Nemáte niekto skúsenosti ako spracovať programom pre panoramatické fotky takúto fotku Mesiaca:
Pred rokom som skúšal program, ktorý potreboval len zoznam fotiek a on to spracoval úplne samostatne. Stačilo mu, ak sa fotky prekrývali. Pekne aj zarovnal odtieňové rozdiely. Na webe autori mali ukážku totálne rozhádzaných fotiek na ploche, z čoho poskladal výsledok úplne samostatne. Nebolo potrebné definovať spoločné body!Žiaľ neviem, ktorý program to bol.
Panoramatických programov je veľa, ale väčšinou majú problémy:
- spracujú len 1 široký rad záberov
- ak spracujú viac radov, chcú presnú mriežkovú štruktúru (čoho sa nechcem držať)
- zdeformujú určité plochy obrázka, lebo predpokladajú širokouhlý objektív, aj keď fotka je úplne plochá
- máloktoré by zvládli takýto obrázok
Tie, ktoré to nezvládnu (aspoň sa mi to nepodarilo) :
Panorama factory,
Pixla,
iVistaPanorama,
PhotoFit,
PTAassembler - a mnohé ďalšie.
Nenašiel som to ani podľa kľúčových slov:
panorama, merge, stitch...
Vďaka ;)
Mesiac spracovaný panoramatickým SW?
Mesiac spracovaný panoramatickým SW?
Celestron NW 254/1200 na EQ-6 PRO, Canon EOS 400Dm, http://www.gymnz.sk/ameleg
Mesiac spracovaný panoramatickým SW?
lepší rada žádná než špatná
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
milantos(šnek)centrum(puntík) cz
Mesiac spracovaný panoramatickým SW?
MilAN napsal: http://www.cs.ubc.ca/~mbrown/autostitch/autostitch.html
Ano, už jsem to jednou zkoušel s autostitchem (nezávisle na této MilANově radě). A Měsíc mi to docela pěkně složilo (ze 4 snímků.) Bohužel už nemám ukázku.
Ano, už jsem to jednou zkoušel s autostitchem (nezávisle na této MilANově radě). A Měsíc mi to docela pěkně složilo (ze 4 snímků.) Bohužel už nemám ukázku.
Objevy planetek (2): 2002 EL163 and 2002 GX187.
Objevy proměnných hvězd (130): CzeV #245, 270, 323, 365, 370; SvkV 23 a spousta dalších...
Objevy proměnných hvězd (130): CzeV #245, 270, 323, 365, 370; SvkV 23 a spousta dalších...
Mesiac spracovaný panoramatickým SW?
Celestron NW 254/1200 na EQ-6 PRO, Canon EOS 400Dm, http://www.gymnz.sk/ameleg
Mesiac spracovaný panoramatickým SW?
Po spracovaní autostitchom:
Ešte to asi nebude celkom ono, chce to presnejšie naexponované fotky. ???
Z výsledku sa dená využiť ani časť okolo terminátora, pretože to celé je akosi zdeformované

Bol síce mizerný seeing, ale ďalšie mozaiky zatiaľ nemám, takže možno nabudúce.
Celestron NW 254/1200 na EQ-6 PRO, Canon EOS 400Dm, http://www.gymnz.sk/ameleg
- MMys
- Příspěvky: 18081
- Registrován: 02. 01. 2001, 05:03
- Bydliště: Běleč nad Orlicí
- Věk: 52
- Kontaktovat uživatele:
Mesiac spracovaný panoramatickým SW?
Tedy, Alexi (a i ostatní), možná by to chtělo do toho zavést trochu systém a pečlivost při snímání, a nespoléhat se tak na SW, který stejně není všemocný, kor v plně automatickém režimu. Stačí dodržovat pár následujících bodů:
1) najít nejjasnější místo měsíčního kotouče a na něm nastavit expozici tak, aby nebylo nic přepálené. Dále již expozici ani vyvážení bílé neměnit, tedy snímat v manuálním nastavení expozice, nikoli automatickém.
2) Rozvrhnout si mozaiku na minimální potřebný počet snímků s překryvem tak 10-20%. S metrovým ohniskem a běžnou astronomy obvykle používanou webkamerou ToUcam, QuickCam pro a podobně to vychází i při úplňku maximálně na 3x4 pole. S delším ohniskem či menším senzorem to bude samozřejmě více. Ale stále je třeba snímat systematicky a hlavně neotáčet kameru.
3) není vůbec třeba SW, který umí dělat deformace a otáčení obrazu, většinou je to kontraproduktivní. Ve většině případů to lze legantně poskládat v PS a podobných SW, bez nutnosti otáčení a deformace. Pokud bylo snímáno s překryvem a s fixní expozicí, napojení není prakticky poznat ani při přímém položení přes sebe. A nepatrné prolnutí přes masku vrstvy pak spoje zlikviduje dokonale.
4) pokud soustava vinětuje (rohy jsou tmavší) tak jediné řešení je flatfield a jeho aplikace na snímky před skládáním. ŽÁDNÝ SW, co jsem kdy zkoušel, nedokáže vyrovnat jas na samotném snímku Měsíce, bez předchozí znalosti úbytku jasu ve flatfieldu. Jak by vůbec mohl ??? Jak pozná, co je ztmavení vinětací, a co měsíční moře ??? To přeci nejde... Na druhou stranu - soustava pro takto malý senzor, který používáte, musí jít udělat tak, aby nevinětovala. Pokud vinětuje, je něco špatně (malý sekundar, malý okulárový výtah a podobně).
5) až to budete umět poskládat z jednotlivých snímků, můžete to ještě dotáhnout dále (k nižšímu šumu a více detailům) tak, že každé pole nasnímáte jako kratinké video, z něj vyberete Registaxem nejvíce podobné snímky (vzhledem k malému zornému poli to při rozumném seeingu narozdíl od záběru celého Měsíce lze) a ty složíte a VELMI OPATRNĚ doostříte. Teprve z těchto dílčích snímků pak můžete složit mozaiku.
1) najít nejjasnější místo měsíčního kotouče a na něm nastavit expozici tak, aby nebylo nic přepálené. Dále již expozici ani vyvážení bílé neměnit, tedy snímat v manuálním nastavení expozice, nikoli automatickém.
2) Rozvrhnout si mozaiku na minimální potřebný počet snímků s překryvem tak 10-20%. S metrovým ohniskem a běžnou astronomy obvykle používanou webkamerou ToUcam, QuickCam pro a podobně to vychází i při úplňku maximálně na 3x4 pole. S delším ohniskem či menším senzorem to bude samozřejmě více. Ale stále je třeba snímat systematicky a hlavně neotáčet kameru.
3) není vůbec třeba SW, který umí dělat deformace a otáčení obrazu, většinou je to kontraproduktivní. Ve většině případů to lze legantně poskládat v PS a podobných SW, bez nutnosti otáčení a deformace. Pokud bylo snímáno s překryvem a s fixní expozicí, napojení není prakticky poznat ani při přímém položení přes sebe. A nepatrné prolnutí přes masku vrstvy pak spoje zlikviduje dokonale.
4) pokud soustava vinětuje (rohy jsou tmavší) tak jediné řešení je flatfield a jeho aplikace na snímky před skládáním. ŽÁDNÝ SW, co jsem kdy zkoušel, nedokáže vyrovnat jas na samotném snímku Měsíce, bez předchozí znalosti úbytku jasu ve flatfieldu. Jak by vůbec mohl ??? Jak pozná, co je ztmavení vinětací, a co měsíční moře ??? To přeci nejde... Na druhou stranu - soustava pro takto malý senzor, který používáte, musí jít udělat tak, aby nevinětovala. Pokud vinětuje, je něco špatně (malý sekundar, malý okulárový výtah a podobně).
5) až to budete umět poskládat z jednotlivých snímků, můžete to ještě dotáhnout dále (k nižšímu šumu a více detailům) tak, že každé pole nasnímáte jako kratinké video, z něj vyberete Registaxem nejvíce podobné snímky (vzhledem k malému zornému poli to při rozumném seeingu narozdíl od záběru celého Měsíce lze) a ty složíte a VELMI OPATRNĚ doostříte. Teprve z těchto dílčích snímků pak můžete složit mozaiku.
http://hvbo.cz/foto_astronomy_cz, http://hvbo.cz, e-mail: martin(*)myslivec(a)volny(*)cz, Dobson 400mm, N400/1600, Refraktor Borg 77ED, Montáž EQ6, Hvězdárna s montáží vlastní výroby, kamery MII C3-61000, ZWO ASI 1600MM
Mesiac spracovaný panoramatickým SW?
MMys napsal: ... možná by to chtělo do toho zavést trochu systém a pečlivost při snímání, a nespoléhat se tak na SW
1) najít nejjasnější místo měsíčního kotouče a na něm nastavit expozici tak, aby nebylo nic přepálené. Dále již expozici ani vyvážení bílé neměnit, tedy snímat v manuálním nastavení expozice, nikoli automatickém.
2)... S metrovým ohniskem a běžnou astronomy ... a podobně to vychází i při úplňku maximálně na 3x4 pole. S delším ohniskem či menším senzorem to bude samozřejmě více. Ale stále je třeba snímat systematicky a hlavně neotáčet kameru.
3) není vůbec třeba SW, který umí dělat deformace a otáčení obrazu, většinou je to kontraproduktivní...A nepatrné prolnutí přes masku vrstvy pak spoje zlikviduje dokonale.
Ďakujem Ti za odpoveď!
Vo všetkom máš úplne pravdu ;)
1/ Moja chyba: expozíciu som meral okolo terminátora, aby mi to vyšlo pekne. Ďalej som síce v manuálnom režime už nemenil, ale zrejme ostatné časti Mesiaca sú preexponované, aj to je dôvod, prečo Autostitch neposkladá fotky.
2/ To je pravda, že v tom ešte nemám systém. Budem musieť asi napr. na xerokópie mapy značiť ktoré časti mám nafotené. Afokálne to bude viac fotiek ako 3x4 ale tak do 4x6 by som sa mal zmestiť. Kameru som nechcel otáčať, ale sa mohlo stať, že som foťil za budovou, kde nevidím na severku, takže mohla to spôsobiť nesprávne nastavená polárna os - vďaka za postreh, ja som si to nevšimol ???
3/ Keby to fungovalo na celú plochu Mesiaca tak, ako som spravil na výbere s Autostitch-om:
by to bolo oveľa jednoduchšie, lebo som nezbadal rozdiel v kvalite keď som to skladal manuálne alebo Autostitch-om. Moje afokálne fotky sú totiž tak veľké a neostré, že ak v nich dochádza k skresleniu, po zmenšení na použiteľnú veľkosť dostanem porovnateľnú kvalitu s Autostitchom.
Inak prácu s maskou sa asi budem musieť naučiť :(
4) pokud soustava vinětuje (rohy jsou tmavší) tak jediné řešení je flatfield a jeho aplikace na snímky před skládáním. ŽÁDNÝ SW, co jsem kdy zkoušel, nedokáže vyrovnat jas na samotném snímku Měsíce, bez předchozí znalosti úbytku jasu ve flatfieldu. Jak by vůbec mohl ??? Jak pozná, co je ztmavení vinětací, a co měsíční moře ??? To přeci nejde... Na druhou stranu - soustava pro takto malý senzor, který používáte, musí jít udělat tak, aby nevinětovala. Pokud vinětuje, je něco špatně (malý sekundar, malý okulárový výtah a podobně).
5) ...každé pole nasnímáte jako kratinké video... z těchto dílčích snímků pak můžete složit mozaiku.4/ Zostava mi vinetuje, ale dúfam, že preto že som pri týchto fotkách nedal úplný zoom, pri úplnom sa to neprejaví. 20mm-ový okulár má krásne širokú pupilu, takže by sa to nemalo prejaviť. Nerád by som používal flatfield...
5/ Všetky tieto snahy sú preto, aby sa mohli využívať bežné digitálne foťáky pri astro-fotografovaní. Zatiaľ sa mi zdá, že najlepšie v tejto oblasti. Video ovšem robia v nižšom rozlíšení, čo som zatiaľ na Mesiac ani neskúšal - po skúsenostiach so Saturnom som spracovanie videa vzdal.
Ešte raz vďaka za rady, určite s tým budem experimentovať naďalej :D
1) najít nejjasnější místo měsíčního kotouče a na něm nastavit expozici tak, aby nebylo nic přepálené. Dále již expozici ani vyvážení bílé neměnit, tedy snímat v manuálním nastavení expozice, nikoli automatickém.
2)... S metrovým ohniskem a běžnou astronomy ... a podobně to vychází i při úplňku maximálně na 3x4 pole. S delším ohniskem či menším senzorem to bude samozřejmě více. Ale stále je třeba snímat systematicky a hlavně neotáčet kameru.
3) není vůbec třeba SW, který umí dělat deformace a otáčení obrazu, většinou je to kontraproduktivní...A nepatrné prolnutí přes masku vrstvy pak spoje zlikviduje dokonale.
Ďakujem Ti za odpoveď!
Vo všetkom máš úplne pravdu ;)
1/ Moja chyba: expozíciu som meral okolo terminátora, aby mi to vyšlo pekne. Ďalej som síce v manuálnom režime už nemenil, ale zrejme ostatné časti Mesiaca sú preexponované, aj to je dôvod, prečo Autostitch neposkladá fotky.
2/ To je pravda, že v tom ešte nemám systém. Budem musieť asi napr. na xerokópie mapy značiť ktoré časti mám nafotené. Afokálne to bude viac fotiek ako 3x4 ale tak do 4x6 by som sa mal zmestiť. Kameru som nechcel otáčať, ale sa mohlo stať, že som foťil za budovou, kde nevidím na severku, takže mohla to spôsobiť nesprávne nastavená polárna os - vďaka za postreh, ja som si to nevšimol ???
3/ Keby to fungovalo na celú plochu Mesiaca tak, ako som spravil na výbere s Autostitch-om:
by to bolo oveľa jednoduchšie, lebo som nezbadal rozdiel v kvalite keď som to skladal manuálne alebo Autostitch-om. Moje afokálne fotky sú totiž tak veľké a neostré, že ak v nich dochádza k skresleniu, po zmenšení na použiteľnú veľkosť dostanem porovnateľnú kvalitu s Autostitchom.
Inak prácu s maskou sa asi budem musieť naučiť :(
4) pokud soustava vinětuje (rohy jsou tmavší) tak jediné řešení je flatfield a jeho aplikace na snímky před skládáním. ŽÁDNÝ SW, co jsem kdy zkoušel, nedokáže vyrovnat jas na samotném snímku Měsíce, bez předchozí znalosti úbytku jasu ve flatfieldu. Jak by vůbec mohl ??? Jak pozná, co je ztmavení vinětací, a co měsíční moře ??? To přeci nejde... Na druhou stranu - soustava pro takto malý senzor, který používáte, musí jít udělat tak, aby nevinětovala. Pokud vinětuje, je něco špatně (malý sekundar, malý okulárový výtah a podobně).
5) ...každé pole nasnímáte jako kratinké video... z těchto dílčích snímků pak můžete složit mozaiku.4/ Zostava mi vinetuje, ale dúfam, že preto že som pri týchto fotkách nedal úplný zoom, pri úplnom sa to neprejaví. 20mm-ový okulár má krásne širokú pupilu, takže by sa to nemalo prejaviť. Nerád by som používal flatfield...
5/ Všetky tieto snahy sú preto, aby sa mohli využívať bežné digitálne foťáky pri astro-fotografovaní. Zatiaľ sa mi zdá, že najlepšie v tejto oblasti. Video ovšem robia v nižšom rozlíšení, čo som zatiaľ na Mesiac ani neskúšal - po skúsenostiach so Saturnom som spracovanie videa vzdal.
Ešte raz vďaka za rady, určite s tým budem experimentovať naďalej :D
Celestron NW 254/1200 na EQ-6 PRO, Canon EOS 400Dm, http://www.gymnz.sk/ameleg
Mesiac spracovaný panoramatickým SW?
Po doplnení z ďalšej série, čo som fotil pol hodinu pred touto sériou sa to podarilo dokončiť Autostitch-om, ale pre menšie chyby uvádzam len zmenšeninu:
Pre zlepšenie kvality evidentne si budem musieť dávať pozor na horeuvedený Martinov postup :-/
Pre zlepšenie kvality evidentne si budem musieť dávať pozor na horeuvedený Martinov postup :-/
Celestron NW 254/1200 na EQ-6 PRO, Canon EOS 400Dm, http://www.gymnz.sk/ameleg