GSO 150/600 f4
Re: GSO 150/600 f4
nn, me se to nedeje, tohle jsem dal jen jako ukazku pro Billa - z rozkolimovaneho dalekohledu kdyz jsem jej poridil a tedka po kolimaci pouze laserovym kolimatorem na f4..jen jako ukazku, jestli jeho "rozkolimovani" nejsou jen prilis velke naroky:D
dob. SW 16" GoTo, N 254/1000 mod
Re: GSO 150/600 f4
Takhle vypadá kresba v rozích 1:1, pokud se to kolimuje za pokojové teploty a ochladí o 30 st.: Takhle to vypadá, když se to zkolimuje při venkovní teplotě:MilAN píše: Jenže, když píšeš,že na laseru je odchylka minimální, pak mi není jasné tvoje tvrzen, že se ti teplem rozhodí kolimace, a dokonce, že to je na foto tragické
M:736 750 113
Re: GSO 150/600 f4
Možná by bylo zajímavé, kdybys napsal, jak dlouho po změně teploty jsi to fotil. To zrcadlo bude při téhle změně chladnout dost hodin a do té doby bude tvar deformovaný. Nejde jen o změnu ohniskové délky důležité pro ostření, ale i o tvar zrcadla, které chladne jinak na kraji a jinak uprostřed. Tohle nemá moc společného s kolimací, to je vyloženě deformované . Delta 30°C je moc, a ten tvar bude potřebovat možná 3 hodiny i více, než bude dobrý.
Ještě je jedna možnost, a to jsou utažené kolimační šrouby. Při ochlazení to šponuje podložku a deformuje ji, společně se zrcadlem.
Obojí ve výsledku vede k deformaci obrazu
Ještě je jedna možnost, a to jsou utažené kolimační šrouby. Při ochlazení to šponuje podložku a deformuje ji, společně se zrcadlem.
Obojí ve výsledku vede k deformaci obrazu
lepší rada žádná než špatná
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
Re: GSO 150/600 f4
Ony to jsou různé dny. Ty "dobré" jsou podle hlaviček focené 21:00 - 24:00. Když jsem dalekohled vyšoupnul ven, tak ještě nebyla úplná tma - takže mohlo být okolo šesté?
Ten špatný pokus - podle hlaviček od 20:00 jenom pár snímků. Už si nejsem jistý délkou chlazení - ale minimálně 1.5 - 2h to být muselo...
Tak snad je to kombinace deformace + kolimace... Takové počasí už končí, takže už to asi půjde těžko vyřešit.
Ten špatný pokus - podle hlaviček od 20:00 jenom pár snímků. Už si nejsem jistý délkou chlazení - ale minimálně 1.5 - 2h to být muselo...
Tak snad je to kombinace deformace + kolimace... Takové počasí už končí, takže už to asi půjde těžko vyřešit.
M:736 750 113
- Pidrman
- Příspěvky: 1219
- Registrován: 24. 08. 2010, 09:32
- Bydliště: Žatec
- Věk: 45
- Kontaktovat uživatele:
Re: GSO 150/600 f4
Koukal jsem, že někteří mají na primárním zrcadle větráček ( větráčky ), to je z důvodu urychlení vyrovnání teplot na primárním zrcadle ?
Montáž : EQ6-R SYNSCAN, HEQ-5 PRO SYNSCAN, Star Adenturer
Dalekohled : Newton 200/800 vlastní stavba, SW ED 80/600, ES MN-152/740
Kamera : ZWO ASI 294 MC, ASI 120 mm, QHY 5L II M
http://www.pidrmanphoto.cz/
https://astrofotky.cz/~Pida
Dalekohled : Newton 200/800 vlastní stavba, SW ED 80/600, ES MN-152/740
Kamera : ZWO ASI 294 MC, ASI 120 mm, QHY 5L II M
http://www.pidrmanphoto.cz/
https://astrofotky.cz/~Pida
- MMys
- Příspěvky: 17643
- Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
- Bydliště: Běleč nad Orlicí
- Věk: 50
- Kontaktovat uživatele:
Re: GSO 150/600 f4
Ano, ale pozorovoal jsem i jeden negativní jev, když není zracdlo z nějakého materiálu s opravdu nízkou roztažností, ale treba jen z obyčejného BK7, a pustíš větráček, tav vznikne velký teplotní spád mezi stranou ofukovanou a neofukovanou, a zrcadlo se prohne, a vznikne valká sférkická nebo obecně nějaká zonální vada, a nejde to zaostřit, a navíc zaostření stále courá, jak to postupně chladne. Takže tohle to chce udělat buď dlouho před použitím, a nebo to nechat pomalu na přírodě, bez nucené ventilace, kde nejsou deformace tak velké.
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
- Pidrman
- Příspěvky: 1219
- Registrován: 24. 08. 2010, 09:32
- Bydliště: Žatec
- Věk: 45
- Kontaktovat uživatele:
Re: GSO 150/600 f4
Takže v tomto případě :
https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... rmany.html
Tady by větráček spíše uškodil a nebo jak píšeš, urychlit s větráčkem vyrovnání teplot, ale pak větráček vypnout a nechat přirozené srovnat zrcadlo
https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... rmany.html
Tady by větráček spíše uškodil a nebo jak píšeš, urychlit s větráčkem vyrovnání teplot, ale pak větráček vypnout a nechat přirozené srovnat zrcadlo
Montáž : EQ6-R SYNSCAN, HEQ-5 PRO SYNSCAN, Star Adenturer
Dalekohled : Newton 200/800 vlastní stavba, SW ED 80/600, ES MN-152/740
Kamera : ZWO ASI 294 MC, ASI 120 mm, QHY 5L II M
http://www.pidrmanphoto.cz/
https://astrofotky.cz/~Pida
Dalekohled : Newton 200/800 vlastní stavba, SW ED 80/600, ES MN-152/740
Kamera : ZWO ASI 294 MC, ASI 120 mm, QHY 5L II M
http://www.pidrmanphoto.cz/
https://astrofotky.cz/~Pida
- Pidrman
- Příspěvky: 1219
- Registrován: 24. 08. 2010, 09:32
- Bydliště: Žatec
- Věk: 45
- Kontaktovat uživatele:
Re: GSO 150/600 f4
Díky za odkaz, dobrý počtení
Montáž : EQ6-R SYNSCAN, HEQ-5 PRO SYNSCAN, Star Adenturer
Dalekohled : Newton 200/800 vlastní stavba, SW ED 80/600, ES MN-152/740
Kamera : ZWO ASI 294 MC, ASI 120 mm, QHY 5L II M
http://www.pidrmanphoto.cz/
https://astrofotky.cz/~Pida
Dalekohled : Newton 200/800 vlastní stavba, SW ED 80/600, ES MN-152/740
Kamera : ZWO ASI 294 MC, ASI 120 mm, QHY 5L II M
http://www.pidrmanphoto.cz/
https://astrofotky.cz/~Pida
Re: GSO 150/600 f4
Ono by to asi šlo jednoduše shrnout:
Dokud nebude zrcadlo ( a všechna technika k tmu) vytemperované, budou vždy s něčím problémy.
Není žádný zázračný lék. Výhodou bude sklo s menší tepelnou roztažností - kvůli menšímu vlivu na defokusaci a změnu tvaru, chladit se kvůli proudění v tubusu bude muset stejně dost dlouho. Výhodou může být otevřenější konstrukce tubusu ( se všemi ostatními špatnými vlastnostmi ). Pomoci může větráček- urychlí dobu do tepelného vyrovnání a umožní snížení turbulence v tubusu, ale je potřeba tam dát filtr proti prachu. Výhodou je též karbonový tubus- nesouvisí to sice s optikou -ale má minimální tepelnou roztažnost, takže nezpůsobuje rozostření při změnách teploty.
A asi nejlepší je skladovat techniku v podmínkách , alespoň blízkých těm, za jakých budeme techniku používat. A čím déle bude technika venku, tím lépe!
Dokud nebude zrcadlo ( a všechna technika k tmu) vytemperované, budou vždy s něčím problémy.
Není žádný zázračný lék. Výhodou bude sklo s menší tepelnou roztažností - kvůli menšímu vlivu na defokusaci a změnu tvaru, chladit se kvůli proudění v tubusu bude muset stejně dost dlouho. Výhodou může být otevřenější konstrukce tubusu ( se všemi ostatními špatnými vlastnostmi ). Pomoci může větráček- urychlí dobu do tepelného vyrovnání a umožní snížení turbulence v tubusu, ale je potřeba tam dát filtr proti prachu. Výhodou je též karbonový tubus- nesouvisí to sice s optikou -ale má minimální tepelnou roztažnost, takže nezpůsobuje rozostření při změnách teploty.
A asi nejlepší je skladovat techniku v podmínkách , alespoň blízkých těm, za jakých budeme techniku používat. A čím déle bude technika venku, tím lépe!
lepší rada žádná než špatná
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
- Beda
- Příspěvky: 2014
- Registrován: 27. 03. 2004, 14:28
- Bydliště: Kaliště u Ondřejova
- Věk: 80
- Kontaktovat uživatele:
Re: GSO 150/600 f4
Problém s teplotní roztažností řeší dobrá, ale drahá sklokeramika ZERODUR nebo ruský Astrosital. Dříve Schott nabízel odlitky za hubičku. Dnes jsou cenově únosné jedině bazarové kousky.
GSO jeden čas produkovala zrcadla na podobné bázi, disky s tmavě červenou barvou byly neprůhledné a vykazovaly rovněž minimální tepel.roztažnost. Používám takové 8" f6 zrcadlo ve slunečním teleskopu bez problémů. V současnosti jsou v nabídce tzv. "Quarzglas" zrcadla, která se roztažností blíží k ZERODURu, jsou levnější a lépe(snadněji) se leští. Dokonalý, hladký povrch potom přispívá k výbornému přenosu kontrastu :
https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... zglas.html
GSO jeden čas produkovala zrcadla na podobné bázi, disky s tmavě červenou barvou byly neprůhledné a vykazovaly rovněž minimální tepel.roztažnost. Používám takové 8" f6 zrcadlo ve slunečním teleskopu bez problémů. V současnosti jsou v nabídce tzv. "Quarzglas" zrcadla, která se roztažností blíží k ZERODURu, jsou levnější a lépe(snadněji) se leští. Dokonalý, hladký povrch potom přispívá k výbornému přenosu kontrastu :
https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... zglas.html
Re: GSO 150/600 f4
S volbou materiálu na zrcadla souvisí 2 fyzikální vlastnosti těchto materálů, mající souvislost s teplotou, a které je potřeba mít na paměti.
1. teplotní délková roztažnost - definovaná jako teplotní součinitel délkové roztažnosti- jednotka [K-1]
má právě vliv na velikost deformace při změně teploty. Projeví se změnou F (vždy) a změnou tvaru (během nerovnoměrného průběhu chladnutí- to souvisí s teplotní vodivostí - viz dále ))
Pro SIMAX a křemičitá skla ( a to s různými firemními značkami) je podstatné to, že tento součinitel je u nich zhruba na úrovni 1/3 oproti
"obyčejným" sklům
2. tepelná vodivost - definovaná součinitelem tepelné vodivosti [W/m/K]
má vliv na rychlost temperace . Pro SIMAX a podobná skla je zhruba o 30% vyšší, to znamená, že průběh temperace je o cca 30% rychlejší
1. teplotní délková roztažnost - definovaná jako teplotní součinitel délkové roztažnosti- jednotka [K-1]
má právě vliv na velikost deformace při změně teploty. Projeví se změnou F (vždy) a změnou tvaru (během nerovnoměrného průběhu chladnutí- to souvisí s teplotní vodivostí - viz dále ))
Pro SIMAX a křemičitá skla ( a to s různými firemními značkami) je podstatné to, že tento součinitel je u nich zhruba na úrovni 1/3 oproti
"obyčejným" sklům
2. tepelná vodivost - definovaná součinitelem tepelné vodivosti [W/m/K]
má vliv na rychlost temperace . Pro SIMAX a podobná skla je zhruba o 30% vyšší, to znamená, že průběh temperace je o cca 30% rychlejší
Naposledy upravil(a) MilAN dne 03. 03. 2018, 15:03, celkem upraveno 1 x.
lepší rada žádná než špatná
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
Re: GSO 150/600 f4
No vidím že jsem spustil krásnou diskuzi. Čím horší počasí, tím více příspěvku a nejvíce okolo úplňkuMilAN píše:Ono by to asi šlo jednoduše shrnout:
Dokud nebude zrcadlo ( a všechna technika k tmu) vytemperované, budou vždy s něčím problémy.
Ale ten prvotní problém je, že po ochlazení mého astrografu se trvale rozhodí kolimace. Je fakt, že celkově špatná kresba mohla bý způsobena nedostatečnou temperací, nicméně to, že je postižená část snímku by mělo být kolimací?
To původní GSO řešení opravdu brutálně deformuje podložku - to je vidět i na tom, jak "divně" je třeba kolimovat. Ale po přesunutí šroubů k sobě si myslím, že už to je v pořádku. Šrouby jsem utahoval pouze rukou - na GSO 150/600 jsou docela malé, rukou se moc utáhnout nedají...MilAN píše:Ještě je jedna možnost, a to jsou utažené kolimační šrouby. Při ochlazení to šponuje podložku a deformuje ji, společně se zrcadlem.
Obojí ve výsledku vede k deformaci obrazu
Jedině je trošku divné, jak je nedefinovaně uloženo to zrcadlo. Pokud ale nebudu mít nějaký trojúhelníkový problém, tak to tak asi prozatím nechám.
Ale každopádně díky za tipy - snad ten problém při menším rozdílu teplot nebude nijak ovlivňovat kresbu. Zase ten prcek se lehce kolimuje a není problém to na místě zkontrolovat/opravit. Uvidíme, až bude nějaký přijatelný seeing, jak to vlastně kreslí.
Jinak GSO 150/600 by měl mít podle specifikace zrcadlo BK7 ...
Skoro vše z jejich produkce je BK7: http://www.gs-telescope.com/content.asp?id=142
Ale oproti "dospělému" astrografu je to prcek a snad nebude problém s délkou temperace.
M:736 750 113
Re: GSO 150/600 f4
No, a právě s tou kolimací bych moc nesouhlasil. Kdyby to bylo kolimací, je obraz od nějakého "dobrého" místa deformován dále jedním směrem.Ale tady se ty deformace rozbíhají krásně směrem do rohů symetricky a jen levý roh se zdá být poškozen méně.Bill píše: Ale ten prvotní problém je, že po ochlazení mého astrografu se trvale rozhodí kolimace. Je fakt, že celkově špatná kresba mohla bý způsobena nedostatečnou temperací, nicméně to, že je postižená část snímku by mělo být kolimací?
lepší rada žádná než špatná
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
Re: GSO 150/600 f4
Můžu jen potvrdit, že co se děje Billovi, se děje s GSO 150/600 i mě. Když jsem viděl ty detaily rohů, tak jsem si řekl, že fotka snad pochází z mého disku...
Je pravda, že kolimaci během noci jsem moc nezkoumal, ale i když mám dalekohled v garáži (rozdíl tak max 5- 6st proti okolí - kromě drtivých mrazů, ty neuvažuji) a než začnu naostro snímat, tak je dalekohled minimálně dvě hodiny na zahradě, tak se mi děje přesně to samé - jeden roh bývá OK, zbylé 3 přesně takhle deformované směrem od středu.
Nenapadlo mě, že by to mohlo být nedržením kolimace, spíš jsem podezříval křivě upnutý komakorektor ve výtahu, případně průhyb celého okulárového výtahu i s korektorem. Někdy to totiž nedělá - to jsem si řekl, že jsem měl šťastnější ruku při upínání korektoru. Rohy mě štvou, ale řekl jsem si, co bych za nějakých 8tis, či kolik to stálo, nechtěl...
Ono je to podle mě už docela poznat při ostření - já ostřím postupem co nejlépe ve středu pole a pak kontroluji a doostřuji v každém rohu - což je nemožný úkol - když mám dle bahtinova jeden roh dobře, rozhodím ty ostatní. Doteď jsem si myslel, že ten "lepší roh" (s nejmenší deformací) je prostě ten poslední, který jsem při ostření justoval. Přiznám se, že kolimaci během večera raději nekontroluju - nastavuju jí po cca 90min temperaci a prdím na to...
Mám skoro originální dalekohled, původní výtah i držák primáru, jen jsem ho vysametkoval, sekundár nalepil silikonem a mírně upravil jeho držák. Také používám společně s GPU korektorem jako Bill, snímám canonem 1000D.
Je pravda, že kolimaci během noci jsem moc nezkoumal, ale i když mám dalekohled v garáži (rozdíl tak max 5- 6st proti okolí - kromě drtivých mrazů, ty neuvažuji) a než začnu naostro snímat, tak je dalekohled minimálně dvě hodiny na zahradě, tak se mi děje přesně to samé - jeden roh bývá OK, zbylé 3 přesně takhle deformované směrem od středu.
Nenapadlo mě, že by to mohlo být nedržením kolimace, spíš jsem podezříval křivě upnutý komakorektor ve výtahu, případně průhyb celého okulárového výtahu i s korektorem. Někdy to totiž nedělá - to jsem si řekl, že jsem měl šťastnější ruku při upínání korektoru. Rohy mě štvou, ale řekl jsem si, co bych za nějakých 8tis, či kolik to stálo, nechtěl...
Ono je to podle mě už docela poznat při ostření - já ostřím postupem co nejlépe ve středu pole a pak kontroluji a doostřuji v každém rohu - což je nemožný úkol - když mám dle bahtinova jeden roh dobře, rozhodím ty ostatní. Doteď jsem si myslel, že ten "lepší roh" (s nejmenší deformací) je prostě ten poslední, který jsem při ostření justoval. Přiznám se, že kolimaci během večera raději nekontroluju - nastavuju jí po cca 90min temperaci a prdím na to...
Mám skoro originální dalekohled, původní výtah i držák primáru, jen jsem ho vysametkoval, sekundár nalepil silikonem a mírně upravil jeho držák. Také používám společně s GPU korektorem jako Bill, snímám canonem 1000D.
ES ED127/952, TS ED96/575 na koukání; RC203/1624, TS72/432 APO, N150/600 na focení; ASI174MM Cool, ASI533MC Cool