Ostření za pomoci Bahtinovy masky
Ostření za pomoci Bahtinovy masky
Ahoj kolegové,
stojím před problémem správného a rychlého zaostření. Na mém SW 80ED mám připevněný Canon 20Dm a pro správné ostření jsem si pořídil Bahtinovu masku. Jenže problém je tom, že po připevnění masky toho ve foťáku moc nevidím. Po vyfocení na displeji také moc ne. Ptám se teda, jakou hvězdy v této době zvolit? Nebo mám nahrubo zaostřit za pomoci testovacích expozic a bahtinova použítp ouze na doostření, kdy budu neustále kontrolovat výsledné snímky na notebooku. Nebo jak sprváně využít Bahtinovu masku ke správnému zaostření?
Děkuji moc všem za rady, případné přesměrování do příšlušného vlákna, ovšem to jsem nenašel.
Opraven název vlákna. Moderátor
stojím před problémem správného a rychlého zaostření. Na mém SW 80ED mám připevněný Canon 20Dm a pro správné ostření jsem si pořídil Bahtinovu masku. Jenže problém je tom, že po připevnění masky toho ve foťáku moc nevidím. Po vyfocení na displeji také moc ne. Ptám se teda, jakou hvězdy v této době zvolit? Nebo mám nahrubo zaostřit za pomoci testovacích expozic a bahtinova použítp ouze na doostření, kdy budu neustále kontrolovat výsledné snímky na notebooku. Nebo jak sprváně využít Bahtinovu masku ke správnému zaostření?
Děkuji moc všem za rady, případné přesměrování do příšlušného vlákna, ovšem to jsem nenašel.
Opraven název vlákna. Moderátor
Dobson 300/1750 - Drbohlav
Sw ED80 + CG-5 Adv. + Sw 70/500 + Autoguider by Mmys
Achromat 150/1200
Sw ED80 + CG-5 Adv. + Sw 70/500 + Autoguider by Mmys
Achromat 150/1200
Ostření za pomoci Bahtinovy masky
no ja na Bahtinovu masku nedal dopustit, dokud jsem neporidil barevnou CCD, kde je jeji pouziti naprosto k nicemu. U mono CCD funguje spickove a znovu jsem ji ted zacal pouzivat. Ostrim na velmi jasne hvezde pobliz foceneho objektu (to pobliz znamena tak do 50ti-60ti uhlovych stupnu ;D treba ted fotim M106 a ostrim na Dubhe ;D ). Pak zalezi na filtru, ktery tam mam a podle toho volim expozici od 1 sekundy po 5 sekund.
s barevnou OSC nejsem schopen presne zaostreni poznat (u maleho refraktoru, mozna u velkeho newtona by to pouzit slo), takze delam pokusne 1 minutove expozice celeho pole a cekam, kdy mi v celem poli klesne FWHM hvezdy na ocekavane minimum...
s barevnou OSC nejsem schopen presne zaostreni poznat (u maleho refraktoru, mozna u velkeho newtona by to pouzit slo), takze delam pokusne 1 minutove expozice celeho pole a cekam, kdy mi v celem poli klesne FWHM hvezdy na ocekavane minimum...
Ostření za pomoci Bahtinovy masky
ja vzdy ostrim na nejakou jasnou hvezdu co nejblize focenemu objektu, vetsinou staci expozice do 3 sekund, abych videl co potrebuji. na vytahu mam fixou oznacenou polohu, kde je zaostreno (pokud mas hodne rozostreno, tak samozdrejme uvidis prd i bez nasazene masky), tam najedu vytahem, vyhledam si jasnejsi hvezdu (tu vidim bez problemu bez masky v hledacku fotaku) a behem 3-4 zkusebnich expozic to zaostreni doladim. kontroluji to rovnou na displeji fotaku, k tomu neni potreba ani ten notebook.
Ondřej Kozáčik
Dalekohledy: SW Esprit 80
Montaz: HEQ-5 Syntrek
CCD: ATIK 383L+, QHY5, ZWO ASI 2600 MC Pro
Filtry: IDAS P2, Baader Ha 3,5nm
Dalekohledy: SW Esprit 80
Montaz: HEQ-5 Syntrek
CCD: ATIK 383L+, QHY5, ZWO ASI 2600 MC Pro
Filtry: IDAS P2, Baader Ha 3,5nm
Ostření za pomoci Bahtinovy masky
Pokud chápu od obou, Mahtinova maska mi je tedy k ničemu. Ještě jeden dotaz, je nějaký velký rozdíl v zaostření, pokud je rozdíl teplot, dejme tomu 20st.C?
Ideální postup tedy: velmi jasná hvězda co nejblíže focenému poli, pouze několikasekundové expozice na kontrolu a doostření a může se začít fotit. Je to tak?
Ideální postup tedy: velmi jasná hvězda co nejblíže focenému poli, pouze několikasekundové expozice na kontrolu a doostření a může se začít fotit. Je to tak?
Dobson 300/1750 - Drbohlav
Sw ED80 + CG-5 Adv. + Sw 70/500 + Autoguider by Mmys
Achromat 150/1200
Sw ED80 + CG-5 Adv. + Sw 70/500 + Autoguider by Mmys
Achromat 150/1200
Ostření za pomoci Bahtinovy masky
Pokud chápu od obou, Mahtinova maska mi je tedy k ničemu.
nic takoveho jsem nenapsal jen pokud chces neco na displeji fotaku videt (pozadovany obrazec, ktery vznikne po pouziti masky), tak musis mit aspon plusminus zaostreno (pokud mas hodne rozostreno, tak tam neuvidis nic). bud si to na ten vytah poznac, jako ja, nebo jde i od oka zaostrit pres hledacek fotaku na nejake jasnejsi hvezde. pak teprve nasad bahtinovu masku a pomoci par kratkych expozic to dolad k dokonalosti.
nic takoveho jsem nenapsal jen pokud chces neco na displeji fotaku videt (pozadovany obrazec, ktery vznikne po pouziti masky), tak musis mit aspon plusminus zaostreno (pokud mas hodne rozostreno, tak tam neuvidis nic). bud si to na ten vytah poznac, jako ja, nebo jde i od oka zaostrit pres hledacek fotaku na nejake jasnejsi hvezde. pak teprve nasad bahtinovu masku a pomoci par kratkych expozic to dolad k dokonalosti.
Ondřej Kozáčik
Dalekohledy: SW Esprit 80
Montaz: HEQ-5 Syntrek
CCD: ATIK 383L+, QHY5, ZWO ASI 2600 MC Pro
Filtry: IDAS P2, Baader Ha 3,5nm
Dalekohledy: SW Esprit 80
Montaz: HEQ-5 Syntrek
CCD: ATIK 383L+, QHY5, ZWO ASI 2600 MC Pro
Filtry: IDAS P2, Baader Ha 3,5nm
- Karell
- Příspěvky: 5576
- Registrován: 24. 04. 2009, 09:58
- Bydliště: Brána do Krkokonoš
- Kontaktovat uživatele:
Ostření za pomoci Bahtinovy masky
To je špatný závěr, že Bahtinova maska je k ničemu. Já ji s úspěchem používám na N305/1500 s OSC kamerou, kluk s DSLR na 200/800, dříve se Scoposem 66/400mm. Ostřit můžeš na jakékoliv hvězdě, vyzkoušej nějakou hodně jasnou, třeba Arcturus.
Ostření za pomoci Bahtinovy masky
Ahoj,myslím že se tu opomenulo,že pro daný dalekohled se musí vygenerovat i patřičná maska,viz odkaz
http://astrojargon.net/MaskGenerator.aspx
A také mít řádně vytemprovaný tubus.Z vlastní zkušenosti vím,že pokud se změní teplota o 5°C od doby kdy jsem zaostřil na difrakční kříž masky,je nutno přeostřit řádově o 0,05mm a to mám ohnisko 400mm.Pokud se tu mluví o 20°C rozdílu,tak ten obraz musí být totálně rozjetej.Proto také výtahy od WO s digitálním odečtem a mikrofokusem,mají na třmenu ostření i teploměr.Dobrý je si nahrubo naostřit hvězdu přes hledáček foťáku,nebo živej náled a potom nasadit masku,udělat 3-6sec.záběr,přitáhnout si ji zumem a dojet přesně nastřed kříže.
http://astrojargon.net/MaskGenerator.aspx
A také mít řádně vytemprovaný tubus.Z vlastní zkušenosti vím,že pokud se změní teplota o 5°C od doby kdy jsem zaostřil na difrakční kříž masky,je nutno přeostřit řádově o 0,05mm a to mám ohnisko 400mm.Pokud se tu mluví o 20°C rozdílu,tak ten obraz musí být totálně rozjetej.Proto také výtahy od WO s digitálním odečtem a mikrofokusem,mají na třmenu ostření i teploměr.Dobrý je si nahrubo naostřit hvězdu přes hledáček foťáku,nebo živej náled a potom nasadit masku,udělat 3-6sec.záběr,přitáhnout si ji zumem a dojet přesně nastřed kříže.
Ostření za pomoci Bahtinovy masky
Aby to nevyznělo tak jednoznačně a pesimisticky, tak přidám také několik postřehů.
1/ teorie počítá sice pro každý dalekohed jinou masku, ale je tam možno dále volit několik parametrů a tak i pro stejný dalekohled může vzniknout mnoho různých masek. Dlouho jsem používal jednu masku pro zrcadlo D200 i pro ED 80 i pro Sonnar 4/300. Vždy to byla dobrá pomůcka a vždy se dalo přesně zaostřit. Možná se obrazec trochu odchyloval od teoretického optima, ale ostřit šlo vždy jednoznačně a přesně.
2/ změna teploty má vždy vliv na zaostření. Jenže už dávno se u složitých objektivů na to bral ohled , hlavně na to , aby nedošlo vlivem změny teploty k vzájemnému posuvu optických prvků. ( např. invarové vložky a pod. ) Zrovna tak je možno při konstrukci kompenzovat teplotní změnu délky tubusu. A to buď volbou materiálu tubusu , nebo pomocí kompenzačního okulárového výtahu. To je správný a regulérní způsob konstrukce objektivů. Pokud se to nahrazuje digitální šuplerou, mizerným teploměrem a nechává se na uživateli, ať si to během expozice sám koriguje, vytváří si vlastní tabulky na kompenzaci, připadá mi to trochu všechno jako potěmkinka. Misto toho by se měl výrobce snažit udělat výrobek tak, aby tam, tato bižuterie nemusela být.
Na svém Newtonu 200/900 mám karbonový tubus, zaostřeno Bahtinovou maskou mám při teplotě -15°C a naposledy jsem bez změny zaostření fotil při +21°C Kontrola maskou ukazuje stále ideální zaostření.Není potřeba ani motorové ostření, ani digitální šuplera, ani digitální nebo bimetalový teploměr, ani přepočítavací tabulka, ani potřeba podle diagramu v patřičný okamžik přeostřovat.
1/ teorie počítá sice pro každý dalekohed jinou masku, ale je tam možno dále volit několik parametrů a tak i pro stejný dalekohled může vzniknout mnoho různých masek. Dlouho jsem používal jednu masku pro zrcadlo D200 i pro ED 80 i pro Sonnar 4/300. Vždy to byla dobrá pomůcka a vždy se dalo přesně zaostřit. Možná se obrazec trochu odchyloval od teoretického optima, ale ostřit šlo vždy jednoznačně a přesně.
2/ změna teploty má vždy vliv na zaostření. Jenže už dávno se u složitých objektivů na to bral ohled , hlavně na to , aby nedošlo vlivem změny teploty k vzájemnému posuvu optických prvků. ( např. invarové vložky a pod. ) Zrovna tak je možno při konstrukci kompenzovat teplotní změnu délky tubusu. A to buď volbou materiálu tubusu , nebo pomocí kompenzačního okulárového výtahu. To je správný a regulérní způsob konstrukce objektivů. Pokud se to nahrazuje digitální šuplerou, mizerným teploměrem a nechává se na uživateli, ať si to během expozice sám koriguje, vytváří si vlastní tabulky na kompenzaci, připadá mi to trochu všechno jako potěmkinka. Misto toho by se měl výrobce snažit udělat výrobek tak, aby tam, tato bižuterie nemusela být.
Na svém Newtonu 200/900 mám karbonový tubus, zaostřeno Bahtinovou maskou mám při teplotě -15°C a naposledy jsem bez změny zaostření fotil při +21°C Kontrola maskou ukazuje stále ideální zaostření.Není potřeba ani motorové ostření, ani digitální šuplera, ani digitální nebo bimetalový teploměr, ani přepočítavací tabulka, ani potřeba podle diagramu v patřičný okamžik přeostřovat.
lepší rada žádná než špatná
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
Ostření za pomoci Bahtinovy masky
Opet vas zdravim vazeni kolegove
trochu jsem hledal zpusoby jak zaostrit muj etx 125...nakonec jsem se rozhodl pro Bathinovu masku. Nasel jsem take software Bathinov grabber...http://www.njnoordhoek.com/?p=660
jestli nekdo tento software vyuziva k zaostreni tak bych mel par dotazu...
v softwaru se zadavaji parametry dalekohledu a velikost pixelu kamery...problem je v tom ze ja mam meade DSI II a ta ma obdelnikovy pixel 8.3 mikon krat 8.6 mikron... ktery rozmer zadat do policka softwaru?
dale me zajima jak je to s reduktorem...mam f/6.3 od meade....predpokladam ze bude redukovat ohniskovou vzdalenost ale jak ? vlastni ohniskovou vzdalenost tedy pri ohniskove vzdalenost 1900mm ji reduktor zredukuje o 63 % tedy na 1197 mm?
nebo redukuje svetlost...tedy pri svetlosti f/15 ji zdedukuje na svetlost f/9.45 a z toho potom bude vyplyvat jina ohniskova vzdalenost...tedy je li svetlost oh.vzd/prumer potom dosazenim dostavame oh.vdalenost=1200.15?
jak zaostrit velmi dobre pomoci rekuduktoru?
nebo mate jina reseni na ostreni pomoci CCD kamery?
trochu jsem hledal zpusoby jak zaostrit muj etx 125...nakonec jsem se rozhodl pro Bathinovu masku. Nasel jsem take software Bathinov grabber...http://www.njnoordhoek.com/?p=660
jestli nekdo tento software vyuziva k zaostreni tak bych mel par dotazu...
v softwaru se zadavaji parametry dalekohledu a velikost pixelu kamery...problem je v tom ze ja mam meade DSI II a ta ma obdelnikovy pixel 8.3 mikon krat 8.6 mikron... ktery rozmer zadat do policka softwaru?
dale me zajima jak je to s reduktorem...mam f/6.3 od meade....predpokladam ze bude redukovat ohniskovou vzdalenost ale jak ? vlastni ohniskovou vzdalenost tedy pri ohniskove vzdalenost 1900mm ji reduktor zredukuje o 63 % tedy na 1197 mm?
nebo redukuje svetlost...tedy pri svetlosti f/15 ji zdedukuje na svetlost f/9.45 a z toho potom bude vyplyvat jina ohniskova vzdalenost...tedy je li svetlost oh.vzd/prumer potom dosazenim dostavame oh.vdalenost=1200.15?
jak zaostrit velmi dobre pomoci rekuduktoru?
nebo mate jina reseni na ostreni pomoci CCD kamery?
Ostření za pomoci Bahtinovy masky
Ahoj soft jsem zkousel a z me zkusenosti je to ztrata casu, vizualne dokazes obrazec vytvoreny maskou na snimku posoudit stejne dobre.
Parametry bych vubec neresil paklize nemas nejake automaticke ostreni, ktere ti dokaze posunout focuser o presne vypocitanou vzdalenost. Jestli to ostris rucne tak to stejne tezko posunes dejme tomu presne o 13 mikronu.
Parametry bych vubec neresil paklize nemas nejake automaticke ostreni, ktere ti dokaze posunout focuser o presne vypocitanou vzdalenost. Jestli to ostris rucne tak to stejne tezko posunes dejme tomu presne o 13 mikronu.
newton 30 cm, eq6