Trvalé napájení sestavy z autozásuvky 12V

Diskuze o všem, co ještě patří do astrotechniky a jinam se nevešlo
Uživatelský avatar
KpS
Příspěvky: 1953
Registrován: 04. 09. 2006, 02:26
Kontaktovat uživatele:

Trvalé napájení sestavy z autozásuvky 12V

Příspěvek #16 od KpS » 05. 12. 2008, 18:29


MMys napsal:
Pokud to chceš řešit paralelně spojenými akumulátory, bylo by možná vhodné ten pro dalekohled oddělit diodou (nějakou výkonovou na opravdu velký proud, nejlépe schottkyho s malým úbytkem) Pozor na okamžik spojení, pokud nejsou oba aku nabité na stejné napětí, vyrovnávací proud bude desítky, možní i nějaká ta stovka A. Záleží na kabelech. Tady bych raději použil nějaké jiné než startovací, aby se omezil ten proudový náraz (bude-li tam ta dioda). Nejlepší by asi bylo mít oba aku spojené trvale, s tou diodou mezi. Pak ty proudové nárazy nebudou, a propady napětí při startování také ne.
Rád bych se v této souvislosti zeptal, jestli je možné mít na "astrospotřebu" v kufru trvale druhý akumulátor s možností zapnout či vypnout paralení připojení a přitom tak, aby se mohl, když je potřeba, nabíjet vždy jen v autě (tedy za jízdy). Nabíječku sice mám, ale zásuvky jen v bytě. Pokud to rozumně jde, pak jaký typ akumulátoru volit (při ~40Ah), jaké kabely, vypínač, diodu...
Díky předem za odpověď.
Karel

Uživatelský avatar
Konihlav
Příspěvky: 5437
Registrován: 24. 01. 2008, 15:21
Kontaktovat uživatele:

Trvalé napájení sestavy z autozásuvky 12V

Příspěvek #17 od Konihlav » 05. 12. 2008, 18:50


MMys napsal: Pokud to chceš řešit paralelně spojenými akumulátory, bylo by možná vhodné ten pro dalekohled oddělit diodou (nějakou výkonovou na opravdu velký proud, nejlépe schottkyho s malým úbytkem) Pozor na okamžik spojení, pokud nejsou oba aku nabité na stejné napětí, vyrovnávací proud bude desítky, možní i nějaká ta stovka A. Záleží na kabelech. Tady bych raději použil nějaké jiné než startovací, aby se omezil ten proudový náraz (bude-li tam ta dioda). Nejlepší by asi bylo mít oba aku spojené trvale, s tou diodou mezi. Pak ty proudové nárazy nebudou, a propady napětí při startování také ne.
Myslis, ze je ta dioda fakt potrebna? Na te autobaterii k napajeni montaze a vseho by byl povesen menic na 220V a za nim teprve montaz apod. V podstate bych napajel pres menic, pres extra autobaterii a kdyz by menic zacal hlasit nizke napeti, tak bych pres startovaci kabely "dobil" tu extra autobaterii...
jeste si to pres vikend promyslim, az budu mit konecne cas, a navrhnu nejake reseni ;-)

Uživatelský avatar
KDan
Příspěvky: 1455
Registrován: 15. 06. 2007, 16:40

Trvalé napájení sestavy z autozásuvky 12V

Příspěvek #18 od KDan » 05. 12. 2008, 19:05

Ta dioda (Schottky) je dobré řešení.

Když ji zapojíš tak, že na plus pólu akumulátoru v autě bude anoda té diody a katodu diody připojíš k plusovému vývodu toho doplňkového akumulátoru pro astrovýbavu (minus póly akumulátorů jsou spojené přímo), zabráníš přílišnému podpětí na tom doplňkovém akumulátoru a při nastartování pokles napětí na akumulátoru zapojeném v autě neohrozí výbavu, napájenou z toho doplňkového externího akumulátoru (tomu zabrání ta dioda. která je pro ten pokles napětí při startování zapojená v nepropustném směru).

Na podobné diodě vzniká úbytek cca 0,4V. O tolik bude v krajním případě napětí na akumulátoru pro astrovýbavu nižší, než na akumulátoru v motorovém prostoru. V případě, že aspoň ten je nabit či právě nabíjen, by tohle nemuselo vadit. Po skončení focení je ovšem třeba naplno dobít i ten doplňkový akumulátor.

Hajs
Příspěvky: 445
Registrován: 16. 10. 2005, 23:31

Trvalé napájení sestavy z autozásuvky 12V

Příspěvek #19 od Hajs » 05. 12. 2008, 19:11

podle me, mít 2. autobaterii a dobíjet jí za provo zu z auta je zbytečný, to bych radeji použil už tu co mám preci v aute. Ja osobne napájím vše z baterie v aute, a občas nastartuju, nebo pokud je zima mám nastartováno stále..
SW ED80, NWT 200/1000, scopos 66/400, HEQ5 SynTrek, canon EOS350Da, QHY9

Uživatelský avatar
MMys
Příspěvky: 14378
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Běleč nad Orlicí
Věk: 45
Kontaktovat uživatele:

Trvalé napájení sestavy z autozásuvky 12V

Příspěvek #20 od MMys » 05. 12. 2008, 19:12


Konihlav napsal:
Myslis, ze je ta dioda fakt potrebna? Na te autobaterii k napajeni montaze a vseho by byl povesen menic na 220V a za nim teprve montaz apod. V podstate bych napajel pres menic, pres extra autobaterii a kdyz by menic zacal hlasit nizke napeti, tak bych pres startovaci kabely "dobil" tu extra autobaterii...
jeste si to pres vikend promyslim, az budu mit konecne cas, a navrhnu nejake reseni ;-)

Problém je právě při startu, kdy se propadne napětí akumulátorů (pokud budou spojené natvrdo, tak obou) Tomu by právě měla zabránit ta dioda.

Pokud budeš tu extra baterii připojovat k síti auta až po nastartování, tak ta dioda potřeba nebude. Jenom, když bys to měl nainstalované a spojené v autě trvale.
http://foto.astronomy.cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N300/1200, N185/610, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, CCD G3-16200

Uživatelský avatar
KDan
Příspěvky: 1455
Registrován: 15. 06. 2007, 16:40

Trvalé napájení sestavy z autozásuvky 12V

Příspěvek #21 od KDan » 05. 12. 2008, 19:14

To trvalé propojení s Schottky diodou je ještě fikané v tom, že dovolí o něco větší vybití tomu doplňkovému akumulátoru, čímž akumulátor v autě před přílišným vybitím trochu chrání - nebo spíš povoluje stupně vybití příslušných akumulátorů v tom vhodnějším pořadí.

Uživatelský avatar
KpS
Příspěvky: 1953
Registrován: 04. 09. 2006, 02:26
Kontaktovat uživatele:

Trvalé napájení sestavy z autozásuvky 12V

Příspěvek #22 od KpS » 05. 12. 2008, 20:43


Hajs napsal: podle me, mít 2. autobaterii a dobíjet jí za provo zu z auta je zbytečný, to bych radeji použil už tu co mám preci v aute. Ja osobne napájím vše z baterie v aute, a občas nastartuju, nebo pokud je zima mám nastartováno stále..
Díky za odpověď. Je to logické. Chtěl jsem toho asi moc: mít vždy jistotu, že z místa odjedu a nepřenášet druhou baterii kvůli dobíjení. Mám v autě nominálně 65Ah, ale chce to tedy hlídat a sem tam nastartovat. Pravě tomu jsem se chtěl, asi zbytečně, vyhnout.
Karel

grajda
Příspěvky: 1592
Registrován: 31. 03. 2008, 00:29

Trvalé napájení sestavy z autozásuvky 12V

Příspěvek #23 od grajda » 06. 12. 2008, 02:09

Ještě samozřejmě existuje jedno řešení- místo vození dvou akumulátorů, mít v autě jeden opravdu velkokapacitní...

A když už tu schotkyho diodu, tak ať má druhý akumulátor jem malinkou kapacitu a všechno ať táhne aku v autě kromě okamžiku startování. Co vy na to?
SW planetary 58°-2,5/400/8,7 (f/zv/zp')
SW 1,25/2''-70°-3,5/286/15+5/200/21+8/125/34+13/77/55
SW 2''-80°-20/50/96
Hyperion zoom-24-8/42-130/72-33
Filtry:ATC-všechny barevné+FX2,polarizační OMEGON

Uživatelský avatar
vla
Příspěvky: 4600
Registrován: 22. 09. 2002, 02:11

Trvalé napájení sestavy z autozásuvky 12V

Příspěvek #24 od vla » 06. 12. 2008, 02:17

Startovat bezpracně se záložního akumulátoru a ještě o malé kapacitě by asi byl problém, jednak v malé kapacitě, která by na nastartování nemusela dodat potřebný proud a za druhé pokud druhý akumulátor umístíme jinde než je originál budeme muset řešit jak dostat velké proudy ke startéru. Nedovedu si moc představit jak nacpu silové kabely třeba u škodovky z kufru dopředu k originál akumulátoru.
tel 608 920 902 Nemám rád tenhle stát.

Uživatelský avatar
MMys
Příspěvky: 14378
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Běleč nad Orlicí
Věk: 45
Kontaktovat uživatele:

Trvalé napájení sestavy z autozásuvky 12V

Příspěvek #25 od MMys » 06. 12. 2008, 03:12

Ale Grajda to myslel obráceně, tan malý za diodou, aby podržel zařízení dalekohledů po dobu startu.
http://foto.astronomy.cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N300/1200, N185/610, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, CCD G3-16200

Uživatelský avatar
vla
Příspěvky: 4600
Registrován: 22. 09. 2002, 02:11

Trvalé napájení sestavy z autozásuvky 12V

Příspěvek #26 od vla » 06. 12. 2008, 04:00


MMys napsal: Ale Grajda to myslel obráceně, tan malý za diodou, aby podržel zařízení dalekohledů po dobu startu.
Tak to jsem ho špatně pochopil.
tel 608 920 902 Nemám rád tenhle stát.

grajda
Příspěvky: 1592
Registrován: 31. 03. 2008, 00:29

Trvalé napájení sestavy z autozásuvky 12V

Příspěvek #27 od grajda » 06. 12. 2008, 04:08

Ještě jsem chtěl připsat jednu věc, když už se to tady řeší- kdosi uvedl, že nemohl nastartovat při napětí něco nad 12V. Jak tedy indikovat/měřit zbývající kapacitu akumulátoru- zabránit nemožnosti startu? Podle vnitřní impedance? Hmm, měří se lehce, ale je to opravdu spolehlivá metoda k určení zbývající energie pro velký :o vybíjecí proud?? A když takhle, tak podle jak velké impedance poznáme, že je ještě aku ok?? :o ::)
SW planetary 58°-2,5/400/8,7 (f/zv/zp')
SW 1,25/2''-70°-3,5/286/15+5/200/21+8/125/34+13/77/55
SW 2''-80°-20/50/96
Hyperion zoom-24-8/42-130/72-33
Filtry:ATC-všechny barevné+FX2,polarizační OMEGON

Uživatelský avatar
MMys
Příspěvky: 14378
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Běleč nad Orlicí
Věk: 45
Kontaktovat uživatele:

Trvalé napájení sestavy z autozásuvky 12V

Příspěvek #28 od MMys » 06. 12. 2008, 04:18

To je nějaký divný stav. Já nastartuju vpohodě i při 10V, kdy už měnič vypne a montáž skoro nejde.

Spíš to tipuji na starý/poškozený zasulfatovaný aku, který už nedá velký proud.
http://foto.astronomy.cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N300/1200, N185/610, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, CCD G3-16200

grajda
Příspěvky: 1592
Registrován: 31. 03. 2008, 00:29

Trvalé napájení sestavy z autozásuvky 12V

Příspěvek #29 od grajda » 06. 12. 2008, 04:38

Bylo to v tomto příspěvku.


KDan napsal: Každopádně při tomto způsobu napájení doporučuju jako jednu z hlavních součástí autopříslušenství startovací kabely.

Asi před měsícem jsem takto fotil. Měl jsem zapnutý měnič na notebook z 12V na 19V, napájel jsem HEQ-5 a foťák. V autě jsem poslouchal Edvarda Griega a na chvíli jsem blaženě usnul. Když jsem se probudil, všechno jelo jak mělo a kontrolní voltmetr mi ukazoval pár setinek přes 12V.

Říkal jsem si OK a zavolal jsem ženě, že už jedu. Všechno jsem uklidil, naskládal do auta a když jsem zmáčknul startér, ani ťuk. Auto s výbavou jsem tam nechávat nechtěl, tak jsem zavolal ještě jednou a vyspal se v něm, nicméně startovací kabely by se mně šikly - zašel jsem si před spánkem do ještě otevřené vesnické hospůdky, kde mi chlapi kromě tlačenky s pivem nabídli i nastartování - což bych milerád využil, kdybych měl ovšem ty kabely...


S Pb aku popravdě žádnou zkušenost (nebo vyspělejší znalosti) nemám, ale pokud mám soudit třeba podle NiCd, popř. NiMH, tak napětí neřekne při menších vybíjecích proudech zhola nic. I při 1,25V může být takový tužkáč prakticky prázdný.

Ještě edit: Kolega v práci má se startováním taky problém, ale překvapilo mě, že když použil moji 5A nabíječku, tak byl údajně poč. nab. I jen 1,5A a přitom po tomto "přinabití" přes noc nastartoval no problemo. Buď má podpětí v síti (einhell afn5=trafo+pojistky+4diody v červené krabici), nebo má snad jeho auto nějakou ochranu proti podpětí, která nedovolí startovat- když startoval, tak se prej startér ani neotočil... Tak jak to je? Nevím, autem nejezdím...
SW planetary 58°-2,5/400/8,7 (f/zv/zp')
SW 1,25/2''-70°-3,5/286/15+5/200/21+8/125/34+13/77/55
SW 2''-80°-20/50/96
Hyperion zoom-24-8/42-130/72-33
Filtry:ATC-všechny barevné+FX2,polarizační OMEGON

Uživatelský avatar
Konihlav
Příspěvky: 5437
Registrován: 24. 01. 2008, 15:21
Kontaktovat uživatele:

Trvalé napájení sestavy z autozásuvky 12V

Příspěvek #30 od Konihlav » 06. 12. 2008, 23:18

vsem dekuji za podnety a nazory, ale nakonec jsem se rozhodl pro bastleni a predelani vseho na 12V. Timpadem budu muset jezdit za tmou na Sumavu alespon parkrat do roka, aby se mi usili a investice vyplatila.


Zpět na “Ostatní”

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti