ADC (Atmospheric Dispersion Corrector)

Optika, montáže, autoguidery, elektronika...
Uživatelský avatar
KpS
Příspěvky: 1935
Registrován: 04. 09. 2006, 02:26
Kontaktovat uživatele:

ADC (Atmospheric Dispersion Corrector)

Příspěvek #1 od KpS » 14. 06. 2015, 15:35


Výška není důležitá, důležitý je pouze seeing
Je potřeba odlišit dvě věci. Tou první je porozumění funkce ADC. V tomto kontextu je výše uvedené tvrzení nesmysl. Jiná věc je ovšem kriticky posoudit, zda bude zlepšení přínosem konkrétně pro moje focení. Jestli mi to vůbec stojí zato.

Ohledně funkce samotného ADC. Vyfotil jsem Spiku ve výšce 28° přes Bahtinovu masku a filtr L. Stack deseti snímků s expozicí 200ms, aby vylezlo difrakční spektrum druhého řádu. Maska je orientována vodorovně. Je vidět, jak se s vlnovou délkou mění výška Spiky nad obzorem. Spodní snímek je totéž s již nastaveným ADC.

Karel

Uživatelský avatar
KpS
Příspěvky: 1935
Registrován: 04. 09. 2006, 02:26
Kontaktovat uživatele:

ADC (Atmospheric Dispersion Corrector)

Příspěvek #2 od KpS » 14. 06. 2015, 22:10


Pokud to ale dobře chápu tak ADC řeší jen a pouze problém s atmosférickou disperzí, takže v ideálním případě by měl jít problém řešit i softwarově.
ADC řeší pouze problém s disperzí, ale druhá část věty neplatí. Oblast RGB je dlouhá nějakých 300nm a přes L filtr ji atmosférická disperze rozmaže ve vertikálním směru. Když tu oblast rozdělím třemi filtry na tři úseky, rozmazání v každém z nich zůstane, je však menší. Ty tři úseky mohu na sebe zarovnat. Když ale mám snímek, řekněme B, pak v něm už nemám jak zarovnávat. Žádný software nerozezná, ze kterého konce B spektra přišlo světlo. Disperze se neprojeví pouze na snímcích přes úzkopásmové filtry.
Karel

Uživatelský avatar
Cztwerec
Příspěvky: 5361
Registrován: 03. 02. 2007, 17:58
Bydliště: Břežany II.
Kontaktovat uživatele:

ADC (Atmospheric Dispersion Corrector)

Příspěvek #3 od Cztwerec » 15. 06. 2015, 14:28

Nezpochybňuji funkci ADC ani disperzi, ale když se rozkládá světlo přes atmosféru na červenou, zelenou a modrou složku, kterou pak zarovnávám (nebo mohu zarovnat), mám to chápat tak, že se rozkládají zvlášť i jednotlivé kanály? Myšleno v monochromatické verzi kamery... V té barevné bych to tvrzení s Luminací chápal.
Dobrý seeing, to je oč tu běží... http://astrofotky.cz/~Cztwerec

Uživatelský avatar
MilAN
Příspěvky: 17171
Registrován: 17. 04. 2004, 23:56
Bydliště: Jablonec nad Nisou
Věk: 69

ADC (Atmospheric Dispersion Corrector)

Příspěvek #4 od MilAN » 15. 06. 2015, 18:04

Když ono se to světlo nerozkládá na červenou, zelenou a modrou složku - ono to jde spojitě s vlnovou délkou. Takže potom třeba ta "zelená složka" je na obou koncích spektra té"zelené" zase jinde . Je to přesně tak, jako když rozkládáš světlo hranolem-vznikne skektrum kolmé k obzoru
lepší rada žádná než špatná
milantos(šnek)centrum(puntík) cz

Uživatelský avatar
KpS
Příspěvky: 1935
Registrován: 04. 09. 2006, 02:26
Kontaktovat uživatele:

ADC (Atmospheric Dispersion Corrector)

Příspěvek #5 od KpS » 15. 06. 2015, 18:14

Refrakce závisí na vlnové délce a pro každou z nich je hvězda v jiné výšce nad obzorem. Namísto bodu máme celé spektrum dole od červené až nahoru po modrou. Filter umožní omezit se jen na část tohoto spektra, ale pořád to je spektrum s nekonečně mnoha vlnovými délkami. R, G a B nejsou tři vlnové délky.
Karel

Uživatelský avatar
Maser
Příspěvky: 2166
Registrován: 22. 08. 2006, 03:41
Bydliště: Rumburk
Věk: 38

ADC (Atmospheric Dispersion Corrector)

Příspěvek #6 od Maser » 15. 06. 2015, 18:15


mám to chápat tak, že se rozkládají zvlášť i jednotlivé kanály?
Rozkládají se už vlnové délky těch kanálů.
540nm bude o kousíček jinde než 550nm, ale pořád to je zelený kanál.
Jediné, kde to nebude vidět je úzkopásmová fotografie, ale o tom už psal KpS. ;)
Meade LX90 8"SCT f/10; AZ-EQ6 GT; Vixen VMC110L; TS Photoline 90/600 APO Triplet; Canon EOS 60Dm; Canon EOS 600D; ASI120MC; ASI178MMC

Uživatelský avatar
Cztwerec
Příspěvky: 5361
Registrován: 03. 02. 2007, 17:58
Bydliště: Břežany II.
Kontaktovat uživatele:

ADC (Atmospheric Dispersion Corrector)

Příspěvek #7 od Cztwerec » 15. 06. 2015, 18:43

Jo jasně, tak tomu rozumím, tohle je na samostatné vlákno přátelé :)

Tak jsem z této zajímavé diskuze zatím udělal nové vlákno, může se to hodit pro budoucí diskuzi a příklady využití ADC. Martin Gembec
Dobrý seeing, to je oč tu běží... http://astrofotky.cz/~Cztwerec

Uživatelský avatar
smoula
Příspěvky: 170
Registrován: 04. 04. 2012, 23:36

ADC (Atmospheric Dispersion Corrector)

Příspěvek #8 od smoula » 18. 06. 2015, 00:17

Ja jsem zase za noumu, ale muze mi nekdo vysvetlit, pripadne zhodnotit rozdil ADC proti softwarovemu zarovnani RGB?

tohle je spojite spektrum vcetne citlivosti oka:


za predpokladu, ze ten uhel je umerny vln. delce,
kdyz to rozsekam na R G B kanaly a ty alignuju, tak prece dostanu *priblizne* stejny vysledek jako optickou korekci ADC? presne jak to ukazal proky na Saturnu v odpovědi #98.

jake frekvence pokryvaji kanaly?
samozrejme, ze to R G B zarovnani bude proti ADC priblizne, ale je to fakt viditelny rozdil?

Uživatelský avatar
MilAN
Příspěvky: 17171
Registrován: 17. 04. 2004, 23:56
Bydliště: Jablonec nad Nisou
Věk: 69

ADC (Atmospheric Dispersion Corrector)

Příspěvek #9 od MilAN » 18. 06. 2015, 00:39

Tak si to vem z druhé strany.
Ta atmosférická refrakce provede s bodem ( hvězdou) přesně to, co hranol - z bodu se stane protažené spektrum. Když ho "rozsekáš" na 3 složky,(RGB) dostaneš 3 úsečky dlouhé 1/3 té původní. A když je složíš na sebe, dostaneš složenou barevnou úsečku- ne bod. pokud to rozsekáš na 10 dílků, bude o lepší - bude se to více blížit "bodu"
Snahou optického ADC je odstranit atmosférickou disperzi opačným optickým postupem, než jak
vznikla a dopracovat se opět k "bodovému" obrazu hvězdy.
lepší rada žádná než špatná
milantos(šnek)centrum(puntík) cz

Uživatelský avatar
Psion
Příspěvky: 7214
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

ADC (Atmospheric Dispersion Corrector)

Příspěvek #10 od Psion » 18. 06. 2015, 01:03

Stačí si představit, že ten posun je napříč celým spektrem, tedy ne ve třech složkách a navíc je nelineární. Tedy i v kameře přes RGB filtry nebude Saturn dokonalý a projeví se to neostrostí snímku, protože ani zarovnání RGB nepomůže, to SW nemůže nikdy zvládnout.
Celestron 200/1200, Meade LX-200ACF
Zerochromat 200/2450, TEC 140
Celestron CG-5 AT GT, Gemini G42
SkyWatcher ED80, Pentax 75 SDHF,
Takahashi FC-100DL, Solarview 50
EOS 40Da cooled, SBIG ST-4000XCM
SBIG ST-402ME, SBIG ST-2000XM

Uživatelský avatar
Cztwerec
Příspěvky: 5361
Registrován: 03. 02. 2007, 17:58
Bydliště: Břežany II.
Kontaktovat uživatele:

ADC (Atmospheric Dispersion Corrector)

Příspěvek #11 od Cztwerec » 18. 06. 2015, 08:40

Zajímalo by mě také, jakým způsobem je řešená barevná korekce samotného členu a jakým způsobem je ten ADC prospěšný v "hromadě" skla barlow, korektor, SCT (MCT) a další ztráty na kontrastu či jiných aberacích. Fyzika přece nelže :)

Opravdu nechci vyvrátit tu funkci ADC, ta je zřejmá i z výsledků, ale zajímalo by mě opět uživatelské, tedy přímé srovnání, ne nějaké specifikace s materiály...
Dobrý seeing, to je oč tu běží... http://astrofotky.cz/~Cztwerec

Uživatelský avatar
Psion
Příspěvky: 7214
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

ADC (Atmospheric Dispersion Corrector)

Příspěvek #12 od Psion » 18. 06. 2015, 09:50

V uvedeném odkazu to je přece jasně ukázáno, že posun jednotlivých RGB kanálů nestačí. Někde jsou k dohledání testy uživatelů ADC. Nevím, zda se ADC dá použít i vizuálně, tam ten přínos je jasný, já v Zerochromatu ten přínos vidím hned.

Celestron 200/1200, Meade LX-200ACF
Zerochromat 200/2450, TEC 140
Celestron CG-5 AT GT, Gemini G42
SkyWatcher ED80, Pentax 75 SDHF,
Takahashi FC-100DL, Solarview 50
EOS 40Da cooled, SBIG ST-4000XCM
SBIG ST-402ME, SBIG ST-2000XM

Uživatelský avatar
Cztwerec
Příspěvky: 5361
Registrován: 03. 02. 2007, 17:58
Bydliště: Břežany II.
Kontaktovat uživatele:

ADC (Atmospheric Dispersion Corrector)

Příspěvek #13 od Cztwerec » 18. 06. 2015, 10:09

Hodně se zde zmiňuje přínos hlavně v oblasti modré kolem 450 nm, což je kámen úrazu většiny pozorování jak s mono či klasickou barevnou kamerou i ve vyšších deklinacích. Což je ostatně vidět i na výše uvedené fotografii, ikdyž je to jen krůček k lepšímu výsledku. Velice rád budu sledovat výsledky jiných uživatelů a srovnání. Rád bych nabyl dojmu, že je ten výsledek s ADC markatní oproti výsledku bez a zavřu hubu. Každý si musí tu investici zhodnotit sám.
Dobrý seeing, to je oč tu běží... http://astrofotky.cz/~Cztwerec

Uživatelský avatar
KpS
Příspěvky: 1935
Registrován: 04. 09. 2006, 02:26
Kontaktovat uživatele:

ADC (Atmospheric Dispersion Corrector)

Příspěvek #14 od KpS » 18. 06. 2015, 13:28


... i když je to jen krůček k lepšímu výsledku.
Velmi výstižné! Vynikají snímek vyžaduje zvládnout dlouhou řadu kroků a krůčků. ADC je jen jedním z nich a dá se říci, že i vzhledem k ceně je tím posledním.

Chování seeingu je nevyzpytatelné. Může být vynikající a za minutu je pryč. Každé porovnání by mělo probíhat za stejných podmínek a v tom je problém. Navíc, pokud už někdo má ADC, proč by ztrácel drahocenné chvíle a snímal bez něj jen kvůli porovnání.

Použít ADC není zrovna jednoduché. Musí být správně orientován vůči horizontu a tento směr se mění, mění se i výška nad obzorem. Rotační typy mají tu nectnost, že změní optickou osu. Po nastavení je nutný další "krůček" a tím je nová kolimace. Té by bylo možné se vyhnout vložením jemně nastavitelného křížového posuvu mezi ADC a kameru. Druhou možností je ADC, který v profesionální verzi stojí něco přes 6k$.
Karel

Uživatelský avatar
KpS
Příspěvky: 1935
Registrován: 04. 09. 2006, 02:26
Kontaktovat uživatele:

ADC (Atmospheric Dispersion Corrector)

Příspěvek #15 od KpS » 22. 11. 2015, 18:19

Objevila se recenze na ADC korektor od ZWOptical.
Karel


Zpět na “Astrofotografická technika”

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host