Dark frame
Dark frame
človíčkové,.. když po skončení focení DSO apod, potřebujete vytvořit Dark Frames, necháte DSLR na teleskopu, nebo jej sundáte, zakrytujete vstup do fotáku a fotíte bez teleskopu?
Jde mě o to zda mohu začít balit techniku a darky udělat jen s krytkou, nebo musím mít vše sestavené tak jak jsem fotil noční nebe.
Dík za osvětu
Caradoc
Jde mě o to zda mohu začít balit techniku a darky udělat jen s krytkou, nebo musím mít vše sestavené tak jak jsem fotil noční nebe.
Dík za osvětu
Caradoc
Dark frame
Obecně to raději nechávám dofotit na dalekohledu/montáži.
Pokud začneš balit a DSLR dáš fotit darky někam stranou, těžko najdeš takové místo, aby teplotní poměry (teplo odváděné kovovým bajonetem, ofuk případným větrem, teplota ve výšce nad zemí, atd) byly úplně shodné.
Jinak při začátečnickém focení a nedostatku času to není úplně kritický problém. Pokud máš v EXIFu spolehlivý údaj o teplotě snímače, časem si vytvoříš sbírku dárků, kterou moužeš používat v různých nocích...
A případně si ji aktualizovat jednou cca za rok...
Pavel
Pokud začneš balit a DSLR dáš fotit darky někam stranou, těžko najdeš takové místo, aby teplotní poměry (teplo odváděné kovovým bajonetem, ofuk případným větrem, teplota ve výšce nad zemí, atd) byly úplně shodné.
Jinak při začátečnickém focení a nedostatku času to není úplně kritický problém. Pokud máš v EXIFu spolehlivý údaj o teplotě snímače, časem si vytvoříš sbírku dárků, kterou moužeš používat v různých nocích...
A případně si ji aktualizovat jednou cca za rok...
Pavel
Pavel Vabrousek
Dark frame
Já to sundám odložím bokem a balím. Stejně teplota zpravidla během noci kolísá, takže pokud se nedělá živý a hned temný snímek stejně to k sobě přesně nepadne. Tím pádem je úplně jedno jsetli to je na dalekohledu, nebo vedle.
tel 608 920 902 Nemám rád tenhle stát.
Dark frame
Já oba postupy kombinuju - během focení dělám temné snímky s foťákem přidělaným na dalekohledu a montáži. Obvykle na to je chvíle na začátku když nastavuju pointaci, pak když přeostřuju nebo na konci focení než všechno pobalím. A pak k tomu někdy během zatažených nocí na balkóně nafotím další snímky pouze s tělem foťáku k doplnění databáze.
GSO RC 152/1370, TS APO Quadruplet 70/350, Baader Scopos 66/400, montáž CG-5 GT ADV, ZWO ASI 1600 MM-C, Canon EOS600Dmod., Lacerta MGEN, triedr Helios 7x50
Dark frame
potřebujete vytvořit Dark Frames, necháte DSLR na teleskopu, nebo jej sundáte,
Já foťák sundám a balím. Ale teplota je jiná, takže to skoro určitě nepoužiju k focenému snímku, ale k nějakému jinému, kde to bude více pasovat. Stejně darků potřebuješ nějaké srovnatelné množství jako ligh snímků a asi se nedá fotit několik hodin na místě darky. Uvědom si, že děláš průměr třeba 20 lightů, aby si snížil šum, ale pokud by jsi použil jen pár dark snímků, které zprůměruješ, tak sice ten výsledek odečteš od light snímků, ale protože to bude u všech snímků stejné, tak při průměrování snímků se ten "nový" šum, který jsi tam zanesl z darku už průměrováním nevyruší!
Chybějící darky většinou dělám doma v autoledničce
Já foťák sundám a balím. Ale teplota je jiná, takže to skoro určitě nepoužiju k focenému snímku, ale k nějakému jinému, kde to bude více pasovat. Stejně darků potřebuješ nějaké srovnatelné množství jako ligh snímků a asi se nedá fotit několik hodin na místě darky. Uvědom si, že děláš průměr třeba 20 lightů, aby si snížil šum, ale pokud by jsi použil jen pár dark snímků, které zprůměruješ, tak sice ten výsledek odečteš od light snímků, ale protože to bude u všech snímků stejné, tak při průměrování snímků se ten "nový" šum, který jsi tam zanesl z darku už průměrováním nevyruší!
Chybějící darky většinou dělám doma v autoledničce
M:736 750 113
Dark frame
Bill: My z nizsej ligy co nemame uzkopasmove filtre a oblohu mame zas... zas... zasvietenu bojujeme skor so sumom z oblohy. Sum snimaca v porovnani s tym ako keby ani nebol, par darkov proti pruhom a hotpixelom staci.
Dark frame
Zdravim,
Pracujem vo firme ktora sa zaobera kalibraciou teplomerov a mame tam aj klimaticku komoru ktora sa nastavi na urcitu teplotu a vlhkost a drzi to na 0,1 stupna +-
Zaujimalo by ma, dalo by sa v nej robit dark frames s DSLR? Svetlo tam neprenika ziadne a bolo by super keby som si tam mohol narobit nejaku "dark library" nech nestracam drahocenny nocny cas:)
vyzera to nejak takto: http://www.cts-umweltsimulation.de/prod ... 70_350.jpg
Pracujem vo firme ktora sa zaobera kalibraciou teplomerov a mame tam aj klimaticku komoru ktora sa nastavi na urcitu teplotu a vlhkost a drzi to na 0,1 stupna +-
Zaujimalo by ma, dalo by sa v nej robit dark frames s DSLR? Svetlo tam neprenika ziadne a bolo by super keby som si tam mohol narobit nejaku "dark library" nech nestracam drahocenny nocny cas:)
vyzera to nejak takto: http://www.cts-umweltsimulation.de/prod ... 70_350.jpg
Dark frame
Rozbor:
1. pocas noci sa teplota meni (predpokladame ze o 6 stupnov a menej)
Treba mat pre kazdu snímku zapisanu teplotu - je velky rozdiel v teplote okolia a senzora, velky rozdiel ked pofukuje vietor, velky....
2. Pocas roka je vykyv teploty- v lete 15 a v zime -15 C
3. Idealne je mat darky rovnakej dlzky (cas) ako fotis light (nie je to podmienka soft to vie doratat)
4. Senzor sa casom meni doporucuje sa cca po 6 mesiacoch nofotit nove darky
Zaver:
1sada 10 snimok po 10 minut - 100 min
Odstup teploty po 2 stupne -treba 15 sa po 100 minut - 10000( 166 hodin)
Ak by si chcel to iste pre 20 min expozicii tak celkovo 489 hodin t.j 62 pracovnych dni
Šak ta zamestnavatel zabije , ze by si mohol v robote robit i nieco ine a ta spotreba eletriky Ak si to zratas tak si kupis chladenu kameru a šlus. Tak ako ja
1. pocas noci sa teplota meni (predpokladame ze o 6 stupnov a menej)
Treba mat pre kazdu snímku zapisanu teplotu - je velky rozdiel v teplote okolia a senzora, velky rozdiel ked pofukuje vietor, velky....
2. Pocas roka je vykyv teploty- v lete 15 a v zime -15 C
3. Idealne je mat darky rovnakej dlzky (cas) ako fotis light (nie je to podmienka soft to vie doratat)
4. Senzor sa casom meni doporucuje sa cca po 6 mesiacoch nofotit nove darky
Zaver:
1sada 10 snimok po 10 minut - 100 min
Odstup teploty po 2 stupne -treba 15 sa po 100 minut - 10000( 166 hodin)
Ak by si chcel to iste pre 20 min expozicii tak celkovo 489 hodin t.j 62 pracovnych dni
Šak ta zamestnavatel zabije , ze by si mohol v robote robit i nieco ine a ta spotreba eletriky Ak si to zratas tak si kupis chladenu kameru a šlus. Tak ako ja
Pavol Kollárik - kolec
http://astrofotky.cz/~kolec
http://astrofotky.cz/~kolec
Dark frame
Ked darky budem robit(ako zvycajne) po skonceni lightov tak snimka prveho darku bude aj tak dajme tomu o tych 6 stupnov menej ako snimka prveho lightu.
Je ten rozdiel ozaj taky velky napr. od 5 do 10 stupnov?
Ak nie, tak by mi stacilo napr. spravit teraz na jarne obdobie pri 5 stupnoch 20x10min. a pri 10 stupnoch 20x10 min.
A tie darky budem pouzivat pre vsetky lighty co nafotim pri danej teplote.
Je to vlastne firma mojich rodicov a casto robime teplomery pri podobnych teplotach takze ked tam prihodim fotak, to nikomu neublizi:)
Je ten rozdiel ozaj taky velky napr. od 5 do 10 stupnov?
Ak nie, tak by mi stacilo napr. spravit teraz na jarne obdobie pri 5 stupnoch 20x10min. a pri 10 stupnoch 20x10 min.
A tie darky budem pouzivat pre vsetky lighty co nafotim pri danej teplote.
Je to vlastne firma mojich rodicov a casto robime teplomery pri podobnych teplotach takze ked tam prihodim fotak, to nikomu neublizi:)
- MMys
- Příspěvky: 17643
- Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
- Bydliště: Běleč nad Orlicí
- Věk: 50
- Kontaktovat uživatele:
Dark frame
Takovýhle jemný krok není určitě potřeba. Když jsem fotil na DSLR, tak tak rozhodně odchylka nějaké 4 stupně vůbec nevadila, sneslo se i víc. Přeci nebudeš sadu snímků třídit podle teploty senzoru a pak aplikovat vybrané df zvlášť.
Daleko účinnější je použít SW, který optimalizuje darkframe (byť i pořízený při teplotě o něco (jednotky stupňů) jiné tak, aby co nejlépe pasoval ke snímku. To umí třeba MRAW Marka Pecky, MaxImDL, PixInsight... Pak můžeš v klidu celou sadu snímků okalibrovat DF pořízenými při trochu jiné teplotě.
Klidně bych to v té komoře projel jen po pěti stupních, řekněme od -20 do +25 a víc to neřešil.
A vůbec, u focení s DSLR je naprosto zásadní používat dithering, to pomůže ještě podstatně více, než přesný DF, který stejně z principu nikdy moc přesný nebude. Teplota senzoru se totiž mění i v průběhu exponování.
Daleko účinnější je použít SW, který optimalizuje darkframe (byť i pořízený při teplotě o něco (jednotky stupňů) jiné tak, aby co nejlépe pasoval ke snímku. To umí třeba MRAW Marka Pecky, MaxImDL, PixInsight... Pak můžeš v klidu celou sadu snímků okalibrovat DF pořízenými při trochu jiné teplotě.
Klidně bych to v té komoře projel jen po pěti stupních, řekněme od -20 do +25 a víc to neřešil.
A vůbec, u focení s DSLR je naprosto zásadní používat dithering, to pomůže ještě podstatně více, než přesný DF, který stejně z principu nikdy moc přesný nebude. Teplota senzoru se totiž mění i v průběhu exponování.
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
Dark frame
No ale je dobré mít SW, který ukládá teplotu čipu do názvu souboru - já používám Backyard EOS a pak jenom vyberu pro kalibraci rozsah teplot. Jinak teplota se ustálí až po delší době a záleží hodně na pauzách mezi expozicemi.
M:736 750 113
- MaG
- Příspěvky: 11389
- Registrován: 06. 04. 2002, 21:22
- Bydliště: Jablonec nad Nisou
- Kontaktovat uživatele:
Dark frame
A nebo si teplotu napíšeš a jak píše Martin, čip se sice ohřívá, ale snese to slušný rozsah. Prostě zahodím pár prvních snímků a je to.
Martin Gembec, Astronomické události
EQ6 OnStep, WO FLT98+WO AFR-IV 0.8x, Orion Optics CT8 200/900 s Paracorrem, ZWO ASI294MC Pro, Canon 6Dmod, 30Dmod
EQ6 OnStep, WO FLT98+WO AFR-IV 0.8x, Orion Optics CT8 200/900 s Paracorrem, ZWO ASI294MC Pro, Canon 6Dmod, 30Dmod
Dark frame
Takže stačí si zapsat teplotu při focení a darky udělat pak třeba v nějakém chladícím boxu s nastavenou teplotou?
SW 305/1500, 200/1000 Celestron 102/1000, Bresser 60/800, TS 25x100UHC triedr 20x60
Dark frame
Měl bych jeden dotaz na teoretiky:
jaký je rozdíl při "výrobě " Master Darku mezi medianem a sigmou ? Eventuálně, jak se projeví výsledek při různém počtu darků při těchto zpracováních.
jaký je rozdíl při "výrobě " Master Darku mezi medianem a sigmou ? Eventuálně, jak se projeví výsledek při různém počtu darků při těchto zpracováních.
lepší rada žádná než špatná
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
Dark frame
Milan: Ak mam na mysli tu istu sigmu co mate Vy na mysli, https://cs.wikipedia.org/wiki/Sm%C4%9Br ... 1_odchylka - tak s medianom nema nic moc spolocneho a pouziva sa na vyber pixelov, ktore sa potom budu kombinovat priemerom alebo medianom alebo maximom alebo niecim. Takze rozdiel medzi medianom a sigmou je tak nejak nedefinovatelny, nie su to alternativy ze by sa dali vzajomne porovnat.