Deník výroby těžké přenosné montáže

Otázky, rady, tipy, návody...
Uživatelský avatar
MilAN
Příspěvky: 24313
Registrován: 17. 04. 2004, 23:56
Bydliště: Jablonec nad Nisou
Věk: 75

Deník výroby těžké přenosné montáže

#31

Příspěvek od MilAN »

Bille, už  podruhé píšeš, že ty hledáčky jsou stejné.
Jsou 2 druhy polárních hledáčků pro EQ 5. Ten nový je podobný  s hledáčkem EQ6, straý nikoliv.  Jestli ale je   shodný, nevím.
Ale podle tiskových informací má hledáček EQ5 průměr 21,8 mm,  a změřený u EQ6 má průměr 23,9 mm

Koupit se dá určitě ten pro EQ5, protože ty montáže jsou ke koupi bez hledáčku a ten je jako placené příslušenství
lepší rada žádná než špatná
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
Uživatelský avatar
Bill
Příspěvky: 4758
Registrován: 11. 01. 2007, 19:54
Bydliště: Uničov

Deník výroby těžké přenosné montáže

#32

Příspěvek od Bill »

podruhé píšeš, že ty hledáčky jsou stejné.
Ale já nepíšu, že jsou stejné - asi bude jiné uchycení k montáži. Ale stejný je vnitřek - moc se mi nezdá, že by se dělaly tak podobné. Ten starý k EQ5 už se podle mne několik let neprodává.

Já mám pravděpodobně k CG5 tenhle:
http://www.supra-dalekohledy.cz/hledace ... -4326.html

Pokud ty zatracené mraky do 20 minut nezmizí, tak to všechno z auta zase vybalím a poměřím :-(


Bill

Edit: CG5 nemám v autě - průměr vnitřní optické části 24mm, vnější čumící ven 30 mm, závit nějakých 28mm. Takže bych řekl, že je to ten stejný.
M:736 750 113
Uživatelský avatar
kosteli
Příspěvky: 76
Registrován: 27. 08. 2009, 17:25
Bydliště: Třinec
Věk: 33

Deník výroby těžké přenosné montáže

#33

Příspěvek od kosteli »

Bill: Tak nějak jsem po tom EQ5 hledáčku pokukoval. Cena je fajn a svůj účel by to mělo splnit  :).

Co se týče elektroniky, vzhledem k tomu, že bude kolo pevně spojené s hřídelí, tak to bude pořád závislé na elektronice a kalibrace by teoreticky měla být stále funkční. I přesto bych ale chtěl goto používat co nejmíň, najíždět budu manuálně. Možná bude dobré si po brigádě pořídit náhradní řídicí desku EQ6.

Dneska mi zbyly na dílnu cca 3 hodiny. Na dokončení druhé strany RA příruby to ale stačilo.



Teď zbývá osoustružit  druhou D300 kulatinu.

Vojta
Tel: 739 260 631, email: vojtech444@seznam.cz
Uživatelský avatar
Bill
Příspěvky: 4758
Registrován: 11. 01. 2007, 19:54
Bydliště: Uničov

Deník výroby těžké přenosné montáže

#34

Příspěvek od Bill »

Bille, užpodruhé píšeš, že ty hledáčky jsou stejné.
Takže opravdu jsou identické včetně závitu. Hledáček z CG5 ADV GT jsem vyšrouboval a našrouboval do EQ6. Samozřejmě ten novější, ale jiné se prostě už hodně let neprodávají!!!

EQ5 má možná jiný závit, ale moc se mi to nezdá. Určitě to bude vědět p. Záhajský ze Supry. Ale není důvod nekoupit ten CG5 ADv GT, když stojí stejně.

Howgh!

Edit - oba mé (stejné) hledáčky používají tuhle osnovu: http://www.astro-forum.cz/cgi-bin/yabb/ ... 1216130726
a ještě se nikdo nepřihlásil o tu flašku. Pokud někdo znáte Ra, který už tady asi nechodí, tak s tou flaškou to samozřejmě myslím vážně.

M:736 750 113
Uživatelský avatar
kosteli
Příspěvky: 76
Registrován: 27. 08. 2009, 17:25
Bydliště: Třinec
Věk: 33

Deník výroby těžké přenosné montáže

#35

Příspěvek od kosteli »

Zdravím,

tak dnes jsem ''sfouknul'' prozatím poslední kus Al kulatiny, který zbyl. Z téhle D300, dlouhé 80 mm, bude DEC příruba, jejíž zadní čelo tvoří protikus k RA přírubě a do předního čela budu frézovat válcovou plochu pro upevnění a oporu DEC osy. DEC osa k ní bude přitažená 12 šrouby M8 (6 krajních a 6 středových) a pojištěná jedním nebo dvěma kolíky proti axiálnímu posunutí. Zbylé čtyři otvory slouží ke spojení DEC a RA příruby.



Jsem celkem rád, že jsem s velkými průměry skončil. Pro sklíčidlo to bylo tak tak (čelisti držel poslední závit spirálového kola ve sklíčidle), ale nezklamalo.



Všechny Al obrobky, které zatím mám, jsou připravené k frézování. Jakmile to čas dovolí, pustím se do nich. Mezitím doobjednám přířezy z Al desek pro výrobu součástí vidlice, která ponese RA osu.

Vojta
Tel: 739 260 631, email: vojtech444@seznam.cz
Uživatelský avatar
kosteli
Příspěvky: 76
Registrován: 27. 08. 2009, 17:25
Bydliště: Třinec
Věk: 33

Deník výroby těžké přenosné montáže

#36

Příspěvek od kosteli »

Zdravím po kratší odmlce.

V posledních dnech jsem se pustil do frézování RA příruby, soustružené z D300 kulatiny. Začít jsem mohl prakticky až poté , co konečně dorazil páčkový úchylkoměr pro vystředění obrobku s otočným stolem (občas pakárna  ;D, ale je to potřeba). Kvůli průměru obrobku, téměř shodném s průměrem stolu, jsem musel vyrobit provizorní upínky, protože při frézování předního čela RA příruby nebylo možné k upnutí použít žádné průchozí otvory v obrobku. Svůj účel ale plní dostatečně :). Trochu jsem taky pozměnil žebrování v přírubě a místo kruhové T-drážky budou obyčejné závitované díry.



Nejprv jsem odfrézoval kapsy ve vnitřním mezikruží. Hrubovací fréza v pohodě zvládala plnou hloubku 25 mm takže to šlo celkem svizně.



Potom jsem pro jistotu úchylkoměrem zkontroloval, zda se obrobek během frézování nepohnul. Následovalo vrtání 4 děr, pro přišroubování DEC osy, a 8 děr pro přišroubování RA příruby k RA hřídeli.



Na vnějším mezikruží jsem se rozhodl neodfrézovat 4 kapsy pro případ, že bych se v budoucnu rozhodl přivrtat více otvorů. Tím je přední strana RA příruby téměř hotová (zbývá vyzávitovat 4 díry). Čištění obrobku byla největší babračka  >:(. Ale benzín pomohl. Po otočení příruby  jsem ji konečně mohl upnout ke stolu i pomocí 4 z 8 děr pro RA hřídel, ale pro jistotu použiju i upínky.



Vojta
Tel: 739 260 631, email: vojtech444@seznam.cz
Uživatelský avatar
kosteli
Příspěvky: 76
Registrován: 27. 08. 2009, 17:25
Bydliště: Třinec
Věk: 33

Deník výroby těžké přenosné montáže

#37

Příspěvek od kosteli »

Po včerejšku, kdy jsem zafrézoval kapsy na zadním čelu, je RA příruba skoro hotová. Zbývá jen vyzávitovat 4 díry pro upnutí DEC protikusu (na předním čele) a 6 děr na opačné straně pro upnutí šnekového kola (na zadním čele). Vlastně ještě díra pro kolík (společná pro DEC i RA kus).



Dál se pustím do druhé soustružené D300 kulatiny, která ponese DEC osu, kde bude jen jedno žebrované mezikruží, ale každé žebro jiné  ;D. Kvůli brigádě se tempo zpomalí, ale aspoň budou nějaké ty dukátky na zbytek hliníkového materiálu.

Vojta
Tel: 739 260 631, email: vojtech444@seznam.cz
Uživatelský avatar
kosteli
Příspěvky: 76
Registrován: 27. 08. 2009, 17:25
Bydliště: Třinec
Věk: 33

Deník výroby těžké přenosné montáže

#38

Příspěvek od kosteli »

Zdarec,
tak jsem dokončil jednu stranu DEC přechodu (příruby), který drží trubku DEC osy. Opět žebrované provedení, ale žebra (čtveřice žeber) mají různou hloubku podle toho, jaká plocha (válcová, šikmá) se bude nacházet na opačné straně DEC přechodu. Od minulé 3D verze jsem zvětšil počet kapes od žebrování.



DEC trubka bude k přechodu přišroubovaná přes 12 imbus šroubů, ale pro jistotu tam nakonec ještě vyvrtám otvor pro kolík. Zbylé 4 díry (bez zahloubení pro hlavu šroubu) jsou určené pro upevnění k RA přírubě..Teď je na řadě druhá strana DEC přechodu, kde bude třeba vyfrézovat válcové koryto a šikmé boční plochy.

Vojta
Tel: 739 260 631, email: vojtech444@seznam.cz
Uživatelský avatar
hamr
Příspěvky: 3424
Registrován: 27. 12. 2006, 01:50
Bydliště: Tábor (Dražičky)
Věk: 64

Deník výroby těžké přenosné montáže

#39

Příspěvek od hamr »

Čumím tady na to jako puk. Jsem zvědav jak dílo dopadne a přeju brzké a úspěšné dokončení montáže.
EQ 6R na pilíři + SCT 8" na hvězdárně, ASI 224 barevná, achromát Bresser 127/1200
Uživatelský avatar
alda
Příspěvky: 927
Registrován: 03. 05. 2004, 19:43
Kontaktovat uživatele:

Deník výroby těžké přenosné montáže

#40

Příspěvek od alda »

No já to taky se zájmem sleduji a jsme zvědavý jak to dopadne.

PS. Klidně ať to moderátor smázne, nemusím to tu plevelit. Jen jsem chtěl projevit zájem, ať nemá autor pocit, že se nikdo nezajímá a nedej bože přestane sem dávat reporty. Myslím, že je nás mnoho co to sledujeme a ani nedutáme:- ).

Moc fandím.
Uživatelský avatar
kosteli
Příspěvky: 76
Registrován: 27. 08. 2009, 17:25
Bydliště: Třinec
Věk: 33

Deník výroby těžké přenosné montáže

#41

Příspěvek od kosteli »

hamr, alda: Děkuju za podporu :). Snažím se to všechno zvládnout sám, protože na placení obráběčských prací nejsou dukátky :). Takže uvidíme jak to dopadne. Záviset to bude hodně na tom, jak se mi podaří odvalit šnekové kola. Pohon vidím jako nejkritičtější prvek. Naštěstí se to dá kdyžtak nahradit třecím převodem (pokud to poměr i=705 dovolí  ;D ). No nějak se s tím zkusím poprat :).

Vojta
Tel: 739 260 631, email: vojtech444@seznam.cz
Uživatelský avatar
Bill
Příspěvky: 4758
Registrován: 11. 01. 2007, 19:54
Bydliště: Uničov

Deník výroby těžké přenosné montáže

#42

Příspěvek od Bill »

Záviset to bude hodně na tom, jak se mi podaří odvalit šnekové kola.
Neboj - ono nás to sleduje více a při výrobě převodů ti budeme všichni držet palce. Druhý kritický moment bude, aby ty pohony z EQ6 zvládly větší setrvačnost při rychlých pohybech - pokud jsem to správně pochopil, tak neplánuješ spojky a bez rychlých pohybů by to bylo (skoro) k ničemu.
M:736 750 113
Uživatelský avatar
Psion
Příspěvky: 11563
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Praha
Věk: 61
Kontaktovat uživatele:

Deník výroby těžké přenosné montáže

#43

Příspěvek od Psion »

Taky čekám, jak bude vypadat a fungovat montáž za 30 tis., která se běžně prodává za 450 tis.
Uživatelský avatar
LKamarad
Příspěvky: 907
Registrován: 30. 03. 2010, 11:21

Deník výroby těžké přenosné montáže

#44

Příspěvek od LKamarad »

... Taky sem před 30 lety byl (a stále asi jsem) takovej magor, kterej si na koleně téměř spatlal půltunovou montáž a vybavil půlmetrovou optikou vlastní výroby (trošičku s podporou osobností jako byli: tehdy hlavní inženýr 2m dalekohledu na Ondřejově - Doc. Ing. Josef Zicha, .... a ještě před tím výrazně rozpolceného Antonína Mrkose (Kleť)... nebo nadšence Viléma Erharta (Loučovice)).
...... Pak ale přišly hory, pak revoluce ... pak ....
A ve výsledku mám na chalupě (kdesi v hloubi harampádí) několik set kilo docela přesně zabroušenýho matroše, ocelo-invarovej tubus .... atd atd .... :D

Po desetiletích vykopané hřídele pro frikční převod (cca 400mm v průměru):
http://www.horolezec.cz/uschovna/Hridel1.jpg
http://www.horolezec.cz/uschovna/Hridel2.jpg

Kvok(cvok) :P

Uživatelský avatar
kosteli
Příspěvky: 76
Registrován: 27. 08. 2009, 17:25
Bydliště: Třinec
Věk: 33

Deník výroby těžké přenosné montáže

#45

Příspěvek od kosteli »

Bill: JSem rád, že má ten řídicí systém od EQ6 plynulý rozjezd a dojezd. Jinak by to ty kola pěkně zmordovalo ;D. Předpokládám, že dokud na té montáži budu mít řízení z EQ6ky (max pár let), tak se s hmotností vybavení nedostanu přes nosnost EQ6, takže by to snad s tou setrvačností mohlo vyjít :).

LKamarad: Tak to jsou pěkné kusiska oceli :).

Vojta
Tel: 739 260 631, email: vojtech444@seznam.cz
Odpovědět