Autobaterie

Otázky, rady, tipy, návody...
Odpovědět
zuzi
Příspěvky: 678
Registrován: 21. 03. 2017, 08:14
Bydliště: Zdemyslice
Věk: 39

Re: Autobaterie

#271

Příspěvek od zuzi »

Ono u těch olověných aku je potíž v tom, že když je před smrtí (vyndaná z auta jako nic moc) tak ji to chce nechat nabíjet v teple na konstantní napětí několik dní, aby se povedlo rozpustit nejvíce PbSO4. Ono bobtná oproti olovu a pak proráží separátory nebo obaly mezi články. Proto dokud je člověk mučí v autě, tak se hodně PbSO4 rozpustí a nějak to funguje. Další co olověné aku před smrtí nemá rádo jsou vibrace a nárazy, má tendence vypadnout kus PbSO4 na dno a zkratovat článek.
Ještě jedna drobnost, životnost baterie hodně ovlivňuje jeho takzvaná "bezúdržbovost", tedy to jak je aku těsný a dokáže při nabíjení rekombinovat H2 zpět (většinou labyrint ve víčku s aktivním uhlím). Čím kvalitněji je tato část udělána, tím déle vydrží aktivní službu, než se z něj stane těžítko. Pokud by "bezúdržbové" aku šlo otevřít a dolít, významně by se mu prodloužil živost.
Uživatelský avatar
Tomáš Grygarčík
Příspěvky: 1675
Registrován: 18. 07. 2010, 23:35
Bydliště: Malé Hoštice
Věk: 35
Kontaktovat uživatele:

Re: Autobaterie

#272

Příspěvek od Tomáš Grygarčík »

O svou trakční 60Ah baterku jsem se taky nestaral a zbylo mi z ní pouhých 10Ah :shock:, hustota elektrolytu plně nabitého článků se pohybovala okolo 1.19. Včera jsem ji po 175 hodinách odpojil od desulfátoru a teď ji kontrolovaně vybíjím, ať můžu odhadnout současnou kapacitu. Hustota elektrolytu okolo 1.27 na jeden článek mne příjemně potěšila.
SW 200/1000, SW 200/800, TS Photoline 72mm f/5.5 APO, LUNT Ha 60/500 B1200, Bresser MS 127/1900
ZWO ASI1600MM Pro, 2×QHY-5 mono, OM-D E-M1 mark III, OM-D E-M1 mark II mod
SW EQ6-R, SW HEQ-5 SS, TS AZGP, vlastní dobsonova montáž

FITS prohlížeč
Uživatelský avatar
vla
Příspěvky: 5403
Registrován: 22. 09. 2002, 02:11
Bydliště: Praha 6

Re: Autobaterie

#273

Příspěvek od vla »

No, jo, o olovo se člověk musí starat a taky správně cyklovat. Mám zde kritizované 3 ks á 6 V Gowei 20Ah staré 5 let, zapojené v serii nedávno jsem je dobíjel a vešlo se do nich 16 Ah a to měly na začátku nabíjení přes 18 V. To mám jako jedno z pravidel, nikdy nevybíjet pod 18 V při zátěži a pokud možno cyklovat, tedy nenabíjet po každém použití, ale až když je vybito cca 70% kapacity.
tel 608 920 902 Nemám rád tenhle stát.
zuzi
Příspěvky: 678
Registrován: 21. 03. 2017, 08:14
Bydliště: Zdemyslice
Věk: 39

Re: Autobaterie

#274

Příspěvek od zuzi »

2 vla: To je nabíjíš v serii? Docela bych se bál že se to bude nerovnoměrně nabíjet a vybíjet, pokud baterky nejsou z jedné série, nezkoušel si někdy je cvičně při nabíjení nebo vybíjení měřit napětí jednotlivých aku?
2 Tomáš Grygarčík: To máš koupený desulfátor nebo jsi ho stavěl?

No bohužel to starání se o ty olůvka je horší a horší, buď nemají víčka sundavací a nebo jsou to gelovky a tam se taky špatně měří hustota :)
Uživatelský avatar
Tomáš Grygarčík
Příspěvky: 1675
Registrován: 18. 07. 2010, 23:35
Bydliště: Malé Hoštice
Věk: 35
Kontaktovat uživatele:

Re: Autobaterie

#275

Příspěvek od Tomáš Grygarčík »

Desulfátor jsem si koupil přes eBay za 400,- Kč, u nás se prodává za 1000,-
desulfátor.jpg
desulfátor.jpg (25.63 KiB) Zobrazeno 4849 x
Kablíky jsem hned zkrátil na naprosté minimum, sehnal tlumivky, pořídil si laboratorní zdroj kvůli regulaci napětí (na tlumivkách trochu klesne) a nechám to několik dní pracovat.

Po včerejším měření kapacity jsem se dopídil hodnoty 23.5 Ah, tak to asi ještě několik dní či týdnů nechám pracovat. Ví někdo, jestli je to lineární proces? Tím myslím, že se síra uvolňuje ve stále stejném množství za daný časový úsek. Nebo je potřeba delší čas pro důkladnější desulfataci?
SW 200/1000, SW 200/800, TS Photoline 72mm f/5.5 APO, LUNT Ha 60/500 B1200, Bresser MS 127/1900
ZWO ASI1600MM Pro, 2×QHY-5 mono, OM-D E-M1 mark III, OM-D E-M1 mark II mod
SW EQ6-R, SW HEQ-5 SS, TS AZGP, vlastní dobsonova montáž

FITS prohlížeč
Uživatelský avatar
vla
Příspěvky: 5403
Registrován: 22. 09. 2002, 02:11
Bydliště: Praha 6

Re: Autobaterie

#276

Příspěvek od vla »

Nabíjím v serii, nebalancuji, tu a tam změřím při zátěži jednotlivé aku, ale zatím není problém, takže si nekomplikuji život.
tel 608 920 902 Nemám rád tenhle stát.
zuzi
Příspěvky: 678
Registrován: 21. 03. 2017, 08:14
Bydliště: Zdemyslice
Věk: 39

Re: Autobaterie

#277

Příspěvek od zuzi »

2 vla: jo to je jasný, mne jen zajímalo, zda to ty baterky zvládají v pohodě.
2 Tomáš Grygarčík: mrkni sem, možná tam najdeš odpověď http://wiki.mypower.cz/desulfatace
Uživatelský avatar
Psion
Příspěvky: 11503
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Praha
Věk: 61
Kontaktovat uživatele:

Re: Autobaterie

#278

Příspěvek od Psion »

Tomáš Grygarčík píše:Desulfátor jsem si koupil přes eBay za 400,- Kč, u nás se prodává za 1000,-
Já si raději koupím jednou za pár let novou baterii :)
Uživatelský avatar
Bill
Příspěvky: 4758
Registrován: 11. 01. 2007, 19:54
Bydliště: Uničov

Re: Autobaterie

#279

Příspěvek od Bill »

Psion píše:Já si raději koupím jednou za pár let novou baterii :)
To je pěkné, ale bohužel i tady dochází k "optimalizaci" výroby a například novější trakční Varty vydrží (podle nějakého fóra věnovanému napájení karavanů) mnohem méně než ty staré...

Vla má Goowei staré 5 let, které jsou v pohodě a já mám 2 roky staré, které už od novoty ukazovaly poloviční kapacitu. Bohužel to byl jenom orientační tester a tak jsem tomu nevěnoval dostatečnou pozornost. (Před koncem záruky mě s nimi poslali do p..(patřičných mezí).) Takže místo nových používám více než 10 let starou startovací Vartu 85Ah, která má stále reálnou kapacitu okolo 50%...
Pořád je to dvojnásobek těch nových.

V UPS jsem měl do loňska asi 12let staré baterky, které pořád udržely počítač asi 30 minut. Skoro nová baterie Goowei (cca 1.5 roku) má už teď pod 50% reálné C10 kapacity. Prostě nikdo nechce vyrábět něco, co vydrží déle než je záruka...
Naposledy upravil(a) Bill dne 11. 04. 2017, 19:18, celkem upraveno 1 x.
M:736 750 113
Uživatelský avatar
Bill
Příspěvky: 4758
Registrován: 11. 01. 2007, 19:54
Bydliště: Uničov

Re: Autobaterie

#280

Příspěvek od Bill »

zuzi píše:2 vla: To je nabíjíš v serii? Docela bych se bál že se to bude nerovnoměrně nabíjet a vybíjet...
Vypadá to, že tohle často nebývá u olova problém. Dostal jsem kdysi starou UPS, kde byly 2 baterky do série. Zcela evidentně jedna "vyhrála" na druhou. Na jedné bylo cca 17V a na druhé okolo 10V. UPS samozřejmě nevydržela žádnou zátěž. Předpokládal jsem, že to mají "za sebou" obě. Nicméně obě jsem nechal udělat několik cyklů a byly OK. Tak jsem se rozhodl, že doplním UPS o vyrovnání napětí na baterkách, ať se to neopakuje. Nakonec i bez toho se obě baterky dožily v UPS dalších asi 5 let...

Jenom jsem je několikrát do roka nechal vybít/nabít.
M:736 750 113
Uživatelský avatar
vla
Příspěvky: 5403
Registrován: 22. 09. 2002, 02:11
Bydliště: Praha 6

Re: Autobaterie

#281

Příspěvek od vla »

Ale i kontrola jednotlivých kusů v serii patří do základní péče, moje se liší až v setinách voltu, takže to neřeším. Pokud by se rozjížděly budu je při nabíjení balancovat, ale zatím netřeba.
tel 608 920 902 Nemám rád tenhle stát.
Uživatelský avatar
Psion
Příspěvky: 11503
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Praha
Věk: 61
Kontaktovat uživatele:

Re: Autobaterie

#282

Příspěvek od Psion »

Bill píše:
Psion píše:Já si raději koupím jednou za pár let novou baterii :)
To je pěkné, ale bohužel i tady dochází k "optimalizaci" výroby a například novější trakční Varty vydrží (podle nějakého fóra věnovanému napájení karavanů) mnohem méně než ty staré...
.
Máš pro tohle tvrzení nějaký důkaz, tedy standardní dlouhodobý test apod.? Na forech si můžeš přečíst, že Varta, Bosh apod. vydržely uživatelům 8-10 let. Ano věřím, že kdysi vydržely baterie i 20 let, ale nebyly bezúdržbové, takže se člověk musel taky starat a cena v porovnání s dnešními příjmy nebyla úplně malá. Klasické baterie (ne bezúdržbové) stojí klidně 5-6 tisíc a jestli vydrží 2x tolik, tak nevídím žádnou úsporu proti stejné bezúdržbové baterii za 2 tis. s poloviční životností.
Uživatelský avatar
Bill
Příspěvky: 4758
Registrován: 11. 01. 2007, 19:54
Bydliště: Uničov

Re: Autobaterie

#283

Příspěvek od Bill »

Nemám.

Mám jenom zkušenosti se staršími bateriemi z UPS, které jsem dříve používal (dělal jsem ve firmě, která je servisovala - cca 10ks jsem nějak používal) a s několika novými. Ale není to nijak reprezentativní vzorek - nové jsou to 3 baterie dvou různých typů jednoho výrobce...
Je to ale trošku divné, když >10 let stará baterie má při mnohonásobně větším počtu cyklů a stejné údržbě vyšší kapacitu, než prakticky nová.

Podobný názor jsem viděl v několik diskuzích, když jsem hledal vhodný typ jako náhražku těch nepovedených nových...

U těch větších to může být i tím, že ty staré i když byly bez nutnosti údržby, tak pořád měly špunty - což už u nových není. Podle některých diskuzí má velký vliv na životnost čistota olova.

Ale je třeba si uvědomit, že bezúdržbová baterie znamená jenom to, že se nemusí dolévat voda - zbytek údržby je stejný a je náročnější, protože u mokré stacionární baterie (která se nemíchá za jízdy) by se mělo dosáhnout plynovacího napětí - jenomže zase ne moc dlouho, když člověk nemůže dolít vodu.
Naposledy upravil(a) Bill dne 12. 04. 2017, 09:50, celkem upraveno 1 x.
M:736 750 113
Uživatelský avatar
Psion
Příspěvky: 11503
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Praha
Věk: 61
Kontaktovat uživatele:

Re: Autobaterie

#284

Příspěvek od Psion »

Já bych si raději koupil taky třeba tuhle baterii, ale ta cena a dovoz z USA....

Obrázek

https://www.batterycentralmall.com/Batt ... MGY_L.html
zuzi
Příspěvky: 678
Registrován: 21. 03. 2017, 08:14
Bydliště: Zdemyslice
Věk: 39

Re: Autobaterie

#285

Příspěvek od zuzi »

Pokud je o tohle zájem, jedná se o origo baterii jako náhradní díl pro "auta" Jeep/Chrysler/Dodge. takže by se to mělo dát sehnat tady v autorizáku, případně u přeprodejce Mopar dílů. Pokud by byl zájem, mohu se optat, svého času jsem díly Mopar dost kupoval.
Odpovědět