Deník výroby těžké přenosné montáže
Deník výroby těžké přenosné montáže
Vím jak je to se silovými poměry na šnekovém kole. Problém je, že i odvalovací frézy s modulem 0,4 - 0,5 ... budou mít určitě velký průměr, takže tady bych se dostal zase do problému. Počty zubu šnekových kol už mám spočtené a měnit je nebudu. Pro DEC kolo je to 270 zubů s modulem 0,8 a RA kolo bude mít 345 nebo 360 zubů (které z nich, to se ještě rozhodnu, ale to větší by se tam mělo vlézt) s modulem 0,8. Menší modul tam nechci dávat, protože to už jsou takové malé zoubky. Vnitřní průměr krytu pro RA kolo bude 294 mm, vnitřní průměr DEC krytu ještě upřesním.
Ty šnekáče teda zkusím odvalit nožem, vybroušeným podle daného modulu (zkusím pak napsat někam do firmy, kde brousí nástroje z HSS, jestli by mi z HSS válečků takové nože nevybrousili). Vyrobím nový horizontální trn, do kterého se zmiňovaný nůž nastrčí kolmo. Nevýhodou je to, že takhle se frézováním nevytvoří evolventní profil na zubech šnekového kola. Jedině že by mi někde vybrousili ty nože s daným modulem a s evolventním tvarem přímo pro můj počet zubů. Je to všechno ještě daleko, teďkom musím zkutit všechny velké části.
Ty šnekáče teda zkusím odvalit nožem, vybroušeným podle daného modulu (zkusím pak napsat někam do firmy, kde brousí nástroje z HSS, jestli by mi z HSS válečků takové nože nevybrousili). Vyrobím nový horizontální trn, do kterého se zmiňovaný nůž nastrčí kolmo. Nevýhodou je to, že takhle se frézováním nevytvoří evolventní profil na zubech šnekového kola. Jedině že by mi někde vybrousili ty nože s daným modulem a s evolventním tvarem přímo pro můj počet zubů. Je to všechno ještě daleko, teďkom musím zkutit všechny velké části.
Tel: 739 260 631, email: vojtech444@seznam.cz
- MMys
- Příspěvky: 18038
- Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
- Bydliště: Běleč nad Orlicí
- Věk: 52
- Kontaktovat uživatele:
Deník výroby těžké přenosné montáže
No ale evolventní profil je naprostá nutnost, ne ? Jinak nebude v průběhu jedné otočky šneku konstantní převodový poměr mezi šnekem a kolem, a rychlost montáže bude proměnná, což se projeví podstatně větší PE. Podle mě potřebuješ válcový šnek a globoidní kolo, což uděláš jen odvalením. To už by snad bylo i lepší kolo precizně odvalené závitníkem, než frézované kolo.
A nebo si vyrob z kalitelné oceli malý šneček pořadovaných parametrů, do něj vybrus vyfrézuj drážky, pak to nech zakalit a nabrousit A tím pak odval to kolo.
A nebo si vyrob z kalitelné oceli malý šneček pořadovaných parametrů, do něj vybrus vyfrézuj drážky, pak to nech zakalit a nabrousit A tím pak odval to kolo.
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
Deník výroby těžké přenosné montáže
Myslím, že se nechápeme. Já to odvalím, ale použiju pro to místo odvalovací frézy nůž s tím, že bych to pak zajel šnekem s drážkami. Globoidní kolo chci určitě. Však to budu ještě později řešit. Zkusím se na bazarech podívat po odvalovacích frézách na šneková ozubení, které mají malý průměr, ale zase bohužel nemají otvor pro nastrčení. Tohle téma má ještě čas.
O té výrobě vlastní odvalovací frézy pouvažuju, s kalením nemám zkušenosti a mám obavy, aby se při kalení fréza nezdeformovala.
O té výrobě vlastní odvalovací frézy pouvažuju, s kalením nemám zkušenosti a mám obavy, aby se při kalení fréza nezdeformovala.
Tel: 739 260 631, email: vojtech444@seznam.cz
Deník výroby těžké přenosné montáže
A nebo si vyrob z kalitelné oceli malý šneček pořadovaných parametrů, do něj vybrus vyfrézuj drážky, pak to nech zakalit a nabrousit
..... Já bych to pojal poněkud "více od pí.i":
Začal bych od nakutání potřebnýho množství železný rudy, upatlal bych si cihly na stavbu tavný pece .... vypálil bych si kox z vlastnoručně vykopanýho uhlí .... narubal dřevo na modely odlitků ..... předtím bych si založil včelstvo abych měl ingredience na "metodu ztraceného vosku" .....
A po mnoha a mnoha letech "boje s větrnými mlýny" bych přesně štíplým pazourkem už jen "došolíchával" zbytky periodické chyby nejunikátnější montáže, co kdy byla sestrojena .....
p.s. (asi mi už taky hráblo)
..... Já bych to pojal poněkud "více od pí.i":
Začal bych od nakutání potřebnýho množství železný rudy, upatlal bych si cihly na stavbu tavný pece .... vypálil bych si kox z vlastnoručně vykopanýho uhlí .... narubal dřevo na modely odlitků ..... předtím bych si založil včelstvo abych měl ingredience na "metodu ztraceného vosku" .....
A po mnoha a mnoha letech "boje s větrnými mlýny" bych přesně štíplým pazourkem už jen "došolíchával" zbytky periodické chyby nejunikátnější montáže, co kdy byla sestrojena .....

p.s. (asi mi už taky hráblo)

- MMys
- Příspěvky: 18038
- Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
- Bydliště: Běleč nad Orlicí
- Věk: 52
- Kontaktovat uživatele:
Deník výroby těžké přenosné montáže
O té výrobě vlastní odvalovací frézy pouvažuju, s kalením nemám zkušenosti a mám obavy, aby se při kalení fréza nezdeformovala.
Neměla by. Pokud ji vyrobíš, můžu ti ji nechat zakalit za v Pardubicích ve vakuové kalírně. Kalil jsem tam docela tenké a dlouhé třecí hřídelky do montáže, a ani se nehnuly.
Neměla by. Pokud ji vyrobíš, můžu ti ji nechat zakalit za v Pardubicích ve vakuové kalírně. Kalil jsem tam docela tenké a dlouhé třecí hřídelky do montáže, a ani se nehnuly.
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
Deník výroby těžké přenosné montáže
Su original nastroje pro odvalovani snekovych kol, je to tangencialny sposob odvalovania. Je to taky stromcek ktory ma morse kuzel a na druhej strane presne bruseny priemer do loziska, a pri odvalovani sa nabieha tandencialne na kolo je to najpresnejsia metoda ako odvalit snekove kolo. Diferenciale v odvalovacke su napevno.
Osobne /po dlho rocnych bojoch/ by som si nechal kolo a snek odvalit a brusit, mam doma 4 sady vyrobenych kol a vsetky su na fotenie nie moc pouzitelne..
Osobne /po dlho rocnych bojoch/ by som si nechal kolo a snek odvalit a brusit, mam doma 4 sady vyrobenych kol a vsetky su na fotenie nie moc pouzitelne..
Deník výroby těžké přenosné montáže
MMys: Dík za nabídku
, budu o tom přemýšlet a kdyžtak bych pak dal vědět. Ještě mě napadlo udělat tu frézu i šnek z přesného trapéhového závitu s jemným stoupáním (jestli je broušený), ale kdoví, jestli by nenastal problém vzhledem k jinému úhlu profilu závitu, který je u trapézáků 30° zatímco u ozubení je to 40°. Kdybych měl peníze na Pulsar, tak bych pak řešil třecí převody, ale rád s tímhle dočasným řídicím systémem získám nějaké zkušenosti (ikdyby špatné).
Golan: Jj, ty odvalovky jsou nabuchané stroje
. Jeden borec na netu si doma udělal odvalovací frézku i s diferenciály a fungovalo to pěkně (bohužel si nepamatuju adresu). Mít takovou FO6 doma, to by byla nádhera, ale kde na to vzít.
Jinak chápu a věřím vašim zkušenostem, ale já mám prostě takovou povahu, že ikdyž je u něčeho předem jisté, že to nebude fungovat, tak to prostě musím udělat i přesto, že pak k ničemu nebude. Prostě si to musím vyzkoušet a dopadnout na ''držku''
. Takže tady rozhodně nechci nikoho urazit nebo zkoušet.
Vojta

Golan: Jj, ty odvalovky jsou nabuchané stroje

Jinak chápu a věřím vašim zkušenostem, ale já mám prostě takovou povahu, že ikdyž je u něčeho předem jisté, že to nebude fungovat, tak to prostě musím udělat i přesto, že pak k ničemu nebude. Prostě si to musím vyzkoušet a dopadnout na ''držku''

Vojta
Tel: 739 260 631, email: vojtech444@seznam.cz
Deník výroby těžké přenosné montáže
Zdarec,
tenhle týden bylo na řadě frézování šikmých ploch a válcového koryta na DEC přechodu mezi RA přírubou a DEC trubkou. U obou ploch jsem kvůli úspoře elektřiny nejprv hruboval hrubovací frézou a pak to finišoval jednobřitou frézovací hlavou. Šikmé plochy šly rychle, ale to válcové koryto zabralo o dost víc času. Navíc použití 34 cm vyvrtávací hlavy s nádstavcem bylo taky experiment, naštěstí to fungovalo pěkně a frézka s tím neměla problém.
Válcové koryto jsem udělal nepatrně těsnější (menší průměr) než je průměr DEC trubky, protože jsem od začátku počítal s tím, že tu DEC trubku ještě nahotovo a jemně dosoustružím (zmizí ošklivé průhy po lunetě). Takže do koryta nepadne úplně těsně, ale to se ještě změní. Přibylo i rozšíření otvorů pro hlavy imbusů, sloužících k přišroubování DEC osy k RA ose.
Takže dále je na řadě dosoustružení DEC trubky a její slícování s válcovým korytem. Pak budu zafrézovávat rovné plochy do DEC trubky v místech, kde budou procházet šrouby
Vojta
tenhle týden bylo na řadě frézování šikmých ploch a válcového koryta na DEC přechodu mezi RA přírubou a DEC trubkou. U obou ploch jsem kvůli úspoře elektřiny nejprv hruboval hrubovací frézou a pak to finišoval jednobřitou frézovací hlavou. Šikmé plochy šly rychle, ale to válcové koryto zabralo o dost víc času. Navíc použití 34 cm vyvrtávací hlavy s nádstavcem bylo taky experiment, naštěstí to fungovalo pěkně a frézka s tím neměla problém.
Válcové koryto jsem udělal nepatrně těsnější (menší průměr) než je průměr DEC trubky, protože jsem od začátku počítal s tím, že tu DEC trubku ještě nahotovo a jemně dosoustružím (zmizí ošklivé průhy po lunetě). Takže do koryta nepadne úplně těsně, ale to se ještě změní. Přibylo i rozšíření otvorů pro hlavy imbusů, sloužících k přišroubování DEC osy k RA ose.
Takže dále je na řadě dosoustružení DEC trubky a její slícování s válcovým korytem. Pak budu zafrézovávat rovné plochy do DEC trubky v místech, kde budou procházet šrouby
Vojta
Tel: 739 260 631, email: vojtech444@seznam.cz
Deník výroby těžké přenosné montáže
Zdarec,
opět po delší odmlce přiložím nějaké foto, ale není to nic extra. Zrovna jsem dovrtal a vyzávitoval otvory do DEC trubky pro její upevnění k DEC přírubě. Kvůli přesnějšímu a pohodlnějšímu zavrtání otvorů jsem v jejich místě nejprv zafrézoval plochy kolmé na směr vrtání. Výsledek je supr, závitované otvory sedí s otvory v DEC přírubě přesně (šrouby M8 se dají zašroubovat přes díry s průměrem 8 mm). Jedinou komplikací byla úplně trapná chyba - zlomený závitník :(, takže jsem měl dnes co dělat, abych jej vysekal a co nejmíň poškodil závit. Teď zbývá ještě vyvrtat do DEC trubky otvor pro koukání polárního hledáčku a hromadu závitovaných děr pro příruby pohonu atd., ale to až příště.
Jinak válcové koryto v DEC přírubě jsem nakonec ještě přefrézoval a DEC trubku jsem zvenčí už nechal tak. Sedí to na sebe krásně.
opět po delší odmlce přiložím nějaké foto, ale není to nic extra. Zrovna jsem dovrtal a vyzávitoval otvory do DEC trubky pro její upevnění k DEC přírubě. Kvůli přesnějšímu a pohodlnějšímu zavrtání otvorů jsem v jejich místě nejprv zafrézoval plochy kolmé na směr vrtání. Výsledek je supr, závitované otvory sedí s otvory v DEC přírubě přesně (šrouby M8 se dají zašroubovat přes díry s průměrem 8 mm). Jedinou komplikací byla úplně trapná chyba - zlomený závitník :(, takže jsem měl dnes co dělat, abych jej vysekal a co nejmíň poškodil závit. Teď zbývá ještě vyvrtat do DEC trubky otvor pro koukání polárního hledáčku a hromadu závitovaných děr pro příruby pohonu atd., ale to až příště.
Jinak válcové koryto v DEC přírubě jsem nakonec ještě přefrézoval a DEC trubku jsem zvenčí už nechal tak. Sedí to na sebe krásně.
Tel: 739 260 631, email: vojtech444@seznam.cz
Deník výroby těžké přenosné montáže
Dnes přidám opět skromný příspěvek do deníku. Času je málo a další materiál budu teprv zařizovat. Včera jsem dozávitoval díry v RA trubce, do kterého jsem z obou stran vyfrézoval rovné plochy pro budoucí desky tvořící RA vidlici. Z původní verze, kde byla osa otáčení RA trubky na jehjí zadní straně (na straně polárního hledáčku) a utahovací šrouby uprostřed a na přední straně, jsem přešel na variantu s osou rotace ve středu trubky a utahovacími šrouby po stranách trubky.
Teď bude na řadě objednávka dalších Al kulatin a desek. Až příjdou, pustím se do frézování bočních desek tvořících RA vidlici.
Vojta
Teď bude na řadě objednávka dalších Al kulatin a desek. Až příjdou, pustím se do frézování bočních desek tvořících RA vidlici.
Vojta
Tel: 739 260 631, email: vojtech444@seznam.cz
Deník výroby těžké přenosné montáže
Zdarec po delší odmlce.
Po měsíci čekání na výplatu jsem konečně objednal další AL materiál, který včera dorazil. Jde konkrétně o dvě desky 40x205x365 mm pro výrobu RA vidlice a kulatina průměr 190 mm s délkou 70 mm, ze které vznikne příruba spojující Losmandy lištu s DEC hřídelí ( a ponese i šnekové kolo).
Dneska jsem začal frézovat obě desky. U každé z nich bylo třeba z obou kratších stran zafrézovat kapsy pro pozdější zasunutí upínek. Pak jsem stihl akorát jednou ofrézovat jednu velkou plochu desky. Původně jsem si říkal, že objednám přímo 35 mm tlusté desky a nebudu je frézovat do rovna, ale ty jejich tolerance tloušťky a rovinnost jsou celkem velké, tak jsem koupil tlustší a přídavek půjde dolů.
Vojta
Po měsíci čekání na výplatu jsem konečně objednal další AL materiál, který včera dorazil. Jde konkrétně o dvě desky 40x205x365 mm pro výrobu RA vidlice a kulatina průměr 190 mm s délkou 70 mm, ze které vznikne příruba spojující Losmandy lištu s DEC hřídelí ( a ponese i šnekové kolo).
Dneska jsem začal frézovat obě desky. U každé z nich bylo třeba z obou kratších stran zafrézovat kapsy pro pozdější zasunutí upínek. Pak jsem stihl akorát jednou ofrézovat jednu velkou plochu desky. Původně jsem si říkal, že objednám přímo 35 mm tlusté desky a nebudu je frézovat do rovna, ale ty jejich tolerance tloušťky a rovinnost jsou celkem velké, tak jsem koupil tlustší a přídavek půjde dolů.
Vojta
Tel: 739 260 631, email: vojtech444@seznam.cz
Deník výroby těžké přenosné montáže
Minulý víkend jsem dorovnal velké plochy obou desek. Kvůli potřebám pozdějšího upnutí k otočnému stolu bylo třeba ještě vyvrtat do každé z desek díry. Díky budoucím kruhovým drážkám jsem si navíc mohl navrtat díry v takovém postavení, že se vešly do T-drážek stolu. Nejprv jsem ofrézoval podélné krajní plochy na konečnou šířku a současně s tím i zaoblený konec horní části desky. Oba konce desky ještě uřezávat nebudu, budou se hodit při dalším upínání pří opětovném konečném srovnání obou velkých ploch (při frézování odlehčovacích kapes se celá deska zkroutí).
Pak už nezbývalo než se pustit do kapes od žebrování. To šlo celkem dobře, až na pár úletů >:( (špatně nastavený úhel na otočném stole a z toho plynoucí špatně natočená stěna žebra ;D, ale dalo se to opravit). U těch žeber se člověk fakt naučí soustředit.
Z hlediska žebrování je první deska hotová a připravená na opětovné srovnání budoucí vnitřní plochy (té která bude v kontaktu s RA domkem). Teď ještě nepokazit druhou desku :-? ;D. Nakonec k sobě obě desky pevně stáhnu, upnu je na otočný stůl a na řadu příjdou funkční otvory pro čepy, hřídelky a dosedací plochy ke spodní základové desce.
Vojta
Pak už nezbývalo než se pustit do kapes od žebrování. To šlo celkem dobře, až na pár úletů >:( (špatně nastavený úhel na otočném stole a z toho plynoucí špatně natočená stěna žebra ;D, ale dalo se to opravit). U těch žeber se člověk fakt naučí soustředit.
Z hlediska žebrování je první deska hotová a připravená na opětovné srovnání budoucí vnitřní plochy (té která bude v kontaktu s RA domkem). Teď ještě nepokazit druhou desku :-? ;D. Nakonec k sobě obě desky pevně stáhnu, upnu je na otočný stůl a na řadu příjdou funkční otvory pro čepy, hřídelky a dosedací plochy ke spodní základové desce.
Vojta
Tel: 739 260 631, email: vojtech444@seznam.cz
Deník výroby těžké přenosné montáže
Teda Vojto....
Klobouk dolů za tu trpělivost s těmi vybráními. Mě by asi z toho doma na FN22 hráblo a dělal bych to přes měsíc po pár chvilkách co bych od rodiny utrhnul.
Tohle je zralý na CNC, ručně to dlabat je šílenej opruz. Jde to, ale ... :-X
No držím palce a pevné nervy. Tvé vlákno s úctou sleduju stále.
Klobouk dolů za tu trpělivost s těmi vybráními. Mě by asi z toho doma na FN22 hráblo a dělal bych to přes měsíc po pár chvilkách co bych od rodiny utrhnul.
Tohle je zralý na CNC, ručně to dlabat je šílenej opruz. Jde to, ale ... :-X
No držím palce a pevné nervy. Tvé vlákno s úctou sleduju stále.

SW102/500, SW ED100/900, R100/1500, R125/1583, N127/646, R140/1543, R150/1800, C150/2250, N152/1178, N170/1022, NCN310/1768/5970,... + další sklíčka do 0,75m.
Deník výroby těžké přenosné montáže
Díky Kamile. Ona ta velikost frézky a od ní se odvíjející velikost pracovního prostoru je často problém a musím přiznat, že i na té FA4ce mi to už několikrát vyšlo jen tak tak a odepínání obrobku kvůli chybějícímu posuvu je fakt opruz. Ty kapsy mě celkem baví, hlavně když to utíká a když se neobjeví problém, který nutí člověka přemýšlet hodiny a hodiny.
Příští týden zkusím ofrézovat druhou desku, tak uvidím jestli to stihnu.
Vojta
Příští týden zkusím ofrézovat druhou desku, tak uvidím jestli to stihnu.
Vojta
Tel: 739 260 631, email: vojtech444@seznam.cz
Deník výroby těžké přenosné montáže
Pěkný večer přeju,
prodloužený víkend se nesl ve znamení frézování kapes na druhé desce. Už jsem si říkal, že jde všechno až moc přesně a dobře a asi jsem to zakřikl ...... téměr jsem tu desku podělal. Ikdyž jsem se soustředil, nechtic jsem odfrézoval materiál >:(, který měl tvořit žebro pod horní obloukovou drážkou pro utahovací šroub. Myslel jsem, že mě trefí šlak, ale po krátkém přemýšlení mě napadlo jedno z původních řešení žebrování, kde zrovna zmiňované žebro chybělo, tak jsem se rozhodl do toho jít. Jasně, vzhled a dizajn je až na druhém místě, ale tohle je detail který by mi dost bil do očí. Nakonec to nevypadá až tak špatně.
Vojta
prodloužený víkend se nesl ve znamení frézování kapes na druhé desce. Už jsem si říkal, že jde všechno až moc přesně a dobře a asi jsem to zakřikl ...... téměr jsem tu desku podělal. Ikdyž jsem se soustředil, nechtic jsem odfrézoval materiál >:(, který měl tvořit žebro pod horní obloukovou drážkou pro utahovací šroub. Myslel jsem, že mě trefí šlak, ale po krátkém přemýšlení mě napadlo jedno z původních řešení žebrování, kde zrovna zmiňované žebro chybělo, tak jsem se rozhodl do toho jít. Jasně, vzhled a dizajn je až na druhém místě, ale tohle je detail který by mi dost bil do očí. Nakonec to nevypadá až tak špatně.
Vojta
Tel: 739 260 631, email: vojtech444@seznam.cz