Vyhřívání
- biker.fm
- Příspěvky: 4142
- Registrován: 09. 06. 2008, 02:34
- Bydliště: Frydek-Mistek
- Věk: 56
- Kontaktovat uživatele:
Vyhřívání
A proto doporucuji pouzivat regulator, odrosim a pak si stahnu vykon a nezbytne minimum.
Pozorovani hvezd na nocni obloze = prijemny relax v kazdodennim stresu.
APM 152/1200 a mala Kowa na vylety do hor
Moje fotky na www.astrofotky.cz.
APM 152/1200 a mala Kowa na vylety do hor
Moje fotky na www.astrofotky.cz.
Vyhřívání
Tak jsem se zapomněl pochlubit. Otestoval jsem ve středu to vyhřívání. 4.8W stačí na půdu. Zcela zamlžené a zamrzlé zrcátko opět čisté za minutu. Budu muset dodělat tu regulaci, protože po delším nevypnutí vyhřívání je vidět jak se obraz lehce tetelí. Námraza postupně mizí od okrajů ke středu. Tedy i teplo se šíří stejně a tudíž tepelně roztahuje nejdřív okraje zrcátka a tedy v materiálu dochází k tahu a nenastává borcení. Obraz kromě po půl hoďce toho tetelení nevykazoval žádné vady (navíc) ani při 250x zvětšení.
Vyhřívání
Zdá sa že vyhrievanie sekundáru je v móde a dosť dobre nechápem načo je to dobré. Odpovedám sám sebe na starší príspevok:
Trochu ina skusenost: pozorujem s newtonmi 30 rokov a nezazil som orosenie sekundara. Vsetky mali poriadnu rosnicu. Teraz mam SW 254/1200 ktoremu som predlzil tubus o 30cm. Bezne byva vonku celu noc. Rano moze byt cely tubus mokry alebo omrznuty ale sekundar je vzdy suchy.
Dalsie benefity: ochrana proti parazitnemu svetlu a salavemu teplu od hlavy pozorovatela.Tak som zažil rosenie sekundára u SW Quattro 250/1000. Vyriešila to rosnica z karimatky a clona pred sekundárom (alias plastový deklík z Nescafé so 4 zárezmi po obvode nasadený na pavúka). Optika je suchá aj za mokrých nocí keď je ráno všetko pod vodou. Riešenie bez starostí, údržby, nastavovania primeraného výkonu ohrevu, atd... a v podstate zadarmo.
Trochu ina skusenost: pozorujem s newtonmi 30 rokov a nezazil som orosenie sekundara. Vsetky mali poriadnu rosnicu. Teraz mam SW 254/1200 ktoremu som predlzil tubus o 30cm. Bezne byva vonku celu noc. Rano moze byt cely tubus mokry alebo omrznuty ale sekundar je vzdy suchy.
Dalsie benefity: ochrana proti parazitnemu svetlu a salavemu teplu od hlavy pozorovatela.Tak som zažil rosenie sekundára u SW Quattro 250/1000. Vyriešila to rosnica z karimatky a clona pred sekundárom (alias plastový deklík z Nescafé so 4 zárezmi po obvode nasadený na pavúka). Optika je suchá aj za mokrých nocí keď je ráno všetko pod vodou. Riešenie bez starostí, údržby, nastavovania primeraného výkonu ohrevu, atd... a v podstate zadarmo.
Re: Vyhřívání
Pomůže na rosení sekundáru vyhřívaná rosnice?
SW 305/1500, 200/1000 Celestron 102/1000, Bresser 60/800, TS 25x100UHC triedr 20x60
Re: Vyhřívání
Z hlediska obrazu asi to nejhorší řešení. Zkusil jsi už normální, slušně dlouhou rosnici, jestli nestačí ? Staří praktikové uváděli délku 1,5 - 2D
lepší rada žádná než špatná
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
Re: Vyhřívání
Rosnici mám cca 40cm na newtonu 200/1000 někdy nestačí. To vyhřívání musím nějak vyřešit taky na newton 300/1500 tam se mi do druhého dne po pozorování totalně orosil i primár a to nemám dalekohled nikde v teple.
SW 305/1500, 200/1000 Celestron 102/1000, Bresser 60/800, TS 25x100UHC triedr 20x60
Re: Vyhřívání
On se ten primár zarosí do druhého dne proto, že ho máš zadeklovaný a druhý den ho ze zvědavosti oddekluješ a on se za chvíli totálně zarosí. Buď to musí být stále oddeklováno, nebo se musí nejdříve zrcadlo nechat trochu ohřát, aby teplejší vzduch, který obsahuje více vlhkosti nepadl na studené zrcadlo, kde vlhkost zkondenzuje. Takhle to funguje i na louce, při několikadenních akcích. Kdo k tomu přistupuje jinak, tak vylévá vodu ze zrcadla. Samozřejmě, jde k tomu přistoupit i elektrickystana85 píše:Rosnici mám cca 40cm na newtonu 200/1000 někdy nestačí. To vyhřívání musím nějak vyřešit taky na newton 300/1500 tam se mi do druhého dne po pozorování totalně orosil i primár a to nemám dalekohled nikde v teple.
lepší rada žádná než špatná
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
Re: Vyhřívání
Orosené to bylo hned když jsem oddělal dekl. Pomohlo by třeba po pozorování chvíli foukat dovnitř fénem? Myslel jsem že tohle všechno vyřeším rosnicí s vyhřívání.
SW 305/1500, 200/1000 Celestron 102/1000, Bresser 60/800, TS 25x100UHC triedr 20x60
Vyhřívání
Tak jsem se konečně donutil nafotit ATM vyhřívání sekundáru, pokud by pro někoho bylo inspirací.
Kolega mi vyřízl podle šablony sekundáru destičku plošného spoje, “vydrápal“ jsem na něm cesty tak, aby byly všechny odpory rozmístěny rovnoměrně (a paralelně) a osadil co do velikosti největšími SMD odpory, co jsem našel (pouzdro 2512). Nechají se na plochu pájet v pohodě trafo pájkou. Pak jsem celý ploš. spoj ještě přelakoval lakem na spoje.
K p.spoji jsem ještě připojil malou červenou LED diodu přes velký odpor (~100k), aby za tmy jen tak “žhnula” – kontrolka provozu.
Destička je neosazenou stranou k sekundáru přichycena oboustranou teplovodivou páskou na procesory a zvrchu překryta zbytkem černé izolace pod plovoucí podlahy(asi 4mm tlustý extr. polystyren).
Všechny dráty, spoje i LEDka jsou překryty smršťovací bužírkou, aby bylo vidět jen to, co je žádoucí.
Dráty vedoucí přes rameno pavouka není nutno volit moc tlusté, protože na těch pár W výkonu postačí i takové, které se schovají za jeho tloušťku.
Celkový odpor pro 12V jsem zvolil tak, abych se dostal tak na 4W, a je to až kam. Regulace PWM regulátorem je nanejvýš žádoucí – většinou mi stačí jet tak na ¼ výkonu.
PWM regulátory(v krab. 2kusy – 2. pro hledáček a případně okuláry) jsem použil tyhle (cca 120,-Kč za kus):
Mají kontrolní červenou LED diodu, tak že je nastavený výkon vidět i podle intenzity svitu LEDky.
Kolega mi vyřízl podle šablony sekundáru destičku plošného spoje, “vydrápal“ jsem na něm cesty tak, aby byly všechny odpory rozmístěny rovnoměrně (a paralelně) a osadil co do velikosti největšími SMD odpory, co jsem našel (pouzdro 2512). Nechají se na plochu pájet v pohodě trafo pájkou. Pak jsem celý ploš. spoj ještě přelakoval lakem na spoje.
K p.spoji jsem ještě připojil malou červenou LED diodu přes velký odpor (~100k), aby za tmy jen tak “žhnula” – kontrolka provozu.
Destička je neosazenou stranou k sekundáru přichycena oboustranou teplovodivou páskou na procesory a zvrchu překryta zbytkem černé izolace pod plovoucí podlahy(asi 4mm tlustý extr. polystyren).
Všechny dráty, spoje i LEDka jsou překryty smršťovací bužírkou, aby bylo vidět jen to, co je žádoucí.
Dráty vedoucí přes rameno pavouka není nutno volit moc tlusté, protože na těch pár W výkonu postačí i takové, které se schovají za jeho tloušťku.
Celkový odpor pro 12V jsem zvolil tak, abych se dostal tak na 4W, a je to až kam. Regulace PWM regulátorem je nanejvýš žádoucí – většinou mi stačí jet tak na ¼ výkonu.
PWM regulátory(v krab. 2kusy – 2. pro hledáček a případně okuláry) jsem použil tyhle (cca 120,-Kč za kus):
Mají kontrolní červenou LED diodu, tak že je nastavený výkon vidět i podle intenzity svitu LEDky.
18'' OnStep GoTo DocTelescope, SW GoTo FlexTube 12", -
Ok.: Lunt Eng., Vixen, TV Ethos,Nagler,Panoptic..., SX el.FW, Bino MaxBright® II
Ok.: Lunt Eng., Vixen, TV Ethos,Nagler,Panoptic..., SX el.FW, Bino MaxBright® II
- Karell
- Příspěvky: 5575
- Registrován: 24. 04. 2009, 09:58
- Bydliště: Brána do Krkokonoš
- Kontaktovat uživatele:
Re: Vyhřívání
Jak jsi to k sekundáru přilepil? Dej si pozor, pokud jsi lepil celou plochu vyhřívání, aby ti nezdeformovalo zrcátko.
Re: Vyhřívání
Přilepené je to pouze po obvodě v šířce asi 4mm oboustranou teplovodivou páskou, ( je jí tam poměrně málo a je taky pekelně drahá.. .).
Po obvodě to vyšlo mimo jiné i z toho důvodu, že se po letování destička o nějakou tu desetinu mm prohla a kraje tím pádem měly pro tu pásku prostor.
V průběhu uplynulého 1/2 roku používání jsem zatím deformace nepozoroval, tak to snad nevadí.
Po obvodě to vyšlo mimo jiné i z toho důvodu, že se po letování destička o nějakou tu desetinu mm prohla a kraje tím pádem měly pro tu pásku prostor.
V průběhu uplynulého 1/2 roku používání jsem zatím deformace nepozoroval, tak to snad nevadí.
18'' OnStep GoTo DocTelescope, SW GoTo FlexTube 12", -
Ok.: Lunt Eng., Vixen, TV Ethos,Nagler,Panoptic..., SX el.FW, Bino MaxBright® II
Ok.: Lunt Eng., Vixen, TV Ethos,Nagler,Panoptic..., SX el.FW, Bino MaxBright® II
Re: Vyhřívání
Tohle ale nesmíš napsat optikům, ti vědí, co to znamená o několik stupňů zonálně ohřát zrcadlo. Zkoušel jsi to alespoň Ronchi testem ?Lisa píše: V průběhu uplynulého 1/2 roku používání jsem zatím deformace nepozoroval, tak to snad nevadí.
lepší rada žádná než špatná
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
Re: Vyhřívání
No nezkoušel, ani Ronchi ok. nemám, asi ho budu muset pořídit a zkusit. ( optik budu o hodně horší než elektrikář )
Destička se nicméně dotýká zrcadla nejenom přes tu pásku, ale i blíže ke středu.
Rosa mizí ze sekundáru celkem rovnoměrně v celé vyhřívané ploše, nejpozději ale samozřejmně z jeho středu, kde je přilepený k pavouku.
Destička se nicméně dotýká zrcadla nejenom přes tu pásku, ale i blíže ke středu.
Rosa mizí ze sekundáru celkem rovnoměrně v celé vyhřívané ploše, nejpozději ale samozřejmně z jeho středu, kde je přilepený k pavouku.
18'' OnStep GoTo DocTelescope, SW GoTo FlexTube 12", -
Ok.: Lunt Eng., Vixen, TV Ethos,Nagler,Panoptic..., SX el.FW, Bino MaxBright® II
Ok.: Lunt Eng., Vixen, TV Ethos,Nagler,Panoptic..., SX el.FW, Bino MaxBright® II
- MMys
- Příspěvky: 17643
- Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
- Bydliště: Běleč nad Orlicí
- Věk: 50
- Kontaktovat uživatele:
Re: Vyhřívání
Nejlepší řešení je to vůbec nelepit, ale napatlat mezi sekundár a destičku teplovodivou silikonovou vazelínu an chladiče. Ta vlastní adhezí udrží detsičku, že ze sekundáru neupadne, prohřátí je v celé ploše (s vyjímkou středu, pokud je to za něj přilepené) ale ono pokud použiješ jen malý výkon, tak teplotní spád bude malý a nijak negativně se to neprojeví. Větší problém je, když to opravdu přilepíš. Ten Cuprexit má jinou teplotní roztažnost, než sklo, a pak dochází k deformacícm daným rozdílnými změnami rozměrů.
Ronchi test ani nepotřebuješ. Stačí se podívat na maličko rozostřenou hvězdu při větším zvětšení. Difrakční kroužky musí být kruhové. Pokud jsou do oválu, je tam astigmatismus a máš prohnuté zrcátko.
Ronchi test ani nepotřebuješ. Stačí se podívat na maličko rozostřenou hvězdu při větším zvětšení. Difrakční kroužky musí být kruhové. Pokud jsou do oválu, je tam astigmatismus a máš prohnuté zrcátko.
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM