Dark frame

O astrofotografii všeobecně, metody, postupy zpracování snímků, odkazy na stránky s astrofoto tematikou, rady pro začátečníky...
Odpovědět
Uživatelský avatar
MilAN
Příspěvky: 24263
Registrován: 17. 04. 2004, 23:56
Bydliště: Jablonec nad Nisou
Věk: 75

Dark frame

#136

Příspěvek od MilAN »

No, ale tak by to mělo přeci vypadat. Je tam elektroluminiscence z foťáku ( sice dost velká - ) a nějaké hotpixely. A pokud to je udělané za jinak stejných podmínek jako snímek, tak to sw při zpracování odečte . Kvůli tomu se dělá DF
lepší rada žádná než špatná
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
Uživatelský avatar
caradoc
Příspěvky: 171
Registrován: 04. 02. 2014, 09:07
Bydliště: Liběchov
Věk: 49

Dark frame

#137

Příspěvek od caradoc »

Milane, takže nemám panikařit z tohoto DF?
mě právě znepokojuje to že při výsledném zpracování fotky pokud použiji zesvětlení, tak se obloha prostě stává někde světlá, někde tmavá,.. a je to přesně v místech toho světlého pole v DF, nejspíše blbě zpracovávám apod, jsem naprostý laik, používám Iris pro kalibraci i registraci, a výsledek je zde
http://astrofotky.cz/gallery.php?show=c ... 661618.jpg
prosím co na té fotce je tragického?
Uživatelský avatar
MilAN
Příspěvky: 24263
Registrován: 17. 04. 2004, 23:56
Bydliště: Jablonec nad Nisou
Věk: 75

Dark frame

#138

Příspěvek od MilAN »

Tak, jak to prezentuješ, je to podle mě slušné. Pokud si to stáhnu a zvýším jas/kontrast, tak je vidět, že nesedí dobře DF. Na to je potřeba si dát pozor a dělat DF za stejných podmínek jako snímek. Jen si myslím, že té elektroluminiscence tam foťák vnáší nějak moc. Ale nemohu porovnat, neměl jsem nikdy tuhle zrcadlovku.Snad se k DF vyjádří někdo, kdo tenhle typ používá.
lepší rada žádná než špatná
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
Uživatelský avatar
caradoc
Příspěvky: 171
Registrován: 04. 02. 2014, 09:07
Bydliště: Liběchov
Věk: 49

Dark frame

#139

Příspěvek od caradoc »

DF je dělaný s o něco vyšší teplotou čipu než light snímky, tak jsi mě uklidnil s tím že technika pracuje dobře, ale mé schopnosti kalibrace jsou horší,.. no nic, musím se učit,
děkuji
Caradoc
Uživatelský avatar
MMys
Příspěvky: 17622
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Běleč nad Orlicí
Věk: 50
Kontaktovat uživatele:

Dark frame

#140

Příspěvek od MMys »

Stejná teplota nebude u DSLR skoro nikdy. I každý z DF bude mít trochu jinou, nebo budeš muset dlouho čekat, než se teplota stabilizuje.

Při kalibraci je potřeba mit zapnutou funkci, která zajistí optimalizaci DF (jeho přeškálování tak, aby optimálně seděl k light snímku). Většina slušnjších SW pro kalibraci to umí, Z free SW to snad úplně nejlépe zvládá MRAW od Marka Pecky (MP tady na AF).

http://fjfi.cce.cz/astro/mraw/mraw.html

a tady je k němu dodělané grafické rozhraní, pokud nevládneš příkazovou řádkou ;)

http://waa.4fan.cz/www/equipment/?type=mrawgui
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
Uživatelský avatar
BiF
Příspěvky: 1143
Registrován: 10. 11. 2002, 02:00
Bydliště: Trhové Sviny
Věk: 52
Kontaktovat uživatele:

Dark frame

#141

Příspěvek od BiF »

DF je dělaný s o něco vyšší teplotou čipu než light snímky ... ale mé schopnosti kalibrace jsou horší,.. no nic, musím se učit,
Asi zbytečně, ale připomenu, že pro lepší výsledek je potřeba vytvářet tzv. kalibrační "master snímky"- snímky vytvořené zprůměrováním více jednotlivých darků, flatů, ....

Ale to jistě víš...
Newtony 300/1200, 200/860, 100/600; SkyMaster 15x70; paralaktická montáž vlastní výroby; QHY163M; ASI120M; Canon EOS 300D; Philips ToUcam Pro; http://bilek.astronomie.cz/ , email: frantabilek(at)gmail(dot)com
Uživatelský avatar
caradoc
Příspěvky: 171
Registrován: 04. 02. 2014, 09:07
Bydliště: Liběchov
Věk: 49

Dark frame

#142

Příspěvek od caradoc »

DF dělám dvacet, bias a flat po deseti,..
ale MMys má recht v MRawu, ten dá výsledek lepší, ale když kalibruji irisem, je zas čistší pozadí, ovšem jak je níže uvedeno, vystupuje při zvýšeném jasu špatně usazený DF na Lsnímky, na pořádný program nemám peníze, musím se naučit pracovat s tím co je a časem se našetří,.. :)
Uživatelský avatar
Psion
Příspěvky: 11503
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Praha
Věk: 61
Kontaktovat uživatele:

Dark frame

#143

Příspěvek od Psion »

Flat bych klidně dělal po 40ti, je to za chvilku a šum bude minimální. Na bias bych se vykašlal, ten obsahuje dark.
Uživatelský avatar
MMys
Příspěvky: 17622
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Běleč nad Orlicí
Věk: 50
Kontaktovat uživatele:

Dark frame

#144

Příspěvek od MMys »

Jenže pokud chceš optimalizovat DF, musíš od něj před tím odečíst případně bias. Zrovna tak jako od FF musíš odečíst darkflat (případně bias, pokud je FF krátkou expozicí). Vzpomeň si na přednášku v Rokycanech, tam to bylo i se zdůvodněním.

Asi jediný případ, kdy není až tak nutný ten darkflat a bias, je právě Markův MRAW. Díky tomu, že v RAWu z DSLR je i tzv. overscan (oblast senzoru zamaskovaná před světlem, prostě část slupců vlevo a vpravo od aktivní oblasti senzoru), kterou MRAW využívá k "napasování" DF ke snímku.
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
Uživatelský avatar
Psion
Příspěvky: 11503
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Praha
Věk: 61
Kontaktovat uživatele:

Dark frame

#145

Příspěvek od Psion »

Není lepší vyfotit dark ve stejné teplotě jako light, než optimalizovat dark focený v úplně jiné teplotě? Lze vůbec přesně ten dark napasovat?
Uživatelský avatar
MMys
Příspěvky: 17622
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Běleč nad Orlicí
Věk: 50
Kontaktovat uživatele:

Dark frame

#146

Příspěvek od MMys »

Bylo by, ale s DSLR je to skoro nereálné. I když strčíš foťák do ledničky za stejné teploty, ustálí se to za provozu na jiné teplotě, než když to při reálném focení bylo venku, s úplně jinými radiačními podmínkami a ofukoval to lehký větřík.

A taky, první a poslední snímek ze sady (jak light snímků, tak DF) mohou mít o dost stupňů odlišnou teplotu. Ta se rozhodí i když uděláš v sekvenci snámků pauzu, foťák vychladne, a pak se zase zahřívá zpět do ustáleného stavu.

Optimalizace DF funguje celkem solidně do rozsahu řekněme +/-5 stupňů, tedy běžné odchylky pobere. Kalibrovat snímek z léta pomocí DF ze zimy, nebo naopak je pochopitelně pitomost, a fungovat to nebude.

Další skoro nezbytnou věcí u focení s DSLR je posun pole mezi expozicemi, dithering. Právě z důvodu, ža kalibrace pomocí DF není nikdy dokonalá, a neodečtené pozůstatky po hotpixelech se vyeliminují u posunutých snímků statisticky.
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
Uživatelský avatar
Psion
Příspěvky: 11503
Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
Bydliště: Praha
Věk: 61
Kontaktovat uživatele:

Dark frame

#147

Příspěvek od Psion »

Proto jsem pořídil kdysi chlazený foták, abych se nemusel zdržovat s darkframe. Navíc u ultralehkých montáží bez pointace je dithering autoguiderem vyloučený, nicméně zde zase funguje posun v DE i RA díky horšímu ustavení.
Každopádně i u CCD kamer se doporučuje první snímek zahodit, u nechlazených DSLR tak první 2-3 snímky.
franky
Příspěvky: 3
Registrován: 19. 04. 2017, 13:48

Fotenie dark frames s Nikon D5100 bez teploty senzora

#148

Příspěvek od franky »

Ahojte,
Zacinam s astrofoto a viem, ze okrem light framov potrebujem aj dark framy, fotene pri tej istej teplote.

Pocas fotenia teplota senzora v Nikon D5100 stupa, co som cital, tak aj o 18 stupnov. Nestaci mi teda poznat teplotu okolia a podla nej spravit darky. Predpokladam ze potrebujem vediet v prvom rade teplotu senzora a darky spravit pri rovnakej teplote senzora ako lighty. Nikon do exifu ale teplotu senzora nedava, takze ju nepoznam.

Ako teda bez znalosti teploty senzora spravit darky tak aby odpovedali lightom?

Vdaka,
Fero.
Uživatelský avatar
MilAN
Příspěvky: 24263
Registrován: 17. 04. 2004, 23:56
Bydliště: Jablonec nad Nisou
Věk: 75

Re: Dark frame

#149

Příspěvek od MilAN »

Snad je stačí udělat při stejné teplotě jako light. Oteplení při jinak stejných podmínkách bude přeci zhruba stejné
lepší rada žádná než špatná
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
franky
Příspěvky: 3
Registrován: 19. 04. 2017, 13:48

Re: Dark frame

#150

Příspěvek od franky »

Mozno to zbytocne komplikujem, ale predstavme si, ze zacinam na teplote senzora DSLR 23°C robit lighty, 10 min expozicie
Kedze teplota snimaca kazdou expoziciou stupa, kazdy light bude spraveny pri inej teplote, napr

1 light: 23° (zaroven cca teplota okolia)
2 light: 27°
3 light: 29°
4 light: 31°
5 light: 33°
(ja by som samozrejme tieto teploty senzoru nepoznal, pretoze Nikon D5100 nema teplotu senzoru v EXIFe. Teploty su priklad z tohto fora: https://stargazerslounge.com/topic/2357 ... e-cooling/, druhy graf, horna krivka, kde to realne niekto zmeral)

1. Uz tu mam prvu otazku - znamena to, ze pre kazdy light budem potrebovat iny dark (kedze kazdy light je foteny pri inej teplote senzoru)?

A ako tie darky spravit, ked teploty na senzore nepoznam? Napadlo mi, ze po foteni lightov necham zrkadlovku vychladit na teplotu okolia, napr 15 minut. Pri troche stastia bude teplota okolia podobna, ako pri foteni lightov, takze zacnem na rovnakych 23°C z prikladu vyssie. Kedze expozicie budu rovnako dlhe, tak predpokladam, ze aj teplota senzora bude rast rovnako, tj dostanem tieto darky:

1 dark: 23° (zaroven cca teplota okolia)
2 dark: 27°
3 dark: 29°
4 dark: 31°
5 dark: 33°

Nasledne pouzijem prvy dark (23°) na kalibraciu prveho lightu (23°), druhy dark (27°) na kalibraciu druheho lightu (27°)... atd.

Tymto vyriesim problem, ze nepoznam teplotu na senzore - skratka, ak zacnem robit darky so senzorom vychladenym na teplotu okolia, ako pri lightoch, tak s kazdou dalsou expoziciou by mala rast teplota pri darkoch rovnako ako pri lightoch - bez ohladu na to, aka ta konkretna teplota je a teda ju nemusim poznat.

2. tj. druha otazka, uvazujem pri tomto spravne? predpokladam spravne, ze nemozem urobit dark pri teplote senzora 23°C a potom ten dark pouzit aj na prvy light (senzor 23°C) aj na posledny (senzor 33°C)?

Ak ano, tak teraz narazim na prakticky problem - darkov potrebujem niekolko, napr 10. A ja som zatial pre kazdy light (chapaj teplotu), ziskal iba jeden dark. Takze zase necham vychladit zrkadlovku na teplotu okolia, opat, dufajuc, ze startovacia teplota bude podobna (tj. v priklade vyssie tych 23°) a spravim dalsiu seriu darkov - opat prvy dark (23°) pre prvy light (23°C), druhy dark (29°C) pre druhy light (29°C), atd.....

Tak som pre kazdu teplotu ziskal druhy dark a mozem ist robit tretiu seriu....

To je ale blbost, ved pre 5 lightov po 10 min (celkova expozicia 50min) budem robit 10 darkov x 5 expozicii x 10 min = 500 minut :shock:

3. tj. tretia otazka - to vyssie, je prakticky nezmysel - ako si teda nastavit workflow, ked teplota senzora pocas expozicie lightov aj darkov rastie, ja ju nepoznam a ani ziaden program mi na tom neurobi skalovanie (zo suboru sa nedozvie teplotu senzora)?

Dakujem,
Fero
Odpovědět