Chlazení DSLR za 1000Kč

Otázky, rady, tipy, návody...
Slávek
Příspěvky: 910
Registrován: 02. 04. 2009, 23:03

Chlazení DSLR za 1000Kč

Příspěvek #1 od Slávek » 02. 10. 2010, 03:06

Ahoj, sice je nyní relativně chladno, ale přes to jsem se rozhodl vyrobit si chladicí box na zrcadlovku, kvůli snížení termálního šumu. Na netu jsem si koupil asi za 800Kč autoledničku s peltiérem s chlazením až o 18 st. pod okolí a vykuchal jí. Nyní jsem si sestrojil následující krabici a vše z ledničky instaloval na její bok.







je to sice fušeřina, ale o to nejde.

popis: krabice je z pevného 2cm silného polystyrenu, celková spotřeba systému je 40 až 65W. Váha asi 1,9 kg. Chlazení: vzduchem.

schéma:



ze schématu to vypadá, jakože staniol prochází mezi peltiérem a vnějším chladičem, ale není to tak, staniol je kolem. Mezera mezi teplým chladičem a stěnou boxu je asi 3mm (jako je tloušťka samotného peltiéru)

Box se prázný dokáže ochladit až o 25 st. pod okolí, ale se zrcadlovkou s baterygripem (EOS 50D) je to asi jen 15-18 st. (zkoušel jsem použít vodní (průtokové) chlazení (tzn. bez větráčků) a vnitřní teplota klesla skoro o 40st. pod okolí. Bohužel spotřeba vody je asi 7-10l za hodinu!

Chtěl bych se zeptat na případné rady ohledně:

1: jak (konstrukčně) zvýšit účinnost celého systému? (ale vzhledem k nízkým teplotám venku to teď není tak aktuální)
2. Jakou minimální teplotu zrcadlovka vlastně snese, aniž by hrozilo poškození? (tělo se nerosí, všechna vlhkost kondenzuje a zamrzá na studeném radiátoru)
3. Jak se zbavit vibrací hlavního větráčku? Vibruje celkem dost. Vyměnit? Vyvážit? Vyrobit nový? Nebo upevnit box přímo k montáži a tím ztlumit vibrace?
4. Je dobře, že peltier lemuje studenou stranou stěnu boxu? neměl by být víc uvnitř, nebo naopak víc vytažený?

Cena: (autolednička + materiál na výrobu krabice je cca 1000kč.

Díky za všechny případné příspěvky!

Slávek
Příspěvky: 910
Registrován: 02. 04. 2009, 23:03

Chlazení DSLR za 1000Kč

Příspěvek #2 od Slávek » 02. 10. 2010, 03:54

ještě přidám nejvyšší naměřený rozdíl teplot při pokojové teplotě:



je to 26,5 st pod okolí, ale je to asi po 30 min chlazení prázného boxu a navíc jsem vnitřní měřič umístil dost k chladnému článku.

Uživatelský avatar
Psion
Příspěvky: 7214
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Chlazení DSLR za 1000Kč

Příspěvek #3 od Psion » 02. 10. 2010, 10:55

Ohledně nízkých teplot záleží na daném fotáku. Některé přístroje začnou hlásit pod nulou Err 99 z různých důvodů - nejčastěji problém závěrky nebo nějaké části elektroniky (tak to bylo v mém případě). Ideální je otestovat DSLR v mrazáku a měla by snést i -20°C.

Vibrace se sníží použitím kvalitního ventilátoru.

Hlavním problémem je ale u nás vlhkost, která se v noci běžně pohybuje mezi 80-92%. To způsobí, že se začne rosit nejen dalekohled ale i čip nebo jeho filtr (ten se samozřejmě bude rosit i při pokojových teplotách při 40% vlhkosti). U mého chlazeného 40D to výrobce vymyslel tak, že čip je v izolované chladící komoře a IR filtr, který zakrývá čip v komoře je mírně temperován. Tak se nerosí ani čip ani IR filtr. Podobně to bude nutné řešit i v tomto případě a nebude to jednoduché.
Celestron 200/1200, Meade LX-200ACF
Zerochromat 200/2450, TEC 140
Celestron CG-5 AT GT, Gemini G42
SkyWatcher ED80, Pentax 75 SDHF,
Takahashi FC-100DL, Solarview 50
EOS 40Da cooled, SBIG ST-4000XCM
SBIG ST-402ME, SBIG ST-2000XM

Slávek
Příspěvky: 910
Registrován: 02. 04. 2009, 23:03

Chlazení DSLR za 1000Kč

Příspěvek #4 od Slávek » 02. 10. 2010, 13:05

Díky! Zrcadlovku jsem již několikráte v zimě používal při nejvíce asi -8st. a zatím se mi žádná chybová hláška neobjevila.

Myslíš tedy, že jí můžu zkusit strčit do mrazáku a udělat třeba dark, abych testnul jestli poběží? Mě jde spíš o to, aby tou nízkou teplotou třeba neprasklo zrcátko při sklopení nebo tak něco?

Rosení čipu jsem se taky bál, ale zkoušel jsem to (zatím jen z pokoje) dělat testovací fotky a obraz je normální i po 2h chlazení. Používám propojení DSLR s PC (přes EOS utilities) takže mezi expoziceni kontroluju zaostření přes liveview a tím se snímač udržuje asi o pár st. teplejší než okolí a možná to stačí na to, aby se nazarosil. Ale uvidím hlavně v terénu. Myslím, že díky chlazení "zvenku" jsou vlastně nejteplejší části právě kolem snímače a doufám že to bude stačit na to aby se nerosil.

-karneades-
Příspěvky: 1770
Registrován: 28. 10. 2007, 15:49

Chlazení DSLR za 1000Kč

Příspěvek #5 od -karneades- » 02. 10. 2010, 14:38

Slávku, Pepa píše o chybě 99, to nabývá teplota, ale především vlhkost (samozřejmě i spousta jiných důvodu, jak píše Pepa), DSLR Canon mají integrován senzor vlhkosti a ten jakmile zjistí vyšší vlkost, než dovolenou, tak nekompromisně zablokuje všechny funkce a nahlásí err99, myslím si a mám to i odzkoušeno, že když budeš ten chladný vzduch na tělo foukat, tak se nic neorosí-naopak, musíš ovšem zabezpečit přístup tohoto průvanu i ke střívkům DSLR-to je velmi důležité!Potom to bude  fungovat jako vysoušeč, doporučuji ti vůbec nic hermeticky neuzavírat, naopak-čím větší průvan studeného vzduchu, tím lépe, při dlouhé expozici se při pokojové teplotě zahřívá CMOS čip asi na 45 stupňů po cca 30 minutách provozu, není to způsobeno tím, že by topil sám o sobě, ale zahřívají ho i okolní součástky, věnoval jsem měření teploty snad týdny a mám moře řešení, jak následky zmírnit, jsou to ovšem metody naprosto devastační  :)

ps, ten průvan musí mít co možná nejnižší teplotu, rosný bod je někde kolem rozdílu teplot 3-?? st., ze začátku chlazení se může i něco orosit, ale následně to na 100% vyschne, když ovšem nezaručíš správnou cirkulaci, tak ti můžou dobře tepelně izolované plochy namrzat, prostě to vyzkoušej a uvidíš

Uživatelský avatar
Psion
Příspěvky: 7214
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Chlazení DSLR za 1000Kč

Příspěvek #6 od Psion » 02. 10. 2010, 15:17

Problém s tímto typem chlazení je, že se nechladí pouze čip ale i elektronika a tak je účinnost chlazení menší, nicméně rosení čipu je tak silně omezeno jeho ohřevem (jeho teplota tak muže být až o 8 st. vyšší než teplota okolí což má za následek zmiňovanou slabou účinnost). Problém nastane na výstupu, kam se umístí např. 2" filtr, který ma z jedne strany teplotu komory a z druhé strany teplotu okolí. V takovem případě by se 100% zarosil. Omezit to lze umístěním clip filtru nad čip. Viděl jsem testy podobnych zařízení a celkem to bylo funkční, bohužel neznám zkušenosti z reálného provozu u nás, kdy je 90% vlhkost.
Celestron 200/1200, Meade LX-200ACF
Zerochromat 200/2450, TEC 140
Celestron CG-5 AT GT, Gemini G42
SkyWatcher ED80, Pentax 75 SDHF,
Takahashi FC-100DL, Solarview 50
EOS 40Da cooled, SBIG ST-4000XCM
SBIG ST-402ME, SBIG ST-2000XM

Slávek
Příspěvky: 910
Registrován: 02. 04. 2009, 23:03

Chlazení DSLR za 1000Kč

Příspěvek #7 od Slávek » 02. 10. 2010, 19:24

Díky za informace. Já teda zkusím takový ostrý test. teď půjdu vytáhnout montáž na balkón, vsadim zrcadlovku do boxu a nasadím teleobjektiv. Uvidím jak to teda dopadne. Nebojím se rosení těla. Jak říkal Petr, ten vnitřní chladný radiátor prakticky během chvilky začne namrzat a všechna vlhkost zamrzne na něm. Vnitřní ventilátor má docela sílu a průvanu je až až.

Co ale vlhkost uvitř foťáku? Jak jí "vytáhnout" co třeba povolit šroubky a lehce pootevřít samotný foťák? Jednak by se to chladilo líp a jednak by se ta vlhkost dostala ven a dovnitř se dostal suchý vzduch.

Ještě jedna věc co chci vyzkoušet: Ten boxík je udělaný tak, že objímá i část teleobjektivu. Trochu se bojím aby se neorosily čočky uvnitř, ale jelikož jich tam je asi 21, tak pokles teploty směrem ven by měl být snad relativně malý.

No nic, jdu to zkusit.

Uživatelský avatar
Ondra.P
Příspěvky: 697
Registrován: 09. 04. 2008, 16:41

Chlazení DSLR za 1000Kč

Příspěvek #8 od Ondra.P » 02. 10. 2010, 23:53

Re:Slavek
Mas to pekny, jsem zvedavy na vysledky a jestli nebudou problemy s rosenim.
Na ten ventilator zkus pouzit fintu co tu popisoval LKamarad, nepouzivat srouby, ale prilepit vetracek pres kousky molitanu.
Dobson 400/2000, Borg 101ED F4, Walimex 90/500, EQ6, MII G2-8300, Watec 120n+, TV Guider
http://astrofotky.cz/~Ondra.P/

Slávek
Příspěvky: 910
Registrován: 02. 04. 2009, 23:03

Chlazení DSLR za 1000Kč

Příspěvek #9 od Slávek » 03. 10. 2010, 01:10

Ahoj Ondro. Test právě běží, zatím se nic nerosí, ale nechci to zakřiknout, běží to už asi 1,5 hodiny a ještě to nechám. Venku je celkem vlhko, takže jestli se to neorosí teď, tak sand to bude dobrý i jindy. Ten větráček myslíš prostě upevnit tak, aby se vibrace nepřenášely? tzn upevnit přes nějaké tlumení? to je samozřejmě dobrý nápad, něco takového zkusím. Pak mě ještě napadlo řešení - vzít ten větráček, upevnit ho na vrtačku a porádně obrousit hrany, protože je vidět, že větráček není kruhový ale šišoidní a to asi způsobuje vibrace .

Slávek
Příspěvky: 910
Registrován: 02. 04. 2009, 23:03

Chlazení DSLR za 1000Kč

Příspěvek #10 od Slávek » 03. 10. 2010, 05:14

Mám tu konečně výsledek. Tohle je obraz vyvolaný z RAWu (ISO 1600, 7s, f 22 - maximální clona) po asi 5 hodinách chlazení. Teplota byla v boxu asi -8 st. při okolní teplotě cca 11,5 st. To hlavní je, že se nic neorosilo! A obraz je čistý! Dokonce se na něm neprojevilo ani rozostření vibracemi větráčku.



Další je obraz darku (výřez středu 1:1) při asi -5,5 st. (musel jsem otevřít box a zapnout prohlížení na těle foťáku, abych mohl uvést do provozu EOS utilities - tím se dovnitř dostalo teplo) je to ISO 1600, 10 min, vyvolaný opět z RAWu při "default" nastavení. (bez úprav)



Snad to bude fungovat i v terénu, ale kdo ví....

Uživatelský avatar
Psion
Příspěvky: 7214
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Chlazení DSLR za 1000Kč

Příspěvek #11 od Psion » 03. 10. 2010, 09:57

Ideální je při testech udělat fotku bez chlazení a následně s chlazením a pak porovnávat na výřezech 1:1, to samé s dark frame. U dark frame to chce více upravit křivky, aby tam bylo něco vidět, tedy ne jen část hotpixelů, ale i šum. Tyhle obrázky nám moc neřeknou. Bylo by i zajímavé změřit teplotu na čipu - nejlépe asi IR měřákem.
Celestron 200/1200, Meade LX-200ACF
Zerochromat 200/2450, TEC 140
Celestron CG-5 AT GT, Gemini G42
SkyWatcher ED80, Pentax 75 SDHF,
Takahashi FC-100DL, Solarview 50
EOS 40Da cooled, SBIG ST-4000XCM
SBIG ST-402ME, SBIG ST-2000XM

Slávek
Příspěvky: 910
Registrován: 02. 04. 2009, 23:03

Chlazení DSLR za 1000Kč

Příspěvek #12 od Slávek » 03. 10. 2010, 14:56

Ok. tak já to dnes udělám znovu. Hlavní zatím je, že se to nezarosilo. Hodím se teda přímé srovnání výžezu 1:1 darků (s třeba +2EV) jeden s chlazením a druhý bez. A pak ještě foto na porovnání vibrací. Bohužel tu teplotu na čipu asi nebudu umět změřit.

-karneades-
Příspěvky: 1770
Registrován: 28. 10. 2007, 15:49

Chlazení DSLR za 1000Kč

Příspěvek #13 od -karneades- » 03. 10. 2010, 22:19

Slávku, našel jsem konečně tu hlavu, tak až se pro ní zastavíš, mohu ti zapůjčit IR teploměr, i když ty máš nemodifikované tělo a tam to bude problém změřit, přeci jen ty dvě skla před čipem budou vadit.

Slávek
Příspěvky: 910
Registrován: 02. 04. 2009, 23:03

Chlazení DSLR za 1000Kč

Příspěvek #14 od Slávek » 04. 10. 2010, 02:10

Ahoj Petře, napíšu Ti SZ.

jinak mám tady přímé srovnání chlazeného darku a darku při normální teplotě.

[toto je dark při asi 13,5 st. ISO 1600, 10 min. 4x zesílený signál (+2EV)


toto je dark při asi -9 st. ISO 1600, 10min, 4x zesílený signál (+2EV)


Rozdíl je poměrně značný. I chlazený RAW měl dokonce o skoro 6MB méně, než ten při 13,5 st.

jinak vyměnil jsem vnitřní větráček za silnější a nyní je rozdíl teplot vyšší. I se zrcadlovkou se teplota unitř pohybuje o 19-21st. pod okolí. Ani dnes se nic nezarosilo, což je moc fajn, toho jsem se bál nejvíc.

Uživatelský avatar
Psion
Příspěvky: 7214
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Chlazení DSLR za 1000Kč

Příspěvek #15 od Psion » 04. 10. 2010, 08:43

Tak to je pozitivní zpráva s tím nerosením, čekal bych větší problémy. Trochu mě zaráží rozdíl mezi RAW u chlazeného a nechlazeného DF. U mé 40D je ten rozdíl cca 10%. Tedy Tvůj nechlazený RAW má tedy cca 20 MB?
Celestron 200/1200, Meade LX-200ACF
Zerochromat 200/2450, TEC 140
Celestron CG-5 AT GT, Gemini G42
SkyWatcher ED80, Pentax 75 SDHF,
Takahashi FC-100DL, Solarview 50
EOS 40Da cooled, SBIG ST-4000XCM
SBIG ST-402ME, SBIG ST-2000XM


Zpět na “ATM aneb udělej si sám”

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti