,polarizační OMEGON

Uživatelský avatar
Konihlav
Příspěvky: 5360
Registrován: 24. 01. 2008, 15:21
Kontaktovat uživatele:

Trvalé napájení sestavy z autozásuvky 12V

Příspěvek #30 od Konihlav » 06. 12. 2008, 23:18

vsem dekuji za podnety a nazory, ale nakonec jsem se rozhodl pro bastleni a predelani vseho na 12V. Timpadem budu muset jezdit za tmou na Sumavu alespon parkrat do roka, aby se mi usili a investice vyplatila.


Zpět na “Ostatní”

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host