Do předchozího příspěvku se vše nevešlo, tak píšu na dvakrát
Po úspěchu se single snímkem mě napadlo, že ta šílená věc, kterou jsem plánoval udělat a podřídil tomu už snímání, možná opravdu klapne. Chtěl jsem udělat to, co žádný z online přenosů neukazoval, video postupu stínu po disku, ale se zobrazenými oběma polovinami, bez přepálené té jasné, nebo neviditelné té slabé.
Proto jsem už v době snímání polostínové a částečné fáze udržoval podle histogramu expoziční čas nebo zisk kamery tak, aby nejjasnější partie obrazu byly akorát na hranici přepalu (hezky ručně, protože automatické řízení expozice v SharpCapu to nezvládalo). Jak totiž postupuje polostín, tak postupně tamvne i ten nejjasnější konec ještě nezastíněného disku, a okrádal bych se o dynamiku, a to velmi. Tak jsem to holt odseděl až do úplné fáze za monitorem u SharpCapu a šteloval kameru

To byla ale jen polovina práce. Zpracovat sekvenci snímků problém není (zastabilizováno - vycentrováno a debayering proveden v PIPP, operace s jednotlivými snímky v PixInsight pomoci zmíněných operací křivky, lokální ekvalizace, saturace, atd.. a nástrojů image a process conatiner). Nejhorší ale bylo najít takové operace, které moc nepoškodí obraz ve fázi, kdy je to jen polostínové zatmění, a zároveň hezky ukážou stín, a to až skoro do úplného zatmění. Nakonec se to nějak podařilo. Ale nepodařilo se mi vyřešit jeden problém kamery ASI071 (ostatní barevné na tom budou asi podobně). Pokud udělám vyvážení bílé při nějakém nastaveném zisku, a pak ho změním, vyvážení barev se rozhodí. To je ohromný průšvih při takovémhle snímání, kdy hrabu do času i zisku zároveň. A na výsledném videu je to vidět. Zatímco na začátku je ten polostín pěkně cihlově červený, ke konci částečné fáze začal ulétávat do fialova. Opravil jsem to, jak to šlo, ale dokonalé to není. Zde je tedy výše uvedeným postupem vytvořený videozáznam.
Jeho druhá polovina pak zachycuje úplné zatmění. Pro jeho záznam jsem nastavil vyšší zisk, abych mohl mít expozice do zhruba desetiny sekundy, aby se eliminovalo to šílené vlnění obrazu nízko nad obzorem. Ale jelikož v tom okamžiku na měsíci už nebyl jediný bílý útvar, na kterém by šlo vylaborovat barevné vyvážení (které se bohužel po razantní změně zisku totálně změnilo), musel jsem tu červenou nastavit odhadem a možná jsem to maliko přehnal. Pak jsem to nechal svému osudu a šel se dívat vizuálně.
Již jinde zmiňovaný dopad meteoroidu na povrch Měsíce se samozřejně odehrál přesně v okamžiku, kdy jsem přestavoval kameru, a tedy neukládal. No klasika
Konec záznamu už velmi rušily nízké mraky a mlha, která se k ránu vyvalila od Orlice a vítr ji přifoukával sem. Na obraze je to naprosto jasně vidět.
Celkově to bylo velmi povedné zatmění, nebýt těch mraků na konci, a také jedno z těch hodně tmavých.
Pro příště už vím, že si musím pro několik hodnot nastavení zisků vylaborovat koeficienty pro vyvážení bílé, a ty pak na fázi úplnou prostě opsat. Z tohoto pohledu je na tom DSLR oproti astronomické OSC kameře lépe, ta už je má zakleté v přednastaveních vyvážení bílé v sobě.
Na závěr ještě další dva obrázky, polostín a úplné, oba na klik ve vysokém rozlišení. Ale jak píšu, očima je to ještě daleko hezčí a na monitor to převést nelze.
