Objekt v souhvězdí Býka

Diskuze o tom jak začít s astronomií, jaký si pořídit první dalekohled, ale také o tom, jak správně používat toto fórum.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Foxxx
Příspěvky: 7
Registrován: 08. 02. 2013, 23:01

Objekt v souhvězdí Býka

#1

Příspěvek od Foxxx »

Zdravím všechny :)

mám jeden dotaz a doufám, že mi zde někdo dá odpověď a nebude na mě koukat jako na trdlo Jde mi o jasně zářící objekt v souhvězdí Býka - jsem začátečník a možná se jen koukám špatně - ale do Býka mi to podle map prostě nezapadá.
Myslím, že jsem správně našla jasnou vidlici, tvořenou rudým okem Býka - Aldebaranem a nejjasnějšími hvězdami Hyád, vůči níž sedělo i postavení orientačního obra Oriona a postavení nezaměnitelných Plejád.
Háček je v tom, že zářící objekt je zdánlivě jasnější než Aldebaran, dokonce než samotný Sirius v CMa. Takže je to...co?? Navíc mám pocit, že se objekt nachází na ekliptice,  takže by mohlo jít o nějakou planetu naší SS? A s takovou magnitudou ...že by Venuše? Přiznávám, že pohyby planet naší SS (a jejich pozorovatelnost pro nás) mě moc neberou, a tak o nich ani nic moc nevím. O:)

Díky za objasnění
Fox

Kdy a kde:
Objekt jsem pozorovala na ekliptice v Býku mezi "véčkem" Hyád a Plejádami, včera (tj. 8.2.2013) něco mezi 20:00 - 21:00.

Čím:
Pozorovala jsem převážně spíš pouhýma očima - momentálně mám k dispozici pouze Fomei Spoting scope 15-45x60 a to jsem ještě k tomu prosím zrovna i bez stativu (vychozený krček, s těžším dalekohledem přepadává dopředu a dozadu :/) No a venku je zima a brzo se začnou třást ruce... Ale jinak byly podmínky skvělé - obloha bez mráčku, po Moonu ani stopa a pozorování pouhýma očima mám úplně nejraději (a navíc, pokud se ještě učíte mapu hvězdné oblohy, pak se tomu stejně asi nedá vyhnout).

PS:
Omlouvám se, jestli zde už tato otázka padla (asi jsem při hledání použila špatná klíč.slova).
Omlouvám se, jestli tato otázka patří spíše do oddělení "Pozorování" (ale já ji hodnotím spíš jako otázku začátečníka ).