Vyhřívání
- biker.fm
- Příspěvky: 4148
- Registrován: 09. 06. 2008, 02:34
- Bydliště: Frydek-Mistek
- Věk: 56
- Kontaktovat uživatele:
Vyhřívání
Jakym vykonem jsi vyhrival primar (a o jakem prumeru je ten primar) ?
Pozorovani hvezd na nocni obloze = prijemny relax v kazdodennim stresu.
APM 152/1200 a mala Kowa na vylety do hor
Moje fotky na www.astrofotky.cz.
APM 152/1200 a mala Kowa na vylety do hor
Moje fotky na www.astrofotky.cz.
Vyhřívání
Přesný výkon, bohužel, nevím. Mám řídící jednotku od Miloše Hrocha a tu jsem měl nastavenou na cca 20% maximálního výkonu a napájení bylo (zatím slabším) zdrojem 13V/1.0 A (budu muset sehnat alespoň 3-4 A). Pokud jde o zrcadlo, mám 200ku.
Vyhřívání
Ja bych jeste rad poznamenal, ze se to tady dost casto prehani s vykonem vyhrivani, aspon pokud jde o male refraktory, padaly tu i hodnoty jako 40W atp.
Ja pouzivam od rijna svoje samodomo 6W vyhrivani, na kterem se za mrazu pravidelne objevuje namraza
Presto se mi dalekohled jeste ani jednou nezarosil, nebo nenamrzl.
BTW od predchoziho majitele mam na rosnici vypalene stopy po odporech, asi na tom smazil vajicka, nebo co :)Mám to zrovna tak, odporový drát kolem rosnice ED80 namotaný tak, aby bral půl ampéry s tím, že tam mám ještě vidič, který to "zkrátí" na 1A (voleno 3-pólovým páčkovým přepínačem), což jsem ale nikdy ještě nevyužil. 40W musí být tedy dost masakr
Ja pouzivam od rijna svoje samodomo 6W vyhrivani, na kterem se za mrazu pravidelne objevuje namraza
Presto se mi dalekohled jeste ani jednou nezarosil, nebo nenamrzl.
BTW od predchoziho majitele mam na rosnici vypalene stopy po odporech, asi na tom smazil vajicka, nebo co :)Mám to zrovna tak, odporový drát kolem rosnice ED80 namotaný tak, aby bral půl ampéry s tím, že tam mám ještě vidič, který to "zkrátí" na 1A (voleno 3-pólovým páčkovým přepínačem), což jsem ale nikdy ještě nevyužil. 40W musí být tedy dost masakr
Libor Brodský
HEQ5, ED80/600, Canon 350D, QHY5L-II
HEQ5, ED80/600, Canon 350D, QHY5L-II
- biker.fm
- Příspěvky: 4148
- Registrován: 09. 06. 2008, 02:34
- Bydliště: Frydek-Mistek
- Věk: 56
- Kontaktovat uživatele:
Vyhřívání
Abych upresnil onech diskutovanych 40W. Na vyhrivani dalekohledu staci v pohode 10W a mene, tech 40W bylo z duvodu, kde dotycny pozadoval velky vykon a chtel s nim vyhrivat/ohrivat montaz za treskutych mrazu.
Pozorovani hvezd na nocni obloze = prijemny relax v kazdodennim stresu.
APM 152/1200 a mala Kowa na vylety do hor
Moje fotky na www.astrofotky.cz.
APM 152/1200 a mala Kowa na vylety do hor
Moje fotky na www.astrofotky.cz.
Vyhřívání
Ahoj minulý týden jsem si vyrobil vyhřívání sek.zrcátka,více http://tomasruzicka.webnode.cz/news/vyhrivani/
49°43'9" N&&15°46'14" E
Skládací dobson 406f4.5
"Drbohlav"dobson 250f6
Skládací dobson 406f4.5
"Drbohlav"dobson 250f6
- Honza Ebr (honza42)
- Příspěvky: 3531
- Registrován: 20. 10. 2004, 14:48
Vyhřívání
Tohle je ale hrozně neefektivní, protože drát je hrozně daleko od zrcátka. Budeš nejspíě zbytečně topit pánubohu do oken. Mnohem lepší je nalepit odporový drát přímo na sekundár - místa tam máš dost, jen to neni tak pohodlný. To, že je dalekohled "pod vrtsvou vody" ještě neni žádná výzva, ta přijde, až bude pod vrstvou ledu
Taurus 500/2100, Paracorr, 24 a 14 mm ES 82 st., Nagler 9, Radian 6, Kasai 4, UHC, OIII a Hbeta. 200D a 250D, Canon 10-18/4.5-5.6, 24/2.8, 50/1.8, 85/1.8, 70-200/4L, 400/5.6L, SW MAK 127 a 90, TAL MT-3S
Vyhřívání
To je možný,je to takový pokus který jsem testoval zatím jednou,ale ten drátek je s té strany, která se dotýká držáku sekundáru asi 1mm od něho a zvenku je vrstva 5mm,čas ukáže ;)
a hlavně mě nenapadlo jak ten drát připevnit jednoduše k zrcátku.
a hlavně mě nenapadlo jak ten drát připevnit jednoduše k zrcátku.
49°43'9" N&&15°46'14" E
Skládací dobson 406f4.5
"Drbohlav"dobson 250f6
Skládací dobson 406f4.5
"Drbohlav"dobson 250f6
- Honza Ebr (honza42)
- Příspěvky: 3531
- Registrován: 20. 10. 2004, 14:48
Vyhřívání
To je možný,je to takový pokus který jsem testoval zatím jednou,ale ten drátek je s té strany, která se dotýká držáku sekundáru asi 1mm od něho a zvenku je vrstva 5mm,čas ukáže ;)
a hlavně mě nenapadlo jak ten drát připevnit jednoduše k zrcátku.
Jako inspirací uvádím, že já jsem drát k zrcátku prostě přilepil elektrikářskou páskou v ceně 20 Kč Ono samozřejmě záleží na tom, kolik máš k dispozici proudu, pokud to ženeš z velký baterky, tak je to skoro jedno (až na to, že si můžeš eventuelně topit zbytečně do obrazu), ale vhodným designem se dá spotřeba snížit na překvapivě nízké hodnoty (třeba cassi topí z běžné 9V baterky!)
a hlavně mě nenapadlo jak ten drát připevnit jednoduše k zrcátku.
Jako inspirací uvádím, že já jsem drát k zrcátku prostě přilepil elektrikářskou páskou v ceně 20 Kč Ono samozřejmě záleží na tom, kolik máš k dispozici proudu, pokud to ženeš z velký baterky, tak je to skoro jedno (až na to, že si můžeš eventuelně topit zbytečně do obrazu), ale vhodným designem se dá spotřeba snížit na překvapivě nízké hodnoty (třeba cassi topí z běžné 9V baterky!)
Taurus 500/2100, Paracorr, 24 a 14 mm ES 82 st., Nagler 9, Radian 6, Kasai 4, UHC, OIII a Hbeta. 200D a 250D, Canon 10-18/4.5-5.6, 24/2.8, 50/1.8, 85/1.8, 70-200/4L, 400/5.6L, SW MAK 127 a 90, TAL MT-3S
- Honza Ebr (honza42)
- Příspěvky: 3531
- Registrován: 20. 10. 2004, 14:48
Vyhřívání
Omlouvám se, že tady mluvím sám se sebou, ale když o tom tak přemýšlím, vlastně jsem se nikdy nesvěřil s tim, jak realizuju vyhřívání Dobsona a jak se mi to hrozně líbí. Tak teď to napravím - i když vlastně aktuálně na tom nejsem moc dobře, protože nový dalekohled je tak pořád ve stavu rozpracování a není na něm ještě finální vyhřívání ničeho kromě sekundáru (ono taky, jak vyhřívat hledáček, když sem ho ještě nekoupil, že )).
Základem systému je krabička od PACiho, která má jeden vstup na 12V, čtyři výstupy a dvě ovládací kolečka, uvnitř je cosi, co způsobuje PWM kontrolu na výstupech (po dvou dvojicích). Vím, že existují i komerční řešení, ale tahle krabička je super z mnoha důvodů, především proto, že obsahuje spojité nastavení výkonu a to i na velmi malé hodnoty, a taky že je lehká a skoro nezničitelná.
Jak už jsem nastínil výše, "vyhřívací pásky" jsou u mě odporový drát z GMka nalepený páskou na cokoliv, co se má vyhřívat, tedy u 300ku to byl sekundár, okulárový výtah a hledáček, u 400ky to možná bude torchu jinak. Jestli se nepletu, tak metr placatější verze drátku (se kterou se dobře pracuje), má asi 25 Ohmů, takže mám maximální výkon 6W na drátek.
A teď klíčový poznatek. 6W, to je, no, čeština na to prostě nemá to správné slovo, ale v angličtině se tomu říká overkill Tady prostě nevyhříváme nějaký 15cm refraktor, abychom museli udržet v teple 10 kilo skla. 6W má smysl opravdu jen, když se človek v půlce noci rozhodne, že to teda zapojí a potřebuje odstranit půl litru vody, co už na sekundáru je. Jinak to provšechny praktické účely stačí nechat jenom tak "přitápět" na naprosté minimum rozsahu potenciometru.
Během hraní si s vyhříváním jsem příšel na řadu zajímavých věcí. Říkali mi, že takhle to nejde, že se mi ty pásky roztečou, nebo se sn ima stane ještě něco horšího. To se ukázalo jako čirý nesmysl, páska se ani neodlepuje, natož aby se nějak poškozovala - to souvisí s předchozím odstavcem, zkrátka to není potřeba topit tolik, aby to byl problém.
Naopak co se jako problém ukázalo, byla volba vodičů. PACi udělal výstupy na cinche, tak mě nenanapdlo nic lepšího, než tam napsat nějakej audio kabel. Jaké bylo moje překvapení, když jsem zjistil, že na 3metrovém drátu, který jsem měl jako vedení k vyhřívání objektivu opodál, jsou ztráty přes 50 procent Prostě chce to kvalitní tlustý vodiče, jinak si člověk zbytečně vytápí vzduch okolo dalekohledu a ne to, co potřebuje (i když topim jenom dalekohled, je to od baterky k sekudáru metr a půl). Stejně tak to chce dát pozor na různé konektory, jenom na autobaterkové zásuvce, která byla v estě od baterky, byl pokles napětí 1V - zásuka šla rychle pryč a krokosvorky jsou neskonale lepší.
Stejně tak ten drát je potřeba mít co nejblíže vyhřívanému objektu. U sekundáru jsem to tak měl od začátku a nezaznamenal žádný problém. Ale u hledáčku jsem chtěl zároveň vyhřívat okulár a objektiv tém, že budu mít drát na tubusu mezi nima. To prostě nefunguje a spotřeba byla naprosto absurdně velká, aby to mělo nějaký efekt. Stejně tak vyhřívání okulárového výtahu nebylo optimální řešení, jako lepší se ukazuje odnímatelný pásek, který se vždy co nejtěsněji omotá kolem aktuálního okuláru. I ten je vyroben z lepící pásky, a musí se tak vždycky přilepit (do budoucna ale plánuju suchý zip) a aktuálně používám stejný kus na okulár i na případné vyhřívání objektivu opodál (nejde to tedy najednou, ale to budu muset řešit až v zimě, kdy bude ten okulár skutečně zásadní).
Jen tak naokraj, i plastová 50ka od Canonu se dá takhle krásně a bez prblémů vyhřívat za minimum proudu a zatímco kolem všichni fénují jak cvoci, já si fotím klidně v zenitu bez rosnice. Akorát tím, jak mám jenom jednu kontrolní krabičku, pak musím trochu překračovat dráty, pokud vyhřívám dalekohled i objektiv najednou.
Základem systému je krabička od PACiho, která má jeden vstup na 12V, čtyři výstupy a dvě ovládací kolečka, uvnitř je cosi, co způsobuje PWM kontrolu na výstupech (po dvou dvojicích). Vím, že existují i komerční řešení, ale tahle krabička je super z mnoha důvodů, především proto, že obsahuje spojité nastavení výkonu a to i na velmi malé hodnoty, a taky že je lehká a skoro nezničitelná.
Jak už jsem nastínil výše, "vyhřívací pásky" jsou u mě odporový drát z GMka nalepený páskou na cokoliv, co se má vyhřívat, tedy u 300ku to byl sekundár, okulárový výtah a hledáček, u 400ky to možná bude torchu jinak. Jestli se nepletu, tak metr placatější verze drátku (se kterou se dobře pracuje), má asi 25 Ohmů, takže mám maximální výkon 6W na drátek.
A teď klíčový poznatek. 6W, to je, no, čeština na to prostě nemá to správné slovo, ale v angličtině se tomu říká overkill Tady prostě nevyhříváme nějaký 15cm refraktor, abychom museli udržet v teple 10 kilo skla. 6W má smysl opravdu jen, když se človek v půlce noci rozhodne, že to teda zapojí a potřebuje odstranit půl litru vody, co už na sekundáru je. Jinak to provšechny praktické účely stačí nechat jenom tak "přitápět" na naprosté minimum rozsahu potenciometru.
Během hraní si s vyhříváním jsem příšel na řadu zajímavých věcí. Říkali mi, že takhle to nejde, že se mi ty pásky roztečou, nebo se sn ima stane ještě něco horšího. To se ukázalo jako čirý nesmysl, páska se ani neodlepuje, natož aby se nějak poškozovala - to souvisí s předchozím odstavcem, zkrátka to není potřeba topit tolik, aby to byl problém.
Naopak co se jako problém ukázalo, byla volba vodičů. PACi udělal výstupy na cinche, tak mě nenanapdlo nic lepšího, než tam napsat nějakej audio kabel. Jaké bylo moje překvapení, když jsem zjistil, že na 3metrovém drátu, který jsem měl jako vedení k vyhřívání objektivu opodál, jsou ztráty přes 50 procent Prostě chce to kvalitní tlustý vodiče, jinak si člověk zbytečně vytápí vzduch okolo dalekohledu a ne to, co potřebuje (i když topim jenom dalekohled, je to od baterky k sekudáru metr a půl). Stejně tak to chce dát pozor na různé konektory, jenom na autobaterkové zásuvce, která byla v estě od baterky, byl pokles napětí 1V - zásuka šla rychle pryč a krokosvorky jsou neskonale lepší.
Stejně tak ten drát je potřeba mít co nejblíže vyhřívanému objektu. U sekundáru jsem to tak měl od začátku a nezaznamenal žádný problém. Ale u hledáčku jsem chtěl zároveň vyhřívat okulár a objektiv tém, že budu mít drát na tubusu mezi nima. To prostě nefunguje a spotřeba byla naprosto absurdně velká, aby to mělo nějaký efekt. Stejně tak vyhřívání okulárového výtahu nebylo optimální řešení, jako lepší se ukazuje odnímatelný pásek, který se vždy co nejtěsněji omotá kolem aktuálního okuláru. I ten je vyroben z lepící pásky, a musí se tak vždycky přilepit (do budoucna ale plánuju suchý zip) a aktuálně používám stejný kus na okulár i na případné vyhřívání objektivu opodál (nejde to tedy najednou, ale to budu muset řešit až v zimě, kdy bude ten okulár skutečně zásadní).
Jen tak naokraj, i plastová 50ka od Canonu se dá takhle krásně a bez prblémů vyhřívat za minimum proudu a zatímco kolem všichni fénují jak cvoci, já si fotím klidně v zenitu bez rosnice. Akorát tím, jak mám jenom jednu kontrolní krabičku, pak musím trochu překračovat dráty, pokud vyhřívám dalekohled i objektiv najednou.
Taurus 500/2100, Paracorr, 24 a 14 mm ES 82 st., Nagler 9, Radian 6, Kasai 4, UHC, OIII a Hbeta. 200D a 250D, Canon 10-18/4.5-5.6, 24/2.8, 50/1.8, 85/1.8, 70-200/4L, 400/5.6L, SW MAK 127 a 90, TAL MT-3S
Vyhřívání
Jsem uplna lama v elektrice (a ze zakladni skoly uz dlouho) a proto se pro jistotu zeptam. Kdyz potrebuji vyhrivat dalekohled i zrcatko, muzu na to pouzit jeden zdroj a paralelne zapojit dva pasky (na nich samozrejme prislusne odporove draty, tak aby to hralo na zrcatko mene a na dalekohled vice) ? Zdroj mam 2A, regulace po skocich od 2,5V-9V.Diky
- Miloš Hroch
- Příspěvky: 848
- Registrován: 23. 09. 2005, 20:39
Vyhřívání
Určitě to tak půjde, jen odpory drátů musí být v poměru v jakém chceš aby ti to hřálo do těch větví.
Vyhřívání
Jestli se nepletu, tak metr placatější verze drátku (se kterou se dobře pracuje), má asi 25 Ohmů, takže mám maximální výkon 6W na drátek.
Honzo, jakym zpusobem jsi omotal ten placaty odporovy dratek na zadni stranu sekundaru? Vzdyt v zahybech ho neni mozne ohnout (zkrat) nebo ano? Potrebuju jej omotat na zadni stranu maleho 52mm sekundaru me 200ky a premyslim, jak na to, nebot omotat kraje sekundaru jednim metrem dratku tak, aby se nikde sam sebe nedotknul (zkrat) neni sranda
Honzo, jakym zpusobem jsi omotal ten placaty odporovy dratek na zadni stranu sekundaru? Vzdyt v zahybech ho neni mozne ohnout (zkrat) nebo ano? Potrebuju jej omotat na zadni stranu maleho 52mm sekundaru me 200ky a premyslim, jak na to, nebot omotat kraje sekundaru jednim metrem dratku tak, aby se nikde sam sebe nedotknul (zkrat) neni sranda
Ladislav Červinka
vizuální pozorování a fotometrie proměnných hvězd a zákrytů hvězd planetkami
- MMys
- Příspěvky: 17643
- Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
- Bydliště: Běleč nad Orlicí
- Věk: 50
- Kontaktovat uživatele:
Vyhřívání
Dělá se to blbě. Já ho teď na dobsonu mám naskládaný rovnou na oboustrannou samolepicí folii přilepenou na výřez z plastu, aby se neodlepoval, a ten plast i se samolepkou a drátkem je pak připlácnutý na zrcadlo. Jenže já mám to zrcátko velké 80mm. Naskládat to na 50mm je dost nereálné. Potřebuješ spíš drát s větším odporem, aby ho tam nemuselo být tolik.
Jinak ten plochý drátek přeložit do potřebného úhlu můžeš. Sice se v tom přeložení trochu zmenší odpor, tím že část se dotýká sama see, ale je to absolutně zanedbatelné.
Nebo počkej, až budou hotové ty odporové destičky. Ona půjde ostřihnout i na 48mm (teď jsem to měřil). Zbyde jedna smyčka odporů, která bude mít odpor 150 ohmů což dá asi 1W.
Edit - vlastně ti jednu můžu poslat rovnou. Tu na které jsem to zkoušel.
Jinak ten plochý drátek přeložit do potřebného úhlu můžeš. Sice se v tom přeložení trochu zmenší odpor, tím že část se dotýká sama see, ale je to absolutně zanedbatelné.
Nebo počkej, až budou hotové ty odporové destičky. Ona půjde ostřihnout i na 48mm (teď jsem to měřil). Zbyde jedna smyčka odporů, která bude mít odpor 150 ohmů což dá asi 1W.
Edit - vlastně ti jednu můžu poslat rovnou. Tu na které jsem to zkoušel.
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
Vyhřívání
Martine, diky za radu. Bohuzel odporove draty se prodavaji o nejvetsim odporu cca 52ohm/m - kanthal, ktery uz nyni dlouhodobe pouzivam u vyhrevu bot. Funguje bajecne, narozdil od konstantanu se nepretavi. Odporovy drat o 100-150ohmech, aby stacila jedna otocka po obvodu zadni strany sekundaru neexistuje (co vim) a navic by distribuce tepla byla nerovnomerna (v podstate pouze po linii kde vede drat).
Urcite budou lepsi desticky od Tebe, proto jsem si je i objednal. Kdyztak mi prosim priloz i tu nastipanou, pouziju ji u sve 200ky. Jedine, co me ted napada je, ze budu muset rozdelat sekundar kvuli tomu a znova prilepit a zkolimovat. Ale to neni problem.
Dik a tesim se. Mam vyhrev vseho - bot, zadku (chci delat i vlastnorucni bundu s vyhrevem zad, ramen, pazi a hrudi), okularu, hledacku, ale dosud nemam vyhrivany sekundar a obcas je to, jak vsichni vime, treba
Mohl bych se pro to treba i stavit u Tebe a pokecat, zalezi, jak budes mit cas.
Urcite budou lepsi desticky od Tebe, proto jsem si je i objednal. Kdyztak mi prosim priloz i tu nastipanou, pouziju ji u sve 200ky. Jedine, co me ted napada je, ze budu muset rozdelat sekundar kvuli tomu a znova prilepit a zkolimovat. Ale to neni problem.
Dik a tesim se. Mam vyhrev vseho - bot, zadku (chci delat i vlastnorucni bundu s vyhrevem zad, ramen, pazi a hrudi), okularu, hledacku, ale dosud nemam vyhrivany sekundar a obcas je to, jak vsichni vime, treba
Mohl bych se pro to treba i stavit u Tebe a pokecat, zalezi, jak budes mit cas.
Ladislav Červinka
vizuální pozorování a fotometrie proměnných hvězd a zákrytů hvězd planetkami