Stavba newtona
Stavba newtona
Přesně tak, taky si říkám, že ten rozdíl mezi clonkou a první čočkou není takový, aby to pro mě něco znamenalo.
Chci se zeptat, je nějaký způsob jak šetrně a přesně (dejme tomu na 0,1 mm) změřit hloubku paraboly na zrcadle? Včera jsem si s tím zkoušel hrát, ale hloubkoměrem od posuvky se mi tak opravdu rochat nechce.
Chci se zeptat, je nějaký způsob jak šetrně a přesně (dejme tomu na 0,1 mm) změřit hloubku paraboly na zrcadle? Včera jsem si s tím zkoušel hrát, ale hloubkoměrem od posuvky se mi tak opravdu rochat nechce.
Stavba newtona
Střed zrcadla se na tvorbě obrazu nepodílí, protože je stíněn sekundárem. Mnohá zrcadla mají ve svém středu i značku pro kolimaci. Takže bych se nějakého (lehkého) dotyku s měřidlem nebál.
Dalekohled + bino Baader = obraz viděný oběma očima současně, je fakt lepší ...
Stavba newtona
Pokud chci znát hloubku plochy, tak si ji přeci spočítám (koule není snad tak složitá, v řezu je to jen kružnice :) ). Jinak ale netuším, k čemu je to ( a zvlášť s touhle přesností) potřeba .
lepší rada žádná než špatná
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
Stavba newtona
Vím, že se zastíněná část zrcadla zobrazení neúčastní, ale stejně bych se bál poškození povrchu. vůbec netuším jak může být povrch zrcadla odolný vůči mechanickému poškození. Na druhou stranu, kdybych měřil opravdu jen dotykem a vyvaroval bych se šoupnutí, nemuselo byt to snad ničemu vadit.
Hloubka zrcadla je jediná hodnota, která mi chybí k výpočtu ohniska paraboly. Ano, jsou sofwary které ji spočtou, ale vyžadují zase ohnisko. A to je u mě zatím nejisté. A co jsem to tak zkoušel počítat tak se při rozdílu dvou desetin mění ohnisko cca o 70 mm. A to je nemálo...
Hloubka zrcadla je jediná hodnota, která mi chybí k výpočtu ohniska paraboly. Ano, jsou sofwary které ji spočtou, ale vyžadují zase ohnisko. A to je u mě zatím nejisté. A co jsem to tak zkoušel počítat tak se při rozdílu dvou desetin mění ohnisko cca o 70 mm. A to je nemálo...
Stavba newtona
Není jednodušší vzít baterku a změřit to ohnisko skutečné? Dát do zhruba vzdálenosti 2F baterku a poblíž umístit stínítko a zaostřit obraz? Změřit měřítkem od vrcholu zrcadla vzdálenost ke zdroji obrazu a k obrazu a potom použít ohniskovou rovnici ( viz můj první příspěvek) ?
Budu -li měřit šuplerou +/- 0,1 mm, vyjde mi ohnisko +/- 40 mm To není zrovna moc výsledek k něčemu. Ale pokud tedy ano, není potřeba přeci žádný program, pro pravoúhlý trojúhelník stačí snad Pythagorova věta
Budu -li měřit šuplerou +/- 0,1 mm, vyjde mi ohnisko +/- 40 mm To není zrovna moc výsledek k něčemu. Ale pokud tedy ano, není potřeba přeci žádný program, pro pravoúhlý trojúhelník stačí snad Pythagorova věta
lepší rada žádná než špatná
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
- MMys
- Příspěvky: 17643
- Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
- Bydliště: Běleč nad Orlicí
- Věk: 50
- Kontaktovat uživatele:
Stavba newtona
Já nevím co řešíš Pokud ti to ohnisko vychází moc daleko z tubusu, tak prostě takové JE a nic s tím neuděláš. Původní udávaná hodnota byla evidentně špatná.
Další možnost, pokud už máš dalekohled funkční, je tím něco o známé velikosti na obloze vyfotit. Třeba Měsíc, nebo třeba okolí Polárky expozicí pár sekund, na to ani nepotřebuješ montáž s přesným pohonem, stačí i Dobson montáž.
Z fotky a znalosti velikosti pixelů foťáku se už dá ohnisko spočítat velmi přesně.
A nebo doma tou metodou, co ti popsal Milan. Nejlepší je dát zdroj světla přímo do místa stínítka, tedy nějakou destičku s dírkou, za ní zdroj světle (LED, žárovička). A pohybovat se s ní a najít místo, kde bude obraz té dírky zase promítnutý na to stínítko ostře. Pak jsi ve středu křivosti, tedy ve vzdálenosti 2f od zrcadla. Takhle to změříš s přesností pár mm (limitovat tě bude přesnost měření vzdálenosti toho stínítka od zrcadla)
Další možnost, pokud už máš dalekohled funkční, je tím něco o známé velikosti na obloze vyfotit. Třeba Měsíc, nebo třeba okolí Polárky expozicí pár sekund, na to ani nepotřebuješ montáž s přesným pohonem, stačí i Dobson montáž.
Z fotky a znalosti velikosti pixelů foťáku se už dá ohnisko spočítat velmi přesně.
A nebo doma tou metodou, co ti popsal Milan. Nejlepší je dát zdroj světla přímo do místa stínítka, tedy nějakou destičku s dírkou, za ní zdroj světle (LED, žárovička). A pohybovat se s ní a najít místo, kde bude obraz té dírky zase promítnutý na to stínítko ostře. Pak jsi ve středu křivosti, tedy ve vzdálenosti 2f od zrcadla. Takhle to změříš s přesností pár mm (limitovat tě bude přesnost měření vzdálenosti toho stínítka od zrcadla)
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
Stavba newtona
Po překontrolování výpočtů a rýsování jsem zkusil zjistit ohniskovou vzdálenost primáru a zde byla opravdu " chyba ". Původní udávaná hodnota 1150 mm se ukázala jako neplatná a několikrát opakovaným měřením jsem došel k výsledku 1215 mm. Nedřív jsem vyzkoušel metodu s promítnutím Slunce na zeď. Tam jsem se pohyboval s přesností okolo jednoho cm. Při zaostřování velmi pomohlo když se Slunce začalo schovávat za mrak a stěnu se mi promítl celý obraz jako z projektoru. Zaostřit pak obrázek mraků a se siluetou nedalekého lesa pak bylo poměrně snadné. Určitě lepší než zaostřování velmi jasného obrazu Slunce. Poté jsem použil metodu kdy jsem do papíru vystřihl malý otvor a skrze něj jsem svítil na zrcadlo. Po pár pokusech jsem pro zpřesnění zaostření vystřihl ještě úzkou škvírku. A opakováním jsem se pokaždé dostával na totožnou hodnotu 2430 mm, polovina tedy 1215 mm. Naštěstí jsem měl v tubusu místo kam s uložením zrcadla couvnout, takže jsem jej upevnil s patřičnou korekcí a dalekohled už ukazuje. Teď mě bude čekat finální " povrchová úprava ".
Takže díky za rady.
Takže díky za rady.
Stavba newtona
Zdravím,
nemáte náhodou někdo zkušenost s výtahem HC-2 od KineOptics? Mám ho dovezený z USA. Je u něho mnoho šroubků a schéma žádné. Na stránkách toho o montáži mnoho nemají.
O.D.
nemáte náhodou někdo zkušenost s výtahem HC-2 od KineOptics? Mám ho dovezený z USA. Je u něho mnoho šroubků a schéma žádné. Na stránkách toho o montáži mnoho nemají.
O.D.
- MMys
- Příspěvky: 17643
- Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
- Bydliště: Běleč nad Orlicí
- Věk: 50
- Kontaktovat uživatele:
Stavba newtona
No jestli ti pomůže tohle:
Ale nic na tom nebylo. Pomocí tří šroubků se přes distanční sloupky přišrouboval ten prstenec k dalekohledu, zašrouboval se přítlačný rýhovaný šroubek z boku a bylo hotovo.
Ale nic na tom nebylo. Pomocí tří šroubků se přes distanční sloupky přišrouboval ten prstenec k dalekohledu, zašrouboval se přítlačný rýhovaný šroubek z boku a bylo hotovo.
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
Stavba newtona
Děkuji,
přesně toto foto jsem potřeboval. Myslel jsem, že u toho ještě musí být nějaký mezikus namontovaný na tubus. Předpokladám, že stačí do tubusu udělat přiměřeně přesný otvor (na správném místě ) a je hotovo.
přesně toto foto jsem potřeboval. Myslel jsem, že u toho ještě musí být nějaký mezikus namontovaný na tubus. Předpokladám, že stačí do tubusu udělat přiměřeně přesný otvor (na správném místě ) a je hotovo.
Stavba newtona
Nevím kam to dát, a mám nutkavý pocit se pochlubit, tak to šoupnu tady. Stavba AG8 pomalinku pokračuje, dneska jsme udělali důležitý krok a to je dodělání tubusu z karbonu. Zatím je to jen nahrubo, možná ještě uděláme nějakou povrchovku, ale vypadá to suprově.
Tloušťka 3,5mm, dálka cca 1m (budeme krátit), váha 3,1Kg, pevnost - fantastická . Zatěžkávací zkouška proběhla na 1*, jak je vidět udrží to metrák živé váhy bez zaváhání, ani se to neprohlo.
Tloušťka 3,5mm, dálka cca 1m (budeme krátit), váha 3,1Kg, pevnost - fantastická . Zatěžkávací zkouška proběhla na 1*, jak je vidět udrží to metrák živé váhy bez zaváhání, ani se to neprohlo.
Stavba newtona
ani se to neprohlo
Vypadá celkem dost tuhý. Laminoval si do pozitivní nebo negativní formy a jako pryskyřicí si používal? děkuji za odpověd
leon
Vypadá celkem dost tuhý. Laminoval si do pozitivní nebo negativní formy a jako pryskyřicí si používal? děkuji za odpověd
leon
UL 6", UL 14", Meopta AD, 70/900, CZ 8x30, 7x50,
okulary: ATC 32/8/4, Cz 10/16/20, GSO 30, SPL25, TV Radian 18/10/6, TS 8,Vixen LV 4/2,5
filtr: O Ill, UHC, H-beta, solar
http://planety.g6.cz/
http://www.boto.cz
http://elon254.rajce.idnes.cz/
okulary: ATC 32/8/4, Cz 10/16/20, GSO 30, SPL25, TV Radian 18/10/6, TS 8,Vixen LV 4/2,5
filtr: O Ill, UHC, H-beta, solar
http://planety.g6.cz/
http://www.boto.cz
http://elon254.rajce.idnes.cz/
Stavba newtona
Vypadá celkem dost tuhý. Laminoval si do pozitivní nebo negativní formy a jako pryskyřicí si používal? děkuji za odpověd
leon
Negativní formu bych samozřejmě nezaplatil, to bych musel dělat aspoň 50 tubusů . Je to laminované na KG plastovou trubku, přesný typ pryskyřice bych musel zjisit u kamaráda, měli jsme ji odlitou v petce, zpracovatelnost 30min, poměr 10:4 s tužidlem (klasika). Největší problém je to vždycky sundat z toho kopyta.
Stavba newtona
A typ uhlíkové tkaniny ?
lepší rada žádná než špatná
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
Stavba newtona
Největší problém je to vždycky sundat z toho kopyta.
někdy jde vytvrzený kompozit z kopyta dobře oddělit tlakovým vzduchem.
někdy jde vytvrzený kompozit z kopyta dobře oddělit tlakovým vzduchem.
UL 6", UL 14", Meopta AD, 70/900, CZ 8x30, 7x50,
okulary: ATC 32/8/4, Cz 10/16/20, GSO 30, SPL25, TV Radian 18/10/6, TS 8,Vixen LV 4/2,5
filtr: O Ill, UHC, H-beta, solar
http://planety.g6.cz/
http://www.boto.cz
http://elon254.rajce.idnes.cz/
okulary: ATC 32/8/4, Cz 10/16/20, GSO 30, SPL25, TV Radian 18/10/6, TS 8,Vixen LV 4/2,5
filtr: O Ill, UHC, H-beta, solar
http://planety.g6.cz/
http://www.boto.cz
http://elon254.rajce.idnes.cz/