Time-lapse, aneb jak na ně
- Miloš Hroch
- Příspěvky: 848
- Registrován: 23. 09. 2005, 20:39
Time-lapse, aneb jak na ně
Protože jsem poslední dobou zase vyrobil nějaké time-lapse videa, rozhodl jsem se dát na AF stručný návod jak na ně, protože jsem tady nic podobného nenašel. Zpracování je popsané pomocí programu Virtual Dub. Proč zrovna tento program? Je zadarmo a ze sekvence fotek udělá video na pár kliknutí.
Takže kde začít? První věcí, kterou je nutné udělat, je uložit sekvenci fotografií do jednoho adresáře. Virtual Dub umí nahrát sekvenci snímků ve formátu JPEG, PNG, BMP, ale třeba TIFF už neumí. Osobně pro tvorbu time-lapse používám RAW konvertovaný na JPEG a zmenšený na rozumnou velikost. Někdy ještě dělám určité úpravy fotografií pomocí nastavení "Action" a následného "Batch processingu" ve Photoshopu, ale to by bylo na další povídání.
Takže zpět ke snímkům. Důležité je, aby snímky v sekvenci měly vzestupné číslování bez mezer. Pokud je v sekvenci mezera, např. ..., IMG_8500, IMG_8501, IMG_8503, ..., dojde k načtení sekvence jen po snímek IMG_8501.
Pokud se taková mezera ve vaší sekvenci nachází, nezbývá, než soubory přejmenovat. Abyste to nemuseli dělat ručně, existuje jeden skvělý program, který se jmenuje Bulk Rename Utility. Po spuštění vypadá na první pohled trochu složitěji, ale není. V levém panelu stačí navigovat do adresáře se snímky. Jejich seznam se pak objeví v pravém panelu. Tam se označí ty, které chceme přejmenovat, v tomto případě tedy všechny. V dolní pravé části okna potom použijeme funkci "Remove last n" a zadáme počet znaků od konce, které se mají z názvu odstranit. Typicky vždy nechám odstranit všechny číslice. Poté použijeme funkci "Numbering", úplně vpravo, vybereme mód "Suffix", zadáme číslici od které má číslování začít (typicky 1), "Increment", který musí být v tomto případě 1 a "Pad", který nastavíme podle počtu snímků v sekvenci na 2 (1-99 snímků), 3 (1-999 snímků), 4 (1-9999 snímků) atd. Je to kvůli tomu, aby byl ve výsledném názvu stejný počet znaků a došlo k vzestupnému seřazení souborů. Pak už stačí stisknout tlačítko "Rename" v pravém dolním rohu a je hotovo. Takže toliko odbočka k automatickému přečíslování souborů.
Nyní, když máme soubory kontinuálně vzestupně očíslované, spustíme program Virtual Dub a jdeme do nabídky "File - Open Video File (Ctrl-O)" a navigujeme do adresáře se snímky, kde je uložena sekvence. Klepneme na první fotografii sekvence a dáme otevřít.
Pořadí dalších kroků a využití různých funkcí už je na každém osobě. Já používám nejčastěji tyto funkce:
Frame Rate - tedy kolik snímků za vteřinu se promítne. Obvykle volím něco mezi 20-25 snímky, aby obraz nebyl trhaný. Záleží na celkovém počtu snímků a rychlosti, jakou chcete video přehrát. Frame Rate se nastavuje v menu "Video - Frame rate ... (Ctrl-R) - Change Frame Rate to (fps)"
Další užitečnou funkcí jsou různé filtry. Ty najdete opět v menu "Video - Filters ... (Ctrl-F)". Zde je možné např. obraz otáčet, zaostřovat, saturovat, upravit jas a kontrast výsledného videa a mnoho dalšího. Doporučuji projít a vyzkoušet. Jeden z filtrů určených přímo pro zpracování time-lapse je tzv. deflicker. Odstraňuje blikání videa, které se někdy objevuje na jednolitých plochách jako je třeba obloha. Filtr se musí stáhnout (http://neuron2.net/deflick/flick.html) do podadresáře Plugin32 Virtual Dubu, pak by se měl objevit přímo v nabídce filtrů. Je možné jej i ručně nahrát, pokud je umístěn v jiném než uvedeném adresáři v okně filtrů pomocí tlačítka "Add..." a následně v dalším okně tlačítko "Load ..."
Co je dále vhodné je nastavení komprese videa, protože jinak má výsledný video soubor klidně několik GB. Pro tvorbu timelapse se mi asi nejlépe osvědčil kodek H.264-MPEG-4, který lze stáhnout zde: http://www.free-codecs.com/download/x264_vfw.htm. Při použití tohoto kodeku musí být šířka i výška obrazu násobkem 2 (takže např. 1080x720 px). Zkoušel jsem i další kodeky, třeba Huffyuv, který však při rozumné kvalitě obrazu produkoval obrovské soubory, nebo XVid-MPEG4, který zase neskutečně kvalitu obrazu domršil. Jinak, abyste mohli jakýkoliv kodek ve VirtualDub používat, musíte ho mít nejprve v systému nainstalovaný, VirtualDub sám o sobě sebou žádné kodeky netahá.
Nyní už stačí jen jít do menu "File - Save As AVI" a video uložit. Toto je základ v použití Virtual Dub. ....
Takže kde začít? První věcí, kterou je nutné udělat, je uložit sekvenci fotografií do jednoho adresáře. Virtual Dub umí nahrát sekvenci snímků ve formátu JPEG, PNG, BMP, ale třeba TIFF už neumí. Osobně pro tvorbu time-lapse používám RAW konvertovaný na JPEG a zmenšený na rozumnou velikost. Někdy ještě dělám určité úpravy fotografií pomocí nastavení "Action" a následného "Batch processingu" ve Photoshopu, ale to by bylo na další povídání.
Takže zpět ke snímkům. Důležité je, aby snímky v sekvenci měly vzestupné číslování bez mezer. Pokud je v sekvenci mezera, např. ..., IMG_8500, IMG_8501, IMG_8503, ..., dojde k načtení sekvence jen po snímek IMG_8501.
Pokud se taková mezera ve vaší sekvenci nachází, nezbývá, než soubory přejmenovat. Abyste to nemuseli dělat ručně, existuje jeden skvělý program, který se jmenuje Bulk Rename Utility. Po spuštění vypadá na první pohled trochu složitěji, ale není. V levém panelu stačí navigovat do adresáře se snímky. Jejich seznam se pak objeví v pravém panelu. Tam se označí ty, které chceme přejmenovat, v tomto případě tedy všechny. V dolní pravé části okna potom použijeme funkci "Remove last n" a zadáme počet znaků od konce, které se mají z názvu odstranit. Typicky vždy nechám odstranit všechny číslice. Poté použijeme funkci "Numbering", úplně vpravo, vybereme mód "Suffix", zadáme číslici od které má číslování začít (typicky 1), "Increment", který musí být v tomto případě 1 a "Pad", který nastavíme podle počtu snímků v sekvenci na 2 (1-99 snímků), 3 (1-999 snímků), 4 (1-9999 snímků) atd. Je to kvůli tomu, aby byl ve výsledném názvu stejný počet znaků a došlo k vzestupnému seřazení souborů. Pak už stačí stisknout tlačítko "Rename" v pravém dolním rohu a je hotovo. Takže toliko odbočka k automatickému přečíslování souborů.
Nyní, když máme soubory kontinuálně vzestupně očíslované, spustíme program Virtual Dub a jdeme do nabídky "File - Open Video File (Ctrl-O)" a navigujeme do adresáře se snímky, kde je uložena sekvence. Klepneme na první fotografii sekvence a dáme otevřít.
Pořadí dalších kroků a využití různých funkcí už je na každém osobě. Já používám nejčastěji tyto funkce:
Frame Rate - tedy kolik snímků za vteřinu se promítne. Obvykle volím něco mezi 20-25 snímky, aby obraz nebyl trhaný. Záleží na celkovém počtu snímků a rychlosti, jakou chcete video přehrát. Frame Rate se nastavuje v menu "Video - Frame rate ... (Ctrl-R) - Change Frame Rate to (fps)"
Další užitečnou funkcí jsou různé filtry. Ty najdete opět v menu "Video - Filters ... (Ctrl-F)". Zde je možné např. obraz otáčet, zaostřovat, saturovat, upravit jas a kontrast výsledného videa a mnoho dalšího. Doporučuji projít a vyzkoušet. Jeden z filtrů určených přímo pro zpracování time-lapse je tzv. deflicker. Odstraňuje blikání videa, které se někdy objevuje na jednolitých plochách jako je třeba obloha. Filtr se musí stáhnout (http://neuron2.net/deflick/flick.html) do podadresáře Plugin32 Virtual Dubu, pak by se měl objevit přímo v nabídce filtrů. Je možné jej i ručně nahrát, pokud je umístěn v jiném než uvedeném adresáři v okně filtrů pomocí tlačítka "Add..." a následně v dalším okně tlačítko "Load ..."
Co je dále vhodné je nastavení komprese videa, protože jinak má výsledný video soubor klidně několik GB. Pro tvorbu timelapse se mi asi nejlépe osvědčil kodek H.264-MPEG-4, který lze stáhnout zde: http://www.free-codecs.com/download/x264_vfw.htm. Při použití tohoto kodeku musí být šířka i výška obrazu násobkem 2 (takže např. 1080x720 px). Zkoušel jsem i další kodeky, třeba Huffyuv, který však při rozumné kvalitě obrazu produkoval obrovské soubory, nebo XVid-MPEG4, který zase neskutečně kvalitu obrazu domršil. Jinak, abyste mohli jakýkoliv kodek ve VirtualDub používat, musíte ho mít nejprve v systému nainstalovaný, VirtualDub sám o sobě sebou žádné kodeky netahá.
Nyní už stačí jen jít do menu "File - Save As AVI" a video uložit. Toto je základ v použití Virtual Dub. ....
- Miloš Hroch
- Příspěvky: 848
- Registrován: 23. 09. 2005, 20:39
Time-lapse, aneb jak na ně
... Pokud budete chtít video uložit třeba na svůj veb, nebo ho někde nasdílet, budete pravděpodobně potřebovat převést AVI soubor třeba na FLV (flash video) nebo třeba MP4. K tomu používám program AVIDEMUX. Ten umožňuje konverzi výsledného AVI souboru do různých dalších formátů. Má i další možnosti nastavení např. filtrů nebo komprese jako Virtual Dub, nicméně používám ho jen ke zmíněné interkonverzi.
Pro milovníky příkazové řádky je zde ještě program FFmpeg (https://www.ffmpeg.org/), který umí konverzi čehokoli na cokoli, ale upřímně se přiznám, že na to nemám nervy, i když na určité věci je ten program k nezaplacení.
Užitečné odkazy:
http://www.setvak.cz/timelapse/timelapse-cz.html
Programy:
VirtualDub http://www.virtualdub.org/
Avidemux http://avidemux.sourceforge.net/
H.264 kodek http://www.free-codecs.com/download/x264_vfw.htm
Deflicker filtr http://neuron2.net/deflick/flick.html
FFmpeg https://www.ffmpeg.org/
Pro milovníky příkazové řádky je zde ještě program FFmpeg (https://www.ffmpeg.org/), který umí konverzi čehokoli na cokoli, ale upřímně se přiznám, že na to nemám nervy, i když na určité věci je ten program k nezaplacení.
Užitečné odkazy:
http://www.setvak.cz/timelapse/timelapse-cz.html
Programy:
VirtualDub http://www.virtualdub.org/
Avidemux http://avidemux.sourceforge.net/
H.264 kodek http://www.free-codecs.com/download/x264_vfw.htm
Deflicker filtr http://neuron2.net/deflick/flick.html
FFmpeg https://www.ffmpeg.org/
Time-lapse, aneb jak na ně
Perfektní Miloši.
Já přidám jeden "fígl" pro VirtualDub pro majitele CCTV s integrací.
V případě, že mají integraci např. 20s a nasnímají 2h záznamu (2h AVI soubor např.) a chtějí zpracovat snímky snímaného objektu, je třeba z videa vybrat jen každý cca 500-stý integrovaný snímek (při PAL 25fps). To se dá udělat přes:
File - Export - Image sequence
zde však se exportuje každý snímek, což pro 2h video znamená 180000 obrázků na disku...
Našel jsem postup, jak separovat právě třeba jen každý pětistý snímek:
Video - Frame rate, nastavit "Decimate By 500"
a poté použít již výše zmíněný export do jednotlivých obrázků:
File - Export - Image sequence
Věřím, že toto majitelům CCTV může pomoci při skládání integrovaných snímků...
Já přidám jeden "fígl" pro VirtualDub pro majitele CCTV s integrací.
V případě, že mají integraci např. 20s a nasnímají 2h záznamu (2h AVI soubor např.) a chtějí zpracovat snímky snímaného objektu, je třeba z videa vybrat jen každý cca 500-stý integrovaný snímek (při PAL 25fps). To se dá udělat přes:
File - Export - Image sequence
zde však se exportuje každý snímek, což pro 2h video znamená 180000 obrázků na disku...
Našel jsem postup, jak separovat právě třeba jen každý pětistý snímek:
Video - Frame rate, nastavit "Decimate By 500"
a poté použít již výše zmíněný export do jednotlivých obrázků:
File - Export - Image sequence
Věřím, že toto majitelům CCTV může pomoci při skládání integrovaných snímků...
Ladislav Červinka
vizuální pozorování a fotometrie proměnných hvězd a zákrytů hvězd planetkami
Time-lapse, aneb jak na ně
To je paráda, teď jsem koukal na ty videa a je to krásné využítí foťáku a stativu, chlapi a jak ještě nastavit ten fotoaparát ?
Time-lapse, aneb jak na ně
Asi na plný manuál (jak expozice, tak třeba i vyvážení bílé).
Jinak s dovolením doplním i nějaké alternativy ke zpracování, které používám já - k tomu přejmenovávání souborů, kdo by používal hojně rozšířený Total Commander, pak stačí jen soubory označit, stisknout ctr+M (nebo menu Files->Multirename Tool) a pak do nového názvu souboru dát "[C]" a nastavit počítadlo (hlavně asi počet cifer)
Na seskládání sekvence používám program Images to video, je jednoduchý, intuitivní a použitelný (z vlastní zkušenosti).
Jinak s dovolením doplním i nějaké alternativy ke zpracování, které používám já - k tomu přejmenovávání souborů, kdo by používal hojně rozšířený Total Commander, pak stačí jen soubory označit, stisknout ctr+M (nebo menu Files->Multirename Tool) a pak do nového názvu souboru dát "[C]" a nastavit počítadlo (hlavně asi počet cifer)
Na seskládání sekvence používám program Images to video, je jednoduchý, intuitivní a použitelný (z vlastní zkušenosti).
Libor Brodský
HEQ5, ED80/600, Canon 350D, QHY5L-II
HEQ5, ED80/600, Canon 350D, QHY5L-II
- MaG
- Příspěvky: 11389
- Registrován: 06. 04. 2002, 21:22
- Bydliště: Jablonec nad Nisou
- Kontaktovat uživatele:
Time-lapse, aneb jak na ně
Přejmenování lze podobně jako v TotalCommanderu udělat ve free Dual Commanderu, Soubory -> Nástroj pro vícenásobné přejmenování resp. CTRL+M.
Jinak osobně též používám VirtualDub, je to v něm primitivní.
Jinak osobně též používám VirtualDub, je to v něm primitivní.
Martin Gembec, Astronomické události
EQ6 OnStep, WO FLT98+WO AFR-IV 0.8x, Orion Optics CT8 200/900 s Paracorrem, ZWO ASI294MC Pro, Canon 6Dmod, 30Dmod
EQ6 OnStep, WO FLT98+WO AFR-IV 0.8x, Orion Optics CT8 200/900 s Paracorrem, ZWO ASI294MC Pro, Canon 6Dmod, 30Dmod
Time-lapse, aneb jak na ně
Skusali ste kodek VP8 (libvpx) ? Mal by byt na urovni H.264, ale mne sa nepodarilo dostat porovnatelny vysledok pomocou ffmpeg. Vzdy bolo video podstatne horsie a vacsie. Hlavna vyhoda je, ze na rozdiel od H.264 je jeho pouzivanie legalne.
Na premenovavanie suborov jedine bash a mv. Moznost vysvetlit pocitacu cokolvek pomocou par pismen je neporovnatelna so ziadnou klikacou hrackou.
Co pouzivate na motion blur? Timelapse oblohy byvaju vacsinou pomale ako slimaci, motion blur nie je potreba, ale snazim sa urobit nieco sviznejsie. Prelinat susedne policka mi nestaci. Ked hviezda poskoci o 10 pixelov, chcelo by to vyplnit celu ciaru medzi koncovymi bodmi. Niekedy sa da nafotit desat medzi-obrazkov a spriemerovat vsetky, ale niekedy sa neda.
Na premenovavanie suborov jedine bash a mv. Moznost vysvetlit pocitacu cokolvek pomocou par pismen je neporovnatelna so ziadnou klikacou hrackou.
Co pouzivate na motion blur? Timelapse oblohy byvaju vacsinou pomale ako slimaci, motion blur nie je potreba, ale snazim sa urobit nieco sviznejsie. Prelinat susedne policka mi nestaci. Ked hviezda poskoci o 10 pixelov, chcelo by to vyplnit celu ciaru medzi koncovymi bodmi. Niekedy sa da nafotit desat medzi-obrazkov a spriemerovat vsetky, ale niekedy sa neda.
- MMys
- Příspěvky: 17643
- Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
- Bydliště: Běleč nad Orlicí
- Věk: 50
- Kontaktovat uživatele:
Time-lapse, aneb jak na ně
Hlavna vyhoda je, ze na rozdiel od H.264 je jeho pouzivanie legalne.
A co je prosímtě na používání H.264 nelegální
Mohu používat nelegální software, ale pokud používám jakýkoli legální SW který to umí, ať už koupený placený, třeba Pinnacle, nebo nějaký free sw, třeba VLC, jehož součástí je H.264, co je na tom nelegálního ?
co zkusit tohle: http://www.videolan.org/developers/x264.html
je to tam i pro Linux.
A co je prosímtě na používání H.264 nelegální
Mohu používat nelegální software, ale pokud používám jakýkoli legální SW který to umí, ať už koupený placený, třeba Pinnacle, nebo nějaký free sw, třeba VLC, jehož součástí je H.264, co je na tom nelegálního ?
co zkusit tohle: http://www.videolan.org/developers/x264.html
je to tam i pro Linux.
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
- Miloš Hroch
- Příspěvky: 848
- Registrován: 23. 09. 2005, 20:39
Time-lapse, aneb jak na ně
to Hadak: Nastavení fotoaparátu na manuál je naprosto zásadní. Pokud je tam cokoliv automatického, i kdyby jenom priorita clony nebo času, může se to chovat za proměnlivých světelných podmínek dost nepředvídatelně a výsledné video bude dost poblikávat, což se dá ve Virtual Dubu řešit zmiňovaným "Deflickerem", ale je lepší to eliminovat co nejvíce už při snímání.
Pokud fotíš do RAWu, pak je vyvážení bílé celkem buřt, protože to jde dodatečně nastavit až při zpracování, ale já třeba standardně používám vyvážení na "Slunečno" a v Camera Raw nechám WB na "As shot".
--------------------------------------------------------------------------------
to Rudohor:
Jinak co je nelegálního na používání kodeku H.264 to by mě taky dost zajímalo
Pokud fotíš do RAWu, pak je vyvážení bílé celkem buřt, protože to jde dodatečně nastavit až při zpracování, ale já třeba standardně používám vyvážení na "Slunečno" a v Camera Raw nechám WB na "As shot".
--------------------------------------------------------------------------------
to Rudohor:
Jinak co je nelegálního na používání kodeku H.264 to by mě taky dost zajímalo
Time-lapse, aneb jak na ně
Platne patenty. Drobnych uzivatelov nikdy nezmykaju, aby bolo co najviac uzivatelov, zmykaju iba velke firmy, ale ide o princip. Pokial je to mozne a nestoji ma to prilis vela, snazim sa budovat lepsi svet a neuspokojit sa s tym, ze predsa pre mna osobne sucasny stav nie je az taky zly.
Vymahatelnost patentov cez hranice medzi EU a USA je na dlhu debatu a nezhodnu sa ani pravnici, ale o to tu nejde.
Odkazy na haldu suvisiacich clankov: https://en.wikipedia.org/wiki/MPEG_LA
https://www.fsf.org/licensing/h264-patent-license
Vymahatelnost patentov cez hranice medzi EU a USA je na dlhu debatu a nezhodnu sa ani pravnici, ale o to tu nejde.
Odkazy na haldu suvisiacich clankov: https://en.wikipedia.org/wiki/MPEG_LA
https://www.fsf.org/licensing/h264-patent-license
Time-lapse, aneb jak na ně
Děkuji za skvělý návod, první videa už mám zasebou, jen ta komprese h264 mi nejde.
a deflicker je tady :
http://msu-deflicker-virtualdub-plugin.soft112.com/
a deflicker je tady :
http://msu-deflicker-virtualdub-plugin.soft112.com/
Time-lapse, aneb jak na ně
Ahoj, při snimani sirokeho okoli M42 bez pointace jsem zkusil udelat timelaps a výsledkem je celkem zajimave video. Krome toho, ze se pak zatahlo a další snimani tak naemelo smysl se az na tomto videu ukazalo, jak moc je tato oblast zanesena geostacionarnimi druzecemi a satelity. Na prilozenem videu jsou videt zejména ve spodni casti obrazu, odhadem jich je cca 13-15 + 2 pohybujici se. To se musí zakonite projevit i při snimani pointovanych snímků, ne? Jak se potom zbavujete těchto artefaktů nebo ty cary po druzicich zmizi při stackovani?
https://www.youtube.com/watch?v=gDDzbANfm9E
doporučuju prepnout do fullHD, i tak je kvalita po youtube uploadu strasliva
https://www.dropbox.com/s/jzp4n50xw6yon ... s.mp4?dl=0
https://www.youtube.com/watch?v=gDDzbANfm9E
doporučuju prepnout do fullHD, i tak je kvalita po youtube uploadu strasliva
https://www.dropbox.com/s/jzp4n50xw6yon ... s.mp4?dl=0
dob. SW 16" GoTo, N 254/1000 mod
- Psion
- Příspěvky: 11548
- Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
- Bydliště: Praha
- Věk: 61
- Kontaktovat uživatele:
Time-lapse, aneb jak na ně
Zajímavé video, při skládání v PI, se správným nastavením, ty stopy satelitů zmizí.
Time-lapse, aneb jak na ně
nosuh: Pěkně dokladující video ukazující situaci ... Zajímalo by mě, čím bylo snímáno, použitá optika, časy atd.
Asi by stálo za to si podobný širokoúhlý monitoring občas udělat.
Asi by stálo za to si podobný širokoúhlý monitoring občas udělat.
Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a stále nevím nic - tudíž to vím správně.
Astrotrac TT320X + objektivy + Canon xxxx, vlastní montáž EQ v Astro-budce, INDI projekt, QHY-9, GSO 200/800
Astrotrac TT320X + objektivy + Canon xxxx, vlastní montáž EQ v Astro-budce, INDI projekt, QHY-9, GSO 200/800
Time-lapse, aneb jak na ně
nosuh:
Asi by stálo za to si podobný širokoúhlý monitoring občas udělat.Není nic jednoduššího, než vzít něco jako základní objektiv a stativ, namířit cca 7°pod rovník a exponovat třeba 2 minuty snímek na meridiánu, pak se přesunout o 1 pole na východ nebo západ a exponovat podobně.
A myslím, že není třeba dělat monitoring, ta situace se na geostacionární dráze nějak radikálně nemění. A naštěstí jsou většinou zhruba nad rovníkem ( +/- několik desetin stupně) takže se jim lze úspěšně vyhnout ( pokud tedy není v úmyslu je naopak fotit)
Tady je staré avi průletu asteroidu 1998 FW4 pásem geostacionárních družic
Asi by stálo za to si podobný širokoúhlý monitoring občas udělat.Není nic jednoduššího, než vzít něco jako základní objektiv a stativ, namířit cca 7°pod rovník a exponovat třeba 2 minuty snímek na meridiánu, pak se přesunout o 1 pole na východ nebo západ a exponovat podobně.
A myslím, že není třeba dělat monitoring, ta situace se na geostacionární dráze nějak radikálně nemění. A naštěstí jsou většinou zhruba nad rovníkem ( +/- několik desetin stupně) takže se jim lze úspěšně vyhnout ( pokud tedy není v úmyslu je naopak fotit)
Tady je staré avi průletu asteroidu 1998 FW4 pásem geostacionárních družic
lepší rada žádná než špatná
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
milantos(šnek)centrum(puntík) cz