Vyvážení bílé

O astrofotografii všeobecně, metody, postupy zpracování snímků, odkazy na stránky s astrofoto tematikou, rady pro začátečníky...
Uživatelský avatar
mirkovacik
Příspěvky: 844
Registrován: 10. 06. 2015, 17:26
Věk: 52

Re: Vyvážení bílé

#16

Příspěvek od mirkovacik »

Oživím toto téma, aj keď je staršie. Nenašiel som žiadne iné, ktoré by sa vyváženiu bielej venovalo.

Fotím na modifikovaný Canon 450d + BCF filter. Spracovávam v PixInsight. Skúsim rôzne pokusy - vždy mi to vyde inak, dá sa povedať, že aj ťažko zopakovať výsledok.

Chcel by som nejaký postup, ktorý je opakovateľný aj na rôzne fotky, má v sebe logiku a súčasne dá farebne čo najvernejší výsledok.

Otázka č.1:
Dá sa vôbec niečo chápať ako farebne verný obrázok? Keď predsa na červenú máme schválne modifikovaný foťák a chceme od hmlovín, aby tá farba červená naozaj bola, aj keď oko na to až tak citlivé nie je... Ale nechceme pozadie do červena... A čo hviezdy? A farby aj tak ťaháme krivkami tak, aby sa nám to páčilo... Čo teda vlastne chceme pri vyvážení bielej dosiahnuť? Čierne pozadie, hviezdy vo svojich prorodzených farbách (ako vnímame okom) a hmloviny čo najkrajšie vyfarbené? (Intuitívne mi je jasné, že nechcem zelenkavé hviezdy a červené pozadie. Ale čo je vlastne správne? Alebo najbližšie správnemu? Čo je najobjektívnejšie?)

Otázka č.2:
Čo je to vyváženie bielej? Ako sa to matematicky robí?
Najprv treba povedať, že keď dačo na tom modifikovanom Canone odfotím - nie je to červené, mám to zelené. Červené to je, keď nechám software alebo foťák aplikovať white balancing pre denné svetlo. Keď dôsledne nastavím PixInsight na nerobenie white balancingu, výsledná fotka (debayering cez superpixel - ale to je v zásade jedno) je zelená. (Dark je s tými nastaveniami šedý, to je určite ok.) Čiže - je to tým, že citlivosť čipu na zelenú je vyššia ako na červenú a modrú?

Najlepšie mi to funguje, keď nastavím user white balancing v Canone odfotením bieleho papiera na slnku. Potom, ak sa aplikuje Canonom nastavený user whitebalancing na raw, tak je fotka farebne neutrálna. Ale ak použijem tú snímku bieleho papiera ako referenčnú pre Color Calibration, zďaleka mi nevyjde farebne neutrálne pozadie. (Ak aplikujem Color Calibration na snímku toho bieleho papiera a referenčná biela sa použije tiež ten istý snímok, výsledok je pekný šedý.) Ako by sa odfotený biely papier nedal použiť na white balancing light frame-u DSO . Môj light frame má histogram dosť vľavo, odfotený biely papier ho má oveľa viac vpravo. Ako by tá aplikácia nebola linerárna.

Ako to funguje, keď Pixinsight vie prebrať user white balancing z foťáku, ktorý vznikol z odfoteného bieleho papiera, ale tento odfotený biely papier neviem použiť v Color Calibration?

Otázka č.3: Aký je najrozumnejší postup v Pixi pre snímky z DSLR s BCF filtrom?

Ešte otázka č.4: Je možné, že po integrácii sa zmenia pomery medzi R/G/B a white balancing, ktorý by bol vhodný pre jednotlivé frame-y, je pre zintegrovaný obrázok bezpredmetný?

Pýtam sa preto, lebo keď to robím od oka, tak hmlovina je farebná "ako kedy - ako vyjde", hviezdy v hustom hviezdnom poli (NGC7000 na f=135mm) tvoria rôzne farebné plochy - najčastejšie zelenkavé, alebo aj žltkasté. Pozadie dám preč cez nejakú funkciu, tak to nie je až tak kritické. Ale trápi ma tá flakatosť hviezd a tiež to, že hmlovina je "náhodnej" farby. Beriem to tak, že nejakej určitej farby by tá hmlovina proste mala byť...
Odpovědět