Autobaterie
Re: Autobaterie
Olověné baterie jsou háklivé na servis, potřebují dělat cykly do plného nabití, je úplně jedno, jak jsou hluboké ( vybité), ale po každém použití je třeba je hned naplno nabít. Pokud budeme čekat s nabíjením až do úplného vybití je za chvíli po nich.
tel 608 920 902 Nemám rád tenhle stát.
- Psion
- Příspěvky: 11548
- Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
- Bydliště: Praha
- Věk: 61
- Kontaktovat uživatele:
Re: Autobaterie
Přesně takhle to dělám i proto, že používám menší baterii (17Ah). Jednak mi to stačí na noční pozorování a jednak se mi nechce tahat s těžkou baterií. Ten kdo má žrout energie typu HEQ6, ale moc možností nemá, zvláště když potřebuje napájet CCD, notebook, vyhřívání apod., tam bude ta 60Ah akorát
Re: Autobaterie
Martine, při jakém proudu ti ta modelářská nabíječka vypíná ? Já mám imax B6 a nabíjím taky 3A a na konci po poklesu proudu zůstane na cca 0,7-0,8 A již pak neklesá . Podle toho co je v návodu by se mělo nabíjet proudem 0,1 kapacity (6A) a vypnutí při 0,01 , což u mne by bylo cca 0,5-0,6 A . Jak se může projevit, pokud to ukončím při těch 0,8A, když už to neklesá ?
SW 250/1000+EQ6 Pro, Achr 100/660, Achr 80/400 , ASI 294MC PRO i ASI 294MM PRO
Re: Autobaterie
Z trošku jiného soudku - abych nemusel tahat těžké olovo, tak jsem si kdysi koupil větší power banku 12V 16800mAh, vypadá podobně jako tahle:
https://www.dx.com/p/tm15s-16800mah-car ... 9ljKmffOCg
Má to měnič a kabely na napájení noťasu, kapacita 12V a 16800mAh mi přišla úžasná. Do doby, než jsem to připojit k tomu noťasu a vydržel jenom pár minut
Časem jsem zjistil, že kapacita se v Číně sčítá bez ohledu na sériové/paralelní zapojení, takže PB měla mít jenom 11.1V/5.6 Ah. Ale ani to neodpovídalo reálné kapaicitě. Když jsem si pořídil měřič kapacity, tak jsem zjistil, že reálná kapacita je jenom 2.3Ah
Tak jsem ji odložil a nepoužíval - na nabíjení mobilu je to fakt owerkill.
Nakonec jsem to nevydržel a rozebral ji. Na štítku je 16800mAh a špičkový proud 320A.
Baterie jsou 3x Li-pol 4000mAh 40C= 160A!
Všechny články jsem proměřil nezávislé a mají kapacitu 2.3 - 2.4Ah.
Prostě výrobce baterií si přisadil 70% a výrobce PB dalších 40% v kapacitě a 100% ve špičkovém proudu. A taková drobnost - startovací kabely mají + černý a - červený, to by mě zajímalo, co by to udělalo, kdybych to opravdu připojil k autu
https://www.dx.com/p/tm15s-16800mah-car ... 9ljKmffOCg
Má to měnič a kabely na napájení noťasu, kapacita 12V a 16800mAh mi přišla úžasná. Do doby, než jsem to připojit k tomu noťasu a vydržel jenom pár minut
Časem jsem zjistil, že kapacita se v Číně sčítá bez ohledu na sériové/paralelní zapojení, takže PB měla mít jenom 11.1V/5.6 Ah. Ale ani to neodpovídalo reálné kapaicitě. Když jsem si pořídil měřič kapacity, tak jsem zjistil, že reálná kapacita je jenom 2.3Ah
Tak jsem ji odložil a nepoužíval - na nabíjení mobilu je to fakt owerkill.
Nakonec jsem to nevydržel a rozebral ji. Na štítku je 16800mAh a špičkový proud 320A.
Baterie jsou 3x Li-pol 4000mAh 40C= 160A!
Všechny články jsem proměřil nezávislé a mají kapacitu 2.3 - 2.4Ah.
Prostě výrobce baterií si přisadil 70% a výrobce PB dalších 40% v kapacitě a 100% ve špičkovém proudu. A taková drobnost - startovací kabely mají + černý a - červený, to by mě zajímalo, co by to udělalo, kdybych to opravdu připojil k autu
M:736 750 113
Re: Autobaterie
To je baterií. Musíš nabíjet tak dlouho, dokud proud neklesne.astar píše:Martine, při jakém proudu ti ta modelářská nabíječka vypíná ? Já mám imax B6 a nabíjím taky 3A a na konci po poklesu proudu zůstane na cca 0,7-0,8 A již pak neklesá . Podle toho co je v návodu by se mělo nabíjet proudem 0,1 kapacity (6A) a vypnutí při 0,01 , což u mne by bylo cca 0,5-0,6 A . Jak se může projevit, pokud to ukončím při těch 0,8A, když už to neklesá ?
Starou baterku z auta jsem nabíjel asi týden, než proud klesl na rozumnou hodnotu. Ale dlohodobě by se měla nabíte při nižším napětí - 13.4V pro zaplavené a 13.8 pro gelové.
Pokud to nabiječka neumí, tak to připoj k regulovatelném zdroji (pokud máš) a nech ji nabíjet tak dlouho, dokud proud neklesne na minimum. U staré 85Ah baterie klesl asi na 50mA při 13.4V....
On by ten proud klesl výrazně i při tom vyšším napětí - ale nejsem schopen posoudit, zda to už nemá negativní vliv na životnost. Pokud by to byla zaplavená se špunty, tak vyšší napětí navadí - maximálně způsobí úbytek vody. Ale pokud není jak doplnit...
M:736 750 113
- MMys
- Příspěvky: 17643
- Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
- Bydliště: Běleč nad Orlicí
- Věk: 50
- Kontaktovat uživatele:
Re: Autobaterie
Nejmenší proud, který jsem tam viděl byl 0.1 A, ono to má jen jedno desetinné místo, ale pak tam byla 0 a ještě to nepískalo že je nabito, ještě to chvíli trvalo. Takže to bude někde pod 100mA, ale kolik, to jsem nezkoumal.
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
Re: Autobaterie
Mám AGM. Tak můžu nabíjet klidně dál ? Bál jsem se přebíjení . Regulovaný zdroj nemám , psal sem že mám jen modelářskou nabíječku. U zaplavovaných elektrod je to asi trochu jiné, to co má Martin . Odhad , jak asi dlouho bych měl nechat tu baterii nabíjet při 14,7V, když klesne proud na těch 0,8A ? Na netu jsem našel nabíjecí charakteristiky pro to vyšší napětí a tam se dá vyčíst, že proud pak klesá pomalu , až se celkem zastaví někde kolem 0,01c . Ale nenašel sem jak to škodí životnosti .
SW 250/1000+EQ6 Pro, Achr 100/660, Achr 80/400 , ASI 294MC PRO i ASI 294MM PRO
Re: Autobaterie
Mi se ta nabíječka moc na olověné baterky nelíbí... Studoval jsem návod a k olovu je tam jenom jedna stránka. Podle té stránky mi připadá, že autor té nabíječky moc netuší, jak by se mělo olovo správně nabíjet...astar píše:při jakém proudu ti ta modelářská nabíječka vypíná ? Já mám imax B6 a nabíjím taky 3A
To už mi přišla výrazně lepší ta levná nabíječka z Lídlu - ta je pro olovo určená a má dva 12V nabíjecí programy.
M:736 750 113
Re: Autobaterie
Ta nabíječka se chovná stejně jako na těch grafech . Je asi lepší nabíjení těmi13,6V ,ale pokud chci fotit hned druhý den , tak by se baterka nestačila nabit. Tak asi rada žádná, proto co mám.
SW 250/1000+EQ6 Pro, Achr 100/660, Achr 80/400 , ASI 294MC PRO i ASI 294MM PRO
Re: Autobaterie
Pro základní nabítí asi OK. Ale možná by jsi mohl pohledat Li-Ion sekci, zda se pak nedá nabíjet nižším konstantním napětím. Že by jsi ji občas nechal nabíjet déle s jiným programem...
Ale to asi neklapne - 3,6*4=14.4, 4,2*3=12,6 ...
Možná Li-Fe storage 4s: 3.3*4=13,2V... Ale to je dost málo.
Je otázka, jak přesně ta napětí nabíješka generuje.
Ale to asi neklapne - 3,6*4=14.4, 4,2*3=12,6 ...
Možná Li-Fe storage 4s: 3.3*4=13,2V... Ale to je dost málo.
Je otázka, jak přesně ta napětí nabíješka generuje.
M:736 750 113
Re: Autobaterie
No, do takových experimentů bych se nepouštěl . Při nabíjení je znát i odpor přívodních kabelů . Nabíječka ukazuje 14,7V , ale na kontaktech na baterii je jen 14,5V . Až při poklesu proudu , se to začne zvyšovat a při těch 0,8A se to vyrovná +- setiny V.
Asi to budu dělat takto : po poklesu na těch 0,8A (když se 0,5h nezmění), tak nechám ještě 2h nabíjet. Doufám, že tím , nic nezkazím .
Asi to budu dělat takto : po poklesu na těch 0,8A (když se 0,5h nezmění), tak nechám ještě 2h nabíjet. Doufám, že tím , nic nezkazím .
SW 250/1000+EQ6 Pro, Achr 100/660, Achr 80/400 , ASI 294MC PRO i ASI 294MM PRO
Re: Autobaterie
Není. První část se nabíjí konstantním proudem, takže na odporu nezáleží. V poslední části je už zase proud malý, že se ten odpor neprojeví. Mezi tím se to sice projevuje, ale je to jenom kosmetický vliv že nabíječka ukazuje trošku vyšší napětí...astar píše:Při nabíjení je znát i odpor přívodních kabelů.
M:736 750 113
Re: Autobaterie
Bill , ty si to nečetl pozorně . Píši , že na nabíječce je 14,7V, ale na svorkách u baterie jen 14,5V. Pak ten úbytek 0,2V je ztráta napětí na odporu kabelu a na přechodovém odporu těch krokodýlů . I při nižším napětí je patrný rozdíl . Nic víc jsem nechtěl podotknout .
SW 250/1000+EQ6 Pro, Achr 100/660, Achr 80/400 , ASI 294MC PRO i ASI 294MM PRO
- MMys
- Příspěvky: 17643
- Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
- Bydliště: Běleč nad Orlicí
- Věk: 50
- Kontaktovat uživatele:
Re: Autobaterie
Jenže jak postupně klesá nabíjecí proud až k nule, tak klesá i úbytek na kabelech také k nule. Tedy v okamžiku, kdy je aku nabitý, a neteče tam proud, bude mít těch 14.7V, odpor kabelů nemá tedy vliv na schopnost nabití až na plné napětí 4.7V, jenom se to nabíjení trošičku prodlouží. Rozdíl ale bude velmi malý.
Nic předčasně neodpojuj, prostě to tam nech dokud poteče proud. Pokud tam není vyšší napětí ne 14.7V, je to vpořádku.
Pokud tam fakt poteče významný proud pořád (třeba ještě i druhý den) tak není v pořádku akumulátor.
Nic předčasně neodpojuj, prostě to tam nech dokud poteče proud. Pokud tam není vyšší napětí ne 14.7V, je to vpořádku.
Pokud tam fakt poteče významný proud pořád (třeba ještě i druhý den) tak není v pořádku akumulátor.
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
Re: Autobaterie
Martine, já sem nic nemluvil o tom jaký to má vliv na nabíjení . Jen se konstatoval, že je ten odpor kabelů patrný . Nic víc . Při snížení proudu ten vliv je měně patrný - Ohmův zákon . I to sem psal výše .
SW 250/1000+EQ6 Pro, Achr 100/660, Achr 80/400 , ASI 294MC PRO i ASI 294MM PRO