Vysoká škola

Nezávazné povídání o všem, co se týka astronomie.
Uživatelský avatar
MilAN
Příspěvky: 24316
Registrován: 17. 04. 2004, 23:56
Bydliště: Jablonec nad Nisou
Věk: 75

Vysoká škola

#16

Příspěvek od MilAN »



Chtěl bych v příštím roce nastoupit na vysokou školu obor astrofyzika,
Máš alespoň tušení či rámcovou představu, co to je astrofyzika ?
Tušíš alespoň, že to je jen a pouze matematika? Matematika , která popisuje fyzikální děje. Nic jiného. Žádné hezké povídání  o vesmíru, ale jen rovnice.....

lepší rada žádná než špatná
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
Uživatelský avatar
Boramyr
Příspěvky: 189
Registrován: 22. 09. 2007, 03:37
Bydliště: Útušice
Věk: 40

Vysoká škola

#17

Příspěvek od Boramyr »

Největší šok na vysoké škole je obvykle první setkání se skutečnou matematikou. Po letech vlažného cvičení kupeckých počtů je to poprvé, kdy se matematika začne budovat relativně důsledně. Jestli snad někoho na střední děsilo dosazování do vzorečků, tak teď se konečně dostane k jejich vymýšlení.
Osobně si myslím, že není ani tak problém v tom si na to zvyknout, jako spíš včas uvěřit vlastním očím. Na střední byl člověk zvyklý, že mohl polovinu probrané látky hodit pod stůl rovnou a polovinu zbytku zapomenout hned po té, co z toho byl vyzkoušen. Stejně prolezl a mohl jít dál. Tady to už dělat nelze.
Speciálně matematiku je třeba pochopit a na mnoha příkladech zažít, aby s ní byl člověk schopen pracovat rozumně rychle. Je to nutné, protože fyzika je ve své podstatě snaha matematicky modelovat přírodní procesy.
Uživatelský avatar
Vabra
Příspěvky: 3885
Registrován: 10. 02. 2006, 17:20

Vysoká škola

#18

Příspěvek od Vabra »

Je to uz dost davno, ale prave ta uroven abstrakce, kterou jsem nezdolal nemaje nadprumerny talent pro matematiku a bohuzel ani poctive nevysedel nad resenim prikladu, mi zlomila vaz...

Dodnes vzpominam jak me chatrne dukazy (slepene pomoci selskeho rozumu) v matematicke analyze pri zkousce neprosly testem Dirichletovou funkci. Jak mi mozek zacinal vynechavat, kdyz se v linearni algebre preslo z konecneho poctu rozmeru na prostory N-rozmerne...

Matematika je nadherna, ale zatracene narocna veda. Prosim neplest s tim co se za matematiku vydava na vetsine strednich skol - to jsou spise pocty.
Pavel Vabrousek
Uživatelský avatar
Jansen
Příspěvky: 31
Registrován: 11. 03. 2012, 12:21

Vysoká škola

#19

Příspěvek od Jansen »

hele nereknu ti jak to funguje v CR, maturitu jsem udelal v Anglie a zustal jsem na vysoke. Ale neco bude vsude stejne. Jedna vec je divat se na dokumenty BBC a rikat si, ze je to super a jina vec jit to opravdu vymyslet? Delal jsi jsi nekdy olympiadu?
Matiku musis zvladat fakt dobre, na vysoke se te nikdo nebude ptat jestli umis zaklady.
Ctes i nejake knizky o fyzice? Feymenovi prednasky? Nekdo ti rekne ze jsou na stredni skolu tezke, prvni dil se da zvladnout. A nebo jen ctes v novinach objeveni nove exoplanety?
Astrophyzika neni jen koukani se do okularu u dalekohledu a rozhodne to neni exaktni veda.
Musis se rozhodnout zda to je vasen nebo jen konicek.
Astronom v ESO a Durhamu - Galaxy evolution. Dobson SW 250/1200
Uživatelský avatar
MaG
Příspěvky: 11389
Registrován: 06. 04. 2002, 21:22
Bydliště: Jablonec nad Nisou
Kontaktovat uživatele:

Vysoká škola

#20

Příspěvek od MaG »

K té fyzice. Zkusil bych si projít aspoň tyhle stránky a možná nebude středoškolská učebnice třeba.

http://fyzika.jreichl.com/
Martin Gembec, Astronomické události
EQ6 OnStep, WO FLT98+WO AFR-IV 0.8x, Orion Optics CT8 200/900 s Paracorrem, ZWO ASI294MC Pro, Canon 6Dmod, 30Dmod
Uživatelský avatar
Boramyr
Příspěvky: 189
Registrován: 22. 09. 2007, 03:37
Bydliště: Útušice
Věk: 40

Vysoká škola

#21

Příspěvek od Boramyr »

Co? Fyzika je jedna z nejexaktnějších věd, jaká existuje. Hned druhá po matematice. Co si vlastně pod tím pojmem představuješ?

Astrofyzika nejen že není jen o koukání do dalekohledu. Ona vůbec celá astronomie už minimálně století není o koukání do dalekohledu. Tím se lidé tak akorát baví, ale na seriózní práci dávno oči nestačí. To jen amatéři nějakou dobu mohli být užiteční, když šlo o pokrytí a sběr statistických dat. A i to už je spíše minulost.

Co se týče Feynmana, tak je to zajímavé čtení. První díl i pro středoškoláka, ale je třeba mít na paměti, že to jsou přednášky, nikoliv učebnice. Na vysoké škole souběžně s tím budete mít kopec dalších skript, cvičení a další předměty, hlavně matematiku. K tomu, aby to mohla být kniha pro samouka, tam mnoho chybí. Jenže při šířce záběru by to pak místo tří knih byly tři police...
Uživatelský avatar
Jansen
Příspěvky: 31
Registrován: 11. 03. 2012, 12:21

Vysoká škola

#22

Příspěvek od Jansen »

Co? Fyzika je jedna z nejexaktnějších věd, jaká existuje.

Myslel jsem pod tim ze vsechno se udava s chybou +- 25%. Mame daleko vetsi chyby nez casticovi nebo fyzici jinych oboru :(
Astronom v ESO a Durhamu - Galaxy evolution. Dobson SW 250/1200
Uživatelský avatar
Boramyr
Příspěvky: 189
Registrován: 22. 09. 2007, 03:37
Bydliště: Útušice
Věk: 40

Vysoká škola

#23

Příspěvek od Boramyr »

Rozumím, pochopil jsem co jsi myslel už v původním příspěvku, ale nechtěl jsem, aby to vyznělo tak, že fyzika, či její část není exaktní vědou. Ta nejistota je totiž v datech, nikoliv v principech či zákonech. Neexaktní vědy se podle mne vyznačují hlavně tím, že nemají jasno ani v těch základech, ze kterých odvozují své závěry a předpovědi. S trochou nadsázky, nevím, kolik má třeba ekonomie úspěšných modelů komplikovanějších, než je proložení dat křivkou.
Uživatelský avatar
Jansen
Příspěvky: 31
Registrován: 11. 03. 2012, 12:21

Vysoká škola

#24

Příspěvek od Jansen »

Omlouvam se tedy za nepresnost ve vyjadreni. Ano modely funguji pekne (vetsinou) jen nepresnost v ziskavani dat je problem :(
Astronom v ESO a Durhamu - Galaxy evolution. Dobson SW 250/1200
Uživatelský avatar
Jakub Dolinsky
Příspěvky: 36
Registrován: 13. 11. 2010, 10:28

Vysoká škola

#25

Příspěvek od Jakub Dolinsky »

Ano ano máte pravdu, ale aj tak si myslim, ze by ste ho nemali tolko strasit a desit a zakopavat pod zem pomaly. Je pravda matika je tam upne nehorazna, ale je tiez pravda, ze ked tam pride isto mu na prvej hodine nedaju ratat difky enteho radu je tam kopec podobnych premetov, pricom ked si da predmety uz len podla sablony na polke z nich sa robi matika a to takym sposobom, ze predmety sa tematicky prelinaju, cize ked nepochopi napr. integralny pocet po prvom vysvetleni na jednom predmete o mesiac sa to zasa prebera na druhom predmete, nvyse na cvikach sa to upevnuje, cize ja si myslim, ze ked bude mat hlavne odhodlanie a snahu, ted nebude na to dlabat, moze tam v pohode studovat a nemusi byt ziaden druhy eninstein , staci len dobre zamakat na sebe ;)
Uživatelský avatar
TomasN
Příspěvky: 221
Registrován: 19. 01. 2005, 20:37

Vysoká škola

#26

Příspěvek od TomasN »

Jakub: Já si naopak myslím, že to, co ty nazýváš strašením, je naprosto přesný popis reality. Odhodlání a snaha nejsou špatné, ale není to „ani podmínka nutná ani postačující“. Z téhle diskuse by si měl odnést, že studium fyziky je: 1. matematika, 2. matematika, 3. matematika. Rozhodnutí je samozřejmě na něm.

T.
astrofoto.unas.cz

Na každou otázku existuje jednoduchá snadno pochopitelná nesprávná odpověď.
Uživatelský avatar
Algol77 (Jakub Koukal)
Příspěvky: 1502
Registrován: 26. 01. 2004, 21:47
Bydliště: Kroměříž
Věk: 47
Kontaktovat uživatele:

Vysoká škola

#27

Příspěvek od Algol77 (Jakub Koukal) »

Opět budu psát, že pokud člověk není vyložený "magor" v dobrém slova smyslu do MatFyz, tak to asi nemá cenu...možná by to chtělo jinou školu pro zaměstnání, kterým si vyděláš dost peněz na tento koníček a běžný život...
A v absolutním rozporu s Boramyrovým tvrzením můžeš i jako amatér přispět k výzkumu, a to celkem zásadně (ale samozřejmě jenom ve vybraných kapitolách pozorovací astronomie, vzhledem k nákladům):-)
Vybavení: Newton 240/1200+refraktor 110/1600 na paralaktice z dob krále klacka, Dobson 200/1200, 1 x Watec 902H2 Ultimate, 1 x VE 6047, 7 x KPF 131 HR...a spacáky s terénní plechovkou Peugeot 405
Uživatelský avatar
Regulus
Příspěvky: 3300
Registrován: 25. 12. 2006, 23:09

Vysoká škola

#28

Příspěvek od Regulus »

Ještě bych zvážil přístrojovou fyziku se změřením na astro:
http://www.astro.cz/clanek/3629
SW Dobson 254/1200 Flex; Baader ED 66/400; TS-Optics ED 60/360, Luntík LS35T Deluxe; Sony A6400, Canon EOS 700D
Montáž AZ3/Denk II Binoviewer/Baader-8_24mm H-ZOOM;2" ES MaxV-28mm;Panoptic-24mm;PentaXF-12mm;Ortho-6mm/2"ES-OIII
Uživatelský avatar
Honza Ebr (honza42)
Příspěvky: 3531
Registrován: 20. 10. 2004, 14:48

Vysoká škola

#29

Příspěvek od Honza Ebr (honza42) »

Ještě bych zvážil přístrojovou fyziku se změřením na astro:
http://www.astro.cz/clanek/3629
Jediný riziko tohohle oboru je, že tam občas přednášej různý podivný existence, například já :)
Taurus 500/2100, Paracorr, 24 a 14 mm ES 82 st., Nagler 9, Radian 6, Kasai 4, UHC, OIII a Hbeta. 200D a 250D, Canon 10-18/4.5-5.6, 24/2.8, 50/1.8, 85/1.8, 70-200/4L, 400/5.6L, SW MAK 127 a 90, TAL MT-3S
Uživatelský avatar
Regulus
Příspěvky: 3300
Registrován: 25. 12. 2006, 23:09

Vysoká škola

#30

Příspěvek od Regulus »

Každé riziko je potřeba dobře zvážit  ;D
SW Dobson 254/1200 Flex; Baader ED 66/400; TS-Optics ED 60/360, Luntík LS35T Deluxe; Sony A6400, Canon EOS 700D
Montáž AZ3/Denk II Binoviewer/Baader-8_24mm H-ZOOM;2" ES MaxV-28mm;Panoptic-24mm;PentaXF-12mm;Ortho-6mm/2"ES-OIII
Odpovědět