Vidlicová montáž
Vidlicová montáž
Nechci ještě popisovat detaily, abych se nestal terčem posměchu. Taky jsem nevěděl, jak na hřídel s dostatečnou tuhostí připevnit vidlici, tak jsem si upravil celou zadní poloosu z Š120 i s bubnem (odlehčeným). Snad to bude tuhé dost. Přenosné samozřejmě moc ne .
Vidlicová montáž
I já přemýšlel o něčem podobném, ale právě ta hmotnost a nutnost úprav na kterých nejsem schopen mě odradila a nakonec z toho stejně bude-je těžký krám No zas tak hrozné to není s trochou šikovnosti a cviku se dá přenášet i s namontovaným dalekohledem a bez něj v pohodě.
Toš tak na světě...
Vidlicová montáž
Zdravím,
chtěl bych se pustit do výroby něčeho takového do domečku na stabilní pozorování. Nemáte někdo k dispozici nějaké výkresy atp.? Potřeboval bych do začátku nějakou pomoc a inspiraci.
Díky.
R. :hi:
chtěl bych se pustit do výroby něčeho takového do domečku na stabilní pozorování. Nemáte někdo k dispozici nějaké výkresy atp.? Potřeboval bych do začátku nějakou pomoc a inspiraci.
Díky.
R. :hi:
"Sněhové vločky jsou v pekle vzácné" S. Weinberg
Vidlicová montáž
S vidlicovou montazi jsem pred casem rovnez zapasil. Na mojich strankach jsou v tomto linku PLANKY (zatim jen mech casti bez zakreslenych lozisek, etc ...) pro konstrukci lehke vidlicove montaze pro muj dalekohled. Trojity disk je predpriprava pro motoricky pohon a jemne posuny. Upravy na jiny typ by byly minimalni.
Vidlicová montáž
zdenek napsal: S vidlicovou montazi jsem pred casem rovnez zapasil. Na mojich strankach jsou v tomto linku PLANKY (zatim jen mech casti bez zakreslenych lozisek, etc ...) pro konstrukci lehke vidlicove montaze pro muj dalekohled. Trojity disk je predpriprava pro motoricky pohon a jemne posuny. Upravy na jiny typ by byly minimalni.
Super.
Díky.
:hi:
Super.
Díky.
:hi:
"Sněhové vločky jsou v pekle vzácné" S. Weinberg
Vidlicová montáž
Líbí se mi to. To vypadá hezky jednoduše a levně. Materál jednotlivých částí a předpokládanná nosnost?
Mimochodem, když jsem nad tím dřív přemýšlel, tak právě v tom uložení jsem viděl docela problém. Jak získat dostatečně rovný hladký tvrdý a tuhý disk, aby se po něm mohly odvalovat ložiska?
Mimochodem, když jsem nad tím dřív přemýšlel, tak právě v tom uložení jsem viděl docela problém. Jak získat dostatečně rovný hladký tvrdý a tuhý disk, aby se po něm mohly odvalovat ložiska?
Vidlicová montáž
Mimochodem, když jsem nad tím dřív přemýšlel, tak právě v tom uložení jsem viděl docela problém. Jak získat dostatečně rovný hladký tvrdý a tuhý disk, aby se po něm mohly odvalovat ložiska? U své montáže ( Newton 355/1600 ), jsem z ekonomických důvodů zvolil pojezd s gumovými kolečky po vodovzdorné překližce, jediné "lepší" řešení mě napadlo duralové mezikruží vystřižené nebo vyfrézované z plechu (Jde to i běžnou horní frézkou na dřevo) z plechu a přilepené nebo přišroubované k té překližce, ale musel bych koupit plech 1x1 m asi za 1000 kč a tak jsem to zatím vzdal. Provedený způsob celkem vyhovuje, i když časem se asi vyjezdí drážka.
tel 608 920 902 Nemám rád tenhle stát.
Re: vidlicová montáž
To už se mi zdá asi snažší a dostupnější si to u pokrývačů nechat vystřihnout z 0,6 pozinku a koulet to po poctivých ložiskách. Asi by ušel i tlustější pertinax, ale myslím, že je drahý a špatně dostupný.
Vidlicová montáž
Myslím, že už se dostáváte jen k šikmo uloženému boxu Dobsonovy montáže, kde není třeba podchytit radiální síly. Tady už ale ano. Na hrrubé vizuální pozorování to půjde, , ale proti Dobsonu to zrovna nebude žádná výhoda, právě proto, že to nemá pořádnou RA osu.
lepší rada žádná než špatná
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
Vidlicová montáž
Onen ideovy nacrtek montaze vyse je primarne urcen coby prenosna varianta a to jak je spravne uvedeno vyse prevazne pro vizualni pozorovani, popr. kratke expozice digitalem (prave coz je u Dobsona trosku problem, alespon bez dalsich pomucek - jemne posuny, Poncet, ...).
"Osa" zde je tvorena pouzdrem pojistneho sroubu (radove desitky mm), coz k danemu ucelu urcite postaci. Mam sice rozpracovanu i variantu s "klasickou" RA osou z kovu (tento navrh je primarne dreveny) i variantu "SplitRing", ale ani tak bych si na konstrukci montaze pro delsi expozice netroufl. Preci jen dosahnout pozadovanych presnosti pak uz vyzaduje trosku jine vybaveni i presnosti (natoz materialy).
"Osa" zde je tvorena pouzdrem pojistneho sroubu (radove desitky mm), coz k danemu ucelu urcite postaci. Mam sice rozpracovanu i variantu s "klasickou" RA osou z kovu (tento navrh je primarne dreveny) i variantu "SplitRing", ale ani tak bych si na konstrukci montaze pro delsi expozice netroufl. Preci jen dosahnout pozadovanych presnosti pak uz vyzaduje trosku jine vybaveni i presnosti (natoz materialy).
Vidlicová montáž
Sešel se rok s rokem a po dvou letech by možná někoho mohlo zajímat jak to vlastně s tou montáží dopadlo.
Popíši svoji zkušenost s vidlicovou montáží a její stavbou. Nebude toho moc.
Nejsem strojař, mé vyjadřování bude někde trochu krkolomné.
Důvody a požadavky
Jako první slušný dalekohled jsem měl a dosud mám, malý newton na německé montáži. Na paralaktiku si člověk rychle zvykne a když jsem uvažoval o novém dalekohledu tak bylo peněz tak akorát na tubus + drobnosti. EQ 6, vhodná pro tubus newtona 254/1200, tedy nepadala v úvahu a zůstala domácí výroba.
Dobsonova bedýnka = složitější nahánění objektu.
Vyrábět doma německou montáž je pro mě nepředstavitelné. Nevím proč, ale považuji to za mnohem složitější než vidlici.
Vidlice mi byla sympatická již dlouho před tím - jednoduché navádění atd. Navíc je k vidění na Prostějovské hvězdárně, dokonce ve dvou exemplářích.
Montáž musí být alespoň po částech přenosná.
Baví mě "hrát si" tj. i stavba montáže je mi koníčkem.
Montáž bude sloužit jen pro vizuální pozorování, nefotím.
Začátky a návrh
Přišel tubus, byl oměřen a zjištěno těžiště jako vstupní parametry pro návrh.
Zde musím znovu upozornit na to, že nejsem strojař a nemám odpovídající zázemí (jen standartní dílna u domku).
Volba materiálu a jeho parametrů, proběhla naprosto intuitivně pouze za pomoci Strojnických tabulek a koukání po netu na to, co jiní stvořili jinde (moc toho o vidlicových montáží není). Jekl 80x40x2, L profil 40x40x4, osa 40mm a nějaký drobný materiál.
Dokumentace = jedna A3 s "čmáranicí" a výpočtem základních měr.
Výroba
S pomocí brusky, vrtačky a trafosvářečky jsem skutečně stvořil montáž.
Vidlice z již uvedených jeklů 80x40x2.
Osa tenkostěnná trubka (nepodařilo se sehnat jiný materiál).
Spojení osa-vidlice řešeno jako rozebíratelné pomocí šroubů do lože ze dvou L profilů navařených na osu.
Domečky ložisek Ra osy (laciná, čínská) našroubovány na obdélný svařenec z L40x40.
Na svařenec přivařeny vzpěry.
Základna ze dvou jeklů 80x40x2 v půdorysu do "V"
Spojení základny se vzpěrami a svařencem je šroubové.
Lišty pro spojení tubusu s rameny jsou z jeklu 30x15, na ně navařeny trubkové osy průměru 25mm
Pohyb v obou osách je brzděn třením. Kousky trubky palcové míry, průměru o málo většího než osy, byly upraveny
po způsobu objímky tak, aby se pomocí šroubu dal regulovat prokluz osy. Mezi palcovou trubkou a osou je vložka
z hliníkového plechu - funguje to báječně.
Výsledek - nic moc, jen na základní pokoukání. Montáž se chvěla, pružila atd.
Úpravy
První bylo vyztužení vidlice vevařením vzpěr do jejích vnitřních rohů. Použity zbytky jeklu s délkou odvěsen 40a60mm.
Výsledek - ztužení vidlice, už se "nežvýká".
Další byla výměna trubkové osy za plnou a současná změna napojení osy na vidlici.
Osa je protažena zkrz jekl 40/80 ve dnu vidlice a přivařena k jeho horní i dolní ploše.
Výsledek - výrazné zlepšení tuhosti.
Volba 40mm tenkostěnné trubky byla naprosto nevhodná, daná nouzí - nepodařilo se sehnat lepší materiál, s tím ,že bude vyměněna jsem počítal.
V deklinaci dodělán velice promitivní "jemný pohyb" pomocí šroubu, pružiny a páky.
Pohyb v Ra ose je ruční, klasický postrk bez pohonu i jemného pohybu a vyhovuje.
Chyby
Použití tenkostěnné trubky na Ra osu. Vědomá konina daná okolnostmi.
Osazení De osy mimo osu Ra osy . Konina - neomluvitelná. Způsobeno snahou o přijatelné umístění domečků ložisek na ramena vidlice.
Další plánované úpravy
Osazení De osy do osy Ra osy . Současně úprava uchycení tubusu - zvětšení průměru De os a z toho plynoucí jiné lišty na tubusu.
Vyztužení půdorysného "V" v místě napojení vzpěr. Tenkému materiálu jeklu, 2mm, nedělá téměř bodové zatížení dobře .
Dodělání pohonu. Uvažuji o mechanickém tj. bez elektřiny.
Ve velmi, opravdu velmi vzdáleném časovém horizontu výroba druhé vidlicové montáže, takříkajíc „načisto“.
Celkový výsledek
Montáž uspokojující požadavky na ni kladené, tj. vizuální pozorování, nicméně v žádném případě ideální.
Užití mnou maximálního používaného zvětšení, 400x, nepředstavuje problém.
Tuhost o něco horší než EQ6. (Co mám v paměti z minulé MHV)
Montáž je, chůzí medvědí, přenosná i s osazeným dalekohledem na vzdálenost tak do 70m v kuse (v zimě i o něco více, neb se člověk tak nepotí).
Montáž je rozebíratelná na vidlici s osou, svařenec s ložisky a dva jekly základny. Celkově je v rozebraném stavu dobře skladná.
Závěr
Výsledek odpovídá mým možnostem a ne/zkušenostem. Strojař by se při pohledu na primitivnost řešení a zejména kvalitu provedení, uvedl do polohy ležmo.
Problém je délka ramen vidlice a tomu odpovídající namáhání.
Kritické je napojení vidlice na Ra osa.
Při svařování je nutno počítat s pnutím v materiálu, strojaři znají, ale mě to i přes upozornění, způsobilo nejednu vrásku. (vidlice roztahovaná panenkou).
Celkové náklady, nepočítaje v to práci cca 2000Kč. Zatím.
Tento text nechť slouží jako ukázka toho, čeho všeho jsou lidé ne/schopní a nechť je výstrahou všem opovážlivcům, bláznům, jakož i jiným pošetilcům smýšlejícím o zhotovení si montáže pod kukadlo vlastními silami.
Toš tak…
Popíši svoji zkušenost s vidlicovou montáží a její stavbou. Nebude toho moc.
Nejsem strojař, mé vyjadřování bude někde trochu krkolomné.
Důvody a požadavky
Jako první slušný dalekohled jsem měl a dosud mám, malý newton na německé montáži. Na paralaktiku si člověk rychle zvykne a když jsem uvažoval o novém dalekohledu tak bylo peněz tak akorát na tubus + drobnosti. EQ 6, vhodná pro tubus newtona 254/1200, tedy nepadala v úvahu a zůstala domácí výroba.
Dobsonova bedýnka = složitější nahánění objektu.
Vyrábět doma německou montáž je pro mě nepředstavitelné. Nevím proč, ale považuji to za mnohem složitější než vidlici.
Vidlice mi byla sympatická již dlouho před tím - jednoduché navádění atd. Navíc je k vidění na Prostějovské hvězdárně, dokonce ve dvou exemplářích.
Montáž musí být alespoň po částech přenosná.
Baví mě "hrát si" tj. i stavba montáže je mi koníčkem.
Montáž bude sloužit jen pro vizuální pozorování, nefotím.
Začátky a návrh
Přišel tubus, byl oměřen a zjištěno těžiště jako vstupní parametry pro návrh.
Zde musím znovu upozornit na to, že nejsem strojař a nemám odpovídající zázemí (jen standartní dílna u domku).
Volba materiálu a jeho parametrů, proběhla naprosto intuitivně pouze za pomoci Strojnických tabulek a koukání po netu na to, co jiní stvořili jinde (moc toho o vidlicových montáží není). Jekl 80x40x2, L profil 40x40x4, osa 40mm a nějaký drobný materiál.
Dokumentace = jedna A3 s "čmáranicí" a výpočtem základních měr.
Výroba
S pomocí brusky, vrtačky a trafosvářečky jsem skutečně stvořil montáž.
Vidlice z již uvedených jeklů 80x40x2.
Osa tenkostěnná trubka (nepodařilo se sehnat jiný materiál).
Spojení osa-vidlice řešeno jako rozebíratelné pomocí šroubů do lože ze dvou L profilů navařených na osu.
Domečky ložisek Ra osy (laciná, čínská) našroubovány na obdélný svařenec z L40x40.
Na svařenec přivařeny vzpěry.
Základna ze dvou jeklů 80x40x2 v půdorysu do "V"
Spojení základny se vzpěrami a svařencem je šroubové.
Lišty pro spojení tubusu s rameny jsou z jeklu 30x15, na ně navařeny trubkové osy průměru 25mm
Pohyb v obou osách je brzděn třením. Kousky trubky palcové míry, průměru o málo většího než osy, byly upraveny
po způsobu objímky tak, aby se pomocí šroubu dal regulovat prokluz osy. Mezi palcovou trubkou a osou je vložka
z hliníkového plechu - funguje to báječně.
Výsledek - nic moc, jen na základní pokoukání. Montáž se chvěla, pružila atd.
Úpravy
První bylo vyztužení vidlice vevařením vzpěr do jejích vnitřních rohů. Použity zbytky jeklu s délkou odvěsen 40a60mm.
Výsledek - ztužení vidlice, už se "nežvýká".
Další byla výměna trubkové osy za plnou a současná změna napojení osy na vidlici.
Osa je protažena zkrz jekl 40/80 ve dnu vidlice a přivařena k jeho horní i dolní ploše.
Výsledek - výrazné zlepšení tuhosti.
Volba 40mm tenkostěnné trubky byla naprosto nevhodná, daná nouzí - nepodařilo se sehnat lepší materiál, s tím ,že bude vyměněna jsem počítal.
V deklinaci dodělán velice promitivní "jemný pohyb" pomocí šroubu, pružiny a páky.
Pohyb v Ra ose je ruční, klasický postrk bez pohonu i jemného pohybu a vyhovuje.
Chyby
Použití tenkostěnné trubky na Ra osu. Vědomá konina daná okolnostmi.
Osazení De osy mimo osu Ra osy . Konina - neomluvitelná. Způsobeno snahou o přijatelné umístění domečků ložisek na ramena vidlice.
Další plánované úpravy
Osazení De osy do osy Ra osy . Současně úprava uchycení tubusu - zvětšení průměru De os a z toho plynoucí jiné lišty na tubusu.
Vyztužení půdorysného "V" v místě napojení vzpěr. Tenkému materiálu jeklu, 2mm, nedělá téměř bodové zatížení dobře .
Dodělání pohonu. Uvažuji o mechanickém tj. bez elektřiny.
Ve velmi, opravdu velmi vzdáleném časovém horizontu výroba druhé vidlicové montáže, takříkajíc „načisto“.
Celkový výsledek
Montáž uspokojující požadavky na ni kladené, tj. vizuální pozorování, nicméně v žádném případě ideální.
Užití mnou maximálního používaného zvětšení, 400x, nepředstavuje problém.
Tuhost o něco horší než EQ6. (Co mám v paměti z minulé MHV)
Montáž je, chůzí medvědí, přenosná i s osazeným dalekohledem na vzdálenost tak do 70m v kuse (v zimě i o něco více, neb se člověk tak nepotí).
Montáž je rozebíratelná na vidlici s osou, svařenec s ložisky a dva jekly základny. Celkově je v rozebraném stavu dobře skladná.
Závěr
Výsledek odpovídá mým možnostem a ne/zkušenostem. Strojař by se při pohledu na primitivnost řešení a zejména kvalitu provedení, uvedl do polohy ležmo.
Problém je délka ramen vidlice a tomu odpovídající namáhání.
Kritické je napojení vidlice na Ra osa.
Při svařování je nutno počítat s pnutím v materiálu, strojaři znají, ale mě to i přes upozornění, způsobilo nejednu vrásku. (vidlice roztahovaná panenkou).
Celkové náklady, nepočítaje v to práci cca 2000Kč. Zatím.
Tento text nechť slouží jako ukázka toho, čeho všeho jsou lidé ne/schopní a nechť je výstrahou všem opovážlivcům, bláznům, jakož i jiným pošetilcům smýšlejícím o zhotovení si montáže pod kukadlo vlastními silami.
Toš tak…
Toš tak na světě...
Re: vidlicová montáž
Diky za zkusenosti. Jestli muzes, tak pridej nejake fotky te montaze.
Vidlicová montáž
Medved napsal: Sešel se rok s rokem a po dvou letech by možná někoho mohlo zajímat jak to vlastně s tou montáží dopadlo.
....
....
Super popis, jen ty nějaké fotečky by přišly vhod... Tom
....
....
Super popis, jen ty nějaké fotečky by přišly vhod... Tom
Dalekohled + bino Baader = obraz viděný oběma očima současně, je fakt lepší ...
Re: vidlicová montáž
Bzzz.. hops.
Když je tu podobné téma.
Bohužel, se nic nezměnilo. Zatím ani fotky...
Když je tu podobné téma.
Bohužel, se nic nezměnilo. Zatím ani fotky...
Toš tak na světě...
Vidlicová montáž
K tématu jsem dal fotku v sekci Montáže a navigace - Newton na vidlicovou montáž.Na vyžádání přidám nějaké detaily.