Flatfield
- MMys
- Příspěvky: 17643
- Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
- Bydliště: Běleč nad Orlicí
- Věk: 50
- Kontaktovat uživatele:
Flatfield
koho chceš oslňovat, neblbni To musí svítit relativně málo.
Hlavně je potřeba svítit z větší dálky, aby to bylo osvícené rovnoměrně.
Než jsem měl udělátko z displeje z mrtvého notebooku, tak jsem to dělal tak, že jsem na tubus hodil bílou průsvitnou folii, namířil to vodorvně a svítil na to z auta ze 2m čelovkou A taky to velmi slušně fungovalo.
Hlavně je potřeba svítit z větší dálky, aby to bylo osvícené rovnoměrně.
Než jsem měl udělátko z displeje z mrtvého notebooku, tak jsem to dělal tak, že jsem na tubus hodil bílou průsvitnou folii, namířil to vodorvně a svítil na to z auta ze 2m čelovkou A taky to velmi slušně fungovalo.
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
Flatfield
Super řešení s tou folii (jednoduché, účelné). Já uvažoval o nějakém válci kde bude v polovině matnice z pauzáku, vevnitř bílá dioda a vylepené pokrčeným alobalem a před matnicí svazek vyčerněných trochu delších trubiček zajišťujících aspoň zdání koherence
PS: To podsvícení z displaye mě taky napadlo
PS: To podsvícení z displaye mě taky napadlo
- MMys
- Příspěvky: 17643
- Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
- Bydliště: Běleč nad Orlicí
- Věk: 50
- Kontaktovat uživatele:
Flatfield
Na co koherenci ? Tu stejně u bílého světla neuděláš, vždyť je to mix všech vlnových délek, tam o koherenci nemůže být ani řeči. A jak by měla vznikat trubičkami. Tam je podmínkou monochromatičnost, a to bys na to musel svítit laserem.
Nepleteš si náhodou koherenci s rovnoběžností ?
A navíc to je špatně, ty tam trubku k eliminaci bočních paprsků dát nesmíš. Při focení z oblohy vbikají do tubusu také paprsky z celé polosféry, akorát jsou v každém směru rovnoběžné. Ten flatfield box se tomu blíží, z něj jde také světlo i na stěny tubusu, jako ze skutečné oblohy, jenže v mixu rozbíhavých svazků z každého bodu té svítící plochy.
Nepleteš si náhodou koherenci s rovnoběžností ?
A navíc to je špatně, ty tam trubku k eliminaci bočních paprsků dát nesmíš. Při focení z oblohy vbikají do tubusu také paprsky z celé polosféry, akorát jsou v každém směru rovnoběžné. Ten flatfield box se tomu blíží, z něj jde také světlo i na stěny tubusu, jako ze skutečné oblohy, jenže v mixu rozbíhavých svazků z každého bodu té svítící plochy.
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
- MMys
- Příspěvky: 17643
- Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
- Bydliště: Běleč nad Orlicí
- Věk: 50
- Kontaktovat uživatele:
Flatfield
No situace je jiná, ale paradoxně ne tak moc. Já už vyzkoušel způsobů FF hromadu, a jediný opravdu na 100% funkční je ten fyzikálně správný = zdroj v nekonečnu = sky-flat za soumraku/úsvitu. Všechny ostatní způsoby měly nějaké větší či menší nedostatky, a navíc je to závislé na geometrii a optickém schématu celého přístroje. Tedy FF udělátko fungující někomu velmi dobře na jeho přístroji s jiným přístrojem funguje bídně.
Problém je, že s CCD kamerou, která se vyčítá 20sec. se kompletní sada LRGB flatů nedá za soumrak stihnout. Takže na několikrát, a udržovat kameru v čistotě, aby nebylo potřeba nové FF často.
To tebe ale zatím trápit nemusí
Problém je, že s CCD kamerou, která se vyčítá 20sec. se kompletní sada LRGB flatů nedá za soumrak stihnout. Takže na několikrát, a udržovat kameru v čistotě, aby nebylo potřeba nové FF často.
To tebe ale zatím trápit nemusí
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
- Dansemacabre
- Příspěvky: 1481
- Registrován: 10. 04. 2015, 21:16
Flatfield
Pokud fotím light snímky s CLS filtrem, mám s ním fotit i flaty, nebo se dají fotit už bez něj?
ES 12" dobson, APM 100mm ED APO binar
Flatfield
Samozrejme, že s filtrom. Optická sústava pri fotení flatov musí ostať zhodná so stavom keď si fotil light snímky. Zhodné zaostrenie, natočenie snímača, nasadená rosnica, rovnaký filter. Veď o to ide, aby si nasnímal prachové zrnká na filtri a následne ich kalibráciou odstránil z light snímky.
mail to:fun2mas(at)gmail.com
- Dansemacabre
- Příspěvky: 1481
- Registrován: 10. 04. 2015, 21:16
Re: Flatfield
Přes silvestra jsem měl to štěstí cvakat tři noci po sobě pod šumavskou oblohou, ale bohužel jsem dvě noci z toho úplně podělal flaty. Metoda "vyfotit svítící bílý displej tabletu" se nevyplatila, podržel jsem tablet nějak na křivo a asi moc daleko od objektivu, takže ve všech flatech je jednak gradient a jednak se objevila vinětace, která ale na light snímcích není.
Je v tomto případě rozumější ten nepovedený master flat nějak zaretušovat v photoshopu (tzn. gradient a vinětaci vyžehlit a nechat fleky, které tam být mají), nebo udělat rovnou syntetický flat? (což je zatím velká neznámá)
Je v tomto případě rozumější ten nepovedený master flat nějak zaretušovat v photoshopu (tzn. gradient a vinětaci vyžehlit a nechat fleky, které tam být mají), nebo udělat rovnou syntetický flat? (což je zatím velká neznámá)
ES 12" dobson, APM 100mm ED APO binar
Re: Flatfield
Myslím, že nejméně odlišný flat by mělo jít udělat klidně doma. Upevnit foťák pokud možno stejně, i včetně zaostření, položit displej na svisle stojící tubus a správně exponovat. Asi lepší, než něco retušovat a upravovat. Je to jen můj názor, určitě se k tomu vyjádří fotografičtí "puristé", pro které to bude neakceptovatelné
lepší rada žádná než špatná
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
- Dansemacabre
- Příspěvky: 1481
- Registrován: 10. 04. 2015, 21:16
Re: Flatfield
No ono je právě na prd, že jsem tam mezi tím vyměnil CLS filtr za L a pak zase zpět a pak ten foťák drkotal několik hodin v autě, čili bych tím sice vyřešil gradienty, ale smítka by nejspíš byly trochu jinde Za krajní variantu bych považoval, že na všechno použiju jen 6 flatů z té poslední noci, kdy jsem je vyfotil správně (po šesti klekla baterka).
ES 12" dobson, APM 100mm ED APO binar
Re: Flatfield
Pokud jsi byl fotit v "opravdické" tmě, tak na přesném flatu zas tak moc nezáleží. Já používám k 400/5.6 jeden flat, který jsem udělal před několika lety vyfocením bílé zdi doma v pokoji...
Je ale fakt, že mám ale 40D s prachotřesem, takže smítka na čipu moc nejsou. (Krom pár konstantních pod filtrem).
Je ale fakt, že mám ale 40D s prachotřesem, takže smítka na čipu moc nejsou. (Krom pár konstantních pod filtrem).
M:736 750 113
Re: Flatfield
Tak v krajním případě musí stačit i jeden flat - jen bych ho trochu "vyžehlil"
lepší rada žádná než špatná
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
- MMys
- Příspěvky: 17643
- Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
- Bydliště: Běleč nad Orlicí
- Věk: 50
- Kontaktovat uživatele:
Re: Flatfield
Nafoť ty flaty znova, doma. Smetíčka se převozem nejspíš tak moc nepřestěhují, a i kdyby, tak to co nesedí, jde odretušovat.
V nouzi to samozřejmě jde i úplně bez FF, záleží také, co je ve snímku, jestli objekt uprostřed nebo mlhoviny v celém poli.
V nouzi to samozřejmě jde i úplně bez FF, záleží také, co je ve snímku, jestli objekt uprostřed nebo mlhoviny v celém poli.
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
- Dansemacabre
- Příspěvky: 1481
- Registrován: 10. 04. 2015, 21:16
Re: Flatfield
Díky všem za rady, nafotím je znova. Ještě že jsem byl po návratu příliš líný na čištění optiky, jak jsem měl původně v plánu
ES 12" dobson, APM 100mm ED APO binar
Re: Flatfield
Zdravim mam dotaz da se udelat slusny FF snimek ve mlze " nebo inverzi jako dneska ? " nebo se musi na ciste obloze klasicky vecer, rano... ?
A druha otazka na me G2-8300 jakou by mel mit Flat field hodnotu ADU ? je to jine pro kazdy chip (kameru) nebo je jen potreba mit rozmezi okolo tech 20 000 az 50 000 ADU ?
Predem diky za info Honza
A druha otazka na me G2-8300 jakou by mel mit Flat field hodnotu ADU ? je to jine pro kazdy chip (kameru) nebo je jen potreba mit rozmezi okolo tech 20 000 az 50 000 ADU ?
Predem diky za info Honza