Vyvážení bílé a barevného podání u astro snímků

O astrofotografii všeobecně, metody, postupy zpracování snímků, odkazy na stránky s astrofoto tematikou, rady pro začátečníky...
Uživatelský avatar
GaP
Příspěvky: 590
Registrován: 15. 05. 2006, 18:13

Vyvážení bílé a barevného podání u astro snímků

#61

Příspěvek od GaP »

Já jen z vlastní zkušenosti vím, že emisní mlhoviny vycházejí barevně nepatrně jinak bez filtru a jinak s CLS filtrem, možná je to důsledek zpracování, ale možná je to něčím jiným. V předchozím příspěvku jsem naznačil svoji domněnku, nic víc. EOS mi vždy bez CLS filtru zachytil modrou stejně jako s ním, kdežto červené je bez CLS poskromnu, potom by po zpracování mohla převažovat právě ta modrofialová. Viz třeba můj snímek v porovnání s MMys snímkem růže s CLS, po modrofialové ani památka.

http://gaugg.astronomy.cz
Montáže: EQ6 SS, EQ5.   Foto: EOS 300D ATC-CL1.
Objektivy: 50mm f/1,8 a 200mm f/2,8.   Dalekohledy: N 200/1000mm, R 80/600mm.
Uživatelský avatar
MMys
Příspěvky: 17622
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Běleč nad Orlicí
Věk: 50
Kontaktovat uživatele:

Vyvážení bílé a barevného podání u astro snímků

#62

Příspěvek od MMys »

To je spíš zpracováním. Když fotíš bez filtru, je pozadí důkladně oranžové. Když pak použiješ jednoduchou metodu neutralizace pozadí kapátke v PS (šedý bod), tak červená značně utrpí. S CLS-kam je pozadí spíš do šedozelena, a tak vyvážením červená neutrpí tolik. Taky my vychází červená s CLS filtrem studenější než bez něj, pokud použiji stejný způsob zpracování, ale opravdu je to zpracováním.

Filtr nemůže mít takový vliv, jak píšeš. Ten opravdu blokuje pouze oblasti, kde nejvíce září umělé zdroje, a poměrně široké oblasti kolem emisních čar mlhovin propouští. Poměr zachycených jasů v oborech spektrálních čar mlhovin filtr v žádném případě neovlivní ! Ty projdou ve stejné míře, jako kdyby tam filtr nebyl.

P.S. V tom mém snímku je mlhovina v centru evidentně fialovější (ta barva vzniká tím, že se k červené přimíchá modrozelená). Nicméně určení skutečné barvy je problém. Ona vlastně žádná skutečná není (tedy je, ale pak bude ta mlhovina spíš modrozelená, když oko H-alfu skoro nevidí)
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
Uživatelský avatar
GaP
Příspěvky: 590
Registrován: 15. 05. 2006, 18:13

Vyvážení bílé a barevného podání u astro snímků

#63

Příspěvek od GaP »

Tak dobře památka tam je :-).
Jinak díky za objasnění, je to prostě zpracováním, respektive opět vyvážením bílé, vzhledem k světelnému zněčištění. Kdežto s CLS je pozadí téměř neutrální, tudíž nemá co utrpět. Takhle to již pekně zapadá, stačí, když se to jenom dobře napíše. V podstatě tedy, to co jsem psal byla pravda, jen jsem si příčinu vysvětloval chybně. Tedy opět za předpokladu, že budu VB provádět tak jak jsi Martine popsal v prvním příspěvku tohoto tématu.

Pavel.

http://gaugg.astronomy.cz
Montáže: EQ6 SS, EQ5.   Foto: EOS 300D ATC-CL1.
Objektivy: 50mm f/1,8 a 200mm f/2,8.   Dalekohledy: N 200/1000mm, R 80/600mm.
ceres
Příspěvky: 2126
Registrován: 05. 01. 2006, 04:32

Vyvážení bílé a barevného podání u astro snímků

#64

Příspěvek od ceres »

To GaP:
Ak chces mat aspon trochu spravne farby, musis v prvom rade zrovnat histogramy = zneutralizovat fotku/pozadie. Ta Tvoja ruzicka bola cela vinovocervena, vratane pozadia, ktore Ti to skreslilo.



Takto to vyzera neutralne:



Ten nadych OIII tam hned vyskocil... Cize, ako napisal MMys, je to v spracovani... Cela uprava trvala jednu cigaretku, cize asi 5 minut 8)
Vixen VC200L, EQ-6 Pro SynScan, Scopos ED 66/400, Celestron 102/500, Konus MC 90/1200, Sonnar 2,8/180, CCD astropix 1.4, Nikon D300, DMK 21AU04.AS, Creative NX Ultra, Watec 902H, ceres(slimak)astrofoto(bodka)sk
Uživatelský avatar
MMys
Příspěvky: 17622
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Běleč nad Orlicí
Věk: 50
Kontaktovat uživatele:

Vyvážení bílé a barevného podání u astro snímků

#65

Příspěvek od MMys »

To byla moje ruzicka, jeste z dob, kdy jsem to poradne neumel ;)
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
Uživatelský avatar
GaP
Příspěvky: 590
Registrován: 15. 05. 2006, 18:13

Vyvážení bílé a barevného podání u astro snímků

#66

Příspěvek od GaP »

To Ceres

Ta moje je na předchozí straně ;), a tam je té modrofialové opravdu vela.
http://gaugg.astronomy.cz
Montáže: EQ6 SS, EQ5.   Foto: EOS 300D ATC-CL1.
Objektivy: 50mm f/1,8 a 200mm f/2,8.   Dalekohledy: N 200/1000mm, R 80/600mm.
ceres
Příspěvky: 2126
Registrován: 05. 01. 2006, 04:32

Vyvážení bílé a barevného podání u astro snímků

#67

Příspěvek od ceres »

:D neviem citat, sorry

To GaP:
Ale aj na tej Tvojej na predchadzajucej strane nie je neutralne pozadie, R-kanal je posunuty oproti G a B... Ked sa to vyrovna, tak ten efekt OIII vystupi velmi pekne.
Vixen VC200L, EQ-6 Pro SynScan, Scopos ED 66/400, Celestron 102/500, Konus MC 90/1200, Sonnar 2,8/180, CCD astropix 1.4, Nikon D300, DMK 21AU04.AS, Creative NX Ultra, Watec 902H, ceres(slimak)astrofoto(bodka)sk
Uživatelský avatar
BiF
Příspěvky: 1143
Registrován: 10. 11. 2002, 02:00
Bydliště: Trhové Sviny
Věk: 52
Kontaktovat uživatele:

Vyvážení bílé a barevného podání u astro snímků

#68

Příspěvek od BiF »

MMys napsal: ...tedy je, ale pak bude ta mlhovina spíš modrozelená, když oko H-alfu skoro nevidí
A je to tady! Já věděl, že mám pravdu, že ta má modrozelená Koňská hlava ja ta jediná správná!

:D :D :D

Franta
Newtony 300/1200, 200/860, 100/600; SkyMaster 15x70; paralaktická montáž vlastní výroby; QHY163M; ASI120M; Canon EOS 300D; Philips ToUcam Pro; http://bilek.astronomie.cz/ , email: frantabilek(at)gmail(dot)com
Howking
Příspěvky: 1513
Registrován: 31. 08. 2015, 12:02

Vyvážení bílé a barevného podání u astro snímků

#69

Příspěvek od Howking »

přesunuto z diskuze o snímku IC342
MMys
-------------------------------------------------------------

Jsem sice proti vám totální bitmapdiletant, ale napadlo mě, proč to neudělat čisté RGB (aby byly barvy "opravdu opravdické") a pak přidat Hα pokud obsahuje další detaily do jasové složky - bude tam obojí, jak reálné barvy, tak detaily z Hα.
Uživatelský avatar
MilAN
Příspěvky: 24261
Registrován: 17. 04. 2004, 23:56
Bydliště: Jablonec nad Nisou
Věk: 75

Vyvážení bílé a barevného podání u astro snímků

#70

Příspěvek od MilAN »

H-alfa obsahuje další složky galaxie - a to H II oblasti.Takže pokud do RGB snímku vložíš H-afu, tak by to mělo být v odstínu červeném
lepší rada žádná než špatná
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
Howking
Příspěvky: 1513
Registrován: 31. 08. 2015, 12:02

Vyvážení bílé a barevného podání u astro snímků

#71

Příspěvek od Howking »

No to ale změní reálnou barevnost. Pokud by se to mělo dát do červeného odstínu (kam samozřejmě frekvenčně patří) tak by se tam taky měla dát poměrem jasů k červené která je poměrem šířky pásem celé červené a Hα (aby se zachovala reálná barevnost viděna lidským okem) - tedy téměř zanedbatelné přidání a nic by z detailů získaných v Hα nebylo patrono. Proto mě napadá vzít prostě barevnost obrázku čistě z RGB (aby galaxie byla v barvách pro lidské oko reálných) a Hα přidat do jasové složky, kam de klidně přidat v poměru půl na půl.
Uživatelský avatar
Psion
Příspěvky: 11502
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Praha
Věk: 61
Kontaktovat uživatele:

Vyvážení bílé a barevného podání u astro snímků

#72

Příspěvek od Psion »

Já také preferuji zpracování, kde Halfa tvoří pouze jasovou složku (luminanci), nikoliv barevnou.
Uživatelský avatar
MMys
Příspěvky: 17622
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Běleč nad Orlicí
Věk: 50
Kontaktovat uživatele:

Vyvážení bílé a barevného podání u astro snímků

#73

Příspěvek od MMys »

Kéž by takováhle diskuze byla nad každým snímkem  ;)

Ale k věci. Kombinace (L)RGB snímku se snímkem ve spektrální čáře H-alfa má z mého pohledu různé účely použití.

1) U úzkopásmových snímků emisních mlhovin - tam (jak píše Pepa) se může hodit použít H-alfa snímek pro "vylepšení" jasové složky.  Většinou emise v H-alfa čáře výrazně dominuje nad zbylými spektrálními čarami (planetární mlhoviny vynechávám, tam většinou vítězí OIII), takže to ani fyzikálně není úplně mimo, a většinou to snímku velmi pomůže.

2) LRGB snímky, třeba právě těch galaxií, ale obecně i mlhovin ve skutečných barvách.  Tady přeci (Pepa, Hawking) nemůžeš použít H-alfu do jasového kanálu, jak by ta galaxie vypadala.  U galaxie ta H-alfa má smysl právě pro zviditelnění vodíkových oblastí v galaxii.  Jenže to má několik úskalí. V té H-alfě kromě oněch oblastí samozřejmě září i hvězdy (a tím pádem celá galaxii a to i v kontinuu, které do oblasti H-alfa spadne, díky konečné šířce filtru), což se pak podepíše na jejich barvě.  Ke složení proto existuje hromada metod, které umožňují ty nežádoucí vlivy nějak potlačit.  Ideální by bylo mít pouze snímek s mlhovinami, bez hvězd, ale to moc dobře nejde. Některé z těch oblastí jsou velmi malého úhlového rozměru, takže je nelze rozlišit od hvězd, a selektivně potlačit jen hvězdy (byť jedna - hardwarová - cesta existuje, ale není zadarmo). Takový snímek bez kontinua hvězd by šel pak už snadno doplnit do RGB snímku, do červeného kanálu, ale bohužel, hvězdy to komplikují.

V mém případě byla H-alfa (a proto jí mám tolik) cílená. Zaprvé v červeném kanálu mi nejvíce vadí světelné značištění,takže H-alfou si dost pomůžu ke kontrastu těch oblastí, a nízkému šumu, který mi umožní dobré zpracování. Druhý důvod byl, že v té galaxii je těch oblastí s emisí hodně, a tak jsem je tam chtěl mít, a také je patřičně zvýraznit (podobně jako ve snímku M33).  A tak se i stalo, po několika pokusech snad přijatelně s ohledem na nezmršení barev hvězd, a hezký vzhled galaxie.

Kdybychom se snažili produkovat obrázky tak, jaký je skutečný poměr jednotlivých barevných kanálů, vězte, že by ty galaxie byly téměř monochromatické, ty barevné odchylky jsou velmi malé (vidím to v počátku zpracování, po barevné kalibraci a odstranění zabarvení oblohy). Cílem zpracování je ty rozdíly zvětšit, ale zachovat základní barevné proporce (tedy to co je lehce do modra, mít více do modra, to co je nepatrně do oranžovat, mít více do oranžova, vodíkové oblasti červené až červenofialové (typický poměr H-alfa/H-beta bývá někde kolem 4:1).

Jo, a ta poznámka k tomu, jak dostat pouze snímek čisté H-alfa emise, bez záření kontinua, které spadlo do šířky filtru.  Astrodon na to vyrábí speciální filtr, který má stejnou pološířku (3nm) jako jejich H-alfa filtr, ale je naladěný hned vedle H-alfa čáry.  Princip je ten, že se snímek přes tento filtr odečte od snímku přes ten H-alfa filtr.  Sází se na to, že odchylka vyzařování v kontinuálním spektru o nějaké 3nm vedle H-alfy je zanedbatelná, takež po odečtu zbyde opravdu prakticky jen to, co má na svědomí vodíková emise.

Pro ty, kterým to fyzikálně nějak nedocvaklo - vězte, že i klasická žárovka svítí na vlnové délce čáry H-alfa, byť mechanismem, který nemá s emisí vodíku nic společného. A právě to řeší ten posunutý filtr.
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
ms
Příspěvky: 205
Registrován: 06. 07. 2012, 17:48
Bydliště: Trenčín
Věk: 51

Vyvážení bílé a barevného podání u astro snímků

#74

Příspěvek od ms »

reálne farby u takýchto fotiek sú podľa mňa chiméra. nevidím nič zlého na okometrickom doladení farieb tej časti fotky na ktorej autorovi záleží.
Keď sa urobí silný stretch + odrezanie začiatku histogramu aby sa zobrazil slabý objekt, skoro všetky hviezdy dostanú pomer R:G:B = skoro1:skoro1:skoro1 = biela. Niektoré slabšie hviezdy ktoré sú na fotke celé červené a modré sú tie, u ktorých došlo k odrezaniu ostatných kanálov pri strečnutí. To je poškodený RGB signál, nie dôvod na oslavu týchto nereálnych farieb. Našťastie sa toto upraví pri LRGB kombinácii keď sa aplikuje opačný (aj keď nie matematicky totožný) proces zníženia saturácie. Toto sa ale udeje aj so slabým farebným signálom galaxie. Jeho pomer RGB po týchto operáciách nebude nikdy taký ako mal fotený objekt. jedine že by sa fotilo na úplne čiernej oblohe...
Veľa galaxií je červenších niektoré sú až hnedé kvôli extinkcii - ďalší dôvod na ručnú úpravu farieb.
Kto odfotí slabú galaxiu tak aby mal všetky farby na fotke reálne, nech prvý hodí kameňom :-)
Uživatelský avatar
MMys
Příspěvky: 17622
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Běleč nad Orlicí
Věk: 50
Kontaktovat uživatele:

Vyvážení bílé a barevného podání u astro snímků

#75

Příspěvek od MMys »

Keď sa urobí silný stretch + odrezanie začiatku histogramu aby sa zobrazil slabý objekt, skoro všetky hviezdy dostanú pomer R:G:B = skoro1:skoro1:skoro1 = biela.
Jenže odřezat část histogramu je špatně, Pak se ty hvězdy rozlezeou, jsou všecky v saturaci a tedy bílé. Celá snaha o hezké zpracování míří k tomu, ořezat hvězdy co nejméně, a zesilovat pouze slabé části obrazu.  Samozřejmě, ty hvězdy přeexponované už na kameře bílé zůstanou, s těmi už nic udělat nelze (leda kombinoavt s kratší expozicí).

A ten zbytek, to je v podstatě to, co se snažím naznačit. Ty objekty v přirozeném poměru RGB by se moc lidem nelíbily. A v okamžiku, kdy se udělá LRGB, zvedne saturace, a podobně, je samozřejmě ten poměr už změněný.

Já celý ten smysl barevné kalibarce podle spektrální třidy vidím jen v tom, že pokud po jeho aplikaci zvedám saturaci, tak by se už nemělo stát, že vzniknou úplně nesmyslné barvy. Jen se zvýší jejich sytost, tedy co bylo modré, je více modré, červené více červené atd. Ale základní barevné proporce sedí.  Koneckonců, výsledkem je v tomto případě hezký obrázek, ne věda.

Pro ukázku, jak to vypadá bez přidání saturace, jenom s poladěním poměru RGB podle fotometrického katalogu hvězd, korektním odstraněním světelného znečištění a následně stretchnutím nějakou gamma křivkou. A to je ještě celkem hezky barevný případ, dost galaxií je ještě víc mdlých.



a ještě samotná jasová složka. Oba snímky pouze stretchnuté gamma křivkou, aby tam bylo něco vidět.

http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
Odpovědět