Autobaterie

Otázky, rady, tipy, návody...
Odpovědět
Uživatelský avatar
MMys
Příspěvky: 17643
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Běleč nad Orlicí
Věk: 50
Kontaktovat uživatele:

Autobaterie

#241

Příspěvek od MMys »

Pozor na to,
současná auta mají v "zapnutém" a nenastartovaném stavu dost velký odběr, ta hromada elektroniky v nich si něco vezme. Pokud je zásuvka takto vypínaná, tak je prakticky nepoužitelná, pokud není auto nastartované. Potvrzuji to co píše Peťa.

Takhle jsem jednou startoval na louce bráchu. Nabíjel si z auta akumulátory do modelu letadla, a skončil asi po dvou hodinách (VW Touran, 60Ah aku a teplo - léto)
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
Uživatelský avatar
ladis
Příspěvky: 2969
Registrován: 05. 09. 2006, 05:12
Bydliště: Dolní Bousov
Věk: 44

Autobaterie

#242

Příspěvek od ladis »

Jak jsem psal výše, oktávka 3 pouští do zásuvky 12V proud i když není klíček v zapalování... To je tedy příjemné zjištění. Každopádně externí baterie je nejlepší řešení zřejmě...
Obrázek
Ladislav Červinka
vizuální pozorování a fotometrie proměnných hvězd a zákrytů hvězd planetkami
Uživatelský avatar
Libcz
Příspěvky: 544
Registrován: 07. 07. 2006, 13:43

Autobaterie

#243

Příspěvek od Libcz »

Ty odběry mohu potvrdit, když jsem hledal závadu žhavení, měřil jsem s bráchou odběr po zapnutí zapalování a lítaly tam desítky ampér jen to svištělo. Bez funkčního žhavení. Samozřejmě po natlakování railové lišty a vypnutí všech palivových čerpadel (což ani to nemusí být u některých aut samozřejmnost) se to ustálilo na jednotkách ampér, ale už si ani nevzpomínám, jestli se to vlezlo do 10. Ty silné baterie a alternátory tam nejsou tak úplně nadarmo :-)

Jinak s autozásuvkou stále pod napětím je ještě otázka, jestli se po zamknutí auta napětí odpojí nebo ne. Mě třeba ne a moc se mi to nelíbí - mít tam připojenou pořád třeba USB nabíječku (takovou tu mrňavou, co tam může být furt a nezavazí) by mě moc klidným nenechávalo
Libor Brodský
HEQ5, ED80/600, Canon 350D, QHY5L-II
Uživatelský avatar
FunTomas
Příspěvky: 3910
Registrován: 21. 07. 2003, 13:20

Autobaterie

#244

Příspěvek od FunTomas »

Skús tú autozásuvku overiť po dlhšej dobe. Mne napríklad po vypnutí motora a vypnutí všetkého je zásuvka stále živá. Po 20min. sa ale vypne aj táto. Raz som sa tak oblafol pri fotení, odvtedy dávam káble priamo na kontakty batérie ak potrebujem napájať foťák, alebo nejakú elektroniku v teréne. Inak som samozrejme rád, že sa to tak deje. Viem si predstaviť že nejaké zariadenie pripojené do tej živej zásuvky proste zlyhá, zadymí a zhorí auto. To by bola podstatne horšia vec ako drobná nepríjemnosť s napájaním kontaktov priamo na batériu.
mail to:fun2mas(at)gmail.com
Uživatelský avatar
Libcz
Příspěvky: 544
Registrován: 07. 07. 2006, 13:43

Autobaterie

#245

Příspěvek od Libcz »

Je to živé stále, i po 3h. Soudruzi z Mnichova to tak asi chtěli :-)
Libor Brodský
HEQ5, ED80/600, Canon 350D, QHY5L-II
Uživatelský avatar
Dansemacabre
Příspěvky: 1481
Registrován: 10. 04. 2015, 21:16

Autobaterie

#246

Příspěvek od Dansemacabre »

(přesunuto z jiného vlákna, tady to bude vhodnější)

Zima se blíží, tak začínám pomalu a jistě řešit vytápění, větráček, a teď nově i pohon malé SLT montáže. Bohužel jsou mé znalosti v tomto oboru nulové. Vím jenom, že je nějaké napětí a nějaký proud a to je asi tak všechno.

1) Dá se řešit napájení 12V montáže, zbastleného vytápění a větráčku (a případně i nabíječky pro tablet?) přes stejný zdroj bez měničů, stabilizátorů a nevím čeho? Prostě jen zapojit do baterky a fungovat?

2) stačí na to všechno autobaterka, nebo je lepší kouknout se po olověném aku nebo gelovce? ocením konkrétní tip na konkrétní produkt, mělo by to pracovat i na mraze.

bude stačit něco jako http://www.gme.cz/products/search?term= ... C+12V+26Ah (gelovku nebo klasik?), případně opravdu tu autobaterii?
ES 12" dobson, APM 100mm ED APO binar
Uživatelský avatar
FrantaB
Příspěvky: 272
Registrován: 23. 12. 2014, 20:00

Autobaterie

#247

Příspěvek od FrantaB »

"Autobaterky" jsou v principu dvou druhů-startovací a trakční. Startovací dají velký proud po krátký čas, ale dlouhodobý odběr (byť menší) není jejich doména-konstrukčně na to nejsou postavené a za mrazu jim klesá kapacita klidně o půlku. Na start to nevadí.
Trakční jsou postavené jinak, nedají takový špičkový proud, ale dobře snášejí trvalé odběry a kapacita jim klesá méně.
Pak jsou kříženci, např. zde:
http://www.battery-import.cz/varta-prof ... tAodH40O8w

Kde potřebuješ na větráčky a topení míň než 12V nebo regulaci, můžeš pro jednoduchost použít hotové step-down zdroje, lépe počítat s nějakou rezervou v zatížitelnosti. K dispozici třeba na Aukru:
http://aukro.cz/14a-step-down-dc-dc-men ... 63710.html
http://aukro.cz/nastavitelny-step-down- ... 19092.html
http://aukro.cz/lm2596-step-down-konver ... 91821.html

nebo přímo "u zdroje" na dx.com. Ale s ohledem na čekání a ceny je skoro lepší koupit je tady, pokud jich nechceš rovnou dvacet. Kde chceš regulaci, odpájíš trimr (tu modrou kostku se šroubem a třemi vývody), připájíš místo ní tři žíly kabelu a použiješ pořádný potenciometr s knoflíkem.

Na tablet pak regulérní fabrickou nabíječku s ochranami, protože pokud ten čínský step-down měnič zdechne na topení, tak ho budeš mít jen on-off popř. vůbec a jinak se nic neděje, po výměně zdroje bude topení zase fungovat. Tablet by to rozdýchat nemusel.

Pokud plánuješ něco jako celonoční seanci na Jizerce v -15°C apod., zkus v nějaké laborce vyprosit termoizolační box na přepravu biovzorků-jsou to hezky udělané polystyrenové krabice, do těch velkých se autobaterka vejde. A připrav si topení 2-10W, které omotáš kolem baterky. Protože udržení její teploty může znamenat jen poloviční nebo ještě menší pokles kapacity a po odečtení nákladů na vytápění ti ještě zbude navíc oproti nevyhřívané baterce. Nemluvě o tom, že nezmrzlá baterka nedostane takovou sodu a líp a déle vydrží.


Zkušenější k tomuhle prvnímu hintu určitě dodají další praktické postřehy.
SW Mak 127/1500; EQ-Mon 2 s lehkou úpravou mechaniky a pohony; Meopta 7x50; Hensoldt-Wetzlar 8x24 někdy z r. 1916
Uživatelský avatar
Dansemacabre
Příspěvky: 1481
Registrován: 10. 04. 2015, 21:16

Autobaterie

#248

Příspěvek od Dansemacabre »

Díky za rady! Tablet asi budu řešit přes nabíjení přímo v autě a regulaci vytápění si musím víc načíst, na pájení součástek se moc necítím.
Převládají výhody autobaterie nad řešením skrz ten cca 26Ah akumulátor? (sice menší kapacita, ale přijde mi levnější, skladnější a míň náchylná na vybíjení a cyklický provoz. Plus to, že se dají na rozdíl od autobaterky i relativně přenášet)

ještě jsem našel tohle http://www.conrad.cz/pomocne-startovaci ... ent=857395 - sice dražší, ale zas to vypadá jako ready-to-use s hotovými zásuvkami a vyhřívanou deškou pod zadek (ale malá kapacita)
ES 12" dobson, APM 100mm ED APO binar
Uživatelský avatar
FrantaB
Příspěvky: 272
Registrován: 23. 12. 2014, 20:00

Autobaterie

#249

Příspěvek od FrantaB »

Vytápění-prostě kus odporového drátu, který dá pro dané max. napětí požadovaný max. výkon a pak se bude regulovat dolů. Dva dráty ke step-down zdroji do svorkovnice, dva dráty k baterce. Větráčky-prostě připojit ke zdroji, zdroj k baterce a hotovo. Buď zašroubování do svorkovnice, nebo spájení dvou konců drátu, žádná věda. Jediné pájení s potřebou mít trochu grif je odpájení trimru ze zdroje a připájení prodlužovacího kablíku, aby bylo možné potenciometr na ovládání výstupního napětí (a výkonu) dát na krabičce kam chceš.

Jinak k tomu 26Ah aku-připlatit si třetinu ceny za ztrojnásobení kapacity mi nepřijde jako taková tragédie ;D V praxi má Varta devětkrát nižší cenu za ampérhodinu než ta potvora do UPS. A aku do UPS mívají "drobnou" nevýhodu v tom, že vesměs fakt špatně snášejí nízké teploty-aspoň co jsem zatím potkal.
SW Mak 127/1500; EQ-Mon 2 s lehkou úpravou mechaniky a pohony; Meopta 7x50; Hensoldt-Wetzlar 8x24 někdy z r. 1916
Uživatelský avatar
FrantaB
Příspěvky: 272
Registrován: 23. 12. 2014, 20:00

Autobaterie

#250

Příspěvek od FrantaB »

Ten hipsterskej werk od Conrada-to je mazec, kde je tady smajlík mlátící ručičkou do podlahy... "výkonů udaný ve stupních Celsia... boha jeho... Počítej:
na ploše 40x40 cm teplota 50°C-to chce odhadem aspoň 50W příkon, resp. něco přes 4A odběru. Při 17Ah aku to je asi 3,5 hodiny vyhřívání zadku a na nic jiného nezbude ani elektron...


Zkus to z druhého konce, na 8 hodin chodu všeho, počítáno i s rozumnými ztrátami v regulaci a zdrojích:
Tablet min. 10Ah (napájení plus příhřev, aby nezamrzal displej a fungoval)
Vyhřívaná rosnice 6-18Ah
Vyhřívání okuláru 1-6Ah
Větráčky 1-2Ah
Vyhřívané vložky do bot nebo dečka na sezení 20-40Ah
Příhřev akumulátoru 10-20Ah
Celkem 58-96Ah

Těch 58Ah by dobře zaizolovaná a dohřívaná baterka 75Ah mohla zvládnout. Ale v třeskuté noci s nehybným vzduchem, ve kterém omrzá i vydechnutá pára je výhřev na sezení 30W spíš výsměch než pomoc, pokud si člověk dečku nenastehuje rovnou na trenky...

Trocha jednoduché matiky sčítacích počtů a je jasné, proč s sebou spousta fotičů v zimě vozí dvě dodávkové baterky 120-140Ah...
SW Mak 127/1500; EQ-Mon 2 s lehkou úpravou mechaniky a pohony; Meopta 7x50; Hensoldt-Wetzlar 8x24 někdy z r. 1916
Uživatelský avatar
schoking
Příspěvky: 31
Registrován: 20. 09. 2015, 20:48
Bydliště: Bašky City
Věk: 43

Re: Autobaterie

#251

Příspěvek od schoking »

Mám dotaz prolízám fórum horem spodem ale nenašel jsem jednu věc a to sice kolik žere goto na eq5 montáži mA nebo A protože vymýšlím napájení montáže + usb sice to není autobaterie ale powerbanka ale našel jsem tohle https://www.alza.cz/iwo-p80-30000mah-st ... #fotovideo existuje i verze 45000 http://powerbanky.heureka.cz/iwo-p81/
Chci pouze napájet goto a Raspberry-pi a tech 30000mAh se mi zdá už solidní jenom na tohle, tím myslím žádné topení, větráčky atd....
Uživatelský avatar
Bill
Příspěvky: 4758
Registrován: 11. 01. 2007, 19:54
Bydliště: Uničov

Re: Autobaterie

#252

Příspěvek od Bill »

Ono ty power banky mají takovou zvláštnost - ta šílená kapacita je vztažená na napětí jednoho článku, tj. 3.6V. Mám jednu podobnou doma a používám ji jenom jako baterku :-(

Samozřejmě ještě tam je měnič, který má nějakou účinnost...

Takže 30*3.6/12=9Ah. Pokud by měnič měl účinnost 80%, tak je to 7,2 Ah pro 12V...

Ale už i to by mohlo pro některé montáže stačit.

EQ5 goto má oficiálně max. odběr 2A, trvalý odběr má moje EQ6 bez pointace cca 0.7A, asi to bude podobné.

Pokud to chceš na pozorování, tak by to mohlo stačit. Pokud to chceš na focení, tak není nad pořádný velký olověný akumulátor :lol:
Naposledy upravil(a) Bill dne 29. 09. 2016, 21:02, celkem upraveno 2 x.
M:736 750 113
Uživatelský avatar
schoking
Příspěvky: 31
Registrován: 20. 09. 2015, 20:48
Bydliště: Bašky City
Věk: 43

Re: Autobaterie

#253

Příspěvek od schoking »

Tak to teda změna plánu zabavím v práci starší baterii do nakladače má tuším 140 Ah koupím krabičku do ní pojistky konektory spachtím nějaký obvůdek na 5V 3A na napájení usb a bude :D
Uživatelský avatar
planescape
Příspěvky: 164
Registrován: 26. 09. 2015, 17:09
Bydliště: Praha východ

Re: Autobaterie

#254

Příspěvek od planescape »

Ahoj. Řeším teď rozvodnou krabičku pro polní napájení astro-harampádí. Nyní mám vše přes autozapalovačové rozdvojky a to se mi přestává líbit.
Zároveň mám často problém, že mi montáž po pár hodinách začne blikat - napětí v ručce ukazuje pod 12V. Po pročtení tohoto vlákna bych chtěl pro montáž do té rozvodné krabičky zabudovat DC-DC step-up měnič, ale moc se v tom nevyznám. Zároveň i druhý měnič na noťas. Montáž je HEQ5.
Poraďte nejaký ten měnič. Na netu jsem našel např. tohle (co má kompaktní rozměry):

http://dexhal.cz/40-step-up-zvysuje
http://www.ispshop.cz/index.php?main_pa ... cts_id=529
http://www.ispshop.cz/index.php?main_pa ... cts_id=510
Uživatelský avatar
Bill
Příspěvky: 4758
Registrován: 11. 01. 2007, 19:54
Bydliště: Uničov

Re: Autobaterie

#255

Příspěvek od Bill »

No v prvním kroku změř napětí přímo na baterce - většinou je problém v těch rozdvojkách a kabelech. Podle mne nejde použít ani ten originální kabel, který k tomu dávají (pokud je to ten, který jsem viděl) - je dlouhý, uvnitř je pojistka s velkým odporem a ještě proud vede přes pružinu ...

Uvnitř montáže už jeden měnič je a měla by fungovat od 11V. Pokud ale bliká, tak při špičkových odběrech už napětí pravděpodobně klesá pod těch 11V...
M:736 750 113
Odpovědět