Montáž HEQ-5
Montáž HEQ-5
Vcera jsme s kolegou Markem (dablik) instalovali HEQ5 Belt Modification Kit na jeho montaz. Cela modifikace spociva ve vymene ozubenych prevodu na obou osach za "paskovy" pohon. Dle prvnich testu bez hvezd se potvrdilo to, co uvadi vyrobce na svem webu -> pokud byly nejake vule, tak uz nejsou a chod motoru pri max rychlostech uz neprodukuje ten priserny zvuk od ozubenych kol. Zaroven by to melo snizit PE a zlepsit prubeh pointace, uvidime po prvnim testu na hvezdach.
Zde dve fotografie pred a po modifikaci:
Baleni obsahuje vse, co je k modifikaci potreba. Jedine na co vyrobce zapomnel, bylo 6 sroubku na uchyceni bocniho krytu nad motory. Ty nastesti Marek nasel doma v pozadovane delce. Samotna modifikace neni nijak tezka a troufnu si tvrdit, ze ji zvladne temer kazdy doma na koleni.
Pockam si na prvni test pod jasnou oblohou a nekdy zacatkem pristiho roku planuji takto modifikovat i svoji HEQ5. Pokud by mel nekdo zajem, tak mi napiste SZ, mohli by jsme udelat hromadnou objednavku a podelit se tak o postovne
Zde dve fotografie pred a po modifikaci:
Baleni obsahuje vse, co je k modifikaci potreba. Jedine na co vyrobce zapomnel, bylo 6 sroubku na uchyceni bocniho krytu nad motory. Ty nastesti Marek nasel doma v pozadovane delce. Samotna modifikace neni nijak tezka a troufnu si tvrdit, ze ji zvladne temer kazdy doma na koleni.
Pockam si na prvni test pod jasnou oblohou a nekdy zacatkem pristiho roku planuji takto modifikovat i svoji HEQ5. Pokud by mel nekdo zajem, tak mi napiste SZ, mohli by jsme udelat hromadnou objednavku a podelit se tak o postovne
Ondřej Kozáčik
Dalekohledy: SW Esprit 80
Montaz: HEQ-5 Syntrek
CCD: ATIK 383L+, QHY5, ZWO ASI 2600 MC Pro
Filtry: IDAS P2, Baader Ha 3,5nm
Dalekohledy: SW Esprit 80
Montaz: HEQ-5 Syntrek
CCD: ATIK 383L+, QHY5, ZWO ASI 2600 MC Pro
Filtry: IDAS P2, Baader Ha 3,5nm
- Cztwerec
- Příspěvky: 8300
- Registrován: 03. 02. 2007, 17:58
- Bydliště: Břežany II.
- Kontaktovat uživatele:
Montáž HEQ-5
Mě se ten "příšerný" zvuk líbil ten páskový pohon - co to vylepší? Opravdu odstraní vůle?
Lectorem iustus...
Montáž HEQ-5
Cztwerec: prenos pohybu na samotnou osu je diky paskum okamzity, coz v pripade tech trech ozubenych kol pri zmene smeru nemusi nutne platit. pravdou je, ze moje HEQ5 nema temer zadne vule, v porovnani s CG5, kterou jsem vlastnil predtim. hlavni vyhoda by mela byt v odstraneni chyb, ktere vznikaji prave na tech trech ozubenych kolech -> tzn dle meho selskeho rozumu by se mela zlepsit periodicka chyba montaze a i samotny prubeh pointace. pokusime se to pri nejblizsi prilezitosti zmerit, idealne porovnat Markovu modifikovanou HEQ5 s moji montazi bez modifikace.
Ondřej Kozáčik
Dalekohledy: SW Esprit 80
Montaz: HEQ-5 Syntrek
CCD: ATIK 383L+, QHY5, ZWO ASI 2600 MC Pro
Filtry: IDAS P2, Baader Ha 3,5nm
Dalekohledy: SW Esprit 80
Montaz: HEQ-5 Syntrek
CCD: ATIK 383L+, QHY5, ZWO ASI 2600 MC Pro
Filtry: IDAS P2, Baader Ha 3,5nm
- Cztwerec
- Příspěvky: 8300
- Registrován: 03. 02. 2007, 17:58
- Bydliště: Břežany II.
- Kontaktovat uživatele:
Montáž HEQ-5
On totiž ten systém pásků je podle všeho i v AZ/EQ6. A tam garantují zase o něco lepší průběh PE než u předešlých modelů. No jsem opravdu zvědavý na to měření...
Lectorem iustus...
- Tomáš Grygarčík
- Příspěvky: 1678
- Registrován: 18. 07. 2010, 23:35
- Bydliště: Malé Hoštice
- Věk: 35
- Kontaktovat uživatele:
Montáž HEQ-5
Bylo těžké sundat ozubené kolečko z osy u motorku? Dívám se totiž, že tam na to nabízejí nástroj za [ch163]9.25. Něco doma mám, ale na takovou drobotinu to není.
SW 200/1000, SW 200/800, TS Photoline 72mm f/5.5 APO, LUNT Ha 60/500 B1200, Bresser MS 127/1900
ZWO ASI1600MM Pro, 2×QHY-5 mono, OM-D E-M1 mark III, OM-D E-M1 mark II mod
SW EQ6-R, SW HEQ-5 SS, TS AZGP, vlastní dobsonova montáž
FITS prohlížeč
ZWO ASI1600MM Pro, 2×QHY-5 mono, OM-D E-M1 mark III, OM-D E-M1 mark II mod
SW EQ6-R, SW HEQ-5 SS, TS AZGP, vlastní dobsonova montáž
FITS prohlížeč
Montáž HEQ-5
trosku jsme se bali, jestli to kolecko sundame i bez toho nastroje za 9.25 ... bez problemu jsem to ale zvladnul pomoci dvou klesti, bez nejake viditelne destrukce samotne osy nebo motoru. jednema jsem si chytil osu primo u motorku a zbylo tam tak akorat misto, abych mezi ne a ozubene kolecko vrazil druhe kleste. tema jsem pak lehce zapacil, kruplo to a pak uz slo kolecko jemnym tlakem vysunout bez problemu z osy motorku.
Ondřej Kozáčik
Dalekohledy: SW Esprit 80
Montaz: HEQ-5 Syntrek
CCD: ATIK 383L+, QHY5, ZWO ASI 2600 MC Pro
Filtry: IDAS P2, Baader Ha 3,5nm
Dalekohledy: SW Esprit 80
Montaz: HEQ-5 Syntrek
CCD: ATIK 383L+, QHY5, ZWO ASI 2600 MC Pro
Filtry: IDAS P2, Baader Ha 3,5nm
Montáž HEQ-5
No jsem opravdu zvědavý na to měření...
Nějaké měření je tady: http://stargazerslounge.com/topic/18926 ... omparison/
Nějaké měření je tady: http://stargazerslounge.com/topic/18926 ... omparison/
M:736 750 113
Montáž HEQ-5
Bill: dik za link, snazil jsem se take najit nejake reference na zahranicnich forech, ale todle jsem nevygooglil
Ondřej Kozáčik
Dalekohledy: SW Esprit 80
Montaz: HEQ-5 Syntrek
CCD: ATIK 383L+, QHY5, ZWO ASI 2600 MC Pro
Filtry: IDAS P2, Baader Ha 3,5nm
Dalekohledy: SW Esprit 80
Montaz: HEQ-5 Syntrek
CCD: ATIK 383L+, QHY5, ZWO ASI 2600 MC Pro
Filtry: IDAS P2, Baader Ha 3,5nm
Montáž HEQ-5
Ty grafy toho zrovna moc nevypovídají, každý je udělaný jinak.Celkový rozsah PE by měl určovat šnek, čili velikost by se moc změnit neměla To mezikolo tam vnáší ten nehladký průběh, a ten by se měl ( alespoň teoreticky), snížit výrazněji. U HEQ5 bych to viděl jako smysluplnou úpravu, u EQ 6 by to nemělo nic moc, kromě zvuku, který se někomu nelíbí, vylepšit. Protože vůle v 1 převodu se dá snadno vymezit.
Zrovna tak u nové AZ EQ6 bych nepředpokládal menší PE vlivem řemene ( proč také ?) , ale kvalitněji udělaného celého převodu. Tichost je jasně kladem řemene.
Zrovna tak u nové AZ EQ6 bych nepředpokládal menší PE vlivem řemene ( proč také ?) , ale kvalitněji udělaného celého převodu. Tichost je jasně kladem řemene.
lepší rada žádná než špatná
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
- MMys
- Příspěvky: 17643
- Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
- Bydliště: Běleč nad Orlicí
- Věk: 50
- Kontaktovat uživatele:
Montáž HEQ-5
Ale EQ6 (ne ta nová) má to mezikolo taky. Tedy aspoň ta moje.
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
Montáž HEQ-5
Myslel jsem samozřejmě odpovídající montáž k té modifikované HEQ 5 jak je na obrázcích - tedy EQ6 Synscan. Ty se vyrábí už dost dlouho - takže jsou asi v současné době takovým laciným standardem
lepší rada žádná než špatná
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
- MMys
- Příspěvky: 17643
- Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
- Bydliště: Běleč nad Orlicí
- Věk: 50
- Kontaktovat uživatele:
Montáž HEQ-5
Ale vždyť jo, EQ6 Synscan má také mezikolo:
a to teprve zabírá do ozubeného kola co je na šneku.
Naopak, mezikolo neměla ta úplně stará EQ6, ta měla mnohastupňovou převodovku a na jejím výstupu větší kolo, co zabíralo rovnou do kola na šneku (tam to ovšem byla vůbec tragédie, díky té levné převodovce):
V té době, kdy ještě neexistovalo GO-TO SkyScan, když jsem si tehdy tvořil svůj vlastní GO-TO systém, musel jsem také použít mezikolo:
vpravo původní Ne-Synscan EQ6, vlevo moje řešení s mezikolem. Stejné pak bylo řešení u Synty viz výše. Jinak to ani nejde, krokový motor by velké kolo zabírající přímo do šneku neutočil.
a to teprve zabírá do ozubeného kola co je na šneku.
Naopak, mezikolo neměla ta úplně stará EQ6, ta měla mnohastupňovou převodovku a na jejím výstupu větší kolo, co zabíralo rovnou do kola na šneku (tam to ovšem byla vůbec tragédie, díky té levné převodovce):
V té době, kdy ještě neexistovalo GO-TO SkyScan, když jsem si tehdy tvořil svůj vlastní GO-TO systém, musel jsem také použít mezikolo:
vpravo původní Ne-Synscan EQ6, vlevo moje řešení s mezikolem. Stejné pak bylo řešení u Synty viz výše. Jinak to ani nejde, krokový motor by velké kolo zabírající přímo do šneku neutočil.
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
Montáž HEQ-5
Jo, máš pravdu s tím mezikolem. Je i u EQ6. Ale nemůže být pravdou, že by to motor přímo neutočil, protože to po úpravě přes řemen utočí v přímém převodu. Myslím, ž řízení motorů a ovládání u HEQ56a EQ6 při nestejném šnekovém převodu a tak se to vzájemně vyrovnalo přes převod mezikolem
Jsem zvědav na skutečné proměření PE před a po úpravě, pokud možno stejnou metodikou a zpracováním.
Jsem zvědav na skutečné proměření PE před a po úpravě, pokud možno stejnou metodikou a zpracováním.
lepší rada žádná než špatná
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
- MMys
- Příspěvky: 17643
- Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
- Bydliště: Běleč nad Orlicí
- Věk: 50
- Kontaktovat uživatele:
Montáž HEQ-5
Myslel jsem to tak, že nejde použít přímo náhon z krokového motoru na šnek, s velkými koly 1:1. Pokud je na motoru jen malý pastorek, tak by to šlo (to utočí), ale motor pak zas nejde mechanicky přiblížit tak blízko ke kolu, aby na něm mohl být malý pastorek bez mezikola. Motor lze dostat do záběru s kolem na šneku pouze za použití přibližně stejně velkého kola na motoru (jako je na staré EQ6 na převodovce), kdy by byl převod mezi motorem a šnekem 1:1 nebo o maličko méně. A tohle motor fakt neutočí a i převodový poměr by byl moc malý, byly by vidět kroky.
Mezikolo přeci (ať je jakkoli veliké) nemá na hodnotu převodového poměru vliv a je tam jen kvůli mechanickému propojení-přiblížení. Převodový poměr je vždy dán jen počtem zubů na pastorku a počtem zubů na kole u šneku.
Řemen řeší to "přiblížení" bez mezikola a vůlí, ale převodový poměr je stejný jako s pastorkem a mezikolem. Tedy malá řemenička na motoru, velká na šneku.
Mezikolo přeci (ať je jakkoli veliké) nemá na hodnotu převodového poměru vliv a je tam jen kvůli mechanickému propojení-přiblížení. Převodový poměr je vždy dán jen počtem zubů na pastorku a počtem zubů na kole u šneku.
Řemen řeší to "přiblížení" bez mezikola a vůlí, ale převodový poměr je stejný jako s pastorkem a mezikolem. Tedy malá řemenička na motoru, velká na šneku.
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
Montáž HEQ-5
Asi jsem se vyjádřil moc zkratkovitě. Mezikolo samo o sobě nezmění převodový poměr ( proto to je mezikolo), ale umožní měnit konfiguraci převodu při zachování vzdáleností os motor/šnek a zachování celého řízení a ovládání. Proto také jen jeho výměna , resp, záměna za řemen celkem neovlivní velikost PE, jen hladkost výsledné křivky. Vylepšit ( nebo také zhoršit), ho mohou pouze nová ozubená kola.
Bohužel, pohybujeme se stále v úrovni spotřebního zboží, takže parametry se nedozvíme ani nejsou tím pádem nijak garantovány. Zrovna tak si kupujeme výrobek, který bude určitě fungovat, ale PE ani průběh výrobce neuvede a negarantuje. Ani u montáže, ani u tohoto převodu, který zase tak laciný není
Bohužel, pohybujeme se stále v úrovni spotřebního zboží, takže parametry se nedozvíme ani nejsou tím pádem nijak garantovány. Zrovna tak si kupujeme výrobek, který bude určitě fungovat, ale PE ani průběh výrobce neuvede a negarantuje. Ani u montáže, ani u tohoto převodu, který zase tak laciný není
lepší rada žádná než špatná
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
milantos(šnek)centrum(puntík) cz