Autobaterie

Otázky, rady, tipy, návody...
Odpovědět
Uživatelský avatar
astar
Příspěvky: 2180
Registrován: 01. 02. 2008, 21:15
Věk: 67

Re: Autobaterie

#316

Příspěvek od astar »

Kluci, díky za reakce, ale stále to neřeší mé dilema.
Ta malá výdrž je u klasik auto baterie. Ani když byla nová , tak zdaleka jsem nedosáhl 50% kapacity. Měl jsem na ní zapnut Notebook - měnič 12-19V (účinnost 95%) cca 25W(podle práce) =2,1A a vydrželo to do 12V jen necelých 7h, to je cca 14Ah a 23% kapacity!!
Uvažuji, tu co mám dát do auta (tam mám už 7 let starou, čekám, kdy odejde) a koupil novou, na focení .
Požaduji proud něco málo přes 2A a minimální výdrž 12h opět max do poklesu na 12V při zatíženi . ( NEQ6pro+kamera (cca 0,5A)+ notebook(10W - 0,8A).
Potřebuji doporučit jakou koupit, ale aby to nebylo dražší něž kamera :lol:
SW 250/1000+EQ6 Pro,  Achr 100/660, Achr 80/400 , ASI 294MC PRO i ASI 294MM PRO
zuzi
Příspěvky: 678
Registrován: 21. 03. 2017, 08:14
Bydliště: Zdemyslice
Věk: 39

Re: Autobaterie

#317

Příspěvek od zuzi »

Ja bych zkusil LiFePO4 tu co posilal vla, je za par penez a pri vybijeni na 12V z ni vycucnes vetsinu kapacity se zachovanim velkeho mnozstvi cyklu.
Jen k ni vhodnou nabijecku a nejake vcasne vypnuti, jako ochrana proti vysokemu vybiti.
Uživatelský avatar
Bill
Příspěvky: 4758
Registrován: 11. 01. 2007, 19:54
Bydliště: Uničov

Re: Autobaterie

#318

Příspěvek od Bill »

astar píše:Potřebuji doporučit jakou koupit
No já bych určitě nejdříve zkontroloval kabeláž, konektory (změřil úbytky napětí) a používanou nabíječku. To, co uvádíš, je dost těžce uvěřitelné.
M:736 750 113
Uživatelský avatar
astar
Příspěvky: 2180
Registrován: 01. 02. 2008, 21:15
Věk: 67

Re: Autobaterie

#319

Příspěvek od astar »

Bill , na baterii mám svorky k nim přišroubován 4 prstý faston ,kabely 1mm2, cca 2m délka . Napětí měřím přímo na kolících baterie. Tam nemůže být žádný úbytek napětí. Ta nabíječka dosáhne 14,7V a pak pozvolna snižuje proud. Jediný je ,že nabíjím jen 3,5 A 0,06C (Zdroj co mám ). Podle toho tvého odkazu, je tam graf nabíjení na 14,7V, tak po dosažení napětí je nabití něco málo přes 80% . Po dosaženo tohoto napětí, cca po 1h nabíjení ukončuji. Z toho vyplývá , že nabiti je asi na 90% . Tak mi asi chybí těch 10% = 6Ah.
No asi udělám sichrovku , koupím 90Ah baterii ,ta pak při zlepšeném nabíjení může dát jistě 1/4 kapacity . Pokud dá víc tím líp.
Jinak ještě jednou dík za rady .
SW 250/1000+EQ6 Pro,  Achr 100/660, Achr 80/400 , ASI 294MC PRO i ASI 294MM PRO
Uživatelský avatar
Bill
Příspěvky: 4758
Registrován: 11. 01. 2007, 19:54
Bydliště: Uničov

Re: Autobaterie

#320

Příspěvek od Bill »

astar píše:že nabiti je asi na 90% . Tak mi asi chybí těch 10% = 6Ah.
Jenomže takhle to s olovem nefunguje. Při konečné fázi nabíjení se rozpouští sulfáty usazené na elektrodách.

Trvalé nabíjení na 90% způsobí podle mne rychlou smrt baterie. Olověná baterka se po jakémkoliv cyklu musí nabít vždy na 100%
Ale 14.7V je dost vysoké napětí, to by asi neměl být tento problém.

Já každopádně starší baterku připojím na obyčejný zdroj nastavený na 13.4V a nechám dokud se nepřestane nabíjet. Každopádně bych doporučil udělat vybíjecí/nabíjecí cyklus, když už to ta nabíječka umí. Mám s tím ty nejlepší zkušenosti. Dostal jsem starší UPS s mrtvými baterkami. Jedna baterka měla okolo 9V a druhá zbytek (okolo 18V). Řekl jsem si, že zkusím, zda by se náhodou nedala použít aspoň jedna. Ale chytly se po několika cyklech obě a vydržely dalších asi 8 let. PC udržely v UPS cca 50 minut.

Než koupíš novou - nejdříve pořádně nabij starou, změř reálnou kapacitu a pokud máš možnost změř vnitřní odpor (nebo aspoň zátěžový voltmetr...)
M:736 750 113
Uživatelský avatar
vla
Příspěvky: 5403
Registrován: 22. 09. 2002, 02:11
Bydliště: Praha 6

Re: Autobaterie

#321

Příspěvek od vla »

Zvýšené nabíjecí napětí na konci nabíjecího cyklu slouží k případnému "rozpouštění" vznikající sulfatace. Nic do kapacity nabití nepřidá. Měl bys baterku takto nabít a nechat 24h stát pak změřit napětí. Baterky v dobré kondici boudou mít napětí dle dataschetu výrobce, zpravidla 12,8v a více,( zvláště opravdové trakční mívají vyšší) v horší kondici méně. Já jsem si asi před třemi lety, když mi klekla olověná baterka pořídil li-on prismy ve složení 4S a naprostá spokojenost. Jen jsem přidal na výstupy regulátory napětí, protože naostro je při plném nabití 16,5V, což je docela dost. Taky lze použít měnič DC-DC. K olovu už bych se nevracel, je to těžký a náročný na údržbu. Li.. baterkám je jedno v jakém je zanechám stavu, jen se musí hlídat přebití (modelářská nabíječka za pár stovek), nebo nadměrné vybití, to dost zavání průšvihem. Jsou k tomu i jiné prostředky (BMS), které toto vše pohlídají a opět v proudech do 10A stojí pár stovek. pokud si někdo netroufá, udělají mu je na zakázku třeba zde: http://shop.battex.cz/?ref=sk_battex&ut ... %c3%a1tory Pokud by chtěl někdo zdarma baterku cca 100Ah, která v zimě ještě startovala, ale už to nebylo ono, můžu věnovat, třeba by ještě stačila. Jen je třeba si přijet.
tel 608 920 902 Nemám rád tenhle stát.
Uživatelský avatar
astar
Příspěvky: 2180
Registrován: 01. 02. 2008, 21:15
Věk: 67

Re: Autobaterie

#322

Příspěvek od astar »

Bill : zkusím ten jeden cyklus vybíjeni nabíjeni , za to nic nedám . To vybíjeni skončit na 11V (někde pak uvádějí 10.5-10.8V)? Nebude pak málo pro nabíjeni těch mejch 3,5A ?
Tak jsem schválně zkusil připojit nabíječku . Během pár vteřin 14.7V a proud klesl na 0,7A . Před připojením 12,79V

Proto hlídání konce vybíjení, by asi stačil komparátor a jeho signálem vypnout . Já jsem si udělal (ubastlil) takový hlídač na 3 hodnoty 12,2, 12,1 a 12,0.V (náhrada voltmetru). Jak se rozsvítí poslední led , vypínám montáž ,ohřeji kameru a odpojím (max 5 min).
SW 250/1000+EQ6 Pro,  Achr 100/660, Achr 80/400 , ASI 294MC PRO i ASI 294MM PRO
Uživatelský avatar
vla
Příspěvky: 5403
Registrován: 22. 09. 2002, 02:11
Bydliště: Praha 6

Re: Autobaterie

#323

Příspěvek od vla »

Vybíjet olověné baterky pod 11V znamená brzy je odvézt do šrotu. Už takhle, podle toho co jsi psal ji máš mizernou. Takovýhle vybíjením ji maximálně dorazíš. Jediné co by jí snad ještě mohlo pomoct nechat ji trochu povařit, někde kolem 14,5-15V několik hodin, případně pořídit desulfátor a nechat ho jeden dva týdny pracovat, to zpravidla trochu pomůže, ale v žádném případě už nečekej zázraky. S tím povařením a možná i bez něj by bylo dobré podívat se kolik je tam elektrolytu, jestli jsi schopný to nějak odšpuntovat. Některé zalité bezúdržbové to ještě s mírným násilím umožňují.
tel 608 920 902 Nemám rád tenhle stát.
Uživatelský avatar
astar
Příspěvky: 2180
Registrován: 01. 02. 2008, 21:15
Věk: 67

Re: Autobaterie

#324

Příspěvek od astar »

vla : Elektrolytu je až až asi 8 mm nad značku . Tak to raději nebudu zkoušet , jen to povaření při těch 14,7V . Jestli se rozhodnu pro koupi nové, tak tahle pude do auta.
SW 250/1000+EQ6 Pro,  Achr 100/660, Achr 80/400 , ASI 294MC PRO i ASI 294MM PRO
Uživatelský avatar
Bill
Příspěvky: 4758
Registrován: 11. 01. 2007, 19:54
Bydliště: Uničov

Re: Autobaterie

#325

Příspěvek od Bill »

astar píše:Bill : zkusím ten jeden cyklus vybíjeni nabíjeni , za to nic nedám . To vybíjeni skončit na 11V (někde pak uvádějí 10.5-10.8V)? Nebude pak málo pro nabíjeni těch mejch 3,5A ?
Tvoje nabíječka (pokud jsem to správně nastudoval), tak má vybíjecí cyklus pro olovo končící při 10.8V, což je akorád.
Nabíjecí proud může být libovolně malý, jenom to bude déle trvat. Já mám malý proud u starších baterií raději. Mají větší vnitřní odpor a samozřejmě to, co se ztrácí na vnitřním odporu se neúčastní chemického procesu ukládání energie. Ale zase jsem četl studii, že u velké staniční baterie se při nabití velkým proudem se zregenerovala. Tohle bych ale asi fakt neřešil.
astar píše: Proto hlídání konce vybíjení, by asi stačil komparátor a jeho signálem vypnout . Já jsem si udělal (ubastlil) takový hlídač na 3 hodnoty 12,2, 12,1 a 12,0.V (náhrada voltmetru). Jak se rozsvítí poslední led , vypínám montáž ,ohřeji kameru a odpojím (max 5 min).
To by mne teda nenapadlo. Narvat do sestavy na focení hromady peněz a pak takhle šetřit baterku za pár korun. No ale každý má jiné priority.
M:736 750 113
Uživatelský avatar
astar
Příspěvky: 2180
Registrován: 01. 02. 2008, 21:15
Věk: 67

Re: Autobaterie

#326

Příspěvek od astar »

Bill , to hlídání bylo hlavně kontrolní , jak je na tom baterie. To ukončení jsem udělal jen jednou a to asi 1/2 h před skutečným ukončením kvůli jasu oblohy -svítání . Běželo to asi 7,5h při 12-5°C.
SW 250/1000+EQ6 Pro,  Achr 100/660, Achr 80/400 , ASI 294MC PRO i ASI 294MM PRO
Uživatelský avatar
astar
Příspěvky: 2180
Registrován: 01. 02. 2008, 21:15
Věk: 67

Re: Autobaterie

#327

Příspěvek od astar »

Koupil jsem trakční baterii 55AH a teprve teď jsem spokojen . Při vybití na cca 56% kleslo napětí na 12 V což docela odpovídá vybíjecím charakteristikám.
SW 250/1000+EQ6 Pro,  Achr 100/660, Achr 80/400 , ASI 294MC PRO i ASI 294MM PRO
Uživatelský avatar
vla
Příspěvky: 5403
Registrován: 22. 09. 2002, 02:11
Bydliště: Praha 6

Re: Autobaterie

#328

Příspěvek od vla »

Teď jde o to nabíjet ji přesně dle datashetu a to co nejdříve po použití, zpravidla mají vyšší nabíjecí napětí než autobaterie, někde kolem 14,4V, nebo po roce max. dvou bude zase KO, bez ohledu na počet nabíjecích cyklů.
tel 608 920 902 Nemám rád tenhle stát.
Uživatelský avatar
Bill
Příspěvky: 4758
Registrován: 11. 01. 2007, 19:54
Bydliště: Uničov

Re: Autobaterie

#329

Příspěvek od Bill »

astar píše:Koupil jsem trakční baterii 55AH a teprve teď jsem spokojen.
Nezkoušel jsi ještě něco podniknout s tou starou? Dokud má dost vody, tak bych ji zkusil trochu opravit.
M:736 750 113
Uživatelský avatar
astar
Příspěvky: 2180
Registrován: 01. 02. 2008, 21:15
Věk: 67

Re: Autobaterie

#330

Příspěvek od astar »

vla: Hned po vybití za 1h jsem začal nabíjet . Jak už jsem psal výše , nabíjím jen 3,5A a trvalo to skoro 12h. Pro cyklické nabíjeni je psáno 14,5-14,9V AGM, nabíječka dává 14,7V. Napětí na svorkách baterie se dá trochu upravit předřazením malého odporu. (Faskon+1m 1mm2) napětí na svorkách pak 14,55-60V. Pak začíná klesat proud . Podle návodu má končit na proudu 0,01C . Nabíječka vypne na 0,1 nastaveného proudu(základ 0,1C) , tak při 0,5A jsem odpojil. Mám ještě pak pokračovat ? Kdy dojde k přebíjení ?
24h po nabití 13,18V

Bill: Jen jsem to povařil jak mi radil vla. Zkusil jsem ještě jedno vybíjení a dostal sem cca 10Ah na 12V . Jak sem psal výše , pude do auta (je to autobaterie), tak 2-3roky vydrží . Jo jinak, snažil sem se spočítat kolik bylo vybíjecích cyklu , tak asi 60-70, na úbytek 10-15Ah(C=62Ah).
SW 250/1000+EQ6 Pro,  Achr 100/660, Achr 80/400 , ASI 294MC PRO i ASI 294MM PRO
Odpovědět