Flatfield
Flatfield
Měl bych dotaz na uživatele EL panelů :
Vzhledem k tomu, že používám CCD kameru se závěrkou, není příliš vhodné používat krátké expoziční časy pro FF . A nelíbí se mi už vůbec předřazovat před fólii pauzáky, papíry, síťoviny a podobně, protože se tam zcela určitě vnáší zbytečná nehomogenita.( vím, že se to obecně doporučuje, a že to na svých stránkách též doporučuje Gerd Neumann).
Napadá mě tedy ta možnost, použít např. pro fólii A3 inverter pro A4 nebo A5, aby se snížil jas. Má s tím někdo praktické zkušenosti a jaké to má záludnosti ?
Vzhledem k tomu, že používám CCD kameru se závěrkou, není příliš vhodné používat krátké expoziční časy pro FF . A nelíbí se mi už vůbec předřazovat před fólii pauzáky, papíry, síťoviny a podobně, protože se tam zcela určitě vnáší zbytečná nehomogenita.( vím, že se to obecně doporučuje, a že to na svých stránkách též doporučuje Gerd Neumann).
Napadá mě tedy ta možnost, použít např. pro fólii A3 inverter pro A4 nebo A5, aby se snížil jas. Má s tím někdo praktické zkušenosti a jaké to má záludnosti ?
lepší rada žádná než špatná
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
Flatfield
MilAN: me se take nelibi davat obycejne tri A4ky bileho kancelarskeho papiru pred panel, ale delam to. Tedy takto. Se Sony senzorem a elektronickou zaverkou mam jen samotny EL panel a fotim 0.0000nic expozice. Tam problem pochopitelne neni. S Kodakem senzorem a mechanickou zaverkou musim intenzitu ztlumit (a mozna to zatim delam spatne a nedokonale a budu do budoucna tlumit vice) a fotim v radu sekund.
Na nehomogenitu se vykasli, ta tam fakt nehraje zadnou podstatnou roli. EL panel je v tomto dokonaly a nejaka mala smitka nevadi. Stejne je zaostreno na nekonecno a kdyz to das pred objektiv, tak se neni ceho bat. Zadnym papirem tu homogenitu IMHO neznicis.
Invertor/ter se musi vzdy pouzivat s tim k cemu je urcen. Ja mam treba A3kovy panel i inverter, A4kovy, A5tkovy atd. Nektere invertory (zejmena ty na 220V) maji i regulaci jasu! Kontaktuj Martin Maun na info zavinac el-lumio blabla cz
Ja mam tedy vse ted uz jen na 12V a bez regulace, takze musim pouzivat papir (proto mam vice invertoru resp. vice ELpanelu).
Na nehomogenitu se vykasli, ta tam fakt nehraje zadnou podstatnou roli. EL panel je v tomto dokonaly a nejaka mala smitka nevadi. Stejne je zaostreno na nekonecno a kdyz to das pred objektiv, tak se neni ceho bat. Zadnym papirem tu homogenitu IMHO neznicis.
Invertor/ter se musi vzdy pouzivat s tim k cemu je urcen. Ja mam treba A3kovy panel i inverter, A4kovy, A5tkovy atd. Nektere invertory (zejmena ty na 220V) maji i regulaci jasu! Kontaktuj Martin Maun na info zavinac el-lumio blabla cz
Ja mam tedy vse ted uz jen na 12V a bez regulace, takze musim pouzivat papir (proto mam vice invertoru resp. vice ELpanelu).
- MMys
- Příspěvky: 17642
- Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
- Bydliště: Běleč nad Orlicí
- Věk: 50
- Kontaktovat uživatele:
Flatfield
Obecně (aniž ho mám) se invertor pro menší panel bude lišit tím, že je schopný dodat menší proud. Napětí naprázdno bude stejné, ale po zatížení větším panelem (větší kapacitou) se to napětí díky vyššímu odebíranému proudu více propadne, případně vejde v činnost limitace proudu toho invertoru, takže to bude svítit méně. Otázkou je, zda to vydrží obvody invertoru, zda je na to stavěný.
Jelikož tuto technologii v práci také občas používám, budu tvrdit, že většina obvodových řešení invertorů bývá zkratuvzdorná resp. značně přetížitelná. Ale na 100% to tvrdit nemohu.
Pokud to budete zkoušet, doporučuji nejprve na chvilku, a hlídat teplotu měniče.
Milane, závěrka u SBIGu jede odkrytí i zakrytí stejným směrem, ne ? (nevrací se tam a zpátky). Pokud to tak je, a hrany závěrky procházejí středem otáčení, bude osvětlení celé plochy rovnoměrné (za předpokladu že závěrka jede konstantní rychlostí, což je asi největší neznámá).
U G2-8300 je expozice 0.4 sec. (kratší jsem nepotřeboval) rovnoměrná.
Jelikož tuto technologii v práci také občas používám, budu tvrdit, že většina obvodových řešení invertorů bývá zkratuvzdorná resp. značně přetížitelná. Ale na 100% to tvrdit nemohu.
Pokud to budete zkoušet, doporučuji nejprve na chvilku, a hlídat teplotu měniče.
Milane, závěrka u SBIGu jede odkrytí i zakrytí stejným směrem, ne ? (nevrací se tam a zpátky). Pokud to tak je, a hrany závěrky procházejí středem otáčení, bude osvětlení celé plochy rovnoměrné (za předpokladu že závěrka jede konstantní rychlostí, což je asi největší neznámá).
U G2-8300 je expozice 0.4 sec. (kratší jsem nepotřeboval) rovnoměrná.
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
Flatfield
Milane promin, ale nechci si to znicit, kdyz se to tak silne nedoporucuje (na vsech mistech). Jestli je to jenom prodejni trik tedy nepotvrdim ani nevyvratim. Navic muj A5 je na baterky maly, cestovni.
Ty mas vse v kopuli, tak by nemel byt problem sehnat regulovatelny inverter na 220V pro Tvoji velikost panelu.
Ty mas vse v kopuli, tak by nemel byt problem sehnat regulovatelny inverter na 220V pro Tvoji velikost panelu.
- MMys
- Příspěvky: 17642
- Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
- Bydliště: Běleč nad Orlicí
- Věk: 50
- Kontaktovat uživatele:
Flatfield
Doporučím daleko jednodušší řešení, a bezpečné. Omezit proud EL folií. Stačí do serie s ní zapojit omezovací odpor nebo kondenzátor. Kondenzátor bude mít navíc tu výhodu, že na něm nebude vznikat tak velké teplo jako na odporu.
Bohužel neznám frekvenci, na které invertor funguje, ani kapacitu EL folie, abych ti spočítal potřebnou hodnotu kondenzátoru či odporu.
Pokud máš k dispozici multimetr, který je schopný měřit kapacitu, tak změř kapacitu té EL folie a napiš ji sem (určitě nepůjde pod 10 nF ale spíš bude ve stovkách nF možná dokonce i v jednotkách uF).
Pak si kup vhodný kondenzátor (svitkový, taková krabička, na střídavé napětí alespoň 250V). Pokud bude mít stejnou kapacitu, jako tvoje folie, měl by jít jas na polovinu. Pokud chceš ještě menší jas, tak musíš použít ještě menší kapacitu. Doporučuji koupit nějakou řadu různých hodnot, a naladit to.
Bohužel nejsem schopný odhadnout (ani řádově) kapacitu tak velkého panelu, abych ti řekl, jak velký kondenzátor budeš potřebovat.
Pak je to řešení s odporem (který bude topit) ale ani zde nejsem schopný říci, na jaké hodnotě začít. Netuším, jaký teče tou folií proud. Napětí je tam obvykle kolem 60-150V, podle typu folie. Jedině koupit pár odporů (výkonových, odhadem tak 2W) a vyzkoušet.
Vzal bych řadu 100R 500R 1k 5k 10k 50k 100k, z tohohle se určitě už musíš něčím rozumným trefit (že to nebude svítit ani málo ani moc), a pak to doladit už najisto koupenou hodnotou někde mezi.
Nebo to vzít do prodejny se součástkama a tam to vylaborovat.
Nebo k sobě dotáhnout někoho, kdo má ten měřák, a změřit to a dát vědět
Bohužel neznám frekvenci, na které invertor funguje, ani kapacitu EL folie, abych ti spočítal potřebnou hodnotu kondenzátoru či odporu.
Pokud máš k dispozici multimetr, který je schopný měřit kapacitu, tak změř kapacitu té EL folie a napiš ji sem (určitě nepůjde pod 10 nF ale spíš bude ve stovkách nF možná dokonce i v jednotkách uF).
Pak si kup vhodný kondenzátor (svitkový, taková krabička, na střídavé napětí alespoň 250V). Pokud bude mít stejnou kapacitu, jako tvoje folie, měl by jít jas na polovinu. Pokud chceš ještě menší jas, tak musíš použít ještě menší kapacitu. Doporučuji koupit nějakou řadu různých hodnot, a naladit to.
Bohužel nejsem schopný odhadnout (ani řádově) kapacitu tak velkého panelu, abych ti řekl, jak velký kondenzátor budeš potřebovat.
Pak je to řešení s odporem (který bude topit) ale ani zde nejsem schopný říci, na jaké hodnotě začít. Netuším, jaký teče tou folií proud. Napětí je tam obvykle kolem 60-150V, podle typu folie. Jedině koupit pár odporů (výkonových, odhadem tak 2W) a vyzkoušet.
Vzal bych řadu 100R 500R 1k 5k 10k 50k 100k, z tohohle se určitě už musíš něčím rozumným trefit (že to nebude svítit ani málo ani moc), a pak to doladit už najisto koupenou hodnotou někde mezi.
Nebo to vzít do prodejny se součástkama a tam to vylaborovat.
Nebo k sobě dotáhnout někoho, kdo má ten měřák, a změřit to a dát vědět
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
Flatfield
Pánové, díky. Nebudem to zbytečně hrotit. Zkusím se domluvit s výrobcem, jestli je možné nějak poddimenzovat zdroj. Jinak ST- 8300 umožnuje kratší expozici , jde bohatě na 0,1 s. A jedna tlumící vrstva nebude určitě problém.
lepší rada žádná než špatná
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
- MMys
- Příspěvky: 17642
- Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
- Bydliště: Běleč nad Orlicí
- Věk: 50
- Kontaktovat uživatele:
Flatfield
Dobře,
pokud by to nešlo, tak někdo z okolí podle mne v pohodě zvládne ten omezovací odpor nebo kondenzátor zapojit. Podle mě je to jednodušší i levnější varianta, než kupovat ještě jeden poddimenzovaný zdroj.
Případně, pokud bys mi invertor poslal (stačí bez folie), třeba bych do něj dokázal přidělat poťák k regulaci.
Jinak, zkoušel jsem, kam až jde závěrka u G2-8300 a nejkratší čas je taky kolem 0.1 sec. a flat je stále rovnoměrný.
Jako tlumení taky používám pár kancelářských papírů, a zatím jsem žádný problém s nehomogenitou nezaznamenal.
pokud by to nešlo, tak někdo z okolí podle mne v pohodě zvládne ten omezovací odpor nebo kondenzátor zapojit. Podle mě je to jednodušší i levnější varianta, než kupovat ještě jeden poddimenzovaný zdroj.
Případně, pokud bys mi invertor poslal (stačí bez folie), třeba bych do něj dokázal přidělat poťák k regulaci.
Jinak, zkoušel jsem, kam až jde závěrka u G2-8300 a nejkratší čas je taky kolem 0.1 sec. a flat je stále rovnoměrný.
Jako tlumení taky používám pár kancelářských papírů, a zatím jsem žádný problém s nehomogenitou nezaznamenal.
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
Flatfield
Možná, že se moje zkušenosti budou někomu hodit.
* invertor A3 má regulovatelný jas v poměru cca 1:3
* pro ST 8300 a dalekohled 1:5 se dostanu expozicí 0,1s do 1/2 rozsahu , t.j. cca na 30.000ADU
* tento čas je nepoužitelný, protože sektorová závěrka je točena krokovým motorem a na FF vznikají pruhy, jejichž tmavá část od světlé má rozdíl cca 100ADU při celkové úrovni 30.000ADU (jedná se o jediný snímek, při zpracování více snímků -což jsem nezkoušel-může být výsledný Flat uspokojivý ? )
* při použití filtru /papíru a času 0,5s a vyšším již nelze na FF žádnou úpravou pruhy vidět
Pro mě tedy jednoznačný závěr, že je nutno použít před fólií papír / filtr a expozici natáhnout na 1s, aby byl zaručen opravdu rovnoměrně provedený FF
1/2 pole - expozice 0,1s
* invertor A3 má regulovatelný jas v poměru cca 1:3
* pro ST 8300 a dalekohled 1:5 se dostanu expozicí 0,1s do 1/2 rozsahu , t.j. cca na 30.000ADU
* tento čas je nepoužitelný, protože sektorová závěrka je točena krokovým motorem a na FF vznikají pruhy, jejichž tmavá část od světlé má rozdíl cca 100ADU při celkové úrovni 30.000ADU (jedná se o jediný snímek, při zpracování více snímků -což jsem nezkoušel-může být výsledný Flat uspokojivý ? )
* při použití filtru /papíru a času 0,5s a vyšším již nelze na FF žádnou úpravou pruhy vidět
Pro mě tedy jednoznačný závěr, že je nutno použít před fólií papír / filtr a expozici natáhnout na 1s, aby byl zaručen opravdu rovnoměrně provedený FF
1/2 pole - expozice 0,1s
lepší rada žádná než špatná
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
Flatfield
no to je presne podle ocekavani. Mam zcela shodne zkusenosti. Jinak kombinace tech 0.1 povede k jeste horsimu vysledku nez ten singl shot.
jeste si udelej nastaveni pro vsechny filtry, uvidis, ze pro kazdy to muzes fotit jinak (jinym casem). Problem je, ze u cloneni (kvuli mechanickym zaverkam) pak vychazi casy na narrow band desne dlouhe :-/ napr. s Atikem 314L+ fotim H-alfu asi 2 vteriny a s G3-11K asi 6 vterin, coz pri 50ti flatech da priserne dlouhou dobu (zatimco RGB flaty mi trvaji cca 20minut na kanal, kdezto u Atika se vejdu do 1 minuty - pricina je jasna - download time, ktery je u Atika pochopitelne mnohem kratsi)
jeste si udelej nastaveni pro vsechny filtry, uvidis, ze pro kazdy to muzes fotit jinak (jinym casem). Problem je, ze u cloneni (kvuli mechanickym zaverkam) pak vychazi casy na narrow band desne dlouhe :-/ napr. s Atikem 314L+ fotim H-alfu asi 2 vteriny a s G3-11K asi 6 vterin, coz pri 50ti flatech da priserne dlouhou dobu (zatimco RGB flaty mi trvaji cca 20minut na kanal, kdezto u Atika se vejdu do 1 minuty - pricina je jasna - download time, ktery je u Atika pochopitelne mnohem kratsi)
Flatfield
Chtel bych se optat zda-li je nutne FF focene po zapadu Slunka, po odecteni DF, prevest do B/W podoby nebo jestli to Subraw ci Mraw delaji automaticky. Diky.
NTW 200/800, EQ6 PRO (SkyScan), Paracorr, SW 70/500, SKYMASTER 12x60, Canon 40Dm
- Honza Ebr (honza42)
- Příspěvky: 3531
- Registrován: 20. 10. 2004, 14:48
Flatfield
MRAW je určitě schopen akcedptovat FF jakékoliv barvy, vezme si z toho jenom jasovou informaci.
Taurus 500/2100, Paracorr, 24 a 14 mm ES 82 st., Nagler 9, Radian 6, Kasai 4, UHC, OIII a Hbeta. 200D a 250D, Canon 10-18/4.5-5.6, 24/2.8, 50/1.8, 85/1.8, 70-200/4L, 400/5.6L, SW MAK 127 a 90, TAL MT-3S
Flatfield
MRAW je určitě schopen akcedptovat FF jakékoliv barvy, vezme si z toho jenom jasovou informaci. Ano, to je pravda, delal jsem to tak prave proto, ze sam casto jako FF fotim modrou oblohu. Ale pri tom zapadu Slunce bych si dal pozor, jestli je ta cast oblohy, co fotis, osvetlena opravdu rovnomerne, aby tam nevznikl nejaky gradient. Ja proto vetsinou skladam FF z nekolika expozic, porizenych s ruznym natocenim fotaku (i dalekohledu, aby geometrie sestavy fotak-dalekohled zustala na chlup stejna).
e-mail : mpec(at)cce(dot)cz&&