napájení 6V + 12V + 18V

Otázky, rady, tipy, návody...
Uživatelský avatar
pedrosanchez
Příspěvky: 602
Registrován: 01. 04. 2017, 12:00
Věk: 43

Re: napájení 6V + 12V + 18V

#16

Příspěvek od pedrosanchez »

Lze řešit napájení montáže tak, že vede kabel ze zásuvky autozapalovače a motor běží na neutrál? Tím si přeci autobaterii nevyflákám a odjedu..
SW 203/1000, EQ6-R synscan goto, Canon EOS 450D mod., DBK 21AU618.AS, QHY-5 II, ZWO ASI 224 MC
Uživatelský avatar
hades
Příspěvky: 3383
Registrován: 01. 11. 2017, 10:02
Věk: 41

Re: napájení 6V + 12V + 18V

#17

Příspěvek od hades »

Pokud máš baterku v pořádku tak odjedeš bez problémů. Když bych předpokládal typický proud 1A při siderickém pohybu a baterii kapacity 40Ah, tak bys potřeboval 40 hodin, abys ji úplně vybil. Když budeš pozorovat 5-10 hodin, nemáš se čeho bát.
Výpočet je orientační, neznám přesné paramerty tvé sestavy a baterie
William Optics FluoroStar 110, AFR-IV, ASI533MM Pro, EQ-6 R, Berlebach Planet, SVBony SV305M Pro, Intel NUC, DeepSkyDad AF3 a pár dalších kravin vlastní výroby
Astrofotky
Uživatelský avatar
Bill
Příspěvky: 4758
Registrován: 11. 01. 2007, 19:54
Bydliště: Uničov

Re: napájení 6V + 12V + 18V

#18

Příspěvek od Bill »

pedrosanchez píše:Lze řešit napájení montáže tak, že vede kabel ze zásuvky autozapalovače a motor běží na neutrál? Tím si přeci autobaterii nevyflákám a odjedu..
Jasně. Ale motor má spotřebu tak 0.7l/hodinu. Když to vynásobíš hodinami a cenou benzínu nebo nafty...

Pokud by jsi ale chtěl startovat občas, tak to může při nastartování resetovat montáž. Řešení může být menší bateri nabíjená přes diodu z auta. Asi by bylo fajn, aby to aspoň v létě vydrželo bez nastartování...

Taky si zkontroluj, zda se dají vypnout světla/denní svícení ap.
M:736 750 113
Uživatelský avatar
pedrosanchez
Příspěvky: 602
Registrován: 01. 04. 2017, 12:00
Věk: 43

Re: napájení 6V + 12V + 18V

#19

Příspěvek od pedrosanchez »

Hades: Děkuji ti za odpověď, máš pravdu, podívám se do auta jakou tam mám baterku (Ah) a vlastně bych se měl i podívat kolik si bere má montáž EQ5. Byl bych venku 2-3 hoďky, ačkoliv se mi moc nelíbí představa, že by celou dobu běžel motor.

Bill: Spotřebu mám samozřejmě taky na mysli, aby to opakovaně bylo rentabilní. Jak vás tady čtu, máte trakční baterie 70-90 Ah. Já jsem vznesl dost komplikovaný dotaz na toto téma ve vláknu Autobaterie, ale zatím mi tam nikdo neodpověděl. Těch možností je evidentně více a pro mé občasné výjezdy bych snad nemusel mít tak nabušený zdroj...
SW 203/1000, EQ6-R synscan goto, Canon EOS 450D mod., DBK 21AU618.AS, QHY-5 II, ZWO ASI 224 MC
Uživatelský avatar
Bill
Příspěvky: 4758
Registrován: 11. 01. 2007, 19:54
Bydliště: Uničov

Re: napájení 6V + 12V + 18V

#20

Příspěvek od Bill »

EQ5 bude mít malý odběr. To asi není třeba řešit. Jenom je třeba v zimě občas zkontrolovat/nabít baterii v autě.

Horší je noťas - moje stará obluda žere okolo 3A se zapnutou analýzou snímků. Ale novější noťas vydrží pravděpodobně s interní baterií.
M:736 750 113
KoMar
Příspěvky: 601
Registrován: 16. 11. 2006, 19:41

Re: napájení 6V + 12V + 18V

#21

Příspěvek od KoMar »

EQ5 (bez GOTO) vydrží na malou gelovou baterii 12V/7Ah (používanou např. v UPS) běžet déle než jednu noc. Musí k tomu být ještě měnič na 6V.
Uživatelský avatar
pedrosanchez
Příspěvky: 602
Registrován: 01. 04. 2017, 12:00
Věk: 43

Re: napájení 6V + 12V + 18V

#22

Příspěvek od pedrosanchez »

Hm, já jsem si tam právě chtěl píchnout do autozapalovače i rozbočovač na USB, takže bych pak napájel i noťas, ale asi si ho pro začátek přednabiji doma a ty 2-3 hoďky by měl vydržet.
SW 203/1000, EQ6-R synscan goto, Canon EOS 450D mod., DBK 21AU618.AS, QHY-5 II, ZWO ASI 224 MC
Uživatelský avatar
MilAN
Příspěvky: 24261
Registrován: 17. 04. 2004, 23:56
Bydliště: Jablonec nad Nisou
Věk: 75

Re: napájení 6V + 12V + 18V

#23

Příspěvek od MilAN »

Bill píše:EQ5 bude mít malý odběr. To asi není třeba řešit. Jenom je třeba v zimě občas zkontrolovat/nabít baterii v autě.
.
Kolega má EQ5 GoTo. Takže určitě ne malý odběr jako u EQ5 s motory. . Takže zase 1A, + NB, + dá-li se kamera s chlazením +ohřívací pásek, , tak za 4-5 hodin vyčerpá z baterky 1/2 kapacity a při -10°C nikam určitě neodjede. A určitě nebude prvním :)
lepší rada žádná než špatná
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
Uživatelský avatar
Bill
Příspěvky: 4758
Registrován: 11. 01. 2007, 19:54
Bydliště: Uničov

Re: napájení 6V + 12V + 18V

#24

Příspěvek od Bill »

MilAN píše:
Bill píše:EQ5 bude mít malý odběr. To asi není třeba řešit. Jenom je třeba v zimě občas zkontrolovat/nabít baterii v autě.
.
Kolega má EQ5 GoTo. Takže určitě ne malý odběr jako u EQ5 s motory.
Tak to beru zpět. HEQ5/EQ6 mají okolo 0.8A - takže to bude asi podobné.
MilAN píše: a při -10°C nikam určitě neodjede. A určitě nebude prvním :)
No výhodou je vyvýšené stanoviště nebo kolega se startovacími kabely (obojí úspěšně otestováno :-D)

Pak je tady ještě jedná možnost - ale pozor na elektronickou uzávěrku diferenciálu :lol:
https://youtu.be/_0naTvrigBY
M:736 750 113
Uživatelský avatar
MilAN
Příspěvky: 24261
Registrován: 17. 04. 2004, 23:56
Bydliště: Jablonec nad Nisou
Věk: 75

Re: napájení 6V + 12V + 18V

#25

Příspěvek od MilAN »

No jo, starého Formana klidně pustím s kopce, ale ty počítače na 4 kolech tohle moc nemilují :)
lepší rada žádná než špatná
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
Uživatelský avatar
hades
Příspěvky: 3383
Registrován: 01. 11. 2017, 10:02
Věk: 41

Re: napájení 6V + 12V + 18V

#26

Příspěvek od hades »

pedro: Mám trakční baterii 39Ah, včera jsem jí napájel HEQ5 (0,72A), vyhřívání refraktoru (0,12A) a fokusér (nežere skoro nic, protože je většinu času vypnutý). Napětí přímo na baterii po tříhodinovém provozu nekleslo ani o desetinu. Ta bateri stála pod 3 tisíce. Pro tvé účely by klidně stačila i poloviční, možná třetinová kapacita. To prozatím, do budoucna by to chtělo větší.
William Optics FluoroStar 110, AFR-IV, ASI533MM Pro, EQ-6 R, Berlebach Planet, SVBony SV305M Pro, Intel NUC, DeepSkyDad AF3 a pár dalších kravin vlastní výroby
Astrofotky
Uživatelský avatar
pedrosanchez
Příspěvky: 602
Registrován: 01. 04. 2017, 12:00
Věk: 43

Re: napájení 6V + 12V + 18V

#27

Příspěvek od pedrosanchez »

Milan, Bill: Jej, o takové riskantní akce, abych neodjel, moc nestojím. Mám tu jedno takové vytipované místo a tam kdybych s autem vytuhl, tak mě nikdo nenajde, leda divočák nebo myslivec. :)
Jinak abych to správně pochopil, i když běží motor, mohu výrazně vyčerpat autobaterii (napájením EQ5 goto prostřednictvím zásuvky v autozapalovači po dobu cca dvou hodin v -1°C)? Sice se mi tento způsob nezamlouvá, ani ne tak z důvodu, že bych "projel" dva litry benzínu, jako spíše, že to smrdí a je to poněkud neekologické. Ovšem v autě se lze ohřát...

Hades: Děkuji Ti moc. Já bych zatím vážně napájel jen montáž...., ale vzal bych si k tomu kabelu s krokosvorkami i rozbočovač (2x autozapalovač zásuvka, 2x USB) a časem by max. přibyl noťas nebo vyhřívání (včera jsem pozoroval cca 2h a mám pocit, že sekundár se ještě nemlžil, mám rosnici z karimatky, nefénoval jsem), jinak mě nic už nenapadá. Porozhlédnu se po trakční autoberii cca 20 Ah a příslušenství a budu moci uzavřít téma napájení.
SW 203/1000, EQ6-R synscan goto, Canon EOS 450D mod., DBK 21AU618.AS, QHY-5 II, ZWO ASI 224 MC
Uživatelský avatar
MilAN
Příspěvky: 24261
Registrován: 17. 04. 2004, 23:56
Bydliště: Jablonec nad Nisou
Věk: 75

Re: napájení 6V + 12V + 18V

#28

Příspěvek od MilAN »

No, tu 20Ah baterku bych si ještě rozmyslel. Ona za -10°C rychle kapacitu ztrácí, ten odběr už nebudeš mít moc malý a montáž nemá vůbec ráda snížení napětí. Samozřejmě, teď tito stačí.
lepší rada žádná než špatná
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
Uživatelský avatar
Bill
Příspěvky: 4758
Registrován: 11. 01. 2007, 19:54
Bydliště: Uničov

Re: napájení 6V + 12V + 18V

#29

Příspěvek od Bill »

MilAN píše:No jo, starého Formana klidně pustím s kopce, ale ty počítače na 4 kolech tohle moc nemilují :)
Pokud je dostatečné napětí pro elektroniku - což si myslím, že nějakých >10V musí stačit, tak je problém jenom s rozvody. Nesmí se dát moc nízká rychlost a prudce pustit spojku, aby nepřeskočil řemen (pokud má auto rozvodový řemen). Jinak si nemyslím, že je v tom nějaký problém...
Já takhle auto startuji vždy, když stojím na kopci - ani by mě nenapadlo použít startér. Ale nevím, jak je to s auty bez klíčku a samozřejmě s automatem to taky nepůjde.
M:736 750 113
Uživatelský avatar
Bill
Příspěvky: 4758
Registrován: 11. 01. 2007, 19:54
Bydliště: Uničov

Re: napájení 6V + 12V + 18V

#30

Příspěvek od Bill »

pedrosanchez píše: Jinak abych to správně pochopil, i když běží motor, mohu výrazně vyčerpat autobaterii (napájením EQ5 goto prostřednictvím zásuvky v autozapalovači po dobu cca dvou hodin v -1°C)?
Pokud máš nastartováno, tak nic nevybíjíš. (Jenom nádrž :-() Výkon alternátoru ve vyšších otáčkách je aspoň 1kW. I na volnoběh by měl dát několik ampér. Novější auto si při větším zatížení přidá plyn - ale to až pokud zapneš vyhřívaní skel, sedadel ap.
M:736 750 113
Odpovědět