jak na umělý Flatfield?
jak na umělý Flatfield?
Ahoj, jakožto programátor s minimálním technickým talentem na cokoliv, co nemá klávesnici, bych poprosil o radu. Vím jak fotit flat field snímek za soumraku nebo svítání, problém je, že třeba v zimě se obvykle pod oblohu dostanu až když už je tma.
Vím, že se to dá udělat pomocí nějakých přípravků i doma nebo ve tmě (pokud to jde nasadit na dalekohled). Takže otázka je, máte s tím někdo zkušenosti? Jak dosáhnout co nejrovnoměrnějšího osvětlení s co nejmenšími náklady? Šel by (snadno) vyrobit nějaký lightbox na dalekohled o průměru 20cm?
Díky, Zbyněk
Vím, že se to dá udělat pomocí nějakých přípravků i doma nebo ve tmě (pokud to jde nasadit na dalekohled). Takže otázka je, máte s tím někdo zkušenosti? Jak dosáhnout co nejrovnoměrnějšího osvětlení s co nejmenšími náklady? Šel by (snadno) vyrobit nějaký lightbox na dalekohled o průměru 20cm?
Díky, Zbyněk
http://astrofoto.euweb.cz&&zvrastil (at) seznam (bodka) cz
jak na umělý Flatfield?
Ještě doplnění. Udělátko typu lightbox by asi patřilo spíš do sekce astrofotografická technika, ale jde mi i třeba o postup jak takový flatfield co nejlépe vyfotit doma v pokoji - aspoň bych mohl snadno vyzkoušet, jestli má nějaký výrazný vliv natočení fotoaparátu.
http://astrofoto.euweb.cz&&zvrastil (at) seznam (bodka) cz
jak na umělý Flatfield?
Zbynek Vrastil napsal: - aspoň bych mohl snadno vyzkoušet, jestli má nějaký výrazný vliv natočení fotoaparátu. Flatfield vzdycky prumeruji z vetsiho mnozstvi snimku s ruznym natocenim fotoaparatu - tim prave eliminuji pripadne nerovnomernosti v osvetleni plochy. Pak by, myslim, mohla v nouzi poslouzit i bila zed nebo strop s rozumne rozptylenym osvetlenim. Nikdy jsem to ale nedelal, zatim jsem vzdycky radeji pouzil oblohu.
Podstatne je mit zaostreno na nekonecno, i kdyz fotime metr vzdalenou zed. Flatfield nemusi byt ostry ( neostrost je naopak vyhoda ), ale musi mit chip ve stejne vzdalenosti od objektivu, jako byl pri "ostrem" foceni. Zmena zaostreni zmeni i vinetaci apod.
Podstatne je mit zaostreno na nekonecno, i kdyz fotime metr vzdalenou zed. Flatfield nemusi byt ostry ( neostrost je naopak vyhoda ), ale musi mit chip ve stejne vzdalenosti od objektivu, jako byl pri "ostrem" foceni. Zmena zaostreni zmeni i vinetaci apod.
e-mail : mpec(at)cce(dot)cz&&
jak na umělý Flatfield?
Já jsem si zhotovil flatfield podle návodu od Maga musím říc že je to super!! Tak teď ten postup:
Namiř optiku na bílou rovnoměrně osvětlenou zeď či strop, a v automatickém režimu foťáku udělej zk. snímek automatika ti vyhodí správnej expoziční čas který ty použiješ při focení v manualu, no a pak už jen otáčíš foťákkolem dokola ve výtahu o 45. stupňů. Těch osm snímků co ti z toho vypadne zprůměruješ a máš FLATFIELD!! jestli se mýlím ať mě zkušenější opravěj!!

Namiř optiku na bílou rovnoměrně osvětlenou zeď či strop, a v automatickém režimu foťáku udělej zk. snímek automatika ti vyhodí správnej expoziční čas který ty použiješ při focení v manualu, no a pak už jen otáčíš foťákkolem dokola ve výtahu o 45. stupňů. Těch osm snímků co ti z toho vypadne zprůměruješ a máš FLATFIELD!! jestli se mýlím ať mě zkušenější opravěj!!

Astrograf 250/1000 f/4, SW ED-80/600 ,EQ-6 SS, ZWO ASI 071 ,ASI 120MM ,Canon EOS 40Da,hvězdárnička 2x2.m
http://astrophotography-l-r.webnode.cz/
http://astrophotography-l-r.webnode.cz/
- MaG
- Příspěvky: 11732
- Registrován: 06. 04. 2002, 21:22
- Bydliště: Jablonec nad Nisou
- Kontaktovat uživatele:
jak na umělý Flatfield?
Bíba mně vždy něčím pobaví, ale v principu si myslím, že takový flatfield na digizrcadlovku postačí..
Já bych ještě dodal, co mně zaujalo, že když dělám flatfield, záleží u objektivu nejen na ohnisku, ale i na cloně, kterou jsem použil. Takže flatfield dělám výše uvedeným postupem od Bíby + na stejném ohnisku a cloně objektivu.
Já bych ještě dodal, co mně zaujalo, že když dělám flatfield, záleží u objektivu nejen na ohnisku, ale i na cloně, kterou jsem použil. Takže flatfield dělám výše uvedeným postupem od Bíby + na stejném ohnisku a cloně objektivu.
Martin Gembec, Astronomické události
EQ6 OnStep, WO FLT98+WO AFR-IV 0.8x, Omegon RC8 203/1624, ZWO ASI294MC Pro, Canon 6Dmod
EQ6 OnStep, WO FLT98+WO AFR-IV 0.8x, Omegon RC8 203/1624, ZWO ASI294MC Pro, Canon 6Dmod
jak na umělý Flatfield?
Biba75 napsal: J... Namiř optiku na bílou rovnoměrně osvětlenou zeď či strop, ... a pak už jen otáčíš foťákkolem dokola ve výtahu o 45. stupňů. Těch osm snímků co ti z toho vypadne zprůměruješ a máš FLATFIELD!! jestli se mýlím ať mě zkušenější opravěj!!
:)Otáčanie má slúžiť na elimináciu nerovnakého osvetlenia snímanej plochy. Už to, že je plocha nerovnomerne osvetlená je v protiklade s názvom FLAT. Plocha musí byť osvetlená plošným svetlom a to čo najrovnomernejšie. Flat-field má eliminovať nerovnomernosti v osvetlení (vinetácia, prach a pod.) pri snímaní, t.j. zaznamenať vastnosti danej optickej zostavy. Akákoľvek zmena ohniska, clony, vysunutie, resp. zasunutie rosnice alebo natočenie snímača voči zbytku optickej sústavy je zmena parametrov a nedostaneš flat-field pre takú sústavu akou si fotografoval pôvodný objekt. Ak napríklad okulárový výťah zasahuje do tubusu a spôsobuje nerovnomerné osvetlenie snímača, tak otáčaním snímača vo výťahu už vôbec nedokážeš vplyv výťahu eliminovať!!!
Môj postup je takýto.
1. po nasnímaní objektu nasnímam flat snímky tak, že opriem (napr. o stoličku) v osvetlenej miestnosti matnú bielu platňu a tú bez zmeny optickej zostavy nasnímam v manuálnom režime tak ako mi ukáže expozimeter. Maximum histogramu by sa malo nachádzať niekde v polovici celého svojho rozsahu, alebo menej.
2. Potom nafotografujem dark snímky pri danej teplote, citlivosti a expozičnom čase (ak také ešte nemám).
3. napokon nasnímam Bias snímky. Veď to už nič nestojí a tých 11-19 fotiek 1/8000s spravím za pár sekúnd. To už nie je nič v porovnaní so snímaním darkov.
4. všetky sady spracujem v IRIS-e a práve fakt, že mám aj bias snímky, mi umožňuje využiť jeho predpripravený postup spracovania. Inak by som musel manuálne odpočítavať a deliť snímky.
Toto je už ale trocha o inom. Ako fotografovať Flat snímky, som uviedol na začiatku.
:)Otáčanie má slúžiť na elimináciu nerovnakého osvetlenia snímanej plochy. Už to, že je plocha nerovnomerne osvetlená je v protiklade s názvom FLAT. Plocha musí byť osvetlená plošným svetlom a to čo najrovnomernejšie. Flat-field má eliminovať nerovnomernosti v osvetlení (vinetácia, prach a pod.) pri snímaní, t.j. zaznamenať vastnosti danej optickej zostavy. Akákoľvek zmena ohniska, clony, vysunutie, resp. zasunutie rosnice alebo natočenie snímača voči zbytku optickej sústavy je zmena parametrov a nedostaneš flat-field pre takú sústavu akou si fotografoval pôvodný objekt. Ak napríklad okulárový výťah zasahuje do tubusu a spôsobuje nerovnomerné osvetlenie snímača, tak otáčaním snímača vo výťahu už vôbec nedokážeš vplyv výťahu eliminovať!!!
Môj postup je takýto.
1. po nasnímaní objektu nasnímam flat snímky tak, že opriem (napr. o stoličku) v osvetlenej miestnosti matnú bielu platňu a tú bez zmeny optickej zostavy nasnímam v manuálnom režime tak ako mi ukáže expozimeter. Maximum histogramu by sa malo nachádzať niekde v polovici celého svojho rozsahu, alebo menej.
2. Potom nafotografujem dark snímky pri danej teplote, citlivosti a expozičnom čase (ak také ešte nemám).
3. napokon nasnímam Bias snímky. Veď to už nič nestojí a tých 11-19 fotiek 1/8000s spravím za pár sekúnd. To už nie je nič v porovnaní so snímaním darkov.
4. všetky sady spracujem v IRIS-e a práve fakt, že mám aj bias snímky, mi umožňuje využiť jeho predpripravený postup spracovania. Inak by som musel manuálne odpočítavať a deliť snímky.
Toto je už ale trocha o inom. Ako fotografovať Flat snímky, som uviedol na začiatku.
mail to:fun2mas(at)gmail.com
jak na umělý Flatfield?
FunTomas napsal:
Môj postup je takýto.
1. po nasnímaní objektu nasnímam flat snímky tak, že opriem (napr. o stoličku) v osvetlenej miestnosti matnú bielu platňu a tú bez zmeny optickej zostavy nasnímam v manuálnom režime tak ako mi ukáže expozimeter. Maximum histogramu by sa malo nachádzať niekde v polovici celého svojho rozsahu, alebo menej.
Diky za postup, ale po pravde receno, s Newtonem 200/1000 si to moc nedovedu predstavit. Jednak se po jeho sundani z montaze a preneseni do mistnosti kompletne orosi a zamlzi optika, zvlast v zime a nez se odmlzi, prijdu o vytemperovani dalekohledu. Navic je dost velka pravdepodobnost, ze pri sundavani rozhodim ustaveni montaze. Pokud bych fotil jen jeden objekt, budiz, muzu po skonceni foceni prenest dalekohled do mistnosti, nez se vytemperuje, nasnimat venku dark a bias a nakonec v mistnosti flat field. Ale kdyz jsem "v prirode"? A chci fotit za noc dva-tri objekty, kazdy s jinou orientaci? Leda snad zaznamenat si orientaci fotaku pro jednotlive objekty a flat fieldy nechat na doma treba na druhy den.
Zbynek
Môj postup je takýto.
1. po nasnímaní objektu nasnímam flat snímky tak, že opriem (napr. o stoličku) v osvetlenej miestnosti matnú bielu platňu a tú bez zmeny optickej zostavy nasnímam v manuálnom režime tak ako mi ukáže expozimeter. Maximum histogramu by sa malo nachádzať niekde v polovici celého svojho rozsahu, alebo menej.
Diky za postup, ale po pravde receno, s Newtonem 200/1000 si to moc nedovedu predstavit. Jednak se po jeho sundani z montaze a preneseni do mistnosti kompletne orosi a zamlzi optika, zvlast v zime a nez se odmlzi, prijdu o vytemperovani dalekohledu. Navic je dost velka pravdepodobnost, ze pri sundavani rozhodim ustaveni montaze. Pokud bych fotil jen jeden objekt, budiz, muzu po skonceni foceni prenest dalekohled do mistnosti, nez se vytemperuje, nasnimat venku dark a bias a nakonec v mistnosti flat field. Ale kdyz jsem "v prirode"? A chci fotit za noc dva-tri objekty, kazdy s jinou orientaci? Leda snad zaznamenat si orientaci fotaku pro jednotlive objekty a flat fieldy nechat na doma treba na druhy den.
Zbynek
http://astrofoto.euweb.cz&&zvrastil (at) seznam (bodka) cz
- MMys
- Příspěvky: 18167
- Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
- Bydliště: Běleč nad Orlicí
- Věk: 52
- Kontaktovat uživatele:
jak na umělý Flatfield?
Asi jsi to nějak špatně pochopil. Flatfield uděláš pouze jednou pro každý dalekohled co máš (tedy pokud nezměníš konfiguraci, třeba výměna výtahu, korektoru za jiný typ a podobně...). Orientace foťáku na to nemá vliv, pokud je soustava zcentrovaná a zkolimovaná, je vinětace symetrická. A i pokud ne, ani tak to není natolik nesymetrické, aby to mělo výrazný vliv na flatfield, pokud se přes to dá fotit. Velké rozkolimování výrazně ovlivní i flat, ale pak je stejně soustava na focení nepoužitelná.
Takže flat uděláš v klidu doma o bílou plochu, nebo ve dne proti jednolitě zatažené obloze (nejlepší je mlha nebo inverze )
Takže flat uděláš v klidu doma o bílou plochu, nebo ve dne proti jednolitě zatažené obloze (nejlepší je mlha nebo inverze )
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
jak na umělý Flatfield?
Jen 2 poznamky k Martinovi :
1) na flatfield maji vliv i necistoty na chipu a ty se, bohuzel, meni, takze to chce cas od casu novy.
2) u svetelne optiky byva flatfield nesymetricky hlavne kvuli vinetaci sachty zrcatka a vubec casti fotoaparatu a upevnovaci redukce. A to vsechno zustane ve stejne poloze vzhledem k chipu i pri otaceni fotaku ve vytahu.
1) na flatfield maji vliv i necistoty na chipu a ty se, bohuzel, meni, takze to chce cas od casu novy.
2) u svetelne optiky byva flatfield nesymetricky hlavne kvuli vinetaci sachty zrcatka a vubec casti fotoaparatu a upevnovaci redukce. A to vsechno zustane ve stejne poloze vzhledem k chipu i pri otaceni fotaku ve vytahu.
e-mail : mpec(at)cce(dot)cz&&
jak na umělý Flatfield?
Ok, díky. Zmátla mě zahraniční úpadková literatura, ve které se tvrdilo, že flat field je potřeba pořizovat při každém focení
.
Po nahrazení okulárového výtahu low-profile adaptérem od Taurusu už mi do tubusu nic nezalézá, soustava je zkolimovaná dobře a zrcátko OAG leží úplně mimo zorné pole, takže by natočení asi nemělo mít vliv.
Poslední otázka - co s filtrem (mám Lumicon DeepSky). Má smysl pořizovat zvláštní flat field se zařazeným filtrem ?
Zbyněk

Po nahrazení okulárového výtahu low-profile adaptérem od Taurusu už mi do tubusu nic nezalézá, soustava je zkolimovaná dobře a zrcátko OAG leží úplně mimo zorné pole, takže by natočení asi nemělo mít vliv.
Poslední otázka - co s filtrem (mám Lumicon DeepSky). Má smysl pořizovat zvláštní flat field se zařazeným filtrem ?
Zbyněk
http://astrofoto.euweb.cz&&zvrastil (at) seznam (bodka) cz
- MMys
- Příspěvky: 18167
- Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
- Bydliště: Běleč nad Orlicí
- Věk: 52
- Kontaktovat uživatele:
jak na umělý Flatfield?
To s tím flatem platí tak nejspíš u fotometrie, kde to eliminuje aktuální stav smetí na senzoru a filtrech. Pokud honíš setiny magnitudy, i smítko relativně daleko (centimetry) od senzoru má vliv na pokles jasu k kružnici jím ovlivněné, a ta je docela velká. Sází se na to, že v průběhu pozorování se smítka nestěhují.
Ale pro naše snímky jde hlavně o eliminaci vinětace, a to se opravdu nemění.
Flat určitě udělej se zařazeným filtrem. A vzhledem k tomu,že v našich podmínkách ho tam budeš mít prakticky stále na focení deep-sky, tak ani jiný flat nedělej. Bez filtru fotím akorát měsíc, Slunce, planety, a tam flat nepotřebuji.
Ale pro naše snímky jde hlavně o eliminaci vinětace, a to se opravdu nemění.
Flat určitě udělej se zařazeným filtrem. A vzhledem k tomu,že v našich podmínkách ho tam budeš mít prakticky stále na focení deep-sky, tak ani jiný flat nedělej. Bez filtru fotím akorát měsíc, Slunce, planety, a tam flat nepotřebuji.
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
jak na umělý Flatfield?
MMys napsal: jde hlavně o eliminaci vinětaceKonečně sem našel jednoznačnou odpověď na ještě nepoloženou otázku. K čemu slouží FlatField?
;D
;D
Meade LX90 8"SCT f/10; AZ-EQ6 GT; Vixen VMC110L; TS Photoline 90/600 APO Triplet; Canon EOS 60Dm; Canon EOS 600D; ASI120MC; ASI178MMC
jak na umělý Flatfield?
boli tu popisane vseliake moznosti ziskania flatfieldov,ale ani jedna metoda ktoru pouzivam ja, a preto mam obavy ze asi ta moja metoda nie je najlepsia.
takze aky problem je s kombinaciou osvetleny monitor notebooku,pred to pauzak a otacanie fotakom medzi jednotlivymi snimkami?
podotykam, ze nemam teleskop, flatfield vyrabam pre telezoom objektiv.
takze aky problem je s kombinaciou osvetleny monitor notebooku,pred to pauzak a otacanie fotakom medzi jednotlivymi snimkami?
podotykam, ze nemam teleskop, flatfield vyrabam pre telezoom objektiv.
NEQ6 Pro, Newton SW 150/750, Canon 550D mod., Astronomik CLS CCD, Travelscope 70mm, QHY5L-II
- Psion
- Příspěvky: 12520
- Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
- Bydliště: Praha
- Věk: 62
- Kontaktovat uživatele:
jak na umělý Flatfield?
Problém může nastat tím, že paprsky nepřicházejí z "nekonečna" ale z malé vzdálenosti cca desítek centimetrů.
jak na umělý Flatfield?
Ale to by snad nemuselo vadit. Tedy za predpokladu, ze jsou rovnobezne. Ostatne u FF boxu ci panelu take vychazeji z male vzdalenosti.
Sam take LCD pouzivam. Hlavni problem je, ze ne kazdy monitor ma rovnomerne podsviceni
Sam take LCD pouzivam. Hlavni problem je, ze ne kazdy monitor ma rovnomerne podsviceni
Jsem zacatecnik, ale lecim se 
