Chladený canon 500d-riešenie problémov

Otázky, rady, tipy, návody...
Odpovědět
Uživatelský avatar
MMys
Příspěvky: 17643
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Běleč nad Orlicí
Věk: 50
Kontaktovat uživatele:

Re: Chladený canon 500d-riešenie problémov

#46

Příspěvek od MMys »

Koukal jsem na ty biasy, a jsou jeden jak druhý. Sice jsou v nich svislé prouhy, ale stále na svých místech. Dva od sebe odečtené baisy (s přičtenou konstantou, aby to nepodteklo) dají rovnoměrně zašuměnou plochu bez prouhů. Pozadí je okolo 250ADU, což je úplně normální hodnota.

Zkoušel jsem biasy z mojeho 40D, a vypadají podobně. Navíc mají ještě výraznější vodorovné šmouhy. Pak tu mám ještě 600D a to je znatelně lepší, svislé i vodorovné šmouhy na hranici detekoavatelnosti.

Já tam nevidím žádný problém, taktéž DF po odečtení biasu je úplně normální. Žádné šmouhy v něm nejsou. Tak co máš za problém ? Pokud ti tam ty šmouhy v obraze zbyly, tak je to podle mě jen nějak blbě zkalibrované.

S tou vodu si ze mě nedělej blázny :-) Voda je při 4°C rozhodně tekutá (mimochodem, má při této teplotě nejvyšší hustotu) ale žádné krystalky v ní rozhodně nejsou. Varování při 4°C vzduchu u aut je bezpečnostní rezerva, zem už může být chladnější.
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
Uživatelský avatar
MMys
Příspěvky: 17643
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Běleč nad Orlicí
Věk: 50
Kontaktovat uživatele:

Re: Chladený canon 500d-riešenie problémov

#47

Příspěvek od MMys »

olim7 píše:To asi je pravda, ale ono nejde asi o to ohriat čip znovu na plusove hodnoty, ale aby bol vzduch v komore pred čipom trochu teplejší, aby tam bol nejaky teplotny rozdiel. Prečo by to potom takto robili? Preto sa snažím prísť na to ako silný má byť ten ohrev aby to fungovalo. Ja som to pochopil tak , že by to malo byť niečo podobne ako ked ohrievame sekundar, aby nezamrzal. Tiež v zime je -10 aj viac a sekundar s ohrevom nezamrza. Ja som ale nezapol peltier, čip mal izbovu teplotu a pusteny ohrev mal čip aspon trošku ohriat a to som nepozoroval. Takže preto som si není istý žeby 1w mohol byť dostatočný.
Senzor musíš ohřát na plusové hodnoty, jinak bude namrzat. To snad dá rozum, ne ? nebo jsi viděl něco, co má teplotu pod nulou a z okolního vzduchu to nenamrzá ? To odporuje fyzikálním zákonům. Pokud bude ve vzduchu jakékoli množství vodní páry, namrzat to bude.

Ten problém je trošku jiný než sekundár v zimě. V tom stavu má sekundár teplotu pod bodem mrazu, a vzduch okolo taky. A tím pádem je v něm relativně málo vody (obvykle již vymrzla jinde a také mrazivý vyduch jí pojme výrazně méně než teplý). V komoře je tomu naopak. Ty máš před senzorem teplý a vlhký vzduch (teplý vzduch pojme daleko více vodní páry než ledový) a voda obsažená v tomto vzduchu kondenzuje (případně pokud má povrch senzoru teplotu pod nulou tak rovnou zmrzne) na jeho skle.

Vzduch je navíc velmi dorbrý izolant, takže 1W do vzduchu vůbec stačit nemusí. Pokud tepelný tok ze senzoru do peltiera je vyšší než ze vzduchu do senzoru, tak prostě zmrzne. Ono je jen obtížně dosažitelné (spíš se mi chce napsat nedosažitelné) aby vlastní senzor měl byť jen kolem nuly, a zepředu nenamrzl. To sklo na něm je tlusté tak 0.5-1mm, a od vlastního senzoru je oddělené vzduchovou mezerou jen pár desetin mm. A na bocích je k němu dokonce přitmelené.

Podle mne jediné řešení (kromě upravdu utěsněné a vysušené komory) je chaldit jen mírně, třeba na 5-10°C a i tak budeš mít problémy s mlžením ve vlhčích podmínkách. Pokud to tělo zapneš v typických letních vlhkých nocích, nevěřím tomu, že by šlo tomu jevu zabránit. Ani clip filtr v šachtě ani vlastní tělo foťáku není zábrana, vzduch ti tam naleze kolem mechanismu zrcátka, kolem toho clip filtru z před něj, když to budeš nasazovat.

Když si představím, jaké jsem měl problémy se zatěsnění své QHY8 po jejím rozebrání a opravě, tak si myslím, že tohle má jen velmi kompromisní řešení.

Výrobci kamer vyhřívají sklo komory, ktetré je hodně milimetrů, u větších senzorů i centimetr a něco od senzoru. A to sklo je od senzoru izolované objemem celé komory, rozhodně s ním není stmelené.
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
Uživatelský avatar
Psion
Příspěvky: 11548
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Praha
Věk: 61
Kontaktovat uživatele:

Re: Chladený canon 500d-riešenie problémov

#48

Příspěvek od Psion »

olim7 píše:To asi je pravda, ale ono nejde asi o to ohriat čip znovu na plusove hodnoty, ale aby bol vzduch v komore pred čipom trochu teplejší, aby tam bol nejaky teplotny rozdiel. Prečo by to potom takto robili?
Výrobci neohřívají vzduch kolem čipu, ale temperují lehce krycí sklo chladící komory nad teplotu rosného bodu. Jak říká MMys, pokud odečteš z light snímku správně udělaný darkframe a flatfield, pak by tam nic nemělo být (pokud ty pruhy opravdu vznikají na čipu na stejném místě).
Uživatelský avatar
olim7
Příspěvky: 86
Registrován: 02. 05. 2016, 23:50
Bydliště: Trnava
Věk: 53

Re: Chladený canon 500d-riešenie problémov

#49

Příspěvek od olim7 »

Tie pruhy ostavaju len lightoch. Sú slabé v jednotlivých snímkoch a sú na rovnakom mieste, takže keď spravím integration zosilnia sa
čím viac fotiek poskladám. To je logické, ved preto sa to robí, aby slabé sotva viditelné štruktúry vystupili pri zloženom obrazku. Prikladám dalšie porovnanie.
Horná snímka kalibrovaná a roztiahnuta aby bolo vidiet pruhy. Je trosku posunutá doprava, dosledok star alligment
stredná je bias len jeden debayer
spodná je neskalibrovana, len debayer a integration
Už som z toho vážne blazon. Všimnite si že čiary ne sedia, niekedy sa zdá že su prevrátene farby čo je na bias červensie na kalibrovanej je zelenšie ale nesedí to presne, vždy sú tam aj iné čiary. to iste aj na nekalibrovanom obrazku sú čiary ktoré nie su v bias. Boli použité rovnake lighty -19ks a rovnaké nastavenia.
Přílohy
kal vs nekal.jpg
kal vs nekal.jpg (354.47 KiB) Zobrazeno 3255 x
Skywatcher 200/1000, SW 102/500 OTA, Canon Eos 500d, Montáž diy
Uživatelský avatar
MilAN
Příspěvky: 24309
Registrován: 17. 04. 2004, 23:56
Bydliště: Jablonec nad Nisou
Věk: 75

Re: Chladený canon 500d-riešenie problémov

#50

Příspěvek od MilAN »

olim7 píše:T ono nejde asi o to ohriat čip znovu na plusove hodnoty, ale aby bol vzduch v komore pred čipom trochu teplejší, aby tam bol nejaky teplotny rozdiel. Prečo by to potom takto robili?
Tak ono to v chlazených komorách funguje trochu jinak. Prostor je utěsněn a vysušen- na čipu nic nerosí ani nenamrzá, ačkoliv tam je hluboko nízká teplota.S čím je problém, to je rozhraní krycí sklo / venkovní prostor. Tam má přístup teplý nasycený vzduch a tam to může kondenzovat/namrzat. A proto se to sklo ohřívá. Samozřejmě se od něho i ohřeje prostor mezi čipem a sklem, ale to je zase spíše už nežádoucí jev( z hlediska co nejnižší teploty čipu).
lepší rada žádná než špatná
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
Uživatelský avatar
MMys
Příspěvky: 17643
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Běleč nad Orlicí
Věk: 50
Kontaktovat uživatele:

Re: Chladený canon 500d-riešenie problémov

#51

Příspěvek od MMys »

Už jsem to psal, teplejší vzduch před senzorem nic neřeší. Pokud ohřeješ vlhký vzduch na vyšší telotu, množství páry v něm se nezmění. Absolutní vlhkost zůstane stejná, klesne jen ta relativní. Takže pokud se ten vzduch dostane k něčemu, co je pod rosným bodem, tak se to zamlží. Pokud je to pod nulou, rovnou to omrzne.

Jediná možnost aby to fungovalo je to chladit jen lehce, aby ses nedosta teplotou senzoru pod rosný bod, a nebo to dokonale utěsnit.

K těm lightům - to vypadá, že sis tam úpravou zanesl nějakou systematickou chybu v zisku jednotlivých sloupců. To pochází až z light snímků. V biasech takový bordel není. Ta vada je zjevně úměrná síle sigálu - oesvětlení). Pošli mi ještě 2-3 light snímky a 2-3 flatfieldy (na stejné ISO 3200 jako mám DF a biasy)

Ty snímky musíš zkalibrovat i pomocí FF, jinak ty šmouhy nezmizí.
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
Uživatelský avatar
olim7
Příspěvky: 86
Registrován: 02. 05. 2016, 23:50
Bydliště: Trnava
Věk: 53

Re: Chladený canon 500d-riešenie problémov

#52

Příspěvek od olim7 »

to Milan: Ano ja som do toho isiel aj s takou filozofiou ako píšeš. Snažil som sa čo najlepšie utesniť a odizolovať jednak prst a elektroniku, aby sa mi na nej nekondenzovala voda a jednak priestor v komore pred čipom resp.jeho krycím klíčkom, a uzavrieť to v suchom prostredí clip filtrom, ktorý chcem utesniť, aby tam nevnikal vzduch. Zbytok vlhkosti som chcel absorbovať tým silikátom. Komoru včetne krycieho skla som chcel temperovať odporovým drôtom. Ešte som to nedokončil, lebo som zistil, že mám niekde netesnosť z pravej strany, ako je vidiet na fotke, lebo to vždy začne namrzať iba odtiaľ. Predpokladám, že to je okolo drôtov vyvedených z odporoveho drotu. To som tiež ešte neutesnil, kedže ešte nemám doladenú výšku odporu. Alebo je to najchladnejšie miesto čipu čo je tiež pravdepodobné. No nikdy to nezamrzlo odrazu po celom čipe odrazu. Tá fotka ktorú som tu vystavil je zložená z 19 tich fotiek po 6min a každa ma -3st. spolu asi 2 hod expozície. Námraza zamrzla ale neširila sa dalej. Podľa toho čo písali ostatní, by mal byť čip resp. krycie sklíčko zamrznuté po dvoch hodinách cele, kedže by mal cez netesnosti prúdiť vlhký vzduch.
to MMys: Martin tie fotky mam len v ISO 1600 -3st a surové flaty pozriem či mám ked budem doma Ale ja som to skusal kalibrovať aj bez flatov a aj tak to bolo v zloženom obrazku.
Skywatcher 200/1000, SW 102/500 OTA, Canon Eos 500d, Montáž diy
Uživatelský avatar
Psion
Příspěvky: 11548
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Praha
Věk: 61
Kontaktovat uživatele:

Re: Chladený canon 500d-riešenie problémov

#53

Příspěvek od Psion »

S tímto typem Canonu bych nešel přes ISO 800, zbytečně to generuje vyšší šum, než je nutné. Při správné kalibraci všechen ten bordel na obrázcích musí zmizet.
Uživatelský avatar
MMys
Příspěvky: 17643
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Běleč nad Orlicí
Věk: 50
Kontaktovat uživatele:

Re: Chladený canon 500d-riešenie problémov

#54

Příspěvek od MMys »

Jak to chceš prosímtě utěsnit ? Vždyť tam jsou:
- mezery v bocích, kudy vede náhon zrcátka
- mezery kolem závěrky, aby se mohla hýbat
ty prostupy tam zůstanou i kdybys zepředu ten filtr zalepil. A to jsou daleko největší prostupy pro výměnu vzduchu. To je ten naprosto zásadní průšvih.

Na krajích ti to mrzne proto, protože je tam sklo přitmelené na tělo senzoru (nad čipem je vzduchová mezera). A na levé straně to bude nejspíš proto, že tam může být nějaký lepší přechod z peltiera, a nebo náhodou, není to ta strana kde to je k peltieru blíž ? Mrznout ti to bude stále na stejném místě, protože tam se nejdřív dosahne teploty rosného bodu případně zámrzu. Přesně na tomhle principu funguje tzv. coldfinger u ccd kamer- kovový díl mezi peltierem a senzorem, uvnitř chladné komory. Ten je studenější než vlastní senzor a v průběhu nachlazování všechna zbytková vlhkost, co ještě nepohltil silikagel, vymrzne přednostně na něm.

Pochop už, že pokud to chceš chladit ne jen o nějakou desítku stupňů pod okolí, ale opravdu chladit na teploty pár stupňů nad nebo dokonce pod nulou, je jediné řešení ten foťák dokonale přestavět a opravdu uzavřít senzor do komory, která je vzduchotěsná. Čímž ale myslím opravdu vzduchotěsná, tedy bez jediné škvíry. Jakmile se ti vzduch vychladí, zmenší objem, vznikne podtlak a do prostoru se nasaje nový vlhký vzduch zvenčí. Ten vymrzne na senzoru (na jeho nejchladnějším místě). Pak už se proces zastaví, nebo spíš velmi zpomalí. Podtlak se vyrovná a další přísun vlhkého vzduchu ej už jen velmi pomalý, závislý na velikosti prostupů. Jenže po ohřátí zase část díky přetlaku uteče ven, a při dalším zapnutí se zase nasaje čerstvý vlhký. tedy ten boj nikdy neskončí. Pokaždé ti vymrzne to množství vlhkosti přítomné + po vychalzení nasáté do komory. Presně takhle se chová CCD kamera když blbě utahneš patronu se silikagelem a netěsní to :-) A silikagel ten čerstvě nasátý vzduch rozhodně nevysuší, ten proces trvá dost hodin, spíš až tak den, než pohltí všechnu vlhkost v komoře CCD kamery a senzor se přestane mlžit. To u nezatěsněného těla fungovat nemůže. Silikagel bude po celkem krátké době nefunkční, nasycený.
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
Uživatelský avatar
olim7
Příspěvky: 86
Registrován: 02. 05. 2016, 23:50
Bydliště: Trnava
Věk: 53

Re: Chladený canon 500d-riešenie problémov

#55

Příspěvek od olim7 »

Martin mám surové flaty len bez chladenia 28stupnove k tým lightom. Poslal som ti to, snad to k niečomu bude. Doteraz som nemal takyto problem aj ked som mal velke teplotne rozdiely, nikdy flat nerobil problem a taketo čiary mi nikdy neostavali.
K tomu utesneniu: Ja som to zrkadlo a všetku mechaniku vybral a všetky medzery som utesnil, aj ked este nie uplne dokonale. Vyššie je foto vykuchanéj komory. S medzerou kde sú listy závierky budem ešte bojovat, a preto som sa chcel poradiť, čo by sa stalo ak by tam nebola? Ved na ccd kamerach nie je, bol by problém ak to vyberiem? Ako to funguje? Pred spustením fotenia sa snímač nejako zresetuje, aby neboli pixely naakumulované fotonmi? Mne je jedno, ja vykucham celý fotak, aj tak som z neho vyhádzal všetko čo netreba. A ešte otázka, ked spravím tesnú komoru na jednej strane je snimač s krycím sklom a na druhej strane by malo byť tiež nejaké sklo, asi číre alebo UV IR cut? Ake by som tam mal dať? To by som mohol kludne tam nalepit ten clip? A kolko by mala byť vzdialenost snimač - sklo? Musím dodržať len vzdialenosť 44mm. Myslím aby to malo čo najmenší vplyv na prestup tepla. A rozmýšlal som aj nad tým, že by som tam spravil vakuum, potom by to nemalo až taky prenos tepla z čipu na predné sklo.
Skywatcher 200/1000, SW 102/500 OTA, Canon Eos 500d, Montáž diy
Uživatelský avatar
MMys
Příspěvky: 17643
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Běleč nad Orlicí
Věk: 50
Kontaktovat uživatele:

Re: Chladený canon 500d-riešenie problémov

#56

Příspěvek od MMys »

Teď jsem si jen cvičně zkusil kalibraci způsobem (light-darak)/(flat-bias) a po šmouhách není ani stopy, i když to dost razantně stretchnu (jen nesedí DF, zbydou tam nějaké hotpixely). Mizím do práce, obrázky dám kdyžtak později.
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
Uživatelský avatar
MilAN
Příspěvky: 24309
Registrován: 17. 04. 2004, 23:56
Bydliště: Jablonec nad Nisou
Věk: 75

Re: Chladený canon 500d-riešenie problémov

#57

Příspěvek od MilAN »

olim7 píše: A rozmýšlal som aj nad tým, že by som tam spravil vakuum, potom by to nemalo až taky prenos tepla z čipu na predné sklo.
To nevím jestli se ti může vůbec povést to tak utěsnit. A jakmile tam bude sebemenší netěsnost, tak to bude zase nasávat okolní vlhký vzduch.Nehledě na to , že se ti to celé vlivem podtlaku nejspíš poboří. Rozhodně by bylo jednodušší a účinnější to propláchnout dusíkem a trochu to přetlakovat
Jenže. to mi přijde daleko jednodušší vyhodit celé tělo a použít čip s elektronikou, a postavit novou kameru :)
lepší rada žádná než špatná
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
Uživatelský avatar
MMys
Příspěvky: 17643
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Běleč nad Orlicí
Věk: 50
Kontaktovat uživatele:

Re: Chladený canon 500d-riešenie problémov

#58

Příspěvek od MMys »

To není tak jednoduché, protože tělo kontroluje přítomnost a funkčnost některých komponent (typicky třeba závěrka). Už jsem o tom kdysi dávno uvažoval, ale pak se mi podařilo tehdá sehnat QHY8 a tím bylo vyřešeno.

Řešení to určitě má. CentralDS to montuje do svých těl ve tvaru CCD kamery, ale nějak museli vyřešit signalizaci od závěrky, tu mají pryč. Tím zároveń odpovídám že závěrku odpojit snadno nelze, tělo vypíše error.
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
Uživatelský avatar
olim7
Příspěvky: 86
Registrován: 02. 05. 2016, 23:50
Bydliště: Trnava
Věk: 53

Re: Chladený canon 500d-riešenie problémov

#59

Příspěvek od olim7 »

To Milan: ano, to som už zistil, ked som to začal robiť, že sa aj tak dopracujem k tomu, že vyrobím kompletne nové telo. :)
K závierke: Tým som nemyslel, že odpojím závierku, ale že odpojím mechanizmus a elektroniku nechám tak, aby si fotak myslel že to stále má. Mne išlo o to či tie závierkové listy čo tienia snímač sú potrebná pre astrofoto. Neakumuluje sa svetlo v pixeloch, ked nie je spustená expozícia?
A čo sa týka komory, tak som myslel vyrobiť uplne novú najlepsie z nizkoroztažného materialu ako textit. Z jednej strany prirobím a utesním snímač, z druhej strany ten clip filter alebo číre sklo. Otázka je či ten uv ir filter nebude vadiť v kombinácii s inými napr.cls ccd ako som to použil pri tych fotkách čo neviem zistiť čo sposobuje tie pásy. Martin nepozeral si na to? Je to aj v tých flatoch že?
A dutinu teda bud vyplniť nejakým plynom, čo asi bude jednoduchčie, ako tam vyrábať vzduchoprázdno. Tým by to snád už nezamrzalo pred snímačom. Neviem ako prenáša teplo resp.chlad dusík, asi z toho hladiska je lepsie to vákuum, ale ak by ta komora mala nejakých 30mm medzi snimačom a clipfiltrom tak by nemusel už zamrzať, či? Už som začal pracovať na kompetnom návrhu prerábky canon na astrokameru :) Ja viem som blázon, ale čo ked deti sú už dospelé
Skywatcher 200/1000, SW 102/500 OTA, Canon Eos 500d, Montáž diy
Uživatelský avatar
MMys
Příspěvky: 17643
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Běleč nad Orlicí
Věk: 50
Kontaktovat uživatele:

Re: Chladený canon 500d-riešenie problémov

#60

Příspěvek od MMys »

Jenže ta elektronika závěrky nějakým způsobem kontroluje, že ta závěrka cvakla. Při mechanické závadě závěrky to tělo nahlásí, byť její elektronka je OK. Alespoň takhle to bylo u jedné 400D kterou jsem opravoval. Tedy to znemaná nějak ty signály nasimulovat.

Senzor má i elektronickou závěrku, tedy před expozicí se smaže. Ale neumí kratší časy než zhruba 1/100 sec. Což na astrofoto nevadí.
Pokud je na snímku opravdu jasný zdroj, tak nevím, co to udělá. Elektronická závěrka nemá úplně stoprocentní účinnost, něco se dokáže akumulovat i s ní.

Na komoru dáš normální IR blok filtr, třeba nezamontované 2" sklo od astronomiku. IR je nuté u barevného senzoru blokovat. S CLS-kem to nemůže nijak kolidovat. Všechny berevné kamery bývají zasklené IR blok filtrem s propustností okolo 400-700nm

Pásy ve flatech jsou, i v lightech, prostě všude. Ale kalibrací zmizí.

Na vakuum či nějaký plyn se vybodni. Udělej tdo komory díru se závitem, a tam se přes těsnící O-kroužek zašroubuje váleček vyplněný silikagelem. To spolehlivě požere vlhkost z komory. A vzduch je stejně z většiny dusík.

Komoru udělej z POM. To je jediný rouzmný technický plastový materiál na obrábění, který se dá dobře sehnat. Žádný textit, silon ani jiné podobné bobtnající rozměrově nestálé hmoty.
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
Odpovědět